Fruithapje invriezen?

12-05-2011 16:29 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter zit op de leeftijd van het eerste hapje

en vooral banaan vind ze erg lekker.

Ik prak het eerst en zeef het dan.

Maar meer dan de helft krijgt ze niet op.

Nu vraag ik me dus af kun je de andere helft invriezen?

En hoelang is (bijvoorbeeld) geprakt en gezeefde banaan houdbaar in de koelkast?

Ik heb de andere helft nu in een bakje in de koelkast, voor morgen maar het word met de minuut bruiner...

(zelf ben ik allergisch voor een hoop fruitsoorten dus echt proeven kan niet).

(staafmixer staat op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag volgende week)

alvast bedankt!

(post dit trouwens met mijn mobiel, dus hoop dat het niet teveel afgekapte zinnen heeft)
Je hoeft toch ook niet de hele banaan te prakken? Je kan beter een halve banaan bewaren dan geprakte banaan lijkt me...
Ik vries het nooit in, maar eet de andere helft zelf op. Dat is voor jou geen optie, maar misschien kan je partner het opeten dezelfde dag?
Banna wordt bruin bij invriezen net als peer. Ik zou zeggen de helft vor je dochtertje maken en de andere helft lekker zelf opeten
O lees net dat je niet alles kan eten. Tja kinderbanaantjes zijn kleiner en anders even je ogen dicht doen en de rest weggooien. Binnen een paar weken eet ze en hele banaan en is dat probleem ook opgelost
De helft prakken klinkt ook heel logisch :D

kun je m in schil wel een dagje bewaren?

En anders geef ik m toch maar aan mijn man, dat is niet echt een fruit eter en door mijn allergie, hebben we normaal eigenlijk alleen sinaasappels en kiwi's in huis.

Mijn fruitbewaar ervaring gaat dus niet zo ver

bakje geprakt maar weggooien dus?
Waarom zeef je het eigenlijk ook nog eens, naast het prakken? Gewoon nieuwsgierig hoor
Ik bewaar vaker een halve banaan een dagje in de schil.

Wel in de koelkast.

De dag erna zie ik wel dat een klein stukje banaan bruin is, dus dat haal ik er altijd vanaf.
Geprakt kun je een banaan niet bewaren. Niet in de koelkast en niet in de vriezer (gore bruine prut, ervaring :-((. Maar een halve banaan in de koelkast in de schil gaat echt helemaal prima, zelfs wel twee dagen.
beetje citroensap erover en het wordt niet zo bruin in de koelkast. Tenminste, dit werkt zo bij plakjes banaan, ik heb geen kinderen dus geen geprak hier thuis. Maar in de schil bewaren is makkelijker.
Citroensap helpt inderdaad, maar is nog niet zo geschikt voor tere baby-maagjes
Ik zeef het om het helemaal fijn te maken.

(advies cb)

Ik klink vast heel dom, maar ik dacht dat zeven ook echt omdat het heel fijn moet zijn ivm stikken

Met prakken krijg ik het lang niet zo 'vloeibaar'

(en potjes zijn ook heel vloeibaar toch?)

(eerste kind, vergeef me haha)
Ik zeefde de banaan nooit. Ik gaf haar ook wel eens hele stukken om zelf op te kluiven, maar ik had niet altijd zit in die zooi. Maar goed, ik begon ook pas met 6 maanden met banaan enzo. Als je dochter nog maar 4 maanden is moet je misschien wel zeven, dat weet ik niet precies, maar met 6 maanden hoeft dat echt niet.
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 12-05-2011 17:24
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik ben ook net fanatiek fruithapjes aan het voeren. Zeven is heel prima. Stikken zal niet zo snel gebeuren. Met de staafmixer krijg je het straks helemaal lekker fijn. Banaan kun je niet invriezen. In de koelkast bewaren wordt volgens mij vaak afgeraden omdat de smaak verandert, maar dat weet ik niet uit ervaring. Ik heb een handig boekje, daar staat precies in welk fruit, voor welke leeftijd. Hoeveel porties je kunt maken van 1 stuk fruit of groente. Of je het eerst moet koken of niet en ook of je het kunt invriezen. Het heet Vegetarisch vanaf de wieg. Niet dat ik mijn kind vegetarisch wil opvoeden, maar vanwege bovenste redenen heb ik dat boek aangeschaft. Voor 2,50 ofzo. Bij een boekendump/boekenvoordeel-achtige winkel. Maar die is vast ook wel via internet verkrijgbaar
Ik heb nooit voor zoon banaan gezeefd, ook nooit dat advies van cb gehad. En bij nr.2 over een paar maanden ga ik dat ook niet doen.

De 1ne dag gaf ik zoon de geprakte banaan en de andere dag gaf ik een stukje in zijn hand. Dat vond hij een heel feestje!!
ik heb nooit gezeefd. Altijd gewoon geprakt. In het begin gaat het toch niet echt om de hoeveelheid voedsel die ze binnenkrijgen, maar meer om het wennen. Heb ook nooit een staafmixer gebruikt eigenlijk. Altijd goed geprakt.
Gewoon een halve banaan geven en de rest weg gooien. Beetje zonde, maar ach, binnenkort krijgt ze die hele banaan weg, hoor. En dat zeven is echt niet nodig. Babies verslikken zich niet zo snel en bovendien raakt ze zo des te sneller gewend aan de structuur van voedsel. Als je het helemaal glad zeeft/pureert voelt al het eten hetzelfde. Dat is echt niet nodig.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Goh, nooit over nagedacht om een banaan te zeven...

Met de vork flink prakken maakt de banaan net zo zacht als met een staafmixer volgens mij. Die staafmixer lijkt me zelfs niet nodig voor fruit.
Ik vries het soms in. Vooral mango is goed in te vriezen!
Ik heb net mijn eerste verjaardagskado uitgepakt

een staaf hak klop mix multiding

Ik heb van het cb een boekje gehad met 'tips' qua beginnen met hapjes.

Maar dat bleek bij thuiskomst niet meer dan een dun foldertje te zijn met erg weinig info.

Om een lang verhaal kort te maken vind ik het lastig om te bepalen, wat 'juist' is

welk fruit en welke groente, gezeeft of juist wat grover

is daar geen handige link voor ergens?

aardbeien bijvoorbeeld.

Mag dat gewoon?

En een stukje banaan in haar hand heeft ze dat niet binnen no time achter in haar keel omdat het zo zacht is?

Fijn dat jullie advies geven.

Zo'n eerste hapje klinkt zo makkelijk
Hoe oud is je kindje?

Op www.borstvoeding.com kan je een voedingsmiddelen schema vinden. Dus wanneer kan je met wat beginnen. Overigens hoef je natuurlijk geen bv te geven om dit schema te gebruiken
http://www.borstvoeding.c ... ie/schema/nederlands.html
Ze is ruim 5 maanden nu.

Bedankt voor de links!

Die ga ik straks eens flink uitpluizen.
Een banaan zeven... Oké dan. Ik begrijp dat het een wonder is dat die van mij die eerste maanden zonder kleerscheuren doorgekomen zijn
Moods, check dat boek even. (Vegetarisch vanaf de wieg) Daar staat echt heel duidelijk in wat wel en wat niet mag en hoeveel je moet geven. Of het in te vriezen is etc. Nogmaals super handig ook als je gewoon vlees eet en wilt dat je kindje dat ook doen.) Aardbeien nog even niet. Het pureren/zeven doe je omdat de darmpjes alleen vloeibaar eten gewend zijn. Als daar ineens brokjes banaan inkomen, kan dat best wat buikpijn geven. Langszaam wennen dus. Eerst lekker dun, dan wat grover etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven