Laptop start niet op, bootsector defect?

28-03-2011 13:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb hier een laptop staan van een vriendin met de volgende problemen:

- start niet op, krijg het PB venster, daarna het windows start venster en vervolgens weer het PB venster. En dit gaat maar door.

- Heb bootsector gerepareerd met FIXMST, daarna windows opnieuw geinstalleerd. Daarna werkte de lap weer.

-Heb net AVAST Free geinstalleerd, kreeg daarna bij elk programma dat ik probeerde te openen: kan programma niet initialiseren fout 3x00000008 of iets dergelijks.

- Lap opnieuw opgestart en kreeg vrolijk het eerste probleem terug.

Het is een laptop van Packard Bell, 6 jaar oud, werkt op windows XP home editie, pentium 4 met 40 Gigabyte harde schijf.

Valt hij nog te redden of kan mijn vriendin het vergeten?
Wat is FIXMST en het PB venster?
PB-venster zal startvenster zijn van Packard Bell, dus dat logo. Het programma FixMST ken ik ook niet.
Ik weet niet of ik je helemaal snap, maar zolang de HD het nog gewoon doet, en daar lijkt het wel op gezien je tekst, dan is er alleen een software probleem. En dat kun je fixen.

Als je windows opnieuw installeert dan doen de programma's die je op de laptop hebt staan het sowieso niet meer omdat de verwijzingen in de registry er niet meer zijn. Je zult de programma's dus ook moeten verwijderen en opnieuw installeren (of de registry zelf bijwerken).
Clowns to the left of me..
Oke, foutje. Commando was FIXMBR. Dit kon ik gebruiken nadat ik mbv de windows installatie cd, de al geinstalleerde windows kon repareren.

Daarna kon ik nog niet opstarten en heb dus windows helemaal geinstalleerd. Toen deed hij het wel. Maar nadat ik Avast had geinstalleerd kwam de oude fout, niet doorstarten weer te voorschijn.

Kan door de installatie van avast de software weer beschadigt zijn? En zoja, wat kan ik eraan doen. Laptop was trouwens niet aangesloten op het internet. Kan dus geen virus geweest zijn, tenzij die van mijn pc afgekomen is. Al lijkt me dat stug, pc is beveiligt met Norton en verder up to date.

De harde schijf lijkt me oke, maar ik kan niet niet zien of alle partities nog goed zijn. Er is al een aantal keren windows opnieuw opgezet, wel is er elke keer geformateerd.
Stop er is een DVDtje met Linux in en gebruik de 'probeer van DVD/Geen installatie' versie. Misschien vind Linux wel een bepaald hardware probleem, hij kwam bijvoorbeeld achter de dooie sector middenin mijn windowsinstallatie :P
Helaas, bij nader onderzoek bleek dat de harde schijf dusdanig veel defecte partities had dat het niet meer werkzaam te krijgen was.

Na bijna 7 jaar bleek de laptop toch nog overleden te zijn.
Economisch natuurlijk afgeschreven. Maar voor een tientje of 5 kan er wel een nieuwe harde schijf in. Maar ja, het blijft wel een oud beestje.
.
Laptop starte helemaal niet op, ging vanuit het scherm met het merk (PB) naar het windows scherm met het bewegende balkje en vandaar weer terug naar het PB scherm. Enzovoort enzovoort. Het enige waar ik in kon was het bootscherm om op te kunnen starten via de cd.

Windows instaleren had ik al geprobeerd. Windows deed het direct na installatie, maar laptop starte niet op, maar bleef telkens in de opstartscherm terug komen.

Daarna via een computerforum geprobeert de bootsector te repareren met fixboot. Hetzelfde resultaat, niet opstarten.

Via hetzelfde forum de masterbootsector gerepareerd. Kreeg de melding dat de bestaande partities dan niet meer te bereiken waren. Klopte inderdaad, lap starte niet op.

Opnieuw windows geinstalleerd. Toen starte de pc op. Maar bij het installeren van de Avast antivirus ging het mis. Daarna kon ik niets meer openen ivm inititalisatiefout. Lap uitgezet en daarna starte hij niet meer op.

Met de cd-rom opnieuw naar het windows instalatie gegaan en de harde schijf gecontroleerd. Daarbij bleek dat er veel partaties defect waren. Bovendien sloeg toen de lap uit zichzelf uit en wilde hij pas na een half uur weer aan. Starte weer niet door.

Linux wil ik niet installeren. Ten eerste heb ik daar de cd's niet van en ten tweede is mijn vriendin (ik ook niet) bekend met linux. Zij is namelijk erg onervaren met een pc. Kan inprincipe mailen, tekstverwerken, internetten en muziek afspelen met de pc.
.
.
Aan de slag met Knoppix of IHaveThePassWord boot cd's is allemaal leuk en aardig. Je moet toch wel een beetje kijk hebben hoe parties werken en wat je daar allemaal mee doet. Na het opstarten van de Windows boot cd kies je het beste voor het verwijderen van alle aanwezige parties. Dan één primaire partie aanmaken (C schijf) en formatteren en installeren. Bij probleemschijven kies je voor volledig formatteren en niet voor snel formatteren. Daarna zou het probleemloos moeten werken. Als de schijf bad sectors heeft zal tijdens het formatteren deze sectoren gemarkeerd worden als bad. Echter bad sectors zijn altijd het begin van een definitief einde. Het worden er altijd meer tijdens gebruik. Dat is ook wat je vaak ziet, een nieuwe Windows installatie zal kort na of al tijdens de installatie opnieuw problemen gaan opleveren. Als er verder niets aan stuk is kun je overwegen of je er een nieuwe schijf inzet. Wellicht voor het doel Internet en tekstverwerken best nog wel bruikbaar. Voor ¤ 50,- heb je geen nieuwe laptop.
.
.
Nog even terug gekomen. Heb de laptop teruggegeven aan vriendin, kan er dus ook niet mee verder.

Maar opstarten werkte helemaal niet meer. In geen enkele modus. Hij zat in een soort "loop" tussen het Packard Bell scherm en het windows opstart scherm.

Bij checkdisk krijg ik alleen even snel te zien dat er vrij veel partitities beschadigt waren. Daarna ging de lap uit en kreeg ik hem niet weer aan gedurende het eerste half uur. Blijkbaar toch te warm geworden ondanks de ventilator die vanaf het begin te te loeien.

Vriendin had het trouwens wel verwacht hoor, dat de lap het zou begeven.

Maar toch, een Packard Bell laptop die bijna 7 jaar dienst heeft gedaan. Ik vind het knap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven