Samenwonen: hoeveel m2 echt nodig?
maandag 23 mei 2011 om 11:45
Mijn vriend en ik hebben besloten om binnenkort te gaan samenwonen. Nu hebben we een leuk appartementje gezien die we hoogstwaarschijnlijk kunnen krijgen, alleen is het maar 45m2. In je eentje is dit goed te doen, maar hoe goed bewoonbaar is dit voor twee personen? Wordt je dan gillend gek, of is het een leuke starterswoning?
Het gaat om een woning met een woonkamer van 20m2, slaapkamer van 15m2, een keuken en badkamer.
Het gaat om een woning met een woonkamer van 20m2, slaapkamer van 15m2, een keuken en badkamer.
maandag 23 mei 2011 om 13:13
Ik woon alleen op 48m2. Ik heb een woonkamer, slaapkamer en nog een soort klein kamertje wat half bij de woonkamer. Mijn virned zou zonder problemen bij mij inkunnen trekken, maar alleen omdat dat extra kamertje er is. Ik wil gewoon een eigen plekje hebben. Ik ga ervanuit dat jullie ongeveer zo oud zijn als ik (midden twintig) en dan is het volgens mij een mooi begin.
maandag 23 mei 2011 om 13:40
maandag 23 mei 2011 om 14:31
ons huis is geloof ik 55m2 en ik vind dat vrij ruim. Heb een kleine woonkamer (16m2) dat zie ik ook wel, maar kan er toch alles doen wat ik wil. Ook 3 slaapkamers waarvan 2 ruim. Zelfs 1 kindje past er wat mij betreft prima bij.
Als je wil kopen, zou ik het niet zo snel doen, want dan moet je er lang wonen, voordat je het geld eruit hebt, maar huur lijkt me niet zo'n probleem. Is ook afhankelijk van hoe lang je ingeschreven staat en hoe lang de wachtlijst is. Als je lang staat ingeschreven en je zou ook in aanmerking kunnen komen voor een eengezinswoning, zou ik het ook minder snel.
Zou je ook aanraden om gewoon even te kijken om de ruimte te beoordelen en mogelijkheid voor privacy etc.
Als je wil kopen, zou ik het niet zo snel doen, want dan moet je er lang wonen, voordat je het geld eruit hebt, maar huur lijkt me niet zo'n probleem. Is ook afhankelijk van hoe lang je ingeschreven staat en hoe lang de wachtlijst is. Als je lang staat ingeschreven en je zou ook in aanmerking kunnen komen voor een eengezinswoning, zou ik het ook minder snel.
Zou je ook aanraden om gewoon even te kijken om de ruimte te beoordelen en mogelijkheid voor privacy etc.
maandag 23 mei 2011 om 15:40
Wij wonen samen op 40 m2 en dat is geen enkel probleem. Dat ligt denk ik wel ook aan het feit dat we een aparte slaapkamer en woonkamer hebben. En de slaapkamer is groot genoeg dat daar naast tweepersoonsbed en flinke kledingkast, ook het bureau met computer kan staan. Dus je kan je altijd even terugtrekken en de deur dichtdoen. Maar eerlijk gezegd, doen we dat zelden
Wij huren overigens. Ik zou een appartement van deze grootte niet kopen, want met een jaar of wat zal je het toch beu worden en door willen verhuizen.
Wij huren overigens. Ik zou een appartement van deze grootte niet kopen, want met een jaar of wat zal je het toch beu worden en door willen verhuizen.
maandag 23 mei 2011 om 21:56
hier wonen we op 60 m2 (tenminste nog 4 weken, dan gaan we verhuizen) en dat bevalt al 5 jaar prima!
hebben een redelijke woonkamer en 2 slaapkamers, dat is wel echt een must. Als vriend zit te gamen, kijk in in bed tv. Je hebt denk ik wel echt een uitwijkmogelijkheid nodig.
Wat onze makelaar laatst vertelde, is misschien iets waar je op moet letten. Veel appartementen/huisjes worden bijvoorbeeld voor 70m2 aangeboden, terwijl narekenen leert dat het er maar 53m2 zijn. Is die 45m2 echt 45m2 of zijn er meters bijverzonnen?
hebben een redelijke woonkamer en 2 slaapkamers, dat is wel echt een must. Als vriend zit te gamen, kijk in in bed tv. Je hebt denk ik wel echt een uitwijkmogelijkheid nodig.
Wat onze makelaar laatst vertelde, is misschien iets waar je op moet letten. Veel appartementen/huisjes worden bijvoorbeeld voor 70m2 aangeboden, terwijl narekenen leert dat het er maar 53m2 zijn. Is die 45m2 echt 45m2 of zijn er meters bijverzonnen?
life ain't a perfect story, write it while you live it
dinsdag 24 mei 2011 om 08:45
Wij hebben 3jaar op 20m2 gewoond (studio), en hebben echt een super leuke tijd gehad. Het was klein maar fijn
.
Nu hebben we een huisje van 50m2 ongeveer, dat was in het begin echt een paleis voor ons. We liepen elkaar continue achterna omdat het best vreemd was om niet zo dicht op elkaar te zitten.
Het wonen op zo een kleine ruimte heeft naar ons inzicht onze relatie sterker gemaakt en stiekem zouden we nog een weekje terug willen.
Op een gegeven moment waren we er wel klaar mee hoor, maar toen kwam dit op ons pad. Dus ideaal..
Maar 45m2 lijkt mij dus goed genoeg. Je moet ergens beginnen toch?
Nu hebben we een huisje van 50m2 ongeveer, dat was in het begin echt een paleis voor ons. We liepen elkaar continue achterna omdat het best vreemd was om niet zo dicht op elkaar te zitten.
Het wonen op zo een kleine ruimte heeft naar ons inzicht onze relatie sterker gemaakt en stiekem zouden we nog een weekje terug willen.
Op een gegeven moment waren we er wel klaar mee hoor, maar toen kwam dit op ons pad. Dus ideaal..
Maar 45m2 lijkt mij dus goed genoeg. Je moet ergens beginnen toch?
dinsdag 24 mei 2011 om 08:53
Tja, dat verschilt per persoon, de één vindt dat prima, de ander te klein. Persoonlijk vind ik het veel te klein, ik zou dat niet kunnen. Soms is het wel fijn om je even terug te kunnen trekken vind ik, met name als je ruzie hebt Wij wonen op 110 m2 en kleiner zou ik echt niet willen! Nu we een kindje hebben, vind ik het soms haast nog te klein. Gelukkig hebben we een ruime tuin en ook nog een zolder, garage en tuinhuisje voor de troep, anders zou ik niet weten waar ik al mijn spullen kwijt moest
Maar zo te lezen zijn er genoeg stellen die het prima vinden om kleiner te wonen. Dus je zult het toch voor jezelf moeten beslissen.
Maar zo te lezen zijn er genoeg stellen die het prima vinden om kleiner te wonen. Dus je zult het toch voor jezelf moeten beslissen.
dinsdag 24 mei 2011 om 09:00
ik denk dat als het huren is je weinig risico loopt en op deze manier kunnen jullie goed zien of julile bij elkaar passen 
want elkaar leuk vinden e.d. secht samenwonen brengt weer andere dingen van elakar (voor en nadelen) naar boven
s6 als jullie gaan kijken en vinden eht groot genoeg doen twijfelen jullie dan niet doen?
wij begonnen emt woonkamer ook =/-20 m2 eeen hele kleine slaap/studeerkamertje net een 2 persoonsbed zondar ruimte er om heen en nog een kamertje iets groter
wij vonden het wel fijn om buiten woonkamer/slaapkamer nog een ruimte te hebben om te studeren e.d.
S6 in iedergeval
want elkaar leuk vinden e.d. secht samenwonen brengt weer andere dingen van elakar (voor en nadelen) naar boven
s6 als jullie gaan kijken en vinden eht groot genoeg doen twijfelen jullie dan niet doen?
wij begonnen emt woonkamer ook =/-20 m2 eeen hele kleine slaap/studeerkamertje net een 2 persoonsbed zondar ruimte er om heen en nog een kamertje iets groter
wij vonden het wel fijn om buiten woonkamer/slaapkamer nog een ruimte te hebben om te studeren e.d.
S6 in iedergeval
dinsdag 24 mei 2011 om 09:08
Ik heb samengewoond op ca. 40m2 + schuine wanden boven, en dit ging prima.
Toen er een baby bij kwam werd het toch wel wat klein dus zijn we verhuisd.
Als je maar met zn tweetjes bent en het is je eerste huisje en je huurt het...ach waarom niet? En als je slim met opberg-systemen omgaat bespaar je veel ruimte.
Toen er een baby bij kwam werd het toch wel wat klein dus zijn we verhuisd.
Als je maar met zn tweetjes bent en het is je eerste huisje en je huurt het...ach waarom niet? En als je slim met opberg-systemen omgaat bespaar je veel ruimte.
dinsdag 24 mei 2011 om 12:13
quote:Kokmeeuw schreef op 23 mei 2011 @ 12:03:
Wij wonen allebei al zo'n 5 jaar op kamers (allebei 25m2, delen met 3 andere studenten). Nu willen we dus naar een huurhuis, om over een jaar of 2-3 te gaan kopen. Ik denk dat we dus beter kunnen kijken naar een woning met een kamertje meer?
In dat geval zou ik zeggen: doen. Je hebt nog weinig spullen, bent weinig ruimte gewend en een 2 kamer woning is meestal goedkoper dan een 3 kamerwoning. En misschien kom je nog niet in aanmerking voor een 3-kamerwoning; hoe zit het met de wachttijden voor grotere woningen?
Bekijk ook de doorstroommogelijkheden, als kopen toch niet blijkt te kunnen over 3 jaar.
Wij wonen allebei al zo'n 5 jaar op kamers (allebei 25m2, delen met 3 andere studenten). Nu willen we dus naar een huurhuis, om over een jaar of 2-3 te gaan kopen. Ik denk dat we dus beter kunnen kijken naar een woning met een kamertje meer?
In dat geval zou ik zeggen: doen. Je hebt nog weinig spullen, bent weinig ruimte gewend en een 2 kamer woning is meestal goedkoper dan een 3 kamerwoning. En misschien kom je nog niet in aanmerking voor een 3-kamerwoning; hoe zit het met de wachttijden voor grotere woningen?
Bekijk ook de doorstroommogelijkheden, als kopen toch niet blijkt te kunnen over 3 jaar.
dinsdag 24 mei 2011 om 13:50
Zou toch iets groters willen, heb zelf ook weleens samengewoond op zo'n klein oppervlak en het benauwde me, trouwens ik woon nu alleen in appartement van 66m2 (1 slaapkamer) en is ook de reden dat ik na 8 jaar wat anders ga kopen.
45m2 lijkt mij erg klein voor met zijn 2'en en dan kan je nog zo leuk en goed met elkaar omgaan, denk dat je veel te veel op elkaars lip zit, lijkt mij prettig om een extra kamer(tje) te hebben waar je je een keer terug kan trekken.
45m2 lijkt mij erg klein voor met zijn 2'en en dan kan je nog zo leuk en goed met elkaar omgaan, denk dat je veel te veel op elkaars lip zit, lijkt mij prettig om een extra kamer(tje) te hebben waar je je een keer terug kan trekken.
dinsdag 24 mei 2011 om 14:10
ik vind t persoonlijk voor samen te weinig, maar dat is maar hoe je zelf in elkaar steekt. ik heb veel ruimte nodig, moet me goed kunnen afzonderen. wij woonden samen in een 3kamer app van 60m2. het was te doen, maar zat waren we t wel. nu wonen we in een grote-mensen-huis van meer als 2 keer zo veel vierkante meters en dit vinden wij toch veel en veeeel fijner. hij kan lekker gamen op zijn eigen zolder, ik kan rustig leren/computeren in mijn studeerkamer.. heerlijk gewoon. in ons app moest ik in de slaapkamer studeren en hoorde ik hem nog als hij tv aan t kijken was of aan t gamen. dat stoorde best wel.
in mijn eentje zou ik het wel groot genoeg vinden.
echter ik ken zat mensen die samenwonen op 50 vierkante meter en dat gaat hartstikke goed. als je maar nog iets van een berging hebt, zodat je ook zaken als fiets en spullen die je alleen maar opslaat niet in huis hoeft te hebben.
succes!
in mijn eentje zou ik het wel groot genoeg vinden.
echter ik ken zat mensen die samenwonen op 50 vierkante meter en dat gaat hartstikke goed. als je maar nog iets van een berging hebt, zodat je ook zaken als fiets en spullen die je alleen maar opslaat niet in huis hoeft te hebben.
succes!
dinsdag 24 mei 2011 om 14:15
Studeren jullie ook allebei nog? Ik woon met vriend in huurhuis met drie slaapkamers, waardoor we allebei een eigen studeerkamer hebben. Voor mij een must omdat ik dan kan typen en studeren terwijl hij op zijn computer rommelt. Heb in mijn omgeving aantal stellen die beiden studeerden en maar één slaapkamer hadden wat bij hun nog al eens tot conflicten leidde. maar als je allebei niet je eigen ruimte nodig hebt, zou je het ook met één slaapkamer kunnen stellen. Mijn minimum zou twee zijn, als is die tweede maar klein.
woensdag 25 mei 2011 om 20:23
Volgens mij goed te doen hoor, maar dan zou ik over een tijdje wel verder kijken naar iets groters. Wij hebben het samen een paar jaar uitgehouden in een studentenkamer van 20 m2. Ging heel goed, maar na een jaar of 2 zijn we wel op zoek gegaan naar wat groters en hebben toen een huis gekocht van 100 M2.
donderdag 26 mei 2011 om 09:48
ik heb in een studio gewoond, van 35 m2, vriend was er het meerendeel van de tijd. Met een grote hond (Amerikaanse bulldog) Ging aardig goed, maar veel plaats heb je niet. Niet om op te bergen en niet om jezelf even terug te trekken.
Nu heb ik alleen een appartement gekocht van 80m2 + balkon, en dat is perfect. Ik kan mijn spullen kwijt, als hij bij mij komt wonen kan hij zijn spullen kwijt. Twee slaapkamers, aparte keuken, woonkamer bijna 40m2, aparte wasruimte, badkamer, toilet en hal. Is beter voor de relatie en ook voor de hond
Nu heb ik alleen een appartement gekocht van 80m2 + balkon, en dat is perfect. Ik kan mijn spullen kwijt, als hij bij mij komt wonen kan hij zijn spullen kwijt. Twee slaapkamers, aparte keuken, woonkamer bijna 40m2, aparte wasruimte, badkamer, toilet en hal. Is beter voor de relatie en ook voor de hond
donderdag 26 mei 2011 om 12:33
Ik denk dat je het ook wel in perspectief moet plaatsen van de leeftijd en levensfase. Ben je allebei nog student en een studentenkamer gewend? Dan is een 2kamerwoning met je eigen badkamer en keuken echt een paleisje. Zolang je dan gewoon 2 studeerplekken kunt creeeren is het snel goed. Ben je echter in de 'allang werkende' levensfase, dan ben je het op den duur wel zat dat je met je bureau in je slaapkamer zit.