Wijken in Amersfoort

20-04-2011 18:48 14 berichten
Wij zijn aan het rondkijken voor een koophuis. We kijken onder andere in Amersfoort al kennen we deze stad niet erg goed. Vandaar jullie kennis gevraagd

Op het moment hebben we 2 bezichtigingen staan in Amersfoort. 1 in de wijk Kattenbroek en 1 in de wijk De Koppel. Wie kan mij meer vertellen over deze wijken?

We hebben gehoord dat Kattenbroek een erg goede/mooie wijk moet zijn. De Koppel is samen met Kruiskamp een wijk? Deze moet wat minder zijn. In de laatste wijk zou ook sprake zijn van heling, drugshandel en meer van dit soort zaken?

We hebben wel een kinderwens dus hopen in ons toekomstige huis ook kinderen groot te brengen.

Lastige is dat het huis in De Koppel echt gaaf is en die in Kattenbroek wat minder. Maar de wijk moet ook wel een beetje ok zijn natuurlijk. We zijn laatst naar een bezichtiging in Utrecht Overvecht geweest en daar zijn we afgeknapt op de wijk nadat we daar rond hadden gereden. Voordeel is wel dat nu we Overvecht gezien hebben, een andere wijk al snel meevalt

Edit. We hadden al onder andere via amersfoort.nl informatie over wijken daar gezocht maar nu las mijn vriend vandaag weer ergens dat de criminaliteit in De koppel best wel was gestegen (4x zo hoog als eerder ofzo?) maar hij had daar ook gelezen dat het in Kattenbroek nu ook 3x zoveel was als eerder. Vandaar ook ervaringsverhalen gezocht, dit spreekt elkaar best tegen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind amersfoort al met al verschrikkelijk.
Ik woon al 5 jaar in Amersfoort en vind het fantastisch hier! Weet je wat het is? Je hebt in elke stad, elke wijk en elke straat wel eens criminalitiet etc Ik woon nu in de wijk Koppel, ruim een jaar, met heel veel plezier. Ik heb nog nooit gekke dingen hier mee gemaakt en zolang ik er geen last van heb: prima toch? Tuurlijk, er rijdt wel eens politie door de straat maar waar niet?

Kattenbroek zou ik niet zo snel gaan wonen (maar dat is persoonlijk) nieuwbouw, ver weg van de stad en niet echt mooie huizen..
woon zelf alweer 12 jaar in amersfoort en heb het hier ontzettend naar mijn zin. kende de stad ook helemaal niet toen ik hier kwam wonen. de wijk waar wij uiteindelijk een huis hebben gekocht stond als slecht bekend, maar ik woon er nu alweer jaren zonder problemen en met veel plezier. je moet gewoon gaan kijken en dan merk je zelf snel genoeg of je je er prettig voelt
Ik ben geboren en getogen in Amersfoort. Inderdaad staan er in de wijk De Koppel geweldige huizen; ik zou er echter nooit gaan wonen met mijn dochter (5). Ik zou haar dan niet buiten willen en durven laten spelen. De wijk staat onder Amersfoorters slecht bekend.

De wijk Kattenbroek is voor mij een troosteloze verzameling lelijke huizen... Ook daar zou ik nooit willen wonen, al is het daar een stuk kind-vriendelijker.

Op dit moment woon ik al weer ruim zes jaar in de wijk Liendert, helemaal op het randje. Als het niet op het randje was geweest, dan was ik allang verhuisd; de wijk is vergelijkbaar met De Koppel.

Ik ben opgegegroeid in het Leusderkwartier en wil daar ook heel graag naar terug. De wijk heeft echt sfeer en karakter, mooie oude huizen (moet je van houden natuurlijk, ik heb niks met nieuwbouw) en is erg kind-vriendelijk.

Ik stem Leusderkwartier .
Kruiskamp staat idd slechter bekend. Ik zou er niet gaan wonen, in Kattenbroek wel.

Ik zou zeggen kijk eens in de wijk Vathorst/Nieuwland, als je in een rustige kindvriendelijke wijk wil wonen. Amersfoort is niet te vergelijken met Utrecht als het gaat om criminaliteit.
Ik ben goed bekend in amersfoort. De koppel is inderdaad een wat mindere wijk. Maar ligt eraan aan welke kant je zit! Er wordt daar nu enorm veel nieuw gebouwd, veel oude huurflats gesloopt etc. Kan je wat straten noemen? Kattenbroek is mijn ding niet. Leusderkwartier is super maar duur, kruiskamp goede kant is leuk, denk aan trompstraat, evertsenstraat en de ruyterstraat. Soesterkwartier, de rivierenbuurt is ook leuk, stukken nieuwland ook!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Bedankt voor alle reacties al! Leuk om te lezen.

Op zich hebben we geen voorkeuren voor een wijk ofzo, het is maar net welk leuks huis we tegenkomen op funda en dan toevallig maar zien in welke wijk dat is.

@dertigmin kan je me ook vertellen waar in de koppel die oude huurflats gesloopt worden en veel nieuw wordt gebouwd?

Waar wij gaan kijken is in de buurt van hooglandseweg-noord.

Kattenbroek heeft dus ook qua wijk misschien wat meer onze voorkeur maar die wijk ligt inderdaad ver bij centrum en station vandaan. Het huis daar lijkt ok maar kan voor mij (op de foto's op funda afgaande) niet tippen aan dat huis in de koppel

We zijn trouwens wel van plan om de wijk zelf ook te bekijken wanneer we er toch zijn maarja je ziet niet alles op zo'n moment.

@nike kruiskamp en de koppel, daar zit toch ook nog wel verschil tussen? Of vind jij van niet?

@patra zou het er bij de koppel dan ook niet nog aan kunnen liggen welke straat of waar in de wijk je dan zou wonen? Aangezien rand van liendert blijkbaar ook wel meevalt. En waarom zou je je dochter daar niet buiten durven en willen laten spelen?

@djoedjoe is de wijk waar jullie wonen in die 12 jaar ook erg veranderd? Was het wel zo slecht als het bekend stond toen jullie er kwamen wonen? Of viel dat wel mee?

@ikbeninge maakt het volgens jou nog veel verschil waar je ergens woont in de koppel? Tuurlijk heb je overal weleens wat, daar gaat het ook niet om. Ik wil me er alleen wel veilig kunnen voelen.

Ik zei eerder in deze post al dat wij gaan kijken ergens in de buurt van de hooglandseweg-noord. Kan jij aangeven of jij ook in die buurt van de koppel woont of ergens anders? of ben je dan te herkenbaar? (weet ook niet hoe groot de koppel is).
quote:witch87 schreef op 20 april 2011 @ 21:25:

@patra zou het er bij de koppel dan ook niet nog aan kunnen liggen welke straat of waar in de wijk je dan zou wonen? Aangezien rand van liendert blijkbaar ook wel meevalt. En waarom zou je je dochter daar niet buiten durven en willen laten spelen?In de wijk waar ik nu woon, wil ik ook niet dat mijn dochter alleen buiten speelt, ik ga altijd mee. Het is een wijk waar ik totaal geen aansluiting voel qua leefwijze en normen en waarden en dat heb ik dus ook met De Koppel. Mijn dochter gaat zelfs twee wijken verderop naar school, om die reden. Ik 'heb' gewoon niks met de mensen hier.

Ik merk aan kinderen hier uit de buurt dat ze, als ze wat ouder zijn, niet per se in het gedeelte blijven spelen waar ze ook wonen. Ik zou het niet prettig vinden als mijn dochter via twee dwarsstraten in een gedeelte terecht komt, waar ik haar liever niet wil.
@ Witch87, Als het jou om een treinstation te doen is.

Amersfoort heeft 3 treinstations. Ook 1 in Schothorst en dat is vlakbij Kattenbroek. Het CS Amersfoort vind ik niet echt op een handige lokatie liggen. Zelfs vanaf de stad is het nog een eindje lopen. Amersfoort heeft tal van kleinere winkelcentra, waarvan de leukste toch wel Emiclaer. Ik zou me toch eens wat meer verdiepen in de stad, dan maar direct wat te gaan kopen. Amersfoort is echt leuk om te wonen. De stad zelf is leuk om te shoppen en ligt heel centraal. Maar een fijne buurt is wel belangrijk. En Kruiskamp/De Koppel (ik vind Kruiskamp iets "erger" dan De Koppel) is niet een wijk waar ik zou willen wonen. Dan maar 10 minuten langer fietsen om in het centrum te staan, of bij Station Amersfoort.
@nike het gaat mij niet per se om een station. Ik kijk naar de wijk en het stuk waar een huis staat in z'n geheel en ga min en pluspunten tegen elkaar afwegen.

We hebben nog niks gekocht, gaan slechts kijken en zijn dus al bezig ons te verdiepen in de stad. Via het viva forum is slechts 1 van die manieren. Ook is het niet eens zeker dat we in Amersfoort gaan wonen. Het kan ook Utrecht worden of en dorp in de buurt. Daarom proberen we veel informatie te vinden over dorpen/wijken etc. Waar een huis staat dat we gaan bezichtigen.
Hooglandseweg Noord is een prima straat. Let op dat je alleen er een stukje omheen moet (volgens mij via de Meridiaan) als je met je auto naar de rondweg moet. Scholen zijn iets beter de kant van Schothorst op, maar daar zit je vlakbij.

En je zit dichterbij station Schothorst dan bij het CS.

Kijk ook eens naar Leusden, Leusden Zuid, Hoogland en Hooglanderveen (Vathorst). Is wel veel nieuwbouw, maar erg mooie wijken, die ruim zijn opgezet.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ik zou wonen in Amersfoort niet willen adviseren.

Ik heb er gewoond en ben er weggevlucht. In het centrum en rondom het centrum zijn wat leuke huizen, maar al die wijken als Schothorst, Vathorst, Kattenbroek. Doe het niet! Echt horror! Emiclaer is een armoedig winkelcentrum, waar je niet voor de gezelligheid naartoe hoeft te gaan. Het centrum is wel aardig, maar het winkelaanbod is slecht. Tenzij je van ketens houdt. Er zitten wat leuke restaurantjes en dat is het. Als je naar Utrecht kunt, ga dan daar een huis zoeken. Dat is zoveel leuker.
Amersfoort is leuk! Ben het dan ook totaal niet eens met Bommi. Ik heb een aantal jaar in Utrecht gewoond, en dat was ook heel leuk, maar Amersfoort zou ik zeker als serieuze optie zien. Wijken als koppel (sorry) liendert en het Soesterkwartier zou ik echt mijden (groot gehalte Tokkies en ander volk wat ik niet als buren zou willen), maar het centrum, de berg en het leusderkwartier zijn echt prachtig. De omgeving van schothorst vind ik persoonlijk niks. Als je van nieuwbouw houdt is vathorst/hooglanderveen ook best leuk (zelf gewoond), maar het ligt wel zo'n 45 minuten fietsen van de stad. Vathorst heeft wel een eigen station, en met de trein ben je in 10 minuten op het centraal station.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven