Madame Jeanette

11-04-2011 22:18 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft er iemand hier weleens een madame Jeanette geplant? Wanneer is de beste tijd daarvoor?

Vorig jaar heb ik een poging gedaan, maar er groeide niets, behalve schimmel

Ik wil nu weer een poging wagen.Ik ben van plan om het in een gewoon bloempotje te doen en dan binnen neer te zetten.

Iemand nog tips?
als je het binnen doet, maakt het tijdstip toch niet uit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Weet ik niet? Ik weet echt helemaal niets van plantjes. Mijn 'gewone' kamerplanten overleven het ook niet zo heel lang :(
Zaaien binnenshuis of bij voorkeur in een kasje van eind maart tot begin juni bij min. 20°C. Na circa 7 weken uitplanten op 70 X 50 cm. De planten geleiden met touw of tonkinstokken. Afkomstig uit Suriname. De pepers zijn zeer heet maar hebben ook een speciaal aroma.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt Blijfgewoonbianca.
http://www.mijnreceptenbo ... /met/madame-jeanet-peper/

Voor als het gelukt is.
quote:antroewa schreef op 11 april 2011 @ 22:34:

Bedankt Blijfgewoonbianca. Enige idee hoelang het duurt voor ze eetbaar zijn?

Ik niet.

Google misschien....
http://www.peperskweken.nl/

Misschien staat het hier?
Niet geplant, wel 2 hele door de shoarma gegooid laatst, in de veronderstelling dat het kleine, zoete paprikaatjes waren
Ja waarschijnlijk

Die raadpleeg ik ook, maar forum vind ik leuker.
Pepers kweken

Uiteraard kan je de zaadjes in gewone potgrond doen, maar het beste is om de zaadjes in zaai/stek grond te doen. Dit is voedselarm, dus dan moet het zaadje eerst zijn eigen aanwezige voeding gaan gebruiken. Het ideale moment om de planten te gaan zaaien is februari. Dan kan je de beste periode mee pakken qua zon in de zomer. Op andere momenten zaaien kan wel, maar de planten zullen dan erg traag tot vrijwel niet groeien omdat ze gewoon te weinig licht krijgen.

Het beste is om te zaaien in een zaaibak of kleine potjes. Aangezien de zaadjes het beste kiemen rond de 24 graden celcius, is dus het mooiste om ze in de vensterbank te zetten. Er zijn hele goede zaaibakken te koop bij de tuinwinkel, waar een kap bij zit zodat de aarde niet uitdroogt.

Het zaaien gaat als volgt.

•Stop de zaaigrond in de bak/potjes maar stop de bak/potjes niet helemaal vol.

•Maak de grond vochtig, niet nat, en leg hier 1 zaadje op.

•Dek vervolgens het zaadje af met een dun laagje aarde en druk het licht aan.

•Maak vervolgens de nieuwe aarde ook nog wat vochtig.

•Sluit hierna de bak af met de bijbehorden de kap/deksel. Mocht je deze niet hebben, kan je de bak ook in een (vuilnis)zak doen, maar sluit hem niet luchtdicht af.

•Vervolgens is het wachten geblazen. Wees niet te ongeduldig, het kan wel tot 3 weken duren voordat de eerste zaailingen opkomen.

Als de planten op zijn gekomen, en ze beginnen hun 2e paar blaadjes te krijgen, dan wordt het tijd om de plantjes over te gaan potten in grotere potten. Dit kan wel met gewone potgrond. Zet de plantjes dan tot aan de eerste blaadjes in de grond, dit zijn de kiembladeren, deze zullen afsterven/er af vallen. De plant staat dan ook wat steviger.

Nu is het wederom wachten totdat de plant een mooi eind is gegroeid, vanzelf komen de eerste knopjes er in. Hier zullen bloemen/vruchten aan komen. De één zegt, de eerste knopjes verwijderen om de groei van de plant te bevorderen, maar dit is een keus die je zelf moet maken.

Wil je de groei van de planten bevorderen kan je na een paar maand dat de planten staan, overwegen om ChilliFocus te gebruiken. Ook kan je rustig de natuur zijn gang laten gaan, maar dan zou het wat langer kunnen duren.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2011 @ 22:35:

http://www.peperskweken.nl/

Misschien staat het hier?Ja, ik was toevallig net op die site terecht gekomen, thanks
Zaden oogsten

Het oogsten van de zaden van rode pepers is helemaal niet moeilijk.

Wat je moet doen, snij de peper voorzichtig open, nu zie je de zaden en zaadlijsten. Vervolgens trek je deze voorzichtig uit de peper.

Als je dit hebt gedaan, haal je ze voorzichtig van de zaadlijsten af, dus dat je alleen losse zaadjes hebt. Doe ze vervolgens is een bakje en voeg water toe. De zaadjes die nu blijven drijven kan je weggooien, deze hebben vrijwel geen kiemkracht. De zaadjes die op de bodem blijven liggen hebben voldoende kiemkracht, dus deze bewaar je.

Leg de kiemkrachtige zaadjes op een stukje keukenpapier en laat deze ca.

2 dagen drogen. Hierna kan je ze opbergen om te bewaren totdat je ze gaat zaaien. Als je de zaadjes goed hebt gedroogd, dan zullen ze een x aantal jaar bewaard kunnen worden. Echter, hoe langer je ze bewaard, hoe minder kiemkracht ze zullen hebben.

* Tip: Mocht je verschillende soorten pepers hebben, schrijf dan even op welk soort waar ligt, anders kom je in de war.

** Tip: Heb je veel pepers, doe dan handschoenen aan of was je handen na die tijd erg goed. Het is geen pretje om dan in je ogen te wrijven. Wat ook een optie is, is je handen met olijfolie insmeren. Hierna je handen wassen, en je hebt er geen last van.

*** Afbeeldingen komen van VergetenGroenten.be
quote:Hazzie schreef op 11 april 2011 @ 22:35:

Niet geplant, wel 2 hele door de shoarma gegooid laatst, in de veronderstelling dat het kleine, zoete paprikaatjes waren Oeps...nou je zal die vergissing niet nogmaals maken denk ik haha
Dank voor de reactie's, mensen !
http://www.lagrandeborne.com/moestuin/pepers.htm
Ik zeg succes, probeer nu al 3 jaar om die dingen te kweken... dat is dus het enige wat tot nu toe niet lukt. (Prei, paprika, ijsbergsla, tomaten, bosui, courgettes, pompoenen, komkommer, andijvie, aardappels etc alles doet het behalve die dingen)
quote:glitterzzzzzzzz schreef op 11 april 2011 @ 23:11:

Ik zeg succes, probeer nu al 3 jaar om die dingen te kweken... dat is dus het enige wat tot nu toe niet lukt. (Prei, paprika, ijsbergsla, tomaten, bosui, courgettes, pompoenen, komkommer, andijvie, aardappels etc alles doet het behalve die dingen)
http://www.chillipepers.nl/artikel/5/Be ... igids.html
Dacht dat dit topic over een hoerenmadam ging
).
Ik heb ze vorig jaar half april gezaaid in zo een bakje met een plastic kap erover daarna overgepot en die hebben het super gedaan. Komen erg veel pepertjes aan.
quote:mika65 schreef op 12 april 2011 @ 00:16:

Dacht dat dit topic over een hoerenmadam ging
quote:Conundrum schreef op 12 april 2011 @ 01:23:

Niet door je wc-papier heen prikken bij toiletbezoek of gaan huilen en in je ogen wrijven. Best pijnlijk, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. (En nee, dit was niet op dezelfde dag, ik stoot me graag tweemaal aan dezelfde steen).Hahha ja ik weet het. Ik heb wel eens in mn oog gewreven nadat ik dácht dat ik mn handen goed had gewassen. Sindsdien snij ik ze alleen nog met latex handschoenen aan.
quote:Conundrum schreef op 12 april 2011 @ 01:23:

Niet door je wc-papier heen prikken bij toiletbezoek of gaan huilen en in je ogen wrijven. Best pijnlijk, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. (En nee, dit was niet op dezelfde dag, ik stoot me graag tweemaal aan dezelfde steen).Hahha ja ik weet het. Ik heb wel eens in mn oog gewreven nadat ik dácht dat ik mn handen goed had gewassen. Sindsdien snij ik ze alleen nog met latex handschoenen aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven