Werk & Studie alle pijlers

Vergoeding Ziektekosten

11-05-2011 20:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring hiermee of kennis van, dat de werkgever (deels) ziektekosten vergoedt?
Ik weet niet precies of je dit bedoelt, maar bij ons op de loonstrook staat "7,75% vergoeding zorgverzekering"
Jup, kan salariscomponent zijn, check je loonstrook of vraag na bij salarisadmin.
7,75 is inkomensafhankelijke bijdrage. Het kan zijn dat de werkgever een 'reparatie' doet op ziektekosten door een maandelijkse vergoeding uit te keren van een paar tientjes. Edit:naast die 7,75 bedoel ik.
Bedoel je de premie voor de verzekering, de inkomensafhankelijke bijdrage of een vergoeding voor niet verzekerde kosten?
Onduidelijke openingspost. Wat bedoel je precies en waarom deze vraag?
Hallo Ksenija, van mijn werkgever geen vergoeding van ziektekosten. Wel een arbeidscollectief met de nodige extra's aan verzekeringsvoorwaarden. Ook fijn.

Of bedoelde je dit niet helemaal?
Nee, ik bedoel iets anders.

Bijvoorbeeld kosten fysiotherapie e.d.
Of je werkgever je fysiotherapie betaald? Nirmaal gesproken natuurlijk niet maar als de klachten zijn veroorzaakt door je werk kun je het misschien bespreken met je werkgever.
Nee daarvan wordt niets door de werkgever betaald bij mij,

maar...

ik krijg wel zoveel behandelingen vergoed vanuit het arbeidscollectief.

Dus, ergens wordt het (in dit geval) toch wel deels vergoed.

Zo ook met psychologische zorg, vergoeding voor de pil, diëtist en meer.
Ah, nu duidelijker. In sommige gevallen kan een werkgever beslissen om je behandeling geheel of gedeeltelijk te betalen of te zorgen voor voorrang oid in privekliniek. Dan moet je wel wat waard zijn voor de werkgever. Dat klinkt hard maar uiteindelijk is het toch een rekensom.
Het kan idd zijn dat de werkgever een bepaalde therapie vergoedt.

Maar, dat is dan meestal alleen nadat de arbo-arts dat heeft geadviseerd en het betreft over het algemeen alleen werkgerelateerde zorg.

Een bedrijf zal bijv meestal wel hulpmiddelen mbt het werk verstrekken (denk aan een computerbril of speciale stoel) maar geen hulpmiddelen die je normaal ook nodig hebt (denk aan gewoon een bril of een wandelstok oid).

Datzelfde geldt ook voor medische dienstverlening. Als jij bijvoorbeeld vaak en/of lang uitvalt doordat je tegen problemen oploopt in je werk, dan kan een bedrijfsmaatschappelijk werker of bedrijfspsycholoog wellicht hulp bieden. Dat zal dan veelal door het bedrijf worden betaald. Heb je echter psychische hulp nodig nav een slechte jeugd, dan valt dat duidelijk binnen je privesfeer en zal de werkgever dat waarschijnlijk niet vergoeden.

Heb je medische zorg nodig nav iets wat op het werk gebeurd is, bijv fysio nadat je op je werk hebt vertild omdat er geen tilhulp verstrekt werd, of psychische hulp nav een overval oid, dan hoort de werkgever dat wel te vergoeden. Schade die je direct door het werk oploopt valt altijd binnen de risicosfeer van de werkgever.
Nummerzoveel, eens. Schreef vnl vanuit eigen beleving. Heb zelf ooit voorrang gekregen geregeld door wg om project niet onnodig te vertragen.
@dickens

Wachtlijstbemiddeling wordt zelden door werkgevers zelf geregeld. Zij hebben daarvoor niet de juiste contacten. Wel kan het zijn dat de werkgever zich verzekerd heeft tegen ziektekosten en de verzekeraars bieden die service dan wel als onderdeel van het pakket. (Of nou ja, 'service'. De verzekeraar draait op voor de verzuimkosten en zal alles uit de kast trekken om die kosten te beperken).
Aha, dan zal het zo wel gegaan zijn, weet alleen nog dat hrm er indertijd druk mee was.
@nummerzoveel dat bedoel ik.

Dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven