Bakfiets, wie heeft er een?

12-01-2008 19:37 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Mijn twee kindjes zijn 2,5 en 10 maanden oud, ik heb geen rijbewijs maar ik wil er wel graag met mijn kinderen op uit. Met twee kinderen op de fiets zie ik niet zo zitten, ik wil ook geen fietskar, dus een bakfiets leek me leuk en handig. Maar........ is dat ook zo? Volgens mijn man zijn het ondingen omdat ik me er kapot op zou trappen. Wie heeft er een? En welke? En hoe bevalt ie?

Ik ben er benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes!
Zolang je hem maar niet overdwars op de stoep zet of voor de ingang van de winkel...

Hoor trouwens heel vaak dat je je helemaal het schompes trapt op die dingen.
het schompes trappen valt wel mee .. maar daar krijg je mooie benen van ...

ik heb een bakfiets

maar de mijne gaat straks naar marktplaats omdat mijn hond er niet in blijft zitten....
Ik heb er niet zelf eentje, maar wel vaak genoeg zoon plus buurjongetje ( en het buurmeisje ook nog erbij) meegenomen op de bakfiets van de buren. Ik weet even niet zo snel welk merk/model dat is, maar er zitten gewoon versnellingen op die dingen, en het fietst echt niet zwaarder dan een gewone fiets, ding is alleen dat je meer mee kunt nemen, en dat meestal ook doet, dus meer gewicht op je fiets hebt, en ja, daar wordt het fietsen wel zwaarder door...
Nou, het was niet zozeer dat het zwaarder was omdat er meer in kan, maar omdat sommige van die dingen nogal lomp zijn en niet zo soepel bewegen.
Maar goed, ik erger me kapot aan die dingen bij ons in de straat. Al die yupperige Grachtengordelmevrouwen vinden het kek om met zo'n ding midden op het fietspad te rijden en hem (zoals ik al eerder noemde) graag asociaal parkeren zodat niemand er meer langs kan.
gelukkig ben ik geen yupperigegrachtengordelmevrouw louter een bescheidendorpstrut. en kan ik wel netjes parkeren...
Echt een beetje een jaren 70-80 item, zal destijds ook wel in de Viva hebben gestaan, als fem-soc feministe met bakfiets, lid van het vrouwenkommitee, met je bakfiets was je je van het. Tevens de tijd dat vrouwen uit politiek correcte overtuigingen met een vrouw gingen samenwonen, want je ging niet met een onderdrukker naar bed (een man was een onderdrukker).
zoek je een bakfiets met of zonder zadel?
.
quote:Yamuna schreef op 12 januari 2008 @ 20:03:

gelukkig ben ik geen yupperigegrachtengordelmevrouw louter een bescheidendorpstrut. en kan ik wel netjes parkeren...
Wij hebben een bakfiets, een Babboe big. We hebben hem gekregen mei vorig jaar, toen was onze dochter 7 maanden en onze zoon 2 jaar.

Ons bevalt de Babboe prima, zeker in de zomermaanden hebben wij er ontzettend veel mee gefietst. De Babboe hebben we eigenlijk blind gekocht via internet, de eerste ritjes waren wat wankelig maar je went er snel aan.

We fietsen er nu minder mee vanwege het weer maar ook vanwege het dekzeil wat eroverheen zit waardoor de kinderen er wat moeilijker in te zetten zijn.

Zwaar fietsen valt op zich wel mee, met slecht weer en wind tegen is het wat beroerd maar voor de korte ritjes naar psz, bibliotheek, supermarkt e.d. is het perfect.

De reden voor ons om een bakfiets te kopen; een tweede auto kopen was te duur, zoon ging naar psz maar lopen was te ver en dochter zat nog in maxi-cosi dus op de fiets was ook geen optie.

Bovendien houd ik niet er van om met twee kinderen te fietsen op een gewone fiets.
.
Het lijkt me vooral lastig als je in heuvelig gebied woont (zoals ik). Voor het stedelijk plat zou het toch wel te doen moeten zijn?
Ik heb voor mijn werk een week lang op verschillende bakfietsen gefietst. Ik werk in de horeca, we draaiden in partij in verschillende tenten waarbij er nogal wat spullen dagelijks van de ene tent naar de ander gebracht moesten worden. Doordat het een terrein was met veel gras en heuvels waar je niet overheen komt met de karren die wij normaal gebruiken moesten wij op bakfietsen ketels koffie van 20 liter en fusten bier van 50 liter van A naar B fietsen.

Je man heeft gelijk, het zijn echt enorme ondingen. Ze hebben een draaicirkel van een halve kilometer dus je komt niet normaal de bocht om. Heuvels op was echt enorm zwaar, mede doordat de bakfietsen die wij moesten gebruiken geen versnellingen hadden (sorry ik weet geen merk-naam). Mocht je toch kiezen voor en bakfiets zorg dan dat hij in ieder geval een flink aantal versnellingen heeft.

Met een gewone fiets ga je makkelijk stoepje op, stoepje af. Dat is met zo'n bak echt niet te doen. Je moet al duwende over een invalide-verlaging.

Voordat ik op een bakfiets gefietst had vond ik het er ook altijd leuk uitzien en zou ik er ook wel eentje willen (als mijn schuur niet zo'n rare draai bij de ingang zou hebben waar je nooit met je bakfiets in komt). Na die week bakfietsen op mijn werk hoef ik echt noooooit meer op een bakfiets. Ik ben spontaan genezen.

Toen mijn broertje en ik klein waren ging mijn moeder altijd gewoon met ons lopen. Eerst in de kinderwagen en daarna zelf lopen toen we oud genoeg waren. Ik heb nooit het idee gehad dat we op die manier niet ver genoeg kwamen ofzo.
Ik heb ook een bakfiets. Een hele goedkope, die na een jaar gebruik bijna uit elkaar valt. Ik ben nu op zoek naar een goede nieuwe. En dat is minstens 3, tot zelfs wel 4x duurder dan de fiets die ik nu heb.

Maar net als anderen vraag ik me af waarom je niet met 2 kindjes op 1 gewone fiets weg wilt. Ik moet vaak 4 of meer kinderen tegelijk vervoeren en dan is een bakfiets wel héél handig, maar als ik er maar 2 te vervoeren heb, blijft die bakfiets lekker thuis hoor!

De bakfiets fietst inderdaad zwaarder (wel goed voor je beenspieren!) en is behoorlijk lomp. Ik gebruik hem ook alleen voor ritjes in het dorp: boodschappen doen en kinderen van/naar school brengen. Plezierfietstochten van 20 kilometer zul je mij niet gauw zien doen met de bakfiets (maar misschien als ik een nieuwe heb wel...)

Daarnaast moet je je ook realiseren dat een bakfiets veel ruimte inneemt. Niet alleen op de weg tijdens het rijden (daar valt het overigens nog wel redelijk mee), maar vooral bij huis. Waar ga je hem neerzetten? Op de stoep? Dan zal hij vaak in de weg staan en gaan mensen (zoals Fleurtje )zich eraan ergeren. In de tuin, of heb je een grote garage?

Eigenlijk ben ik benieuwd naar de reden dat je niet op een gewone fiets wilt fietsen. Anders een zgn moederfiets een idee: met lagere/bredere instap enzo?
quote:zomerkind schreef op 12 januari 2008 @ 22:42:

Dan zal hij vaak in de weg staan en gaan mensen (zoals Fleurtje )zich eraan ergeren. En ze zijn zó lomp, dat je ze in het voorbijgaan niet eens een zetje kan geven zodat ze om flikkeren
Mijn man gebruikte een fietskar toen de jongste nog niet in een zitje kon, maar dat vond ik een onding. Vooral omdat het me te langzaam ging. Voor fietstochtjes ging het nog wel, maar als hij ergens naartoe ging, was het altijd weer bedenken waar hij het ding moest laten. Dus dan nam ik de jongste liever in de maxicosi met maxicosi-drager achterop en de op een na jongste voorop of bij haar vader achterop. Toen de jongste in een zitje kon, belandde de kar in de schuur. Zoiets zou hier vast ook met een bakfiets zijn gebeurd. Fietsen met twee zitjes is even wennen, maar het went sneller dan een bakfiets.

Bovendien neem ik mijn kinderen niet altijd mee. Even snel de stad in om foto's op te halen, is toch echt handiger op een gewone fiets die in een rek past.
Enkele mensen hier vragen zich af waarom je niet op een gewone fiets wilt met twee kinderen. Ik spreek voor mezelf: ik durf het niet. Ik vind één kind voorop al veel te eng. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar zit met het zweet in mijn handen. Eén kind achterop gaat wel, maar ook dan zit ik te hannesen met op- en afstappen, vanochtend nog viel de fiets bijna om. De fiets van een kennis van me viel eens om met haar twee kinderen erop, zo uit stilstand, dochtertje schedelbasisfractuur.

Ik weet wel dat veel mensen er hun hand niet voor omdraaien om zo te fietsen, maar ik moet er écht niet aan denken.

Daarom heb ik een bakfiets me drie willen, dus twee onder de bak, en dat is heel stabiel. Als ik ermee stilsta, hoef ik mijn voeten niet eens van de trappers te halen.

Ik heb het ding nu bijna twee jaar en het bevalt goed. Al vind ik inderdaad ook dat het best zwaar trapt. Ik heb er wel vijf versnellingen op en die gebruik ik veel. Zonder zou niet kunnen wat mij betreft.

Ik heb ook een goede gekocht, een tweedehands Christiania. Die kan nog wel 50 jaar mee.

Het scheelt ons inderdaad ook een tweede auto.

Al zijn de omstandigheden wel veranderd; tot voor een paar maanden carpoolde mijn man vaak naar zijn werk, maar dat kan nu niet meer. Daarom heb ik de auto bijna nooit meer tot mijn beschikking. Als de oudste vrij is van school en we de jongste van het dagverblijf gaan halen, moet dat dan dus per bakfiets. Met mooi weer best lekker en zonder haast ook best lekker, maar als je wilt opschieten en het waait hard of regent... dan is het niet zo'n feest. Voor kleine eindjes ideaal, voor langere einden (zoals naar het dagverblijf, dik 20 minuten met de bakfiets) wat minder.

Ook heel prettig voor boodschappen; er past veel in (afhankelijk natuurlijk wel van het model en de grootte van de bak).

Nadeel is dat je, als je kinderen hebt weggebracht naar bijvoorbeeld school of dagverblijf en jij daarna weer verder gaat, je nog steeds met die bak zit. Een fietskar zou je terplekke kunnen achterlaten en later weer aankoppelen. Maarja, dan zitten de kinderen achter je en heb je weinig contact, wat mij betreft een heel groot nadeel.

Dat de draaicirkel zo groot zou zijn vind ik nogal meevallen. Mijn bakfiets kan op de plaats draaien, als ik het achterwiel even optil en dus de achterkant draai.

Wat ik lastig vind zijn schuine stoepen, daarop ben ik ooit eens bijna gekanteld en tegenwoordig stap ik af als ik zo'n schuinte tegelijk in een bocht moet nemen.

Als je de balans niet zo'n probleem vindt, kun je kiezen voor een cargo-bike, een bakfiets met één wiel voor en één achter. Dat fietst misschien wat lichter, maar voor mij zou het dus niets zijn omdat er geen twee wielen onder de bak zitten.

xx lisa.
Hoi,

Ik heb een cargo bike. Ik vind het wel ideaal en de draaicirckel daarvan is echt niet groot hoor, Ik wil wel even vermelden dat ik twee kindjes heb van drie en een half en het is idd wel zwaar fietsen hoor. Wij hebben ook gekozen voor een goedkoop model en dat kan ik je niet aan raden. Geef er dan wat meer aan uit. Dan heb je er langer plezier van.

Wat ik ook ideaal vind is dat je er dus ook de 'grote' boodschappen mee kunt halen. Lekker geen auto nodig.
Wel jammer dat topicopener niet meer gereageerd heeft...
Ik heb er eentje, een cargobike long, en ik ben er HEEL ERG BLIJ mee! De cargobike weegt 35 kg (leeg), dat is bijna net zo zwaar als een mamafiets van sparta. Je neemt idd meer mee, dus dat is wel zwaar fietsen, maar ik vond het met 2 kindjes op mijn gewone fiets ook niet verderlicht trappen. Ik fiets er zonder problemen 30 minuten op.

Ik heb er een met 7 versnellingen, en dat is wel een aanrader. En verder zou ik zeggen: probeer er een paar uit (met je kinderen er in), en ga vooral niet voor een goedkoop barrel, want die roesten weg waar je bij staat. Op www.grotegezinnen.nl is daar een mooi topic over.

Ik vind het echt briljant. Ik kan beide kinderen en 2 volle boodschappentassen meenemen, of beide kinderen en een buggy, of al het oud papier en het glas.

Verder zitten ze heerlijk droog onder de kap als het regent, en als het koud is zitten ze dan ook nog comfortabel. Nooit meer anders wat mij betreft!

En als ze er uit groeien: ze brengen nog heel wat op tweedehands.
Ja precies, dat is het ook het voordeel van een goede kwaliteitsfiets. Daar krijg je echt veel voor terug.

xx lisa.
ik ben ook een hele tevreden cargo-bike long gebruikster.

Trapt echt niet zwaarder dan de gemiddelde fiets die zwaar beladen is.

2 kinderen op een gewone fiets zag ik ook niet zitten en dan met name het op en af laden. nu staat dat ding op een 4-punts standaard en da's heerlijk stabiel.

Vind trouwens dat er milieusubsidie op zou moeten: gebruik de auto niet meer voor de zaterdagboodschappen, want alles past in de fiets!
Is dat niet een actie nu, dat je 500 euro korting krijgt op een bepaalde bakfiets? Heeft iets met energie te maken geloof ik, of een energieleverancier.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven