Geld & Recht alle pijlers

ziektewet

04-05-2011 22:49 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo..

Ik zit al bijna 2 weken in de ziekte wet. door een operatie aan mijn buik,

nauw is zo dat ik vandaag even terug moest komen voor een bespreking op het werk. door neus en lippen door. zei ik verwacht je mij maandag?: waarop het antwoord was jaaa. ( ik heb officieel vakantie maar door ziekte is dit geen vakantie).

ik kan op dit moment erg weinig. mijn operatie wondjes zijn nog niet geheeld en trekt dus enorm. lopen gaat lastig en op een plastiek stoel hou ik ook niet lang vol. ik zit nog zwaar aan de Diclofinac 3x daags 50 mg.

daarnaast heb ik een oproep van bedrijfs arts pas op 18 mei want ze is op vakantie.

mag mijn werkgever mij verplichten om maandag weer te komen om zittend werk toe doen. of heb ik het recht te wachten op het gesprek van de bedrijfsarts?? wat ik graag wil.
quote:sabina1987 schreef op 05 mei 2011 @ 00:34:

"Ik word niet goed van de "wat kun je dan nog wel" cultuur.

Soms is het even beter om je eigen tijd te nemen voor je ziekte...

Je bent vaak daarna meer gemotiveert"

Helemaal mee eens!

Zolang ze je lopen te pushen heb je nog 't gevoel geen rust gehad te hebben.
Wat voor werk doe je Sabina? Iets waarbij je fysiek moet inspannen?
Sabina,

Ook ik zit momenteel thuis na een buik operatie vorige week donderdag.

Ik heb mijn behandelend arts zwart-op wil laten zetten wat ik wel mag en wat niet.

Ik heb dit ingescand en door gemaild naar mijn leidinggevende, zodat zij weet wat mij precies mankeert en hoe de zaken er voor staan. Zo weet zij ook waar ze aan toe is.

Ja voor de rest heb ik als tip, luister heeeel goed naar je eigen lichaam. Deze geeft van zelf aan tot hoe ver jij kan gaan!
Wettelijk gezien is een ziekmelding binnen een maand van een eerdere betermelding en met dezelfde klachten geen nieuwe ziekmelding. Als er dus in de CAO sprake is van wachtdagen die voor eigen rekening komen, mag er GEEN nieuwe wachtdag van je gevraagd worden als aantoonbaar is dat de arbeidsongeschiktheid dezelfde oorzaak is. Als je maandag zou gaan werken en het gaat toch niet, zou dat je geen extra geld moeten kosten.

Persoonlijk lijkt het me trouwens dat je gezondheid meer waard is, en dat als je complicaties als wondontsteking zou krijgen omdat je teveel doet, zowel jij als je werkgever nog veel verder van huis zijn. Ik zou dus gewoon bellen en meedelen dat het nog niet gaat, en dat je mandag nog thuis blijft.
Hoe zit het trouwens met ziektewet en aankomende zomer vakantie?

Ik zag via intranet dat mijn goed gekeurde zomer vakantie weer omgedraaid is naar werk dagen. Dit is afgelopen maandag gebeurd.

Ben maandag uit het ziekenhuis gekomen en ook per afgelopen maandag officieel ziek gemeld.

Mag mijn werk gever nu mijn vakantie dagen in nemen?

Deze waren in januari al lang en breed goed gekeurd.
quote:Boarn schreef op 05 mei 2011 @ 12:01:

Wat voor werk doe je Sabina? Iets waarbij je fysiek moet inspannen?ik werk in een winkel 20 uur per week. vrachtverwerken bukken tillen enz
Volgens mij moet jij eens contact op gaan nemen met je rechtsbijstandverzekering (heb je die niet? gelijk een wijze les geleerd en afsluiten voor de volgende keer) of contact opnemen met het juridisch loket voor advies.
quote:lulu1983 schreef op 05 mei 2011 @ 13:55:

Hoe zit het trouwens met ziektewet en aankomende zomer vakantie?

Ik zag via intranet dat mijn goed gekeurde zomer vakantie weer omgedraaid is naar werk dagen. Dit is afgelopen maandag gebeurd.

Ben maandag uit het ziekenhuis gekomen en ook per afgelopen maandag officieel ziek gemeld.

Mag mijn werk gever nu mijn vakantie dagen in nemen?

Deze waren in januari al lang en breed goed gekeurd.Alleen als je dan nog ziek bent, dan krijg je je vakantiedagen terug en kun je op een later tijdstip alsnog met vakantie gaan. Zolang je ziek bent moet je ook bereikbaar zijn voor de arbodienst, en dus mag je alleen bij hoge uitzondering op vakantie, ook omdat reizen kan worden beschouwd als niet meewerken aan je herstel. Als jij tegen die tijd echter gewoon beter gemeld bent en weer aan het werk, kun je gewoon op vakantie zoals gepland.
quote:kriebelbeest schreef op donderdag 05 mei 2011 14:36 Volgens mij moet jij eens contact op gaan nemen met je rechtsbijstandverzekering (heb je die niet? gelijk een wijze les geleerd en afsluiten voor de volgende keer) of contact opnemen met het juridisch loket voor advies.Uh???? Ik?
quote:sabina1987 schreef op 05 mei 2011 @ 15:30:

[...]

Uh???? Ik?Ik denk wel dat ze jou bedoelt ja.
quote:lulu1983 schreef op 05 mei 2011 @ 16:04:

[...]

Ik denk wel dat ze jou bedoelt ja.Ik word helemaal simpel van dit draadje
Je behandelend arts adviseert je niet te bukken, te tillen of te reiken. Je baas verzoekt je om aanwezig te zijn bij een bespreking. Lijkt me niet onredelijk.

Je behandelend arts heeft niets te zeggen over of jij wel of niet kunt/mag werken. Je dient in principe passend werk te accepteren, en voor zover ik op basis van jou verhaal kan nagaan is deze bespreking passend werk. De bedrijfsarts kan adviseren over je arbeidsongeschiktheid maar de werkgever heeft de eindbeslissing.
quote:macumba schreef op 05 mei 2011 @ 00:23:

Ik word niet goed van de "wat kun je dan nog wel" cultuur.

Soms is het even beter om je eigen tijd te nemen voor je ziekte...

Je bent vaak daarna meer gemotiveertAls je het niet kan dan kan je het niet. Maar als je het wel kan, dan kan je het wel. En dan moet je dat ook doen. En als je dat niet wilt neem je maar vrij, of ontslag. je staat tenslotte onder contract en jij krijgt salaris in ruil voor je arbeid. Het is geen liefdadigheidsvoorziening.
Nostra: die bespreking, daar was TO ook gewoon heen gegaan. Toen ze daar was zag ze dus dat ze maandag ingepland is voor de reguliere werkzaamheden.
Oooh sorry, verkeerd begrepen!
Maar dan nog is er maandag sprake van zittend werk, en dat lijkt mij niet onredelijk als ze niet hoeft te reiken, bukken en tillen. Maar goed, ik ben geen bedrijfsarts.
Ik zat er nog even over na te denken. Sabina, misschien kun je aan je baas voorstellen dat je maandag op arbeidstherapeutische basis zittend werk gaat doen. Je wordt dan niet hersteld gemeld en je kunt elk moment weg als het echt niet gaat. Heb je ook geen discussie over wachtdagen als je daarna toch weer ziek gemeld wordt. Als het zittend werken een paar dagen goed gaat, dan kun je alsnog hersteld worden gemeld. Maar dan weet je ook zeker dat je écht goed genog hersteld bent om je werk (aangepast) te kunnen doen.

Sterkte met je herstel verder!
Je kan maandag ook gewoon even kijken hoe het gaat. Vraag om aangepast werk waarbij je niet hoeft te tillen en te bukken. Gaat het wel, dan kan je misschien de volgende dag ook nog proberen. Gaat het niet, dan blijf je nog een paar dagen thuis.
bedankt voor jullie advies.

ik ga maandag proberen wil niet dan heb ik gedaan wat ik moest doen wil wel dan is goed!..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven