Werk & Studie alle pijlers

Aanvullende studiefinanciering

15-05-2011 14:09 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is begin januari 18 jaar geworden dus hij heeft recht op een basisbeurs en in zijn geval ook op een aanvullende beurs.

Alles is meteen in januari aangevraagd maar hij heeft tot nu toe de aanvullende beurs nog niet ontvangen.

Is dit normaal dat het zo lang duurt?

Hij heeft overigens verschillende keren gebeld maar zij zeggen elke keer dat hij het allang moet hebben. Niet dus.

Iemand een idee wat ik, hij nu verder kan ondernemen?
wat voor een beurs heb je het over? Ik denk niet dat je het over studiefinanciering hebt, want die kun je direct aanvragen als je ingeschreven bent bij een universiteit, en die zou je dan krijgen vanaf oktober als je in januari 18 wordt. Of heb je het hier wel over?
Heeft hij DigiD? Dan kun je op de website van DUO je gegevens online inzien en wijzigen.
Daar heb ik het wel over Gember alleen zit hij op de MBO en niet op de uni.

Hij is in september 2009 begonnen met de MBO en nu hij 18 is heeft hij recht op de basis en aanvullende beurs.

Oké, ik zal eens even kijken Branwen.
Nee, dit is niet normaal. Wat _Branwen_ zegt. Inloggen met Digi-D en kijken of er iets aangemaakt is en op welk rekeningnummer dat gestort wordt.

@gember999 DIt kan wel als het een MBO-opleiding is.
Een beetje mosterd
hij moet even naar het servicekantoor van Duo, ze hebben er een zo ongeveer in elke grote stad. op de website staat ook waar precies. Daar zijn ze meestal wat behulpzamer dan aan de telefoon, en ze weten ook meer dan degenen die je aan de telefoon krijgt als je belt. En mocht er een probleem zijn, kunnen ze het op het servicekantoor meestal meteen oplossen.
Nee dat is niet normaal. Schrale troost is dat je het wel met terugwerkende kracht zult krijgen als hij er recht op heeft. Het kan zijn dat de IB de inkomensgegevens van de ouders nog niet heeft ontvangen van de belastingdienst. In dat geval kunnen ze nog niet weten hoe hoog de aanvullende beurs zal zijn. Dit was laatst zo met een cliënt van mij.
Als hij in januari jarig is, dan heb je voor hem nog kinderbijslag gekregen voor het 1e kwartaal (jan-feb-mrt),

Daarna komt de studie financiering.

Lijkt dus wel laat nu.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:bosaapje schreef op 15 mei 2011 @ 14:15:

Daar heb ik het wel over Gember alleen zit hij op de MBO en niet op de uni.

Hij is in september 2009 begonnen met de MBO en nu hij 18 is heeft hij recht op de basis en aanvullende beurs.

Oké, ik zal eens even kijken Branwen.Oh, kijk, daar heb ik geen verstand van hoe het gaat bij MBO stufi, dus daar kan ik je niet bij helpen. Maar in het algemeen lijkt het me inderdaad nogal raar dat je niets gehoord hebt. Konden ze aan de telefoon niet specifiek opzoeken wanneer hun reactie verstuurd is? Want dat zouden ze wel moeten kunnen. Zoniet een schriftelijk verzoek tot antwoord sturen.
Wat vreemd dat hij de aanvullende beurs nog niet heeft ontvangen. Normaal gesproken worden de basisbeurs en de aanvullende beurs als een 'product' overgemaakt. Heeft hij wel al een overzicht ontvangen met daarop precies beschreven welke 'producten' hij ontvangt ?

Het kan idd zijn dat niet nog alle gegevens van de belastingdienst binnen zijn. Maar dan zou zoon een kortdurende lening aan kunne vragen bij de ib. Die verrekenen ze dan wanneer ze de nabetaling gaan doen van de aanvullende beurs.
Log in op die digid, daar kan je ook zien wat voor post ze je hebben gestuurd, en of ze nog aan het wachten zijn op bepaalde informatie.
TO, heeft hij wel al ene reactie op zijn aanvraag gekregen? Dus zijn er al formulieren voor de inkomensgegevens van de ouders binnengekomen?

Met andere woorden: in welke fase van de aanvraag zit hij? Zonder die informatie blijft het gokken waar het spaak loopt.

nog een kleine vraag: waarom regel jij dit, en doet hij dat niet zelf?
Weet je zeker dat ie recht heeft op een aanvullende beurs? Een vriendin van mij dacht dat ook, maar haar ouders bleker net boven de inkomensgrens te zitten.

(bij mij ook, lekker zuur, ouders verdienen te veel om aanvulling te krijgen, maar te weinig om mij elke maand aan te vullen tot een redelijk inkomen)
Bedankt voor de reacties

Zowel exman als ik hebben beiden in februari de papieren ontvangen om de inkomsten van ons aan te geven.

Zij hebben alle informatie ontvangen die zij moeten hebben.

Mijn zoon heeft zeker recht op een aanvullende beurs (helaas) en de basisbeurs heeft hij wel 2 keer ontvangen. Zijn OV loopt ook.

Ik regel het samen met mijn zoon omdat zoon erg onzeker is en mij dat gevraagd heeft. Zijn vriend, 1 maand jonger zit in hetzelfde schuitje.
Bij mijn neefje heeft het meer dan 6 mnd geduurt terwijl ze alle gegevens binnen hadden.Mijn neefje had pech omdat hij alleen gegevens van zijn stiefvader niet had,maar die is al 20 jaar geleden uit zijn leven.Hij weet niet eens waar die is.En mijn zus weinig inkomen had.Neefje is naar kantoor gegaan en moest allerlei papieren halen bij de rechtbank.Uiteindelijk heeft ie het gekregen is ie gestopt met de opleiding was ook mbo.Zonde hoor door al dat gedoe was ie niet meer gemotiveerd en zit nu thuis zonder werk,school en geld met zijn 21 jaar.
Oopsss, dat is echt zonde.

Zoon moet voor zijn 30 ste een MBO diploma hebben van de onderwijsinspectie wil hij ooit in aanmerking komen voor een WW, WAO of bijstanduitkering wil dit nodig zijn.

Hij is vorig jaar midden in een opleiding gestopt en daardoor heeft hij deze sanctie opgelegd gekregen.

Geloof mij, dit is een goede stok achter de deur.

Hoe beter een kind kan leren, hoe hoger de eisen van de inspectie.
quote:bosaapje schreef op 16 mei 2011 @ 21:28:

Oopsss, dat is echt zonde.

Zoon moet voor zijn 30 ste een MBO diploma hebben van de onderwijsinspectie wil hij ooit in aanmerking komen voor een WW, WAO of bijstanduitkering wil dit nodig zijn.

Hij is vorig jaar midden in een opleiding gestopt en daardoor heeft hij deze sanctie opgelegd gekregen. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Als je voldoet aan de voorwaarden voor bijvoorbeeld WW (o.a. 26 van de 36 weken gewerkt hebben) of WWB (o.a. geen middelen) dan heb je gewoon recht. Daar kan een onderwijsinspectie geen verandering in brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven