Geld & Recht alle pijlers

arbeidsongeschikt

02-05-2011 15:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wegens privacy verwijderd.
Ziekteperiodes worden opgetelt als er minder dan 4 weken herstel tussen zit. Dus je moet langer dan 4 weken 100 procent beter zijn geweest. Pas dan gaat die periode van 6 maanden in jouw geval opnieuw lopen voordat je minder salaris krijgt. Of het een andere ziekte is geweest maakt niet uit voor die periodes.
Ziekte die gerelateerd is aan zwangerschap wordt 100% door het UWV vergoed en dus is de andere oorzaak hier wel van belang!
Beide reacties kloppen. De aard van de ziektes maakt niet uit, maar zwangerschapsgerelateerde ziekte vormt een uitzondering op die regel. Tijdens zwangerschapsgerelateerde uitval moet 100% uitbetaald worden. Ben je echter volledig hersteld voor wat betreft de zwangerschap en reintegreer je weer nav de burn-out, dan mag je wel weer gekort worden.
Je werkte 50%, dus dan kan het alleen om 10% van de andere 50% gaan. Klopt dat?

En waarom hebben ze dat toen niet gelijk ingehouden? Omdat je goed bezig was met reïntegratie? In veel cao's staat dat de korting dan niet wordt toegepast namelijk (reintegratieprikkel). In dat geval vind ik het vreemd dat die koring met terugwerkende kracht wordt toegepast, want je was goed bezig met reïntegratie, daar verandert de situatie met je zwangerschap niet met terugwerkende kracht iets aan toch?

Sterkte trouwens met je verlies.
Bedankt voor jullie reacties! Maakt de zwangerschapsduur niet uit mbt het UWV? Ik dacht dat dat pas inging als je de 24 weken passeert. En ik was 22 weken.

Edit: ik dacht dit ergens te gelezen te hebben, maar kan het nu niet meer op de UWV-site vinden.
Cora, ik denk dat ze er nu pas achterkwamen. Vandaar met terugwerkende kracht.
De zwangerschapsduur maakt uit voor verlof in het kader van de WAZO, niet voor ziekte in verband met zwangerschap.

Als je de 24 weken passeert, geld dit in Nederland wettelijk als een geboorte en heb je recht op 12 weken bevallingsverlof, ook als je kindje komt te overlijden. Alles voor die 24 weken gaat de statsitieken in als een Miskraam, en dan heb je geen recht op bevallingsverlof. Maar wel op een vergoeding van ziekte in verband met zwangerschap van UWV als aantoonbaar is dat je verzuim gerelateerd is aan die zwangerschap/bevalling. Dit kan behoorlijk juridisch getouwtrek worden, dus als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die inschakelen.
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga de bedrijfsarts en mijn teamleidster maar eens om opheldering vragen en daarna een brief met mijn bezwaar schrijven.

Ik heb veel aan jullie antwoorden, nu heb ik een steuntje in mijn rug.
@dolfijntje heb je verhaal al een paar keer voorbij zien komen en wil je alleen een dikke geven.

Wat naar dat je naast alle nare dingen die je op dit moment meemaakt je je ook nog hier druk over moet maken!
Leest mee en hoopt snel op duidelijkheid.
In dit geval is van belang:

- Krijg je nu Ziektewet van het UWV of loondoorbetaling van je werkgever?

- Je bent vóór 24 weken bevallen. Dat betekent dat je geen recht hebt op WAZO-verlof (='de' 16 weken).

- Verder staat arbeidstherapeutisch werken gelijk aan niet-werken.

Stel je bent 1 juli ziek geworden. Op 1 januari is dan een half jaar voorbij. Vanaf 1 januari werk je 50%. De werkgever mag je dan vanaf dat moment 50%x10%=5% korten op je salaris.

Eind januari heb je je weer volledig ziekgemeld wegens zwangerschapsgerelateerde problemen. Vanaf dat moment stopt het gewone ziekteproces en hoor je in de ZW van het UWV te komen (is dat ook gebeurd??). Daar krijg je 100% van het dagloon, uitbetaling via de werkgever. Vanaf het moment dat je weer hersteld bent van de bevalling kom je weer in de loondoorbetaling. Je werkt nu 0%, dus dan is de korting 10%.

Het UWV zal geen hele lange periode Ziektewet accepteren. Alleen een korte periode om de geboorte heen zal als zwangerschapsgerelateerd worden beschouwd. De rouw om je kindje is (hoe hard het ook klinkt) geen zwangerschapsgerelateerde klacht. Het is hetzelfde rouwproces als bij elk overlijden in je naaste omgeving en als je daardoor arbeidsongeschikt bent, dan is loondoorbetaling weer van toepassing.
...
Knorretje, dank je wel.

Ankalida, naar wat ik weet ben ik nooit aangemeld bij het UWV. Kan dat nog met terugwerkende kracht? Dank je wel voor de opheldering, ook w.b.t rouw. Dan weet ik waar ik sta.

Het gekke vind ik ook dat in de brief alleen wordt gesproken over de maanden februari en maart en niks over april en het verdere vervolg.
Je werkgever is verantwoordelijk voor de melding naar het UWV. Jij hebt recht op 100% als je in de Ziektewet (=UWV) zit. Als ik het inschat (met een natte vinger in de lucht) dan zou je ongeveer een maand in de Ziektewet kunnen zitten. Juist over februari zou je dus 100% moeten krijgen.
...
Even een update: vandaag met teamleidster gesproken en zij gaat het rechtzetten met P&O, hopelijk is dat voldoende, anders moet ik nog officieel bezwaar aantekenen.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de adviezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven