Geld & Recht alle pijlers

trouwen op HV of Geregistreerd partnerschap ?

30-03-2011 20:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik , wonen sinds kort samen in mijn huis omdat we een kindje verwachten in juni.

Vriend heeft eigen zaak/winkel , ik werk gewoon 32 uur in de zorg.

Het huis(flat) waarin we wonen staat op mijn naam , ik heb de hypotheek afgesloten 3 jr geleden. Vriend is er dus sinds paar maanden bij ingetrokken. Hij betaald mee aan de kosten als hypo verzekeringen e.d. We willen volgend jaar samen zeker een groter huis kopen, wonen nu in een flat.

Nu ik zwanger ben en t een en ander moeten regelen want stelll .. je hoopt t niet maar het kan....

Dat ik tijdens de bevalling overlijd , wat dan ? Naar wie gaat t kind dan ?

En stel dat we beide overlijden , wat gebeurd er dan met ons kind.. Stel dat hij overlijd , wat gebeurd er dan met zijn winkel , wie krijgt wat etc etc ..

Kortom we moeten iets gaan regelen , maar wat is verstandig /slim in deze ?

Dat t met bepaalde voorwaarden moet is duidelijk aangezien vriend een eigen zaak heeft.

Ik ben echt een nitwit op dit gebied.. vriend snapt er ook de ballen niet van.

Maar het is voor ons wel duidelijk dat er iets geregeld moet worden , omdat er allemaal onvoorziene dingen kunnen gebeuren waar je eigenlijk niet zo 123 bij stilstaat. Overlijden van hem , overlijden van mij , van ons tegelijk , mijn huis , zijn zaak .. Ik wil niet meegesleept worden in bv een faillisement , maar wanneer ik overlijd wil ik wel dat hij in mijn flat kan blijven wonen , of kan verkopen en met de winst o.d iets nieuws kan opbouwen met ons kind.

Kan je dan gewoon naar een Notaris stappen en al deze vragen voorleggen en hij maakt er dan een mooi papierwerkje van dat je kan tekenen ? Of moet je naar t gemeentehuis om daar eerst te trouwen of geregistreerd partnerschap aan te gaan en later pas naar een notaris..

En wat is *verstandiger* trouwen op huwelijkse voorwaarden of geregistreerd partnerschap of maakt t niet uit ?
Eerst je hv regelen en dan pas trouwen!
Ik zou zeker iets regelen, persoonlijk zou ik naar een notaris gaan. Hier kan je precies laten elke situatie vastleggen zoals jij wilt.

En de notaris weet ook precies wat er mogelijk is en voor jou situatie de mogelijke/beste opties zijn.

Trouwen of geregistreerd partnerschap kan ook, maar verschil maakt dit niet echt, alleen kun je geregistreerd partnerschap makkelijker laten ontbinden.
Ik denk dat je je vragen het best kan voorleggen aan een notaris, Zespri.

Bij mijn weten maakt het niet uit, trouwen op huwelijkse voorwaarden of een samenlevingscontract. Een geregistreerd partnerschap is - dacht ik - hetzelfde als een huwelijk, dus in gemeenschap van goederen.
quote:naomiloves schreef op 30 maart 2011 @ 20:59:

alleen kun je geregistreerd partnerschap makkelijker laten ontbinden.

Dit klopt niet. Bij een geregistreerd partnerschap moet je ook scheiden, net als bij een huwelijk. Het verschil zit 'm in het krijgen van kinderen: bij een geregistreerd partnerschap moet je samen naar het gemeentehuis om, zoals dat heet, de ongeboren vrucht te laten erkennen door de vader. Gezag is wel automatisch geregeld.

Wat wel overeenkomt is dat je bij zowel huwelijk als geregistreerd partnerschap eerst huwelijkse voorwaarden moet regelen voordat je het huwelijk/gp aangaat, want dat is allemaal voor de wet gelijk.

Voor de beeldvorming: geregistreerd partnerschap is ontstaan als homohuwelijk. Zo is het ons althans verteld op het gemeentehuis (wij hebben een gp).
Pardon snoopy? Wat Naomiloves zegt klopt wel degelijk. Zoek het maar na, maar een geregistreerd partnerschap kun je echt wel makkelijker laten ontbinden, namelijk zonder tussenkomst van de rechter, wat bij het ontbinden van een huwelijk wel het geval is.

Wat je zegt over het krijgen van kinderen klopt deels, want de vader mag het kind ook nog erkennen NA de geboorte.
Verschillen huwelijk-gegregistreerd partnerschap
Altijd op huwelijkse voorwaarden trouwen!

Maak een afspraak bij de notaris en die kan jullie goed voorlichten.
Zie QR
Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij is dit alleen de afgelopen maand al het 4e topic ofzo, over dit onderwerp. En in al die andere topics staat al heel veel nuttige informatie en meningen over wat mensen hiervan denken en weten.

Deze bijvoorbeeld
Jeetje Kastanjez, wat doe jij lullig...

Zoek een notaris via goedkoopstenotaris.nl en laat testamenten maken en een samenleefcontract óf huwelijkse voorwaarden voor trouwen of voor geregistreerd partnerschap. Als je twijfelt, kun je je nog laten adviseren in een gesprek uiteraard. Ik weet het ook nog niet zeker wat ik wil doen.
Kastanjez. sorry .. heb zitten slapen denk ik tijdens t zoeken. Kon t niet zo snel vinden en toen maar eigen topic geopend..

We stappen zsm naar de notaris om t een en ander vast te leggen.
Met een geregistreerd partnerschap is het net zo 'moeilijk' om uit elkaar te gaan als bij een huwelijk, als er kinderen in het spel zijn. Heb je geen kinderen, dan gaat het een stuk makkelijker en kan het zonder tussenkomst van de rechtbank. Maar heb je samen wel kinderen, dan ben je verplicht om samen een ouderschapsplan op te stellen en dat ter goedkeuring voor te leggen aan de rechtbank. De plicht om een ongeboren vrucht te laten erkennen door de vader bij g.p. is dus niet het enige verschil.
quote:Artemis schreef op 30 maart 2011 @ 21:53:

Jeetje Kastanjez, wat doe jij lullig...

Vinnut gewoon zo onhandig als mensen met hele slimme opmerkingen iedere keer hetzelfde moeten zeggen. Of dat misschien gewoon niet meer doen, omdat ze het al zo vaak gezegd hebben de laatste tijd (want dat gevoel heb ik zelf een beetje, al wil ik niet zeggen dat ik perse de slimste opmerkingen heb gemaakt )
Als ik lees wat er bij jullie allemaal speelt denk ik dat het vooral belangrijk is om goede testamenten te laten opstellen, evt. in combinatie met een samenlevingscontract.

Trouwen op HV of een GP aangaan lost namelijk een aantal zaken nog niet eens op. (Wie gaat er bv. voor kind zorgen als jullie allebei overlijden?)

Alles op een rijtje zetten en op naar de notaris, lijkt me.
quote:Sperzieboontje schreef op 30 maart 2011 @ 21:30:

Pardon snoopy? Wat Naomiloves zegt klopt wel degelijk. Zoek het maar na, maar een geregistreerd partnerschap kun je echt wel makkelijker laten ontbinden, namelijk zonder tussenkomst van de rechter, wat bij het ontbinden van een huwelijk wel het geval is.

Wat je zegt over het krijgen van kinderen klopt deels, want de vader mag het kind ook nog erkennen NA de geboorte.

Ik heb mij echt wel goed voor laten lichten voordat ik het geregistreerd partnerschap aanging. Het is iets anders dan een ssamenlevingscontract. Het is gelijk aan het homohuwelijk met als enig verschil het erkennen van je (ongeboren) kind. Dat is ons verteld in het gemeentehuis, dus nee, ik hoef het niet na te zoeken.

Jammer dat dit op zo'n toon moet.
Ik denk dat Snoopy en Naomiloves allebei een beetje gelijk hebben.

Dit staat er op www.rijksoverheid.nl:

Beëindiging van de verbintenis

Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Een geregistreerd partnerschap kan ook buiten de rechter om eindigen als u en uw partner het met elkaar eens zijn en u geen minderjarige kinderen heeft. Als u wel minderjarige kinderen heeft, bent u verplicht het geregistreerd partnerschap door de rechter te laten ontbinden. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.
@Snoopy, Helaas heb je je niet zo goed laten voorlichten. Voor uitleg, zie de post boven mij. En dit is dus ook hoe het bij de gemeente aan mij verteld is. En het woord samenlevingscontract heb ik niet in mijn mond gehad. Ik vind het jammer dat mensen stellig overtuigd zijn van dingen die niet waar zijn, maar ze hier wel verkondigen, dus ja, dan reageer ik even op zo'n toon!
Sperzieboontje, maar als de reden van het sluiten van het geregistreed partnerschap juist het krijgen van kinderen is dan is natuurlijk de 'scheiding' toch zo goed als hetzelfde. Dus in deze discussie is het nogal nietig om daarover zo een verontwaardigde toon aan te slaan.
http://www.rijksoverheid. ... streerd-partnerschap.html
maw een geregistreerd partnerschap kan alleen maar zonder tussenkomst van de rechter ontbonden worden als er juist geen minderjarige kinderen in het spel zijn. Ergo: man en vrouw kunnen net zo goed gaan trouwen, wanneer er kinderen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven