Geld & Recht alle pijlers

ouderschapsverlof-zwangerschapsverlof

11-05-2011 20:13 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Door ziekte van mijn oppas raak ik binnen zeer korte tijd het oppasadres voor onze zoon kwijt.

Ik heb hem al ingeschreven bij een gastouderbureau, maar dit duurt in de regel 3 maanden.

Nu was ik van plan om per direct ouderschapsverlof op te nemen voor de tussen liggende tijd.

Echter ben ik inmiddels 13,5 week zwanger van onze 2e. Dit betekend dat ik dus uiterlijk 13 oktober met zwangerschapsverlof ga.

Stel dat ik ouderschapsverlof opneem, staat dit dan mijn zwangerschapsverlof in de weg?
Google even naar ouderschapsverlof. Op de site van ministerie van szw staat het precies uitgelegd
Volgens mij moet je het minimaal 2 maanden vantevoren aanvragen, maar misschien zijn daar in overleg uitzonderingen op te maken.

Dit staat verder op rijksoverheid.nl (alles ministeriesites zijn vervangen door deze site):

"Als u het ouderschapsverlof stopzet of onderbreekt, vervalt uw recht op de rest van het verlof. Dit geldt niet wanneer u het ouderschapsverlof stopzet door zwangerschap, bevalling of adoptie."

Gewoon even op www.rijksoverheid.nl kijken en zoeken op ouderschapsverlof.
Ouderschapsverlof wordt opgeschort door zwangerschapsverlof. Ik zou in de aanvraag al melden dat je het in twee delen wil opnemen, voor je zw.verlof en later nog het resterende deel (aansluitend of echt later). Je kunt ouderschapsverlof in max. drie delen opnemen.

Ik zou me eerder zorgen maken over de termijn waarop je je verlof wilt laten ingaan. De aanvraagtermijn staat in de wet , ik weet niet uit mijn hoofd hoe lang die is, maar wel enkele maanden. De meeste werkgevers kunnen niet per direct zomaar iemand missen.
Dames,

heel erg bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zit inmiddels op de site van de overheid en vind hier al mijn antwoorden.
Ouderschapsverlof is toch onbetaald?
quote:suikervrij schreef op 11 mei 2011 @ 20:32:

Ouderschapsverlof is toch onbetaald?Ja.Mits er andere afspraken tussen werkgever en werknemer zijn gemaakt.
quote:lulu1983 schreef op 11 mei 2011 @ 20:35:

[...]

Ja.Mits Tenzij er andere afspraken tussen werkgever en werknemer zijn gemaakt.
Je hebt recht op 26 x je werkuren per week aan ouderschapsverlof (bv 26 x 36 uur). Bij mij (overheid) wordt 75% van de eerste helft doorbetaald en de andere helft is onbetaald verlof. Daar staat tegenover dat je wel een tegemoedkoming van de belastingdienst ontvangt van ongeveer 4 euro per uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven