Huizen ramp

03-05-2011 23:42 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het verbreken van mijn vorige relatie ben ik weer 'tijdelijk' bij mijn ouders ingetrokken, maar een jaar later zit ik hier dus nog.

Word er inmiddels helemaal knetter van, ik wil heeeeel graag weer een plekje voor mezelf.

I.v.m. mijn baan wil ik heel graag in de buurt blijven maar het schiet maar niet op. Ik verdien niet genoeg om hier een woning te kunnen kopen en ben dus aangewezen op een huurwoning. De sociale woningbouw vereniging schaalt je hier in onder categorie 1, 2 of 3. Qua salaris val ik in categorie 3 waarbij je een huurwoning van 390-652 (uit mijn hoofd) toegewezen kan krijgen. Maar bijna al deze woningen heeft onze wbv aangewezen als 2 persoons woningen waar door ik er weer niet voor in aanmerking kom. Al weken kan ik op geen enkele woning reageren. Particulier huren kan wel, maar ik heb geen gigantisch salaris en wil niet meer dan 500 euro p/m kwijt zijn. In die markt is dat erg weinig geld en ik krijg er dus ook weinig meer voor dan een studio.

Voor die studio moet je je dan ook weer inschrijven bij e.o.a. site voor 44 Euro!!

Ik ben het zo beu, hoe vind ik nu op een normale manier een leuke woning die in mijn budget past?
Ik heb geen oplossing, alleen zo triest dat het jaren geleden ook al zo was en dat er verdomme nog niks is verandert!
Ik vind het heel rot voor je, maar wat is er mis met onder aan de ladder beginnen met een studio als dat op dit moment als enige tot je mogelijkheden behoort? Soms moet je het helaas doen met wat je kan krijgen in plaats van met wat je heel graag wil.
Misschien kun je zelf adverteren op de particuliere markt met je wensen/budget? Ik begrijp dat het lastig wordt, maar niet geschoten...
Studio lijkt me persoonlijk beter dan bij je ouders wonen. Huurwoningbeleid in Nederland is nou eenmaal een drama. Kan me voorstellen dat je er van baalt, maar je moet toch roeien met de riemen die je hebt.
Bij ons kan je nav het verbreken van een relatie je 'jaren' meenemen. Toewijzing gebeurt hier nav hoeveel jaar je op je huidige adres woont, dus dat zou voor jou 1 jaar zijn, nl bij je moeder. Btreft het echter een relatieverbreking, zoals bij jou, dan zou je de jaren dat je bij je partner hebt gewoond in het laatste huis ook mee mogen nemen. Informeer even.
Tja, dan begin je met een studio. Shit happens.
Sluit me hier bij aan, erg jammer dat wat je voor ogen had niet gelijk haalbaar is, ik heb ook pas op mijn 30e mijn eerste koopwoning kunnen kopen, had het liever eerder gedaan maar toen kon het niet. Jammer maar het zij zo.
TJa, ik ging van een koophuis in n vinexwijk ook naar een kamer met gedeeld toilet, keuken en douche. Je moet toch ergens beginnen.
ik kan me wel voorstellen dat ze geen studio wil. Heb zelf ooit 1 jaar in een studio gewoond....vreselijk. Het is een klein hok en alles, koken, wonen en slapen moet je in dat ene hok doen. Normaal bezoek ontvangen is er niet bij, want de mensen zitten gewoon in je slaapkamer.

Snap niet dat de woningbouw niet gewoon tweekamerwoningen voor 1 persoon aanbiedt, dan heb je tenminste je slaapkamer apart.

Als TO deze studio accepteert heeft ze geen uitzicht op wat beter; dan kan ze nu beter bij haar ouders blijven zitten en ondertussen flink sparen zodat een koophuisje er misschien wel inzit omdat ze een veel eigen geld inbrengt.
Hoezo heeft ze geen uitzicht op iets beters dan Starshine? De studio is niet van de woningbouw.

Wat betreft het sparen.....denk je dat je echt zo'n groot bedrag kan sparen als je max 500 euro per maand aan huur kan betalen? Dan duurt het jaren voordat je zoveel eigen geld hebt dat het uit kan maken.

En een studio een klein hok? Ben ik absoluut niet met je eens. Ik woon zelf in een studio van 32 m2. Het is heerlijk licht, oogt ruim, heeft grote openslaande deuren en echt niemand stoort zich aan het bed in de woonkamer. Met een leuk dekbedovertrek past het gewoon in het interieur.

Weet je, soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt. Je kan wel heel hard blijven roepen en mopperen dat je dat niet wil, omdat je meer wilt dan je kunt hebben, maar dat lost toch niks op??
als ze de studio accepteert, krijgt ze toch geen punten ofzo die recht geven op een grotere woning over een paar jaar? De eisen voor woningen blijven gewoon gelijk, of je nou bij je ouders woont of in een paleis met 35 kamers.
Inderdaad lastig.

Een optie is emigreren? Of met iemand gaan samenwonen? Of inderdaad gewoon accepteren zoals het is en die studio nemen? Of verder van je werk gaan wonen en een reiskosten regeling treffen met je werk? Salaris verhoging?
maar goed, mijn studio was dus wel heel klein, maar ook roeide met de riemen die ik had ja. Ook hebben we met 3 personen nog eens een jaar in een tweekamerflatje gewoond. Daarom begrijp ik dus heel goed dat ze dat niet wil.

En ik denk dat ze ten allen tijde nu meer kan sparen dan dat ze 500 euro over de balk smijt voor een kamer.
Kun je niet een huisgenoot zoeken? Of bij iemand intrekken als huurder van een etage of een paar kamers?

En anders inderdaad een studio. Toen ik alleen kwam te staan, heb ik gewoond in een soort student-achtige kamer, een 'woonkamer incl gasstel van circa 8 m2 en een slaapkamer waar precies een eenpersoonsbed in paste. Was niet luxe, maar wel een dak boven mijn hoofd en van daaruit ben ik verder gaan zoeken.
Ik ben destijds na verbreken relatie ook via een bemiddelingsbureau gaan wonen in een studiootje. Paar jaar gedaan, totdat ik vriend tegenkwam en we een huis gingen kopen. Ik vond het vooral heerlijk dat ik weer mijn eigen plek had, hoe klein en armoedig die ook was.

Als je alleen bent is een studio prima te doen.
Starshine, ze verliest toch ook geen punten waardoor ze weer vanaf 0 moet beginnen? Het hebben van een studio heeft volgens mij geen invloed op het in de toekomst krijgen van een huurhuis.

TO geeft zelf aan ontzettend graag bij haar ouders weg te willen. Dan is het toch geen geld over de balk smijten?

Echt, ik blijf me er tegenwoordig over verbazen dat de eisen voor een huis zo hoog worden gesteld. Wat is er toch mis met een beetje bescheiden beginnen en niet meteen een kasteel willen?
quote:cip1 schreef op 04 mei 2011 @ 01:09:

Misschien kun je zelf adverteren op de particuliere markt met je wensen/budget? Ik begrijp dat het lastig wordt, maar niet geschoten...

Goede tip, dit hebben wij (vriend + ik) ook gedaan en daar hebben we meerdere reacties op gehad die allemaal voldeden aan de eisen die we hadden. Zo dus binnen twee maanden een appartementje gevonden.

Denk er ook aan dat je waarschijnlijk recht hebt op huurtoeslag. Je kunt in dat geval ook wat duurdere huisjes bekijken (tot ongeveer 660 euro).

Ook eens met Julus dat een eigen plek op zich al heel fijn is, ook al is dat een klein studiootje. Als je bij je ouders echt helemaal kriegel wordt, wat ik me erg goed kan voorstellen, is dat het geld wel waard.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik heb tot m'n 29e op kamers gewoond, daarna nog een tijdje een soort studio, op 31e eerste echte huurhuis en op 37e eerste koophuis.

Gevolg van hoe het in mijn leven nou eenmaal gelopen is, met keuzes en pech en omstandigheden en de plaatsen waar je wilt wonen.

Als je echt weg wilt bij je ouders lijkt een studio me een prima oplossing. En het is volstrekte flauwekul dat je daar geen bezoek kunt ontvangen. Mogelijkheden genoeg om een bed te camoufleren als je wilt.
Ik denk dat je met de huurtoeslag van een koude kermis thuiskomt. Als je meer dan 21.500 euro bruto verdient dan krijg je noppes als alleenstaande.
ik heb ooit een jaar lang een chalet op een camping gehuurd, was echt lekker, net of ik elke dag vakantie had.
wij slapen nooit.
heb je al eens contact opgenomen met de woningbouwvereniging? Misschien kunnen ze je een indicatie geven hoe vaak er woningen in jouw categorie vrijkomen?

Vaak is het toch een kwestie van geduld hebben met sociale huur.

En niet elke studie / 1 kamerwoning is hetzelfde he. Soms kan je door middel van een afscheidingswant er toch bijna een 2 kamerwoning van maken (is in mijn huisje ook gebeurd). Waardoor je er prima in kunt wonen (als overbruggingsperiode)
quote:plops schreef op 04 mei 2011 @ 11:25:

Starshine, ze verliest toch ook geen punten waardoor ze weer vanaf 0 moet beginnen? Het hebben van een studio heeft volgens mij geen invloed op het in de toekomst krijgen van een huurhuis.

TO geeft zelf aan ontzettend graag bij haar ouders weg te willen. Dan is het toch geen geld over de balk smijten?

Echt, ik blijf me er tegenwoordig over verbazen dat de eisen voor een huis zo hoog worden gesteld. Wat is er toch mis met een beetje bescheiden beginnen en niet meteen een kasteel willen?

omdat ze nu kan sparen. Ik ga er tenminste vanuit dat ze dat ook doet. Zoniet, ja dan moet ze niet zeuren.

Btw, vind ik een tweekamerapartement geen absurd hoge eis.

Dat was toen ik 20 was ook het enige dat we konden krijgen. Geen balkon of tuin, woonkamertje, keukentje, slaapkamertje, douche en toilet op krap aan 40m2. Geen enkele bergruimte, dus altijd gedoe over waar je de stofzuiger nou weer moest laten. En daar kwam dus het laatste jaar ook nog een baby bij.

Gelukkig hadden we toen een eengezinswoning in het vooruitzicht, alleen dat duurde wat langer dan gepland. Ook geen enorme woning hoor. Kleine kamers, een kleine bergruimte, een tuin zonder zon. Maar ook daar klaag ik verder niet over, ben allang blij te kunnen wonen.

Ik ben ook door die huurshit heengeweest, dus ik herken de ergernis volkomen. heeft niks te maken met meteen een superluxe woning willen hebben, maar gewoon een leefbare woning.
Sorry! Drukke dag en nog niet aan reageren toegekomen.

Het is trouwens niet zo dan ik perse neit meer kwijt kan zijn aan een woning dan ¤ 500,-, maar ik zit zelf in die richting te denken aangezien er natuurlijk ook nog genoeg andere kosten bij komen kijk, plus moet ik mijn auto blijven rijden i.v.m. werk en wil ik ook graag nog kunnen sparen.

Daarnaast is het ook nog zo dat ook voor een huurwoning vaak een maand inkomen van 4 a 5x de huur moet worden verdiend, wanneer ik hoger ga zitten dan die ¤ 500,- haal ik dat niet meer.

Ik spaar nu maandelijks ¤ 700,- dit doe ik bewust omdat wat geld achter de hand wanneer ik wel weer mijn eigen woning heb erg lekker is. Ook heb ik strax natuurlijk weer het e.e.a. nodig voor de inrichting.

Ik vind persoonlijk ook niet dat ik hele hoge eisen stel. Ik wil alleen liever niet nu een woning aannemen die helemaal niet naar mijn zin is. Dan kan ik niet meer sparen en er moet toch altijd geld gestoken worde in een vloer en gordijnen o.i.d.

Gemiddelde wachhtijd bij de woningbouw, voor de woningen waarvoor ik in aanmerking kom, is inmiddels opgelopen naar 5 jaar! Ik sta nu 2,5 jaar ingeschreven, wanneer ik een andere woning aanneem (via de woningbouw) ben ik direct mijn inschrijf jaren kwijt. Nou is dit nog niet eens mogelijk omdat ik er gewoon niet voor in aanmerking kom.

Hier in de regio staan overigens ook geen studio's o.i.d. te huur, we woning niet in de buurt van universiteiten of hoge scholen dus dat is gewoon niet gewenst. Anders was ik ook gerust in een redelijk ruime studio gan wonen.

Net nog even naar het particuliere aanbod gekeken maar het enige wat nog een beetje in mijn budget valt is een woning van ¤ 650,- per maand waarin een keuken zit die je liever niet aan zou raken (is te verhelpen!) een badkamer van 1 m2 (is mee te leven) en een slaapkamer waar geen 2 persoons bed in past.

Mijn nieuwe vriend heeft wel een eigen woning, maar ik ben verre van klaar om samen te gaan wonen. De vorige keer heeft dat samen wonen ook geresulteerd is dat ik mijn huis kwijt was, dus ik kies heel bewust voor een huisje/appartement voor mijzelf.
Als ik je verhaal van meetijd zo lees, werkt het bij die woningstichting hetzelfde als bij de onze. Heb je nu al geinformeerd of je je woonjaren van bij je ex mee mag nemen? Dan sta je misschien ineens boven aan de lijst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven