Geld & Recht alle pijlers

Vragen over contract geldlening.

13-05-2011 14:46 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden 5500 euro aan een goede vriendin uitgeleend. In die tijd hebben we een officieel contract op laten stellen waarin staat hoe ze mij het geld moet terugbetalen.

Ik had het nooit verwacht, zou mijn handen voor haar in het vuur hebben gestoken, maar vriendin doet nu moeilijk over het terugbetalen.

Bepaalde punten in het contract zijn mij niet helemaal duidelijk. Toen we het contract opstelden heb ik hier niet zoveel aandacht aan geschonken omdat ik totaal geen moeilijkheden verwachtte. Heel naief en ik heb daar nu ook echt van geleerd.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Vraag 1:

Het contract is getekend ergens in 2009. In het contract staat dat de geldlening is verstrekt voor een tijdsduur die eindigt een jaar na de eerste van de eerstkomende maand. Wordt hiermee bedoeld dat ze na een jaar moet gaan afbetalen, of dat ze het binnen een jaar afbetaald moet hebben?

Vraag 2:

In het contract staat dat over het niet afgeloste gedeelte van de hoofdsom een rente van 5% verschuldigt is per jaar. De rente gaat heden in en dient in maandelijkse tijdvakken bij achterafbetaling te worden betaald, voor het eerst op de eerste van de maand, na het sedert heden verstreken tijdvak.

Mijn vriendin heeft 6 x 400 euro afgelost in de maanden na het tekenen van het contract. Daarna nooit meer iets. Hoe zit het nu precies met de rente? Welk bedrag aan rente moet ik haar nu berekenen op dit moment?

Vraag 3:

Er staat in het contract dat het rentepercentage is vastgelegd voor een jaar. We zijn nu een jaar verder, welk percentage moet ik nu berekenen?

Hopelijk heeft iemand duidelijke antwoorden voor mij. Zoals jullie begrijpen heb ik er niet veel kaas van gegeten. Ben wel van plan om op korte termijn naar juridisch loket te gaan, maar het Viva forum is er natuurlijk niet voor niets...
Zou eerder eens gaan praten met een incassobureau.
Zoals ik het lees is bij vraag 1 het gehele krediet in een keer opeisbaar per genomede datum. Dit incl. rente.

Vraag2: Hadden jullie ook een termijnbedrag afgesproken? En hoed is dit termijn bedrag opgebouwd? Rente bereken je over het nog openstaande saldo. Bij de aflossingen die zij heeft gedaan zit echter ook een gedeelte rente. Hoeveel rente je nu moet bereken is dus afhankelijk van gemaakte afspraken.

Vraag3: Het percentage mag je zelf vaststellen.

Of het juridisch loket je hierbij kan helpen is de vraag. Maar het is wel de 1e stap.

Ik denk dat het gehele krediet opeisbaar is.

Ik ga ervan uit dat je hierover uitgebreid met je vriendin gepraat hebt? Misschien kun je haar nog een kans geven. De afspraken zet je dan op papier en ondertekenen jullie beide. In deze overeenkomst zet je ook dat als zij zich niet aan deze afspraken uit het krediet terstond geheel opeisbaar is en dat er een incassobureau wordt ingeschakeld. De bijkomende kosten zijn voor haar rekening.

Informeer even hoe je deze afspraken het best juridisch juist kunt vastleggen, zodat de overeenkomst echt juridische waarde heeft.

Dit is helaas wel weer een mooi voorbeeld van met vrienden en familie moet je wandelen, niet handelen .
ten eerste ;) vind ik het niet zo'n goede vriendin als ze jou je geld niet teruggeeft. Als jij mij dat geld had geleend zou ik er alles aan doen om jou dat zsm terug te betalen. Maar ja dat ben ik.

Ik zou ook juridische hulp vragen bij dit contract. Dan misschien de vriendschap maar kapot, maar dat ze jou nog ruim 3000 schuldig is en moeilijk gaat doen dan is de vriendschap ook niet veel meer waard. Het is een heleboel geld hoor, daar mag je best stappen voor ondernemen. Als het om 100 of 200 euro ging dan zou ik zeggen van weet je, laat maar , hou het maar. Maar dit is gewoon veel geld. Te veel om te zeggen hou maar. (of je moet het kunnen missen, voor sommigen is het 'zakgeld')
zoals ik het lees

vraag 1: geldlening moet in zijn geheel worden afgelost na 1 jaar. (mag ook eerder en/of in delen, maar uiterlijk aan het einde van het jaar)

vraag 2: rente is 5% per jaar. stel dat totale lening is 1.000 euro en na een half jaar wordt 200 euro afgelost

rente is dan voor het gehele jaar

5% van 800= 40

1/2 * 5% van 200 = 5

in het contract staat dat zij maandelijks rente moet betalen. dan zou zij dus iedere maand 1/12 * 5% van het nog niet afgeloste bedrag moeten betalen.

vraag 3:

na een jaar zou de leningovereenkomst eigenlijk aflopen en moet er dus aflossing plaatsvinden. Als niet het gehele bedrag is afgelost kun je over iedere maand rente vragen. Over het percentage zul je gezamelijk een nieuwe afspraak moeten maken (staat daar niks over in het contract?).

laat je goed informeren door bijv. juridisch loket. alle afspraken schriftelijk vastleggen. heb jij haar ook schriftelijk verzocht om rente te betalen en af te lossen zoals afgesproken in het contract? zo nee, dan zou ik dat alsnog doen (daarover kan juridisch loket je vast ook informeren).

heb je hier ook met je vriendin gesproken? wellicht dat je met haar een afbetalingsregeling kunt treffen o.i.d. (beter iets van je geld terugkrijgen is beter dan niets en vakantiegeld komt eraan).
quote:Vraag2: Hadden jullie ook een termijnbedrag afgesproken? En hoed is dit termijn bedrag opgebouwd? Rente bereken je over het nog openstaande saldo. Bij de aflossingen die zij heeft gedaan zit echter ook een gedeelte rente. Hoeveel rente je nu moet bereken is dus afhankelijk van gemaakte afspraken.

Informeer even hoe je deze afspraken het best juridisch juist kunt vastleggen, zodat de overeenkomst echt juridische waarde heeft.

Dit is helaas wel weer een mooi voorbeeld van met vrienden en familie moet je wandelen, niet handelen .

Het termijnbedrag is 1/12 van het totaalbedrag. Hier is dus geen rente in verwerkt. Ze heeft dus 1/2 ( minus een beetje omdat ze het termijnbedrag naar beneden af heeft gerond) betaald. Moet ze ook nog rente betalen over die eerste 6 termijnen?

Ik wil niet nog een keer om tafel omdat ik het helemaal gehad hem met haar. Het contract is al een jaar verlopen, ik heb al zoveel keren om mijn geld gevraagd.. ik wil het nu gewoon terug!! Inclusief alle rente waar ik recht op heb!
Zoals ik het lees moet het binnen dat jaar betaald zijn.

Dat rentebeding vind ik wat onduidelijk maar ik zou haar gewoon 5% (per jaar) berekenen over de openstaande 3100 euro.

Aangetekend schrijven sturen met de mededeling dat ze twee weken heeft voor betaling en dat je de vordering anders uit handen geeft, c.q. juridische stappen gaat ondernemen. Ze zal zelf ook wel snappen dat ze weinig kans maakt, verstandig dat je een contract hebt opgesteld.
Hoi appeltaart,

ten eerste wil ik eerst maar even opmerken dat ik het heel lullig voor je vind dat het op deze manier loopt, ik kan me voorstellen dat je het helemaal gehad hebt met die "vriendin" van je.

Als ik de tekst van het contract lees stel ik mij zo voor dat die niet door jullie is opgesteld. Is het officieel bij een notaris gedaan? Die zou je het een en ander nader uit kunnen leggen van de betekenis van de genoemde dingen.

Als ik jou was zou ik, zoals al is aangeraden, haar inderdaad een aangetekende brief sturen met een ultimatum. Het is dan natuurlijk wel handig als je daarin kunt schrijven welk bedrag ze binnen die termijn over moet maken.

Bah, wat balen zo'n "vriendin", ik wens je er heel veel succes mee!
Een reden waarom ik nooit geld uitleen ( zou ik niet eens kunnen, haha, maar goed). Heb al zo vaak gehoord dat het misloopt! Echt rot voor je, zeg!
Balen. Nu is het zaak om je 'vriendin' eens flink de oren te wassen, want het gaat per slot van rekening niet om een tientje. Je zou haar een aangetekende brief kunnen sturen met het verzoek het geld binnen een maand terug te betalen en dreigen met de deurwaarder als ze daar niet op reageert.
Ik wil je veel succes wensen! Heb geen tips voor je helaas.
Dames allemaal enorm bedankt voor de reacties. Dankzij Mugske en wat andere internetsites is het mij gelukt om de rente te berekenen. Bleek nog best een flink bedrag te zijn.

Ik heb mijn vriendin een laatste voorstel gedaan en mocht ze daar niet mee akkoord gaan/ zich aan houden, dan stap ik naar een advocaat.

Zet dit voorstel op papier en stuur haar dit aangetekend. Je hebt dan bewijs dan ze dit voorstel heeft ontvangen. Zet er ook in dat je het gehele krediet terstond opeisbaar stelt als zij zich niet houdt aan deze afpraak en dat alle kosten voorvloeiende uit vervolgstappen voor haar rekening zullen zijn.

Ik hoop voor je dat zij wel de middelen heeft om je terug te betalen.
Dahlia,

Uit betrouwbare bron weet ik dat zij absoluut de middelen heeft om mij terug te betalen, dat vind ik nog het ergste aan het hele verhaal!
quote:appeltaart schreef op 14 mei 2011 @ 17:57:

Dahlia,

Uit betrouwbare bron weet ik dat zij absoluut de middelen heeft om mij terug te betalen, dat vind ik nog het ergste aan het hele verhaal! lekkere vriendin is dat zeg... Als ze het geld wel heeft dan zou ik er morgen al werk van maken. Kom op zeg....
Als ze het geld wel heeft, dan zou ik erop aan dringen dat ze het terug betaald. De rente zou ik denk ik laten zitten, in het eerste verzoek/ gesprek. Zo kun je misschien de vriendschap, voor wat die nog waard is, redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven