Driftig kind!!

31-05-2011 14:59 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 1 heeft enorm last van driftbuien, vooral als ze haar zin niet krijgt! Ook het naar bed gaan is sinds kort een drama. Ze kwam altijd nog wel 's nachts, maar ze ging wel gewoon naar bed. Nu wil ze ook niet meer naar bed!!! Echt schreeuwen, janken tekeer gaan. Ik weet echt ff niet meer wat ik moet doen. Ook overdag.... Ik kan toch niet de hele dag door maar met haar bezig zijn? Ik moet ook dingen als de was doen, huis schoonmaken en af en toen wil ik ook gewoon even op de bank achter de laptop. Maar ook dat ''mag'' niet van haar.

Weet iemand wat ik hiermee moet?? Zit er echt even doorheen. Of is het een periode die vanzelf weer over moet gaan?
Herkenbaar... Dochter is 17 maanden en we merkten gisteren op dat het toch opvallend is hoeveel 'woede' er in zo'n klein mensje kan zitten. Al denk ik dat het voornamelijk frustratie is, omdat iets niet lukt/iets niet gaat naar haar zin. Ik vind het ook lastig hoor, probeer haar dan wel af te leiden of het samen nog een keer te proberen. Maar dit lukt niet altijd en soms is er geen houden meer aan. Ze heeft het bijv. ook als ze in de buggy moet nadat ze 'los' gelopen heeft: overstrekken en keihard krijsen... Dat wordt nog wat als zometeen echt de peuterleeftijd bereikt denk ik dan, pittig dametje...
Gaat wel weer over.

Het is een evenwicht vinden tussen niet altijd toegeven aan wat zij wil (dan maar janken af en toe), afleiden en niet overal een punt van maken.
Het is zoals het is
Kun je haar niet laten helpen in huis? haar met een doekje haar speelgoed laten afnemen terwijl jij de rest doet, haar de slabbetjes laten vouwen en jij de rest? forummen deed ik altijd als mijn dochter sliep. en de rest van mijn tijd was van haar
Erger u niet, verwonder u slechts!
Herkenbaar! Onze zoon van 20 maanden kan ook heel driftig zijn, het gaat wel in fases. Weet in ieder geval dat zo'n kleintje in ieder geval zijn emoties nog niet kan reguleren. Een beetje boos zijn, bestaat dus eigenlijk niet.

Ik doe eigenlijk niet veel in het huishouden als hij op is. Kleine dingen waar hij bij kan helpen of dingen die hij interssant genoeg vindt om bij in de buurt te blijven of naar te kijken. Achter de laptop of een boek lezen ofzo, doe ik wel als hij slaapt, vind ik eerlijk gezegd ook echt teveel gevraagd van zo'n klein kind.

Succes!!!
quote:Belbe schreef op 31 mei 2011 @ 15:04:

Kun je haar niet laten helpen in huis? haar met een doekje haar speelgoed laten afnemen terwijl jij de rest doet, haar de slabbetjes laten vouwen en jij de rest? forummen deed ik altijd als mijn dochter sliep. en de rest van mijn tijd was van haarNou, dat was toch niet mijn bedoeling, mijn complete dag in dienst en vermaeck van mijn kind stellen zeg. poei.
Mij helpen met dingetjes daar is ze nog te klein voor, dat snapt ze echt nog niet! Het liefst heeft ze dat je de hele dag met haar speelt. En ik vind gewoon dat ze ook zichzelf een beetje moet kunnen vermaken, ik kan gewoon niet de hele dag door met haar spelen! Slapen overdag doet ze ook verschillend, soms 2 uurtjes, maar soms ook helemaal niet! Ik forum dus op mijn werk

Maar vooral de avond vind ik zwaar. Omdat ze dus echt alles bij elkaar schreeuwt als ze naar bed moet en ook omdat ze dus ook 's nachts dan nog een paar keer komt. Ze is denk ik nog te jong om haar misschien maar een keer door te laten huilen??

Ze is afgelopen zondag een dagje en nachtje bij opa en oma geweest, dat vond ik ook wel even lekker hoor (wij hadden wel wat te doen toen hoor:)). Nu stelde 'oma' voor om haar vanavond al te brengen en te laten slapen dit omdat ik haar altijd op woensdag naar haar breng (ik werk dan). Maar dan voel ik me weer zo schuldig.. Dus ja wat zal ik doen..
Lekker doen! En dan eens met je man bespreken hoe jullie de avonden aan gaan pakken. Maakt niet uit wat je doet, als je maar altijd (ongeveer) hetzelfde doet.
Het is zoals het is
Gewoon doen hoor, neit schuldig over voelen. Kan jij lekker een avondje op tijd naar bed. Of uit eten met je evt. partner.
Soms moet je het negeren, dan moet het kind even z'n frustratie kwijt.

Soms helpt afleiden.

Tegen mij wordt steeds gezegd dat ik ongewenst gedrag moet negeren en goed gedrag moet belonen.

Driftbuien raast mijn zoontje dus maar uit, en als hij lekker zelf aan het spelen is dan geef ik hem daar complimenten over.

En dat nachtje logeren: doen hoor.

Wil wel eens helpen om een kind uit een (negatief) ritme te halen en jij kunt ook even lekker bijkomen en kunt daarna veel meer hebben.

Doen!
Dus het is niet raar dat ze afgelopen zondag ook al uit logeren is geweest? En kan dit ook geen kwaad voor het ritme van het kind? Want ze heeft ook wel een beetje moeite met het slapen in een andere omgeving. Maar dat is niet erg?
Ik vond de periode tussen het eerste en tweede jaar het heftigst. Herkenning dus. En ik heb een tweeling, dus had 't dubbelop .

Echt, het gaat over.
Mijn dochtertje is vaak gewoon moe, als ze vervelend is. We negeren dan haar boze bui, en herhalen tegen haar dat ze heel erg moe is en naar bedje gaat. Meestal kalmeert ze dan snel.
Afleiden, knuffelen en rustig tegen ze praten. Als dat niet helpt dan ga ik volledig in de negeermodus. Tot het over is.
quote:Lieke80 schreef op 31 mei 2011 @ 15:50:

Dus het is niet raar dat ze afgelopen zondag ook al uit logeren is geweest? En kan dit ook geen kwaad voor het ritme van het kind? Want ze heeft ook wel een beetje moeite met het slapen in een andere omgeving. Maar dat is niet erg?

Twee keer in een week bij opa en oma logeren? Praktisch kindermishandeling

Lees je eigen post nog een keertje over. Vind je niet dat je een beetje overdrijft?
Het is zoals het is
Driftbuien zullen voor alle ouders wel herkenbaar zijn. Wat slapen betreft, wij hebben onze dochter idd gewoon door laten huilen, wel af en toe gaan kijken, maar je moet niet blijven hangen, gewoon iets zeggen als "het is nu slaaptijd en mama gaat weer naar beneden", kusje en wegwezen. Klinkt heel moeilijk misschien, maar als je gaat blijven hangen of kletsen of knuffelen leert je kind dat ze met haar gehuil die aandacht kan krijgen en weet je zeker dat je elke avond aan hetzelfde ritueel vastzit.
Een driftbui is vervelend voor ouders, maar hartstikke beangstigend voor een dreumesje. Moet je je maar eens voorstellen dat er allerlei heftige gevoelens door je heenrazen, je kunt ze nog niet beheersen en al helemaal niet stoppen. Niet bang zijn dat je je kind 'verkeerde' dingen zou leren als je haar laat weten dat je er voor haar bent dan, je leert je kind juist dat je er altijd voor haar bent, ook als ze het moeilijk heeft. Ergens is het idee ontstaan dat een kind altijd het negatieve op zal pikken (haar zin krijgen bv.) in plaats van het positieve (mama/papa is er ook voor me als ik het moeilijk heb).

Waarom denk je dat een kind van 1 niet zou kunnen helpen? Ja, het is vaak van de wal in de sloot, 10 handdoeken opvouwen en er 9 nog een keer kunnen doen, maar het is wél gezellig, je hebt tijd met elkaar, en uiteindelijk komt het klusje wel af. Zelf spelen is voor veel 1-jarigen gewoon nog veel te veel gevraagd, dat komt vanzelf, dat kun je niet afdwingen. Laptoptijd kun je beter bewaren voor als ze slaapt. Ik heb het zelf ook wel eens gehad hoor, dat ik dacht 'he verdorie, ik wil éven iets op de laptop'. Dan is het de kunst om je even te realiseren wat er nu ook alweer belangrijker was, de laptop of je kind (en meestal is dat tóch je kind )

Moeilijk naar bed gaan was hier altijd een fase, ik bleef er dan bij tot ze sliep, en een week (of langer, of korter) later was het weer voorbij, zonder dat we onnodig verdriet hebben gehad. Uit logeren kan wel fijn zijn om even bij te tanken, niet schuldig over voelen hoor.
Ze is toch in haar eigen bedje gaan slapen vanavond. Ze was moe en is lief gaan slapen, weet niet hoe het de rest van de avond zal verlopen, maar dat zien we wel weer! Mocht het weer een onrustige nacht worden dan kan ik ook aan mijn schoonmoeder vragen of ze daar morgen dan de hele dag mag blijven incl. slapen!
Wij hebben dochter op die leeftijd op een gegeven moment laten uitrazen. Na een paar avonden was het over en ging ze gewoon netjes slapen. Het duurde elke avond wat korter voordat ze in slaap viel, totdat ze uiteindelijk weer gewoon direct ging slapen. Ook zij kwam 's nachts nog een keer en heeft tot ze anderhalf was een nachtfles gehad.

Het erbij blijven zitten tot ze sliep werkte hier niet, dat hebben we eerst geprobeerd, maar dat vond ze alleen maar gezellig.

Helaas is dochter echt van het pittige soort en hebben we het probleem nu weer (en al vaker gehad) alleen is ze nu 5 jaar...

O ja, alleen spelen kan ze nog steeds niet. Dan gaat ze hangen op de bank of ons 'stalken'. En nee, ik ben echt niet van plan de hele dag mijn kleuter van 5 jaar bezig te houden, te meer daar we ook nog een zoon van 19 maanden hebben (die gelukkig wel (vrijwel) elke avond goed gaat slapen.

Succes ermee!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:wen schreef op 31 mei 2011 @ 20:42:

Een driftbui is vervelend voor ouders, maar hartstikke beangstigend voor een dreumesje. Moet je je maar eens voorstellen dat er allerlei heftige gevoelens door je heenrazen, je kunt ze nog niet beheersen en al helemaal niet stoppen. Niet bang zijn dat je je kind 'verkeerde' dingen zou leren als je haar laat weten dat je er voor haar bent dan, je leert je kind juist dat je er altijd voor haar bent, ook als ze het moeilijk heeft. Ergens is het idee ontstaan dat een kind altijd het negatieve op zal pikken (haar zin krijgen bv.) in plaats van het positieve (mama/papa is er ook voor me als ik het moeilijk heb).

Waarom denk je dat een kind van 1 niet zou kunnen helpen? Ja, het is vaak van de wal in de sloot, 10 handdoeken opvouwen en er 9 nog een keer kunnen doen, maar het is wél gezellig, je hebt tijd met elkaar, en uiteindelijk komt het klusje wel af. Zelf spelen is voor veel 1-jarigen gewoon nog veel te veel gevraagd, dat komt vanzelf, dat kun je niet afdwingen. Laptoptijd kun je beter bewaren voor als ze slaapt. Ik heb het zelf ook wel eens gehad hoor, dat ik dacht 'he verdorie, ik wil éven iets op de laptop'. Dan is het de kunst om je even te realiseren wat er nu ook alweer belangrijker was, de laptop of je kind (en meestal is dat tóch je kind )

Moeilijk naar bed gaan was hier altijd een fase, ik bleef er dan bij tot ze sliep, en een week (of langer, of korter) later was het weer voorbij, zonder dat we onnodig verdriet hebben gehad. Uit logeren kan wel fijn zijn om even bij te tanken, niet schuldig over voelen hoor.Dit vind ik toch wel erg overdreven.
Waarom bananenplant? Denk je dat het prettig is als je totaal geen controle hebt over wat je voelt en wat je doet? Voor een volwassene is dat al eng, voor een kind dat totaal niet snapt wat er gebeurt nog veel meer.
Mijn dochter had ook driftbuien. Het was over toen ze zich verbaal beter kon uitdrukken. Ze is nu 2 1/2 en het komt zelden meer voor.

Het is een fase.
Ik versta dan toch heel iets anders onder een driftbui dan jij (denk ik). Als je kindje zijn zin niet krijgt en daardoor heel boos wordt, dan is dat toch niet beangstigend. Gewoon een manier om zijn ongenoegen kenbaar te maken en proberen of ze alsnog door dit gedrag hun zin krijgen.
Lees dit linkje maar eens, van een centrum waar behoorlijk wat kinderpsychiaters en -psychologen aan verbonden zijn link
Ik zie een driftbui ook meer als ''iets niet willen, of aandacht'', want zodra je haar haar zin geeft zit ze heel ondeugend te lachen en is het over.

Ik kan wel snappen dat als ze 's nachts wakker wordt in een schemerige kamer, ze bang is of in paniek. Maar hier moeten ze toch ook doorheen lijkt mij? Ze moet toch ook leren dat ze 's nachts gewoon moet slapen en dat er niets is om bang voor te zijn?

Vannacht weer 3 keer wakker geweest, toen was het speentje voldoende. Maar vanochtend om half 6 was ze klaar wakker en wilde niet meer slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven