Burnout! Het vervolg

09-02-2011 17:27 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Burnout? Het begin.

Hier kunnen we verder. Verder met onze verhalen, verder met troostende woorden, verder met goede adviezen, verder met 'klagen', verder dingen van ons afschrijven. Kortom verder met het schrijven over ons leven met een burnout en het herstel daarvan.
Ik heb jullie reacties wel gezien wbt. de camping. Was er nog niet aan toe gekomen er op te reageren. Het kan inderdaad wat (of veel) te optimistisch zijn hoor. Ik ga eind april/ begin mei daar eerst een weekend/kleine week werken. Mocht dat echt tegenvallen, heb ik met mezelf afgesproken het toch nog af te zeggen. Mijn werkgever daar is van mijn situatie op de hoogte en houdt er ook heel goed rekening mee. Het is ook meer vakantie dan werken daar.

Vind het wel lastig hoor! Ik heb nu 2 keuzes wat ik kan gaan doen deze zomer. En ik weet dat ik er 1 van af moet zeggen; allebei wordt te veel. Maar ik heb eigenlijk beide baantjes al toegezegd en voel me nu een beetje dom...
quote:abc schreef op 03 april 2011 @ 20:23:

Marriss, kun jij woensdag eind van de middag? Ik moet naar het ziekenhuis, dus dan ben ik toch in de stad. Of anders de woensdag erop? Lijkt me leuk (en ook wel een beetje eng moet ik toegeven).

Dat enge is er snel van af, is mijn ervaring. Niet alleen nadat ik Zon heb gesproken, maar ook omdat ik al eerder een forum-meet heb gehad en het blijkt dat je gewoon al zoveel van elkaar weet, dat het werkelijk is alsof je al jaren vrienden bent.

ik kan maar niet genoeg benadrukken dat ik je stoer vind, deze dagen!
Ik ben gebeld door een van mijn collega's net. Het zou eerst de afspraak zijn dat ik zou beginnen met wat thuiswerk, maar daar komt verandering in. Een van mijn collega's heeft gebeld (voor die tijdheeft ze gesproken met onze lg) en de bedoeling is nu dat ik met mijn collega mee en terug ga rijden de komende tijd om weer max. 3 uurtjes (per keer) op kantoor te werken (zijzelf is ook langzaam reintegrerende ivm langdurige ziekte vorig jaar). In het beginsel 1 x per week en dan langzaam opbouwen. Mocht ik het na 2 uur zat (moe) zijn kan ik ook eerder weg. Toch wel spannend weer! Volgende week woensdag wordt de 1e ochtend.
Spannend 5x5! gaan we samen weer opbouwen. Zie je het wat zitten? Ik krijg de indruk dat het je wat door de maag gesplitst is, of niet? Ben je nou al eens bij een bedrijfsarts geweest?

Ik heb wel een lekker dagje! Vanmorgen geen hoofdpijn meer gelukkig. Naar bodybalance geweest, toen boodschappen gedaan, broodje gegeten bij mn ouders en toen naar huis, lekker aanrommelen.. wasje ophangen, lezen, taartje bakken... vanavond komt er nog een vriendin langs.

Abc, woensdag is inderdaad de enige dag volgende week, dat vriend vrij is, dus die wil ik graag vrij houden. Ik moet ook even rekening houden met wanneer ik een auto heb (heb mn eigen verkocht, dus we hebben er nog maar één over ) maar ik kan bijv. volgende week maandag lunchen in de stad?
Marriss, ik werk op maandag, dus dat gaat niet lukken. Alhoewel, ik moet maandag ook naar het ziekenhuis geloof ik, maar ik weet nog niet hoe laat. Dat hoor ik woensdag.

5x5, spannend hoor, weer aan het werk. Heb je er zin in? Het komt je nu wel rauw op je dak vallen geloof ik.

Lief, hoe was het bij de psych vanmorgen? Heb je er een goed gevoel bij?

Ik heb gisteravond voor het eerst sinds (voor mijn gevoel) lange tijd weer gehuild omdat ik me rot voelde. Ik merk dat ik me weer veel drukker maak om kleine dingen, dat mijn hoofd weer snel vol raakt en dat ik onrustig ben. Misschien komt een gedeelte ook wel van die hormonen, de verkoudheid en de benauwdheid maar ik voelde me even niet zo prettig.

Vandaag op het werk kreeg ik het ook even benauwd en raakte bijna in paniek. Er komt zoveel op me af, de to-do lijst is zo lang. En niet alleen die van mij maar die van ons allemaal. Komende week moet er nog zoveel gebeuren voor we volgende week echt gaan beginnen. En het moet gewoon af dus het gaat nu echt over resultaten en niet meer over tijd.

Ik ben uiteindelijk wel redelijk op tijd weggegaan (na iets meer dan 6 uur) en ik heb nog wat werk aan die nieuwe overgelaten, hopelijk krijgt hij dat voor elkaar anders moet ik het morgen alsnog zelf doen. Ik had echt heel erg hoofdpijn en voelde me beroerd, nu heb ik nog wel hoofdpijn, maar ik merk ook dat ik me al wel weer een stuk beter voel en mijn werk nu wel op mijn werk kan laten. Morgen weer een dag....
quote:lief_29 schreef op 03 april 2011 @ 22:38:

....

ik kan maar niet genoeg benadrukken dat ik je stoer vind, deze dagen! Dank je wel.
Ja, ik zie het wel zitten, maar was wel wat verbaasd, had het niet verwacht. Maar toch wel een logisch besluit denk ik, want mijn lg heeft met m'n collega overlegt omdat ik van haar wat werkzaamheden zou overnemen. En toen kwamen ze met dat idee. Ze werkt zelf ook nog steeds max 3 uurtjes per keer op kantoor en ze woont in mijn woonplaats. Ik vind het prima, wel een beetje spannend maar maak me er niet druk om verder. Het zijn voorlopig 1 x per week 2/3 uurtjes in overleg met mij wanneer.

Fijn dat je zo'n heerlijke dag had Maris!

Abc, balen dat het je even te veel werd op je werk, het klinkt ook wel erg druk bij jou zeg. Ik hoop dat je het vanavond een beetje los kan laten
5x5, wat spannend! Zie je het wel zitten om weer naar je werk te gaan? Of was je liever begonnen met thuiswerk?

Maris, je klinkt positief! Wanneer begin jij weer met werk? En vanaf hoeveel uur?

Abc, vervelend dat je je weer even rot voelt! Maar ik vind het wel goed dat je toch op tijd weg bent gegaan en werk hebt kunnen overdragen aan die nieuwe! Je kent je grenzen nu dus duidelijk beter en trekt ze ook.

Vanmorgen had ik een afspraak bij de psycholoog met mijn ouders samen. Het was een lang gesprek. Maar er is veel uit gekomen. Het komt er op neer dat ik eigenlijk altijd iedereen tevreden wil stellen, en vooral mijn ouders. En dat ik niet goed mijn emoties uit, vooral de negatieve. We hebben besproken hoe mijn ouders nu in de situatie staan, wat zij dachten dat mijn klachten zijn, en hoe ze er mee omgaan. Aan het eind vh. gesprek kwam er uit dat mijn ouders mij niet meer ongevraagd tips geven en ik moet duidelijk mijn emoties uiten en echt zeggen wat ik denk en ik wil. Ik vond het best een heftig gesprek, heb ook even flink zitten huilen. Maar ik ben er toch met een goed gevoel weggegaan.

Daarna door gegaan naar pianoles en toen nog even naar het winkelcentrum. Heb 2 zomershirts gekocht en toen mezelf getrakteerd op een overheerlijk ijsje.

Ik merk wel dat ik na zo'n sessie als vanmorgen heel erg veel nog moet verwerken. Ik ben er dan de hele dag niet echt meer "bij" maar ben vooral bezig met de sessie.

Zo even een rondje skeeleren, dan kan ik vaak mijn gedachtes wat verzetten. En daarna lekker met een kop thee bankhangen.
Ik ben trouwens wel benieuwd waar jullie allemaal wonen, ik lees vanalles over meetings enzo!
Ik ben niet zo schrijverig vandaag. De psych was een intake, dus heb mijn hele verhaal verteld. Over twee weken terug voor een adviesgesprek. En dán pas begint de wachtlijst...

Nou ja, het rolt, langzaam, maar het rolt. Heb toch wel duidelijk gemaakt dat er nog een stuk verwerking zit van de afgelopen jaren. En daar ben ik wel blij mee, dat ik dat heb uitgesproken. Ik vond het een heel duidelijk gesprek, ze vroeg goed door zonder de huilbuien los te maken. Ben benieuwd wat ze van mij vond omdat ik zo vrolijk was. Ben benieuwd wat voor advies ze gaan geven. Over die mindfullness zei ze dat je daar wel elke dag een uur mee bezig moet zijn, dat het flink aanpoten is. Ik weet niet of ik dat wel wil en kan. Ik weet ook niet of dat nodig is. Maar ik wacht eerst wel eens het advies van de commissie af

Ik heb vandaag thuis gewerkt. Kwam moeizaam op gang, maar uiteindelijk was ik er wel in verdiept. He doet me heel erg goed dat er toch altijd wel mensen vragen stellen over mijn ervaring met bepaalde dingen. Dan zijn ze ergens tegenaan gelopen en dan wordt ze geadviseerd naar mij te gaan omdat ik dat al een keertje heb gehad, iets vergelijkbaars. Fijn vind ik dat. Goed voor mijn zelfvertrouwen. Het nadeel is, dat als ik ook nog geconcentreerd bezig ben, ik heel makkelijk over de tijd heen ga. Dat heb ik op mijn werk al, maar thuis helemaal. Toen manlief thuiskwam moest hij dus eerst even mijn prachtige werk bekijken, als een vader die de tekening van een kind moet bewonderen.

Heb wel gelezen maar niet geabsorbeerd. Sorry.
Maar verder ben ik dus niet zo schrijverig
Nee lief gelukkig ben je niet zo schrijverig hahaha

Heb alles gelezen maar geen idee wat er staat.

heb best een zware dag..eerts wezen werken, korter dan normaal

en eind van de dag naar psych geweest, was zwaar dit keer.

psych brabbelde wat in zichzelf dat het niet goed ging en niet klopte en vroeg wanneer ik weer bloed ging prikken ivm vermoeidheid. had niet het lef om te vragen wat er neit goed was en wat neit klopte..ik had de indruk dat het met de vermoeidheid te maken had. Nou verder over het g-schema gehad, trane aten hoog dit keer en dat heb ik nog niet eerder bij deze psych gehad.
Maar dat betekent wel dat er iets gebeurt met je, toffe, dat je tranen hoog zitten. En dat is goed nieuws, ook al voel je je er niet zo fijn bij.
Toffe, dat ben ik wel met Lief eens. Die emoties zitten er blijkbaar, en de psych weet ze naar de bovenkant te krijgen. En dat vind ik eigenlijk wel een goed teken, want je kunt ze wel altijd blijven wegstoppen en negeren, maar ik denk dat je er meer aan hebt als je er iets mee doet... Maar ik snap dat dat moeilijk is voor je

Choco, zo te horen hebben jullie een goed gesprek gehad, ik hoop dat het effect heeft op de thuissituatie. Wederzijds begrip is in ieder geval ontzettend belangrijk.

Daarover gesproken... hoe gaat dat nu bij jullie 5x5? En hoe is het nu met je darmen?

Lief, ben je vandaag wél schrijverig? Want dan kan ik me voorbereiden op lappen tekst Hoe is het met je boek eigenlijk? Benieuwd wat ze met je gaan doen bij psyq. (daar was die intake toch van??)

Abc, hoe gaat het nu met prikken? Last van bijwerkingen? Wat gaat er morgen gebeuren in het zh?

Gam, hoe is het met je nieuwe potentiele luffer?

Ik had gistermiddag en avond toch weer erg hoofdpijn. Gelukkig wel ok geslapen en nu gaat het wel. Zit nog in pyjama en ga straks even naar het tuincentrum, heb zin om de tuin wat op te vrolijken, is nog zo'n kale bedoening.

Fijne dag allen
maris en lief, ik denk ook wel dat het goed is allemaal hoor, alleen ( en dat merkte ik vorige week al dat dat niet zo is) ik dacht dat ik al aardig op de goeie weg was en en over een hoop dingen heen was, maar blijkbaar zit het me allemaal toch nog hoog
.
Een paar dagen geleden heb ik (een deel van) mijn verhaal hier opgeschreven, maar ik merk dat ik echt te moe ben steeds om bij te lezen en dat ik de puf niet kan opbrengen om te reageren. Ik ga dus toch maar afhaken hier... (voordat ik goed en wel begonnen ben) Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen met grenzen stellen, moeheidssignalen herkennen (en er naar handelen), weer opbouwen van werk, ervoor zorgen dat je niet weer terugvalt, valkuilen omzeilen etc

Liefs, kareltje
Toffe, ik sluit me bij maris en lief aan. Ik heb na 4 sessies "pas" mijn eerste tranen gelaten. En nu heeft mijn psych m'n zwakke plek ontdekt, en weet ze precies hoe ze me aan het huilen krijgt.

Lief, die mindfullness is inderdaad een zware training. Ik ga 'm wel doen, en zie er best wel tegenop om elke dag een uur te oefenen. Maar het schijnt echt goed te werken, dus dan heb ik het er voor over. Je moet je er wel echt volledig in storten denk ik, al ga je al met wat tegenzin heen, dan heb je al helemaal geen motivatie om te oefenen en dan zal het effect waarschijnlijk minimaal zijn.

Maris, het is toch niet echt tuinier-weer vandaag? Of woon je op een tropisch oord?

Karel, je hoeft niet alles bij te lezen hoor, als het jou nu te veel is moet je dat vooral niet doen. Maar mocht je gewoon je hart willen luchten dan mag je dat ook doen. Je bent niet verplicht op iedereen te antwoorden.

Gam, abc, 5x5; hoe gaat het met jullie?

Ik heb net gewerkt. Ben nog moe van gisteren, gesprek bij de psycholoog heeft veel in me losgemaakt. Zowel positief als negatief. Werk was ook geen makkie, het waait hier enorm hard dus ik moest flink doortrappen met die zware fiets. Nu wil ik verder met een naai-projectje. Lekker even nergens aan denken! Heb vriendinnen voor vanavond afgezegd, werd me even te veel nu.
Toffe, ik ben het eens met de anderen. Het is niet leuk dat de emoties en de tranen loskomen, maar wel heel nuttig. Ze komen nu uit het doosje waar je ze ingestopt hebt, de deksel is eraf en de inhoud vraagt om de aandacht die het nooit gehad heeft en misschien wel had moeten krijgen. Sterkte ermee .

Choco, klinkt als een goed gesprek. Een goede en open verstandhouding met de mensen die het meest in je buurt zijn, is vooral nu heel belangrijk.

Marriss, is het gelukt in het tuincentrum. Heb je nog wat leuks gevonden. Ik sta tegenwoordig elke naar onze borders te turen of de bollen al boven komen (volgens de verpakking gebeurt dat pas in mei, en toch kijk ik al steeds, ik word nog wel eens een tuinierster).

Het prikken gaat goed, ik zag vanmorgen wel dat ik er weer een aantal blauwe plekken bij heb. Morgen krijg ik een echo om te kijken of mijn eigen cyclus stil ligt en er niet stiekum gewoon al een eitje ligt te rijpen zoals tijdens een normale cyclus bij een gezonde vrouw. Als dat goed is dan gaan we naar stap twee, dan komen er nieuwe hormonen bij (dan moet ik dus twee spuiten zetten elke morgen) om een eisprong op te wekken. Als het goed is gaan er dan 10 tot 15 eitjes rijpen. De bijwerkingen vallen me tot nu toe best mee. Ik heb er wel een paar (vermoeidheid, hoofdpijn en zweten (vooral 's nachts)), maar niet zo erg dat ik er echt last van heb.

Vandaag op het werk weer een goede dag gehad. Duidelijk mijn grenzen aangegeven en gezegd dat ik iets niet af kon krijgen. Dat was gelukkig geen probleem, baas vond het zelfs heel goed dat ik het duidelijk zelf aangaf en niet toch nog langer doorging om het wel af te krijgen.

Ik had een opdracht van mijn coach gekregen om een paar mensen in mijn omgeving een lijstje te laten maken van vijf goede eigenschappen en vijf valkuilen/zwakke punten. Ik had onder andere mijn baas gevraagd en ik kreeg vandaag zijn lijstje. Was een heel goed en duidelijk lijstje. Heel positief en het maakte me nog maar eens duidelijk dat hij heel goed weet hoe ik in elkaar zit en hoe dingen bij mij werken.
Wat een stilte hier.

Zijn jullie leuke dingen aan het doen of zijn jullie gevloerd door stress en/of hoofdpijn?
Dubbel
Ik ben aan het panieken op mijn boek...

Denk trouwens dat ik er toch maar A4 van maak, het wordt wel erg dik.
Gisteravond ontdekte ik trouwens dat er een probleem is met het bestand. Zonder hier in details te treden (abc, je email!), kwam ik tot het donkerbruine vermoeden dat ik nogal wat concessies moet doen. Ik voelde me daar rot bij en ben er druk mee geweest. Ik was eigenlijk in paniek. Ik heb het ook met man besproken maar die snapt nog minder van digi dan ik. Hij vond het wel heel erg voor me, omdat er nogal wat tijd en emotie in is gegaan de laatste maanden. Het was al laat en ik wilde niet huilend naar bed, dus ik heb het piekermoment gestopt. Afgesloten, en over iets anders begonnen. Toen kwam hij naast me zitten om mee te kijken. En ik klikte het boel weg en zei, een foto van een mooie vis bekijkende:"Dit is veel belangrijker". Wat ik daarmee wilde, was niet dat rotgevoel te laten overheersen omdat ik heel goed besefte dat mijn boek daardoor niet gered zou worden. En ook niet als ik in wilde paniek allerlei akties zou gaan ondernemen, want dan is de kans op fouten groter en één keer te vaak op 'bewaren' drukken is dan voldoende voor een regelrechte nóg grotere ramp.

Nou goed, ik zei dat dus, waarna hij zei:"Dat is niet waar, dat boek is heel erg belangrijk voor jou".

De tranen schoten in mijn ogen en toen heb ik uitgelegd waarom ik er niet meer tijd aan wilde besteden zo voor het slapen en toen hebben we nog even gekletst en zijn gaan slapen. Het wonderlijke is, dat ik ècht rustig was, ben zo in slaap gevallen. En nu ben ik weer wat nuchterder en ben ik gewoon aan het redden wat er te redden valt.

Ben erg blij dat ik mijn emoties onder controle heb, ze zijn er wel, het mag ook even (ik heb nog steeds een brok in mijn keel als ik het zo vertel), maar ik kan er ook mee dealen en dat vind ik echt een grote stap voorwaarts.
hallo allemaal,

man ik ben op. uitgeblust, moe en heb hoofdpijn.

verder heb ik steeds eens soort paniek/hyperventilatie aanvallen, hartkloppingen en tranen stromen zo nu en dan over.

het zal allemaal wel een opeenstapeling van spanningen zijn van de afgelopen tijd.

morgen heb ik vrij..en denk ik niets doen.

ik ga nog even op hyves schrijven denk ik
ach toffe...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven