Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat die psych zegt kan natuurlijk ook, maar dan ben je dus al 4/5 gesprekken verder om vervolgens te kijken wat je nog kan doen in de volgende 4/3 gesprekken? Want dan lijkt het me best weinig, als je daarna pas echt aan de slag gaat.

Gewoon bellen inderdaad als je het over die andere optie wilt hebben!

Bij gzz. Maar het begint pas in september, weet ik nu. Had van te voren wel van alles gegoogled, maar dat begint ook allemaal pas in september. Duurt nog een eeuwigheid.

Ik heb daar geen indicatie/verwijzing voor nodig (je moet wel eerst een intakegesprek hebben), maar misschien bij andere aanbieders wel.
Ze belde al. Ik zal gebeld worden door de psychotherapeut en dan is er geen limiet aan het aantal zittingen. Opgelost!

Green waarom zoek je dan geen andere oplossing met je HA of die psych?
Oh, dat is fijn!

Omdat ik me schaam, geloof ik.
Waar ik schamen nou voor nodig? Och lieverd!
Als het iets lichamelijks was, zeg een gebroken arm, dan zou je je niet schamen toch? En nu is het iets dat eigenlijk veel belangrijker is en dan ga je dan niet naar je ha, omdat je je schaamt? Snap dat het een moeilijke stap is hoor, maar het gaat wel om je (geestelijke) gezondheid!! En misschien kan je die 3 maanden iets anders ondernemen? Wie weet wat voor mogelijkheden je ha nog heeft....
Lieve Green. Ik wilde je even laten weten dat ik me heel erg in jouw posts herken! Ook in die van Veraan trouwens.

Vooral het gevoel de wereld niet bij te kunnen houden, en dat de stomste dingen zoals bv iets ruilen in een winkel je helemaal leeg kunnen zuigen.

Ook voelt het alsof ik me steeds moet verantwoorden waarom ik niet werk op m'n opleidingsniveau maar behoorlijk daaronder. (als ik zeg dat ik het niet aankan en uitleg waarom, wordt het weggewuifd, en 'je kan het heus wel, je moet het gewoon doen'). Dan voel ik me niet serieus genomen.

Anyway, dit moest niet over mij gaan, ik wilde alleen zeggen dat ik me ontzettend in jullie herken!

(Heb ook vorig jaar de diagnose OPS gekregen, zou dat het zijn?)

Ik denk dat het er best iets mee te maken heeft, die diagnose. Sociale problematiek hoort daar ook bij, en daar zou je moeite hebben met bepaalde dingen van hoe de wereld gaat, ook onder kunnen scharen. De "codes" van de wereld niet kunnen snappen. Of misschien wel snappen, maar dat het niet lukt erin mee te draaien.

Onder je niveau functioneren hoort daar trouwens ook bij. Doe ik ook
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 25 mei 2011 @ 23:28:

Lieve Green. Ik wilde je even laten weten dat ik me heel erg in jouw posts herken! Ook in die van Veraan trouwens.

Vooral het gevoel de wereld niet bij te kunnen houden, en dat de stomste dingen zoals bv iets ruilen in een winkel je helemaal leeg kunnen zuigen.

Ook voelt het alsof ik me steeds moet verantwoorden waarom ik niet werk op m'n opleidingsniveau maar behoorlijk daaronder. (als ik zeg dat ik het niet aankan en uitleg waarom, wordt het weggewuifd, en 'je kan het heus wel, je moet het gewoon doen'). Dan voel ik me niet serieus genomen.

Anyway, dit moest niet over mij gaan, ik wilde alleen zeggen dat ik me ontzettend in jullie herken!

(Heb ook vorig jaar de diagnose OPS gekregen, zou dat het zijn?)

Lief dat je komt posten! Maar uh.. je kan/mag hier ook over jezelf vertellen he??

Jammer dat je het herkent!

voor jou. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om je steeds te moeten verantwoorden en dat mensen het dan nog niet snappen. Frustrerend!

Ik was dinsdag ergens en iemand daar vroeg ook steeds maar door over wat ik nou allemaal deed op een dag en dan er dom bij zitten lachen. Met het idee dus dat ik alleen maar lui achterover zit.

Ben er verder niet echt op in gegaan (wel goed om een volgende keer wel te doen misschien of nou ja, misschien ook wel niet), maar dat raakt me dan ook wel behoorlijk. Juist omdat ik er moeite mee heb dat ik veel thuis zit.
.
quote:Janna_ schreef op 25 mei 2011 @ 17:14:

Als het iets lichamelijks was, zeg een gebroken arm, dan zou je je niet schamen toch? En nu is het iets dat eigenlijk veel belangrijker is en dan ga je dan niet naar je ha, omdat je je schaamt? Snap dat het een moeilijke stap is hoor, maar het gaat wel om je (geestelijke) gezondheid!! En misschien kan je die 3 maanden iets anders ondernemen? Wie weet wat voor mogelijkheden je ha nog heeft....

Ja, je hebt gelijk hoor Janna!

(Ik zit in mijn hoofd allemaal mitsen en maren te hebben, op jouw post, ) Maar je hebt gewoon gelijk!

(Ik heb die ene psych trouwens wel nog een mail gestuurd)
O ja, nog een dingetje waar ik me soms onzeker over voel.

Soms zit ik hele verhalen te schrijven, zoals nu ook. Vind het soms een beetje moeilijk om bondig te blijven.

Maar uh.. ik voel me soms wel een soort van schuldig als ik weer hele verhalen zit te schrijven en dat jullie soms zo weinig schrijven. (over jullie zelf bedoel ik dus) Ik heb af en toe veel aan jullie en ik wil er gewoon ook voor jullie zijn.

Soms ben ik bang dat ik veel te veel de aandacht naar me toe trek en dat is helemaal niet de bedoeling. Dat jullie dat even weten

En mochten jullie het trouwens wel zo ervaren soms, dan moeten jullie dat wel tegen me zeggen hoor!
quote:Green_ schreef op 26 mei 2011 @ 13:33:

[...]

(Ik zit in mijn hoofd allemaal mitsen en maren te hebben, op jouw post, ) Maar je hebt gewoon gelijk!

Wat heb je gemaild? Ben ik heel nieuwsgierig naar.

Weet je Green, je schrijft soms veel, en vaak over jezelf. Dat klopt. Maar je bent OOK altijd ontzettend geinteresseerd in en lief naar anderen. Ik heb me nooit een moment geergerd aan je verhalen, in tegendeel. Niet druk om maken dus.

[...]

Wat heb je gemaild? Ben ik heel nieuwsgierig naar.

Weet je Green, je schrijft soms veel, en vaak over jezelf. Dat klopt. Maar je bent OOK altijd ontzettend geinteresseerd in en lief naar anderen. Ik heb me nooit een moment geergerd aan je verhalen, in tegendeel. Niet druk om maken dus.
En bij wat Frizz zegt heeft iedereen de vrijheid om te lezen en reageren op wat zij wil Green. Net zoals je (min of meer ) de vrijheid hebt om te schrijven wat je hier wilt!
Das wel waar Jumps (haaaaaaaaaaaaaaai! ), maar toch. Als jullie zouden denken: "Heb je die Frizz weer met haar gezwets over haar auto", zou ik het best fijn vinden als iemand dat dan ff zei hoor. Dus ik snap Green wel. Maar het is onnodig.
Ja heb je ook gelijk in Frizz.

Hoe is het met je auto?

Hij hep een deuheuk!

Goed dat je de psych gemaild hebt!

En wat ga je met dat andere doen?
Hoi.
Leuk dat hier weer wat vaker wordt geschreven.

Green, ik vind het juist heel leuk dat je zoveel schrijft. Ik lees je graag. Je schrijft in ieder geval echt niet te veel!

Bovendien herken ik heel veel in je posts. Ik heb dan wel niet dezelfde diagnose als jij, Veraan en Jumps, maar er zijn zeker wel een hoop overeenkomsten qua gevoelens, onzekerheden, denkwijzen, etc.

Heeft die psych inmiddels al iets van zich laten horen?
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 27 mei 2011 @ 17:46:

Hoi. Hoi!
Haaaai!
Weekend. Niks te doen vandaag, en daar verlangde ik zó naar. En wederom trap ik in de val van afgelopen weken als ik een dagje niks te doen heb: in plaats van ervan te genieten grijpt het me naar de keel, voel ik me rot en huil ik. Bah.
quote:frizzy schreef op 28 mei 2011 @ 13:37:

Weekend. Niks te doen vandaag, en daar verlangde ik zó naar. En wederom trap ik in de val van afgelopen weken als ik een dagje niks te doen heb: in plaats van ervan te genieten grijpt het me naar de keel, voel ik me rot en huil ik. Bah.

Ah nee, dat is naar

Heb je een idee wat je kan helpen?
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 27 mei 2011 @ 17:46:

Hoi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven