Gezondheid alle pijlers

Zangles of logopedie?

29-05-2011 21:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet op welke pijler het thuishoort, maar daarom maar gezondheid.

In mijn werk gebruik ik mijn stem veel, ik ben constant aan het praten. Ik heb altijd al veel last gehad van mijn keel, maar ik merk dat sinds ik dit werk doe (een jaar nu) ik bijna constant keelpijn heb, een rasperig gevoel zeg maar. Ik heb ook geen heldere stem, niet écht hees maar mensen vragen wel vaak of ik verkouden ben.

Ik vermoed dat ik mijn stem niet goed gebruik. Nu herinner me dat ik als puber een tijdje zangles heb gehad en dat ik toen veel minder last had. Heb zingen ook altijd leuk gevonden (hoewel ik het verder voor geen meter kan, het is echt alleen voor de leuk). Aan de andere kant hoor ik dat ik beter naar een logopedist kan gaan. Heeft iemand hier meer verstand van? Is voor logopedie evt. een verwijzing nodig?

Ik zou hiervoor normaalgesproken naar de huisarts gaan, maar ik heb op dit moment geen ha dus dat is een probleempje. (huisarts is langdurig ziek en vervanger doet alleen acute zaken, niet dit soort dingen).
Logopedie werd bij mij vergoed, en ik ging idd voor een verwijzing naar de huisarts

Ik denk eerlijk gezegd dat je beter voor de zekerheid naar de huisarts kunt gaan, om te kijken of er wellicht ook lichamelijk iets is. Dat je huisarts ziek is, betekent niet dat jij geen recht hebt op zorg toch?
Ik zou zeggen logopedie. Een zanglerares heeft maar een klein deel logopedie gehad.
Ik zou hiervoor toch naar de huisarts gaan, al is het een andere. Zou eerst medische oorzaken uit laten sluiten en je laten adviseren. Denk dat ik voor logopedie zou gaan, die hebben vast meer kaas gegeten van dagelijks gebruik van de stem. Bij zangles gaat het toch vooral om adem- en keeltechnieken.
Absoluut logopedie. Ik studeer logopedie, Immaculata, en het is belangrijk om te kijken of je keelpijn geen medische oorzaak heeft. En om je stem op een andere manier te gebruiken.

Wat voor werk doe je, als ik vragen mag? Blijf er niet te lang mee rondlopen, maar zoek hulp. Want je stemproblemen gaan niet vanzelf weg. Je hebt overigens geen doorverwijzing van je huisarts meer nodig, maar kunt zelf contact opnemen met een logopedist.
Andere huisarts is helaas geen optie - er zijn 2 artsen in de praktijk, allebei langdurig ziek, andere praktijken nemen geen patiënten meer alleen (en sowieso alleen na toestemming van de oude huisarts - het lijkt wel een kartel!!) Ben vorige keer ook al met lege handen naar huis gegaan toen de vervanger mij geen andere, lichtere pil wilde voorschrijven ...

Ik kom om hele andere reden wel eens bij de KNO-arts en die heeft mijn keel al meerdere keren goed bekeken, dus ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat er dus lichamelijk verder niks verkeerd is.

Logopedie lijkt me wel wat saaier dan zangles, maar het is voor een goed doel natuurlijk.
quote:Bambi_007 schreef op 29 mei 2011 @ 21:50:

Absoluut logopedie. Ik studeer logopedie, Immaculata, en het is belangrijk om te kijken of je keelpijn geen medische oorzaak heeft. En om je stem op een andere manier te gebruiken.

Wat voor werk doe je, als ik vragen mag? Blijf er niet te lang mee rondlopen, maar zoek hulp. Want je stemproblemen gaan niet vanzelf weg. Je hebt overigens geen doorverwijzing van je huisarts meer nodig, maar kunt zelf contact opnemen met een logopedist.Ik ben bijna de hele dag met klanten in gesprek, zowel persoonlijk als telefonisch. Ik ben echt 8 uur per dag constant aan het praten. Ik heb de klachten altijd al gehad, maar sinds ik dit werk doe wordt het wel steeds erger. Het is wel fijn om te horen dat het niet persé via de huisarts hoeft! Ik denk dat ik maar eens even ga googelen naar een logopedist in mijn dorp. Bedankt voor de adviezen!!
quote:Immaculata schreef op 29 mei 2011 @ 21:51:

Andere huisarts is helaas geen optie - er zijn 2 artsen in de praktijk, allebei langdurig ziek, andere praktijken nemen geen patiënten meer alleen (en sowieso alleen na toestemming van de oude huisarts - het lijkt wel een kartel!!) Ben vorige keer ook al met lege handen naar huis gegaan toen de vervanger mij geen andere, lichtere pil wilde voorschrijven ... Dat is toch belachelijk??
Je hebt ook (niet heel veel) mensen die zangles geven en ook een logopedie opleiding gedaan hebben. Daar kun je ook naar kijken.

En ik vond logopedie wel leuk hoor (en ik ben zangeres trouwens)
Logopedie lijkt me het beste (zij hebben immers geleerd om jou te leren goed om te gaan met je stem in het dagelijks gebruik).

Ik zing in een koor en onze dirigente is zangpedagoog. Zij heeft wel degelijk veel opleiding gehad in stemgebruik (geeft ook dergelijke lessen op het conservatorium, ook in acteurs in opleiding... Die dus ook hun stem op bepaalde manieren moeten gebruiken).

Ik heb toen, toen ik een wat grotere rol kreeg in een musical die we gingen doen en ik dus regelmatig solo's e.d. met haar alleen moest repeteren, toch regelmatig van haar op mijn donder gehad. Ik werk met (jonge) kinderen en gebruikte mijn stem in mijn werk dus verkeerd (praat te hoog, zet teveel stemmetjes op). Zij heeft mij ook helemaal geleerd hoe ik mijn stem dan wel kon gebruiken en toch mijn enthousiasme e.d. door kon laten klinken als ik bijvoorbeeld aan het voorlezen was...

Mocht je dus voor zangles kiezen, ga dan voor een officiele zangpedagoog! Wel duurder, maar voor jou (omdat je al stem problemen hebt) zeker beter!
Hier zangdocent en logopediste in opleiding ! .... ik zou zéker voor logopedie gaan ..

Ik kan me voorstellen dat je minder last had toen je zangles had, want dan wordt je stem toch meer getraind dan normaal. Maar voor pijn etc. tijdens het spreken heb je meer aan een logopdiste.

Kan zijn dat je even langs KNO moet voor een onderzoekje , zodat je zeker weet dat er niks mis is met je stembanden.

Succes !
Je moet idd veel spreken op een dag. En erg belastend voor je stem. Zeker als je al last hebt.

Je bent een zogenoemde 'beroepsspreker', dus je hebt ook meer kans op stemklachten. Ik kan me voorstellen dat je zangles leuker vindt dan logopedie, maar het gaat denk ik niet alleen om 'leuk', maar vooral om je gezondheid. Misschien kun je eventueel wat zangles daarnaast doen. Maar overleg dit goed met de logopedist, want ook dat kan nu schadelijk zijn voor je stem.

Wat betreft de KNO-arts; je logopedist zal ook kijken of er eventueel iets medisch is en bij twijfel je altijd doorverwijzen.

Je krijgt bij de logopedist een lijst met stemhygienische adviezen. Je kunt ook al eens google hiervoor. Dan kun je al beginnen. Het zijn adviezen als; veel drinken, niet fluisteren, niet schreeuwen, kort en bondig zijn in je antwoorden, niet praten als het niet hoeft etc.

Succes!
Oh ik zie dat er organisch niks mis is ! Dat is toch fijn .. je gebruikt je stem veel voor je werk, wees er zuinig op, en ontwikkel geen stemproblemen door er mee te blijven rondlopen ...
Leuk bambi, ook logopediste in opleiding ! Waar studeer je, en hoeveelste jaars als ik vragen mag ?

*sorry TO
Bij mij in de praktijk moet alles nog wel via de huisarts. De Directe Toewijzing is tot nader orde uitgesteld las ik op de

site van de NVLF
zingen!!!
quote:moppetoet schreef op zondag 29 mei 2011 21:42 Ik zou zeggen logopedie. Een zanglerares heeft maar een klein deel logopedie gehad.je moet ook zoeken naar een zangpedagoog of stemleraar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven