hoe lang elektra/gas vastzetten?
dinsdag 17 mei 2011 om 22:14
Hoi,
Mijn contract m.b.t. elektra en gas loopt binnenkort af. Nu zit ik te denken of ik het opnieuw voor 1 jaar laat vastzetten, of meteen voor 3 of 5 jaar (ik neem so-wie-so geen variabel contract omdat ik toch enige zekerheid wil).
Volgens mij moet je kijken of de huidige prijzen voor elektra/gas gunstig zijn m.b.t. de verwachtte prijzen in de toekomst, maar ik heb daar echt geen idee van. (M'n economisch inzicht is niet zo aanwezig:-) ).
Wat is jullie idee/mening/advies hierover?
Mijn contract m.b.t. elektra en gas loopt binnenkort af. Nu zit ik te denken of ik het opnieuw voor 1 jaar laat vastzetten, of meteen voor 3 of 5 jaar (ik neem so-wie-so geen variabel contract omdat ik toch enige zekerheid wil).
Volgens mij moet je kijken of de huidige prijzen voor elektra/gas gunstig zijn m.b.t. de verwachtte prijzen in de toekomst, maar ik heb daar echt geen idee van. (M'n economisch inzicht is niet zo aanwezig:-) ).
Wat is jullie idee/mening/advies hierover?

dinsdag 17 mei 2011 om 22:33
Energiebedrijven willen dat jij het vastzet zodat zij ook zekerheid hebben. Als je het voor 3 jaar vast zet weten ze dat je de komende 3 jaar blijft.Wat er nu voordeliger is, is m.i. niet te bepalen. Aangezien dit een redelijk wisselende markt is. Het is niet een kledingstuk vergelijken, zeg maar. Succes met afwegen.
dinsdag 17 mei 2011 om 22:48
Info van de Consumentenbondsite:
Is een langlopend contract beter dan een kortlopend contract?
Aan beide vormen zitten voor- en nadelen.
Contract voor onbepaalde tijd:
Voordeel: alle vrijheid om over te stappen.
Nadeel: er zijn geen interessante welkomskortingen.
Contract voor bepaalde tijd met vaste tarieven:
Voordeel: zekerheid over de prijs en hoge welkomskortingen.
Nadeel: of het ook goedkoper is hangt af van de ontwikkeling van de energieprijzen.
Tip: als je de ontwikkelingen van de olieprijs in de gaten houdt, kun je inschatten wat vervolgens de energieprijzen zullen doen.
Contract voor bepaalde tijd met variabele tarieven:
Niet aan te raden: de leverancier kan prijzen tussentijds verhogen, zonder dat je boeteloos tussentijds kan opzeggen. Bovendien zijn er contracten met dezelfde tarieven waar je niet aan vast zit.
Is een langlopend contract beter dan een kortlopend contract?
Aan beide vormen zitten voor- en nadelen.
Contract voor onbepaalde tijd:
Voordeel: alle vrijheid om over te stappen.
Nadeel: er zijn geen interessante welkomskortingen.
Contract voor bepaalde tijd met vaste tarieven:
Voordeel: zekerheid over de prijs en hoge welkomskortingen.
Nadeel: of het ook goedkoper is hangt af van de ontwikkeling van de energieprijzen.
Tip: als je de ontwikkelingen van de olieprijs in de gaten houdt, kun je inschatten wat vervolgens de energieprijzen zullen doen.
Contract voor bepaalde tijd met variabele tarieven:
Niet aan te raden: de leverancier kan prijzen tussentijds verhogen, zonder dat je boeteloos tussentijds kan opzeggen. Bovendien zijn er contracten met dezelfde tarieven waar je niet aan vast zit.
dinsdag 17 mei 2011 om 22:53
quote:mopsie schreef op 17 mei 2011 @ 22:48:
.
Had inderdaad ook begrepen dat de olieprijs de energieprijs beïnvloed. Maar heb dus geen (in)zicht wat betreft de ontwikkeling van de olieprijzen. Is hier echt (in)zicht op te krijgen?
(Als er in het midden Oosten op eens weer een oorlog uitbreekt, gaan de olieprijzen weer omhoog....maar ja; probeer maar eens te voorspellen wat er in het midden oosten gaat gebeuren:-))
.
Had inderdaad ook begrepen dat de olieprijs de energieprijs beïnvloed. Maar heb dus geen (in)zicht wat betreft de ontwikkeling van de olieprijzen. Is hier echt (in)zicht op te krijgen?
(Als er in het midden Oosten op eens weer een oorlog uitbreekt, gaan de olieprijzen weer omhoog....maar ja; probeer maar eens te voorspellen wat er in het midden oosten gaat gebeuren:-))
dinsdag 17 mei 2011 om 23:04
Tja, als je een glazen bol zou hebben en in de toekomst zou kunnen kijken, was de beslissing een stuk makkelijker. Feit is, dat je nooit met 100% zekerheid kunt zeggen wat er met de prijzen gebeurt.
Maar als je kijkt wat de prijzen hebben gedaan sinds het vrijkomen van de energiemarkt in 2002, dan zie je dat de energieprijzen alleen maar gestegen zijn (met een dip in 2009/2010 door de economische crisis). Door de onrust in het Midden-Oosten is de olieprijs het afgelopen jaar weer omhoog gegaan. Vaak heeft dit een half jaar later weer effect op de energieprijzen. De kans is dus aanwezig dat per 1 juli de prijzen gaan stijgen voor het komende half jaar.
Maar als je kijkt wat de prijzen hebben gedaan sinds het vrijkomen van de energiemarkt in 2002, dan zie je dat de energieprijzen alleen maar gestegen zijn (met een dip in 2009/2010 door de economische crisis). Door de onrust in het Midden-Oosten is de olieprijs het afgelopen jaar weer omhoog gegaan. Vaak heeft dit een half jaar later weer effect op de energieprijzen. De kans is dus aanwezig dat per 1 juli de prijzen gaan stijgen voor het komende half jaar.
dinsdag 17 mei 2011 om 23:11
Ik ben nogal achterdochtig wat energiemaatschappijen betreft. Als ze mij aanbieden om mijn prijzen vast te zetten, dan denk ik gelijk dat ze zelf verwachten dat de prijzen zullen gaan dalen. Ik zet ze dus nooit vast.
Als je trouwens kijkt naar hoe groot het aandeel werkelijke gebruikskosten van je jaarnota is van het totaalbedrag, heef thet ook nauwelijks zin. Het grootste deel van wat je betaalt zijn vaste kosten, netwerkkosten, belastingen, dat soort dingen. Nog niet de helft bestaat uit verbruik van gas en stroom. Dus die halve cent meer of minder per kw maakt dan ook niet veel uit.
Als je trouwens kijkt naar hoe groot het aandeel werkelijke gebruikskosten van je jaarnota is van het totaalbedrag, heef thet ook nauwelijks zin. Het grootste deel van wat je betaalt zijn vaste kosten, netwerkkosten, belastingen, dat soort dingen. Nog niet de helft bestaat uit verbruik van gas en stroom. Dus die halve cent meer of minder per kw maakt dan ook niet veel uit.
..
dinsdag 17 mei 2011 om 23:17
Door een meerjarig contract aan te gaan, mis je de mogelijkheid tot een overstapbonus. Ivm die bonus (verschilt per leverancier, zo rond de 200-300 euro pj) is jaarlijks wisselen van leverancier goedkoper dan blijven hangen. Vastzetten zou ik sowieso niet doen, leveranciers bieden dit alleen aan als het ernaar uitziet dat prijzen zullen dalen en echt niet zodat jij er als consument meer baat van hebben dan zijzelf.
dinsdag 17 mei 2011 om 23:18
@reizigster2004: Als energiemaatschappijen je alleen een contract met vaste tarieven willen verkopen wanneer ze denken dat de energieprijzen gaan dalen, waarom hebben ze dan de afgelopen anderhalf jaar veelvuldig van deze contracten aangeboden terwijl ze wisten dat de energieprijzen flink stegen?
Die vaste tarieven zijn vaak icm contracten van 3/5 jaar. Zo binden ze klanten voor een langere periode aan zich en dat is in de vrije energemarkt waar klanten zelf kunnen kiezen voor hun leverancier erg belangrijk voor deze bedrijven. Want juist klanten die weggaan kosten veel geld.
Die vaste tarieven zijn vaak icm contracten van 3/5 jaar. Zo binden ze klanten voor een langere periode aan zich en dat is in de vrije energemarkt waar klanten zelf kunnen kiezen voor hun leverancier erg belangrijk voor deze bedrijven. Want juist klanten die weggaan kosten veel geld.
anoniem_54549 wijzigde dit bericht op 17-05-2011 23:20
Reden: typfoutje
Reden: typfoutje
% gewijzigd
dinsdag 17 mei 2011 om 23:25
@_jessie_: het klopt dat je leveringstarief maar een deel van je totale rekening is. Als je weinig verbruikt, dan zul je inderdaad niet besparen/verliezen op je energierekening als je kiest voor vaste tarieven. Bij een hoog verbruik kan het voordeel/nadeel wel groter zijn. Je zult inderdaad de meeste winst maken bij een vette overstapbonus
Let er wel op dat het vastrecht per leverancier kan verschillen. De 'goedkoopste' leverancier met de laagste tarieven heeft bijv. een hoog vastrecht (en dat vermelden ze dus niet in hun schreeuwreclames).
Let er wel op dat het vastrecht per leverancier kan verschillen. De 'goedkoopste' leverancier met de laagste tarieven heeft bijv. een hoog vastrecht (en dat vermelden ze dus niet in hun schreeuwreclames).
woensdag 18 mei 2011 om 01:44
Quote reizigster2004, 3 uur geleden
"Ik ben nogal achterdochtig wat energiemaatschappijen betreft. Als ze mij aanbieden om mijn prijzen vast te zetten, dan denk ik gelijk dat ze zelf verwachten dat de prijzen zullen gaan dalen. Ik zet ze dus nooit vast."
Haha! Herkenning hier. Dat denk ik ook altijd!
@mopsie Stap jij elk jaar over? En vind je dat geen gedoe?
"Ik ben nogal achterdochtig wat energiemaatschappijen betreft. Als ze mij aanbieden om mijn prijzen vast te zetten, dan denk ik gelijk dat ze zelf verwachten dat de prijzen zullen gaan dalen. Ik zet ze dus nooit vast."
Haha! Herkenning hier. Dat denk ik ook altijd!
@mopsie Stap jij elk jaar over? En vind je dat geen gedoe?

woensdag 18 mei 2011 om 09:45
Ik heb gewoon variabel. Een paar jaar gelden is de energieprijs redelijk gedaald. Veel mensne die toen een 3 jarig contract hadden profiteerden hier niet van en hebben uiteindelijk teveel betaald.
Vast contracten zijn er vooral voor de energiemaatschappijen. Is goed voor hun eigen portemonnee. Ze gaan toch geen vast contract aanbieden, waarvan ze weten dat de kans groot is dat dit goedkoper is voor de consument dan variabal? Tenminste zo denk ik erover.
Ze brengen het alsof het goed is voor je eigen portemonnee, maar uiteidnelijk draait alles om hun eigen portemonnee.
Wat al eerder gezegd. Het gedeelte variabel op de totale energie rekening is niet zo groot.
Vast contracten zijn er vooral voor de energiemaatschappijen. Is goed voor hun eigen portemonnee. Ze gaan toch geen vast contract aanbieden, waarvan ze weten dat de kans groot is dat dit goedkoper is voor de consument dan variabal? Tenminste zo denk ik erover.
Ze brengen het alsof het goed is voor je eigen portemonnee, maar uiteidnelijk draait alles om hun eigen portemonnee.
Wat al eerder gezegd. Het gedeelte variabel op de totale energie rekening is niet zo groot.