Gezondheid alle pijlers

Sporten na bevalling.

01-04-2011 15:17 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Even een vraagje, ik ben hoogzwanger en ben erg aangekomen en wil dolgraag gaan sporten in de sportschool na de bevalling.

Wanneer is dit veilig om te doen zonder dat je last krijgt van je bekkenbodemspieren en je buikspieren.

Kortom wanneer kan ik veilig zoveel sporten als ik wil?

Groetjes
Volgens mij staat er minimaal zes weken voor om te herstellen en je je buikspieren zou mogen gebruiken. Kijk straks eerst hoe je je voelt na de bevalling (dat is ook een topprestatie ). Begin met rustig wandelen, dat zul je waarschijnlijk de eerste tijd toch al veel doen met de baby.
Poeh meid maak je daar nu nog geen zorgen over!

De eerste 6 weken na de bevalling zeker niet doen, daarna eerst kijken hoe je je voelt en dan rustig aan weer beginnen.

Hoeveel ben je aangekomen en ga je straks borstvoeding geven? Ik was 23 kilo aangekomen, gaf borstvoeding en heb na de bevalling nog niet gesport, maar zit 11,5 maand na de bevalling op -5 kilo (dus 28 kilo afgevallen)

Maar niet te veel druk op jezelf leggen door snel weer te gaan sporten hoor. Lekker genieten van je kleintje! De eerste weken is het soms al lastig om een momentje te vinden om te douchen, laat staan om te sporten.....

En dat gewicht....heus het komt goed!
Na zes weken mag het officieel weer, tenzij je vk of gyn anders vermeldt.

En verder: ignorance is bliss, las ik gisteren in een blog van een pasbevallen vrouw. Maar ik zou nog geen abonnement afsluiten
Ik heb trouwens ook nog niet gesport (baby is 4,5 maand). De eerste weken moest ik echt rustig aan en kon ik lichamelijk ook niet zoveel. Daarna veel gaan wandelen, iedere dag maak ik wel een wandelingetje. Daarnaast ook nog borstvoeding.

Zelf was ik het extra gewicht vrijwel meteen na de bevalling kwijt (9 kilo) en begint nu de borstvoeding ook haar afslankende werking te doen . Mijn buik is wel wat slapper dan voor de zwangerschap, maar daar kan ik me niet zo druk om maken. Doe jij dat alsjeblieft voor jezelf ook niet, zoals Joy4britt zegt: heus het komt goed
Vraag het de vk of gyn na de bevalling. Je moet je lijf wel de kans geven te herstellen van de bevalling.

Ik mocht zes weken na de keizersnede weer sporten (heb tot en met de 7e maand zs doorgesport), alleen duurde het wel wat langer voordat ik mijn buikspieren mocht trainen, deze waren nog niet goed dicht. Pas na 3 maanden mocht ik voorzichtig met de buikspieren beginnen. De diastase werd overigens door een fysiotherapeute bepaald, ik heb zelf niet de gok genomen.
oh ja en goed eten straks na de bevalling!!! Niet denken er moet nog zoveel af dus ik eet maar minder. Ik eet nu veel meer dan voor mijn zwangerschap en nu is mijn gewicht veel gezonder dan ervoor. Bovendien heb je die extra energie gewoon nodig na de bevalling!
Zou eerst afwachten hoe de bevalling verloopt. Als het onverhoopt een keizersnede wordt, is het al heel ander verhaal met herstellen en weer gaan sporten.

Een vriendin ging in het begin erg veel wandelen met de kinderwagen. Dan kreeg de baby frisse lucht, zij beweging (ook tegen de extra kilo's) en voelde zich minder opgesloten in huis.

Maar goed, dat kan uiteraard ook niet meteen en hangt ook af van je lichamelijk herstel
Heb je ook niet een soort post- zwangerschapsgym met oefeningen?
Joh ik had er de eerste tijd echt geen zin in! Terwijl ik me wel hetzelfde voelde als jij nu zo tegen het eind van mijn zwangerschap. Ik was in totaal 25 kg aangekomen, wilde er dolgraag vanaf! Maar heb eerst op het gemak aangesterkt, mijn eetritme aangepast en na een maand of 4 heb ik mezelf weer eens in de sportschool laten zien. En ben nu 34 kg afgevallen dus ben er 9 extra kwijt.

Succes alvast voor straks!!
Bedank voor de reacties, ik heb al een kindje en na haar niet gesport maar wil dit dolgraag, ook voor mijn figuur dat zal ook niet zo strak zijn.

Ik ben 20 kilo aangekomen dus dat is best veel. Ik hoop echt 2 maanden na bevalling te gaan sporten weer.

Ik ga bv geven, heb ik bij mijn dochter 9 maanden gedaan maar dit deed niet veel met mijn gewicht.
Ik ben 3 maanden geleden bevallen en ben na 6 weken (heel voorzichtig) weer begonnen met sporten.

Ik had tijdens de zwangerschap flinke last van bekkeninstabiliteit en ben onder begeleiding weer gaan sporten. Een instructeur heeft een apart programma voor mij opgesteld. Een maandje heel rustig aan gedaan met dat programma (cardio) en sinds een paar weken weer gaan spinnen en het gaat goed. Ik sta er zelf helemaal versteld van, want ik heb máánden met ontzettend veel pijn thuis gezeten. Echt fijn om weer actief te zijn.

Succes!
@ goudkever, dat lijkt me heerlijk dat je na moeilijk lopen met je bekken weer kan sporten en lekker bewegen. Dat gevoel heb ik zelf enorm nu.

Wat deed je precies na die 6 weken en hoe vaak en hoelang sportte je?
Ik kreeg van de kraamverzorgster oefeningen om de bekkenbodemspier te trainen. Daar ben ik samen met haar vanaf dag 1 mee begonnen. Dit waren een stuk of 10 speciale oefeningen, ook een beetje buik. Eigenlijk te vergelijken met bejaardengym. Vraag er anders naar bij je verloskundige, of kraamzorg. Na 6 weken kun je langzaam aan beginnen met sporten.
Ik ben na iets minder dan zes weken weer begonnen, ik speel volleybal en zag er zo naar uit om weer lekker mee te doen! Wel balen dat die antilekpads alle kanten opvlogen en soms op de grond lagen

De eerste training heb ik rustig aan gedaan maar alles deed het nog (was wel beetje bang voor blaas icm veel springen maar dat was ook geen probleem)

Ik moet er wel bijzeggen dat ik tot ruim 20 weken ook nog trainde en speelde - toen was de competitie afgelopen en was ik er ook wel klaar mee. Ik ben toen wel meteen begonnen met zwanger & fit (heerlijk echt sporten/springen maar wel met goede trainster/fysio).

Ik was trouwens bij eerste 20kg aangekomen en pas na 1,3 jaar weer redelijk op gewicht (+5kg maar was eerst te mager) toen was ik zwanger van nr2 en ben ik maar 9kg aangekomen die er nu inmiddels weer af zijn. Bij mij werkte bv geven niet om af te vallen trouwens - niet dat ik er enorm mee bezig was maar de kilo's vlogen er pas af toen ik gestopt was (na ongeveer een maand of 9).

Doe je nu nog iets aan zwangerschapsgym of zo?
Volgens mij mag je trouwens meteen in de kraamweek al je bekkenbodemspieren oefenen - mijn kraamhulp had destijds wat oefeningen bij zich. En mag je na de nacontrole van gyn of vk - normaal na zes weken - weer sporten.
quote:liliankoort schreef op 01 april 2011 @ 16:48:

@ goudkever, dat lijkt me heerlijk dat je na moeilijk lopen met je bekken weer kan sporten en lekker bewegen. Dat gevoel heb ik zelf enorm nu.

Wat deed je precies na die 6 weken en hoe vaak en hoelang sportte je?

Sorry voor late reactie!

Ik heb een paar weken 2 keer in de week een combinatie van cardio en krachttraining gedaan:

10 minuten fietsen, 10 minuten lopen, 10 minuten crosstrainer, 10 minuten steppen.

buikspieroefeningen

oefeningen voor benen en rug op apparaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven