Saxofoon spelen in flat???
dinsdag 31 mei 2011 om 20:58
Hi!
Ik heb een dilemma.
Ik wil nl. graag mijn oude hobby oppakken en saxofoon gaan spelen. Ik ben van plan om wat lessen te nemen en daarvoor zal er geoefend moeten worden. Op zich geen probleem. Maar.... ik woon in een nogal gehorige flat. Ik werk overdag dus het oefenen zal pas op zijn vroegst om 17.00u kunnen plaatsvinden. Maar ik vind dat ik de vrijheid moet kunnen hebben te oefenen waarin ik daar zin in heb.
Nu is mijn dilemma of ik dit moet aankaarten naar mijn buren toe, hen moet vragen wat zij vinden, of gewoon geen les moet nemen. het is nl. geen optie om een dure saxofoon aan te schaffen en deze vervolgens niet te kunnen gebruiken. Wat vinden jullie????
Ik heb een dilemma.
Ik wil nl. graag mijn oude hobby oppakken en saxofoon gaan spelen. Ik ben van plan om wat lessen te nemen en daarvoor zal er geoefend moeten worden. Op zich geen probleem. Maar.... ik woon in een nogal gehorige flat. Ik werk overdag dus het oefenen zal pas op zijn vroegst om 17.00u kunnen plaatsvinden. Maar ik vind dat ik de vrijheid moet kunnen hebben te oefenen waarin ik daar zin in heb.
Nu is mijn dilemma of ik dit moet aankaarten naar mijn buren toe, hen moet vragen wat zij vinden, of gewoon geen les moet nemen. het is nl. geen optie om een dure saxofoon aan te schaffen en deze vervolgens niet te kunnen gebruiken. Wat vinden jullie????
dinsdag 31 mei 2011 om 23:38
Oke, waarschijnlijk heb ik de opmerking over ik vind dat ik de vrijheid moet hebben om te oefenen iets abders bedoeld dan dat deze wordt opgevat.
Ik bedoelde ermee dat als je een instrument speelt je geen zin hebt om rekening te houdeb met tijden. Dat is net t probleem. Ik ben juist niet aso omdat ik weet dat dat niet kan. Dus ik wil hiermee aangeven dat oplossingen als, voor een bepaakde tijd spelen dus niet echt werken. Bovendien heb ik nog geen instrument aangeschaft en informeer ik eerst hoe ik het kan aanpakken. Pas daarna beslis ik wat ik ga doen
Ik bedoelde ermee dat als je een instrument speelt je geen zin hebt om rekening te houdeb met tijden. Dat is net t probleem. Ik ben juist niet aso omdat ik weet dat dat niet kan. Dus ik wil hiermee aangeven dat oplossingen als, voor een bepaakde tijd spelen dus niet echt werken. Bovendien heb ik nog geen instrument aangeschaft en informeer ik eerst hoe ik het kan aanpakken. Pas daarna beslis ik wat ik ga doen
dinsdag 31 mei 2011 om 23:43
woensdag 1 juni 2011 om 00:24
Mijn vriend en ik wonen in een flat en spelen beiden een (klassiek) instrument, en hier wordt dagelijks gestudeerd. Wel in de kamer die zo ver mogelijk van de woonkamers van de andere buren af zit, en met deur en ramen dicht. Ook studeren we alleen tussen tien uur 's ochtends en tien uur 's avonds. Tsja, ik zou ook liever in een vrijstaand huis wonen waar niemand mij zou kunnen horen, maar dat behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Andere muzikanten die wij kennen studeren ook gewoon thuis. Wij hebben ook altijd last van onze rokende buurvrouw, wiens rook vanaf haar balkon ons huis binnenwaait, maar ja, kan haar moeilijk verbieden te roken op haar eigen balkon he? Als buren moet je maar met bepaalde dingen van elkaar leren leven. Mijn stereo kan ik prima zacht draaien of met koptelefoon luisteren, maar ik kan niet alles pianissimo studeren, net zomin als ik van de buurvrouw kan verlangen dat ze alleen binnen rookt.
Onze buren hebben overigens nog nooit geklaagd.
Onze buren hebben overigens nog nooit geklaagd.
woensdag 1 juni 2011 om 09:26
Ik speel ook een instrument terwijl Ik bovenburen heb. iDem voor mn ouders. Maar wij hebben weer last van de bovenbuur met harde muziek. Ik oefen 2x per week een half uurtje rond etenstijd. Ik hou dus rekening met mensen die rustig willen tv kijken en kleine kinderen die op bed liggen. Het is in mijn ogen hetzelfde als klussen boren doe je ook niet na 8 u savonds en voor een bepaald tijdstip in het weekend. Ik heb die hobby nou eenmaal en Ik wil best afspraken maken met mn buren. Maar het is nou eenmaal een leefgeluid. beetje tolerantie mag wel. Naar beide kanten toe. Overigens vind Ik dat professionals die echt dagelijks oefenen uren per dag wel maatregelen voor isolatie moeten nemen.
woensdag 1 juni 2011 om 10:41
Dagelijks oefenen tussen 10.00 en 22.00? Over hoeveel uur achter elkaar hebben we het dan? Dat zou hier als buur echt problemen opleveren, al was het maar vanwege nachtdiensten e.d. En ja, oordoppen dempen goed, maar sommige instrumenten (piano's, koperen blaasinstrumenten) dragen zo ver dat dat ook geen optie is.
Ik heb (in appartementencomplexen) buren gehad met piano's en ik heb een buur gehad met een cello. Die laatste was 1. GOED en 2. klonk een stuk minder hard door. Ben door de pianoburen echt een tikje getraumatiseerd, want die hadden echt lak aan de overige bewoners en speelden rustig middenin de nacht...
Natuurlijk hoor je geluiden van elkaar, anders moet je in een hutje op de hei gaan wonen. Maar dagelijks oefenen levert doorgaans ook nog niet de mooiste muziekstukken op en veel instrumenten klinken pas echt mooi in een orkest.
Het sfeertje van 'zij maken herrie, dus ik ook' vind ik echt heel erg. Wat u niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet is meer mijn motto.
Ik heb (in appartementencomplexen) buren gehad met piano's en ik heb een buur gehad met een cello. Die laatste was 1. GOED en 2. klonk een stuk minder hard door. Ben door de pianoburen echt een tikje getraumatiseerd, want die hadden echt lak aan de overige bewoners en speelden rustig middenin de nacht...
Natuurlijk hoor je geluiden van elkaar, anders moet je in een hutje op de hei gaan wonen. Maar dagelijks oefenen levert doorgaans ook nog niet de mooiste muziekstukken op en veel instrumenten klinken pas echt mooi in een orkest.
Het sfeertje van 'zij maken herrie, dus ik ook' vind ik echt heel erg. Wat u niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet is meer mijn motto.
woensdag 1 juni 2011 om 10:52
Nee, uiteraard niet twaalf uur lang onafgebroken . Meestal iets van een half uur per dag 's avonds, en ook genoeg dagen helemaal niet, als we elders repetities hebben. Maar je hebt gelijk, wat je studeert is juist hetgene wat nog niet goed gaat en dat dan heel vaak achter elkaar, dus het zijn geen 'concerten aan huis'.
woensdag 1 juni 2011 om 11:08
woensdag 1 juni 2011 om 11:19
IJverig zeg, twee uur toonladders!
Ik denk dat de meeste amateurs toch niet meer dan een half uur, uur per dag zullen spelen, dat zal voor TO ook wel gelden. En als een van de buren een migraine-aanval heeft, lijkt het me inderdaad logisch dat ze dan komen vragen of je even stil kan zijn! Ik zeg ook tegen de buren dat ze het vooral moeten komen zeggen als ze er last van hebben (als ze een keer moeten leren voor een tentamen of een nachtdienst moeten draaien of iets dergelijks).
woensdag 1 juni 2011 om 16:16
quote:naomiloves schreef op 31 mei 2011 @ 22:04:
Ik zou het niet eens gaan proberen!
Mijn vriend had een sax en na nog geen 5 minuten spelen, kwam de buurman van 6 huizen verderop al klagen en dan zitten wij in een hoekhuis van een rij.
Maar van een drumstel en 2 electrische gitaren zeggen ze niks.... dus een sax maakt heus wel ongelooflijk veel herrie!!!
Of een drumstel (voor buren) minder herrie maakt dan een sax, bewtijfel ik. Maar je hebt tegenwoordig ook electronische (?) saxen waarin je ook een koptelefoon kunt pluggen. Redelijk duur als ze nieuw zijn, maar wrs. worden ze goedkoper op marktplaats aangeboden.
Zit overigens zelf met zelfde dilemma, maar dan alleen bespeel ik een instrument zonder koptelefoon of zonder (echte) volumeregeling: ik zing (klassiek). Heb dit niet voorgelegd aan mijn buren omdat zij erg moeilijk kunnen doen. Zing nu dus regelmatig 'gewoon' in mijn woonkamer (die niet aan hun woonkamer grenst) en heb nog niets gehoord van ze. Dus wrs. merken ze er niks van, want anders hadden ze al lang aangebeld.
Aso? Neuh vind ik niet echt. Ik doe het overdag en houd wel zoveel mogelijk rekening met de buren (bijv. als ze niet thuis zijn).
En om te zeggen dat je met zo'n hobby niet in een appartement mag wonen: wat een onzin! Je hebt gewoon altijd last van je buren, tenzij je in een hutje op de hei woont
. En het is leven en laten leven. En uiteraard zoveel mogelijk rekening houden met elkaar. Dan moet het doorgaans prima te doen zijn.
Ik zou het niet eens gaan proberen!
Mijn vriend had een sax en na nog geen 5 minuten spelen, kwam de buurman van 6 huizen verderop al klagen en dan zitten wij in een hoekhuis van een rij.
Maar van een drumstel en 2 electrische gitaren zeggen ze niks.... dus een sax maakt heus wel ongelooflijk veel herrie!!!
Of een drumstel (voor buren) minder herrie maakt dan een sax, bewtijfel ik. Maar je hebt tegenwoordig ook electronische (?) saxen waarin je ook een koptelefoon kunt pluggen. Redelijk duur als ze nieuw zijn, maar wrs. worden ze goedkoper op marktplaats aangeboden.
Zit overigens zelf met zelfde dilemma, maar dan alleen bespeel ik een instrument zonder koptelefoon of zonder (echte) volumeregeling: ik zing (klassiek). Heb dit niet voorgelegd aan mijn buren omdat zij erg moeilijk kunnen doen. Zing nu dus regelmatig 'gewoon' in mijn woonkamer (die niet aan hun woonkamer grenst) en heb nog niets gehoord van ze. Dus wrs. merken ze er niks van, want anders hadden ze al lang aangebeld.
Aso? Neuh vind ik niet echt. Ik doe het overdag en houd wel zoveel mogelijk rekening met de buren (bijv. als ze niet thuis zijn).
En om te zeggen dat je met zo'n hobby niet in een appartement mag wonen: wat een onzin! Je hebt gewoon altijd last van je buren, tenzij je in een hutje op de hei woont
woensdag 1 juni 2011 om 17:15
donderdag 2 juni 2011 om 18:28
quote:Bahco schreef op 31 mei 2011 @ 22:39:
Echte instrumenten zijn heel erg uit de tijd. De computer doet het perfect na. Je kan een heel orkest nabootsen zonder zelf een noot te kunnen spelen.
ja, en als je op google-maps streetview kijkt, hoef je ook nooit meer op vakantie te gaan.
Ooit bedacht dat het ook leuk is om zelf te kunnen toeteren op een instrument?
Wat een kul-reactie zeg.
Verder trouwens geen tips, afspraken maken met de buren (vooraf!) lijkt me het handigste om te doen.
Echte instrumenten zijn heel erg uit de tijd. De computer doet het perfect na. Je kan een heel orkest nabootsen zonder zelf een noot te kunnen spelen.
ja, en als je op google-maps streetview kijkt, hoef je ook nooit meer op vakantie te gaan.
Ooit bedacht dat het ook leuk is om zelf te kunnen toeteren op een instrument?
Wat een kul-reactie zeg.
Verder trouwens geen tips, afspraken maken met de buren (vooraf!) lijkt me het handigste om te doen.
donderdag 2 juni 2011 om 18:35
donderdag 2 juni 2011 om 21:22
Ik zou niet om toestemming gaan vragen (ben erg aso, vier instrumenten in huis waaronder een drumstel en een kleine tuba) maar vind rekening houden met de buren wel belangrijk. Maximaal half uurtje per instrument, als het kan een paar instrumenten op dezelfde tijd op verschillende locaties in huis en het is heus niet erg dat de kinderen geen zin hebben in elke dag een half uurtje oefenen.
Geen klachten. Over de meest gevorderden hoor ik zelfs wel waardering. Moet er wel bij zeggen dat ik in een volkswijk woon en er dus best wel leven in de straat is.
Geen klachten. Over de meest gevorderden hoor ik zelfs wel waardering. Moet er wel bij zeggen dat ik in een volkswijk woon en er dus best wel leven in de straat is.
donderdag 2 juni 2011 om 21:35
Geef mij maar een houten piano met echte hamertjes die op snaren timmeren. Maar ik heb gemakkelijke praat. Heb altijd in vrijstaande huizen gewoond op 1 adres na; en dat was een hoekwoning. De piano stond net tegen de kant waar we geen buren hadden.
Ik vond het zelf niet prettig als mensen mij konden horen oefenen.
Ik vond het zelf niet prettig als mensen mij konden horen oefenen.
donderdag 2 juni 2011 om 22:03
Iones, dat heb ik ook. Ik woon in een appartement en hoewel de buren zeggen dat ze het juist leuk vinden als ik speel, voel ik me juist minder vrij om voluit te toeteren. Dus doe ik het vooral op mijn vrije dag, overdag, als de meesten weg zijn. Of met een elektronische studiedemper als het op een andere tijd is. Maar ik weet niet of die ook voor sax bestaat.
Mamzelle, ik zou ook geen toestemming vragen (dan kunnen ze 'nee' zeggen), maar wel afspraken maken / rekening houden. Wat voor kleine tuba heb je in huis, een euphonium?
Mamzelle, ik zou ook geen toestemming vragen (dan kunnen ze 'nee' zeggen), maar wel afspraken maken / rekening houden. Wat voor kleine tuba heb je in huis, een euphonium?
donderdag 2 juni 2011 om 22:07
quote:Bahco schreef op 31 mei 2011 @ 22:39:
Hm, nog een reactie (je zit in m'n irritatie!). Hoezo zijn echte instrumenten uit de tijd? Weet je wel hoe vol de muziekscholen / orkesten en bandjes zitten? En hoe goed het is voor je sociale ontwikkeling om in groepsverband te musiceren?
Nee zeg, lekker dan, in je up achter de computer......leuk man!
Hm, nog een reactie (je zit in m'n irritatie!). Hoezo zijn echte instrumenten uit de tijd? Weet je wel hoe vol de muziekscholen / orkesten en bandjes zitten? En hoe goed het is voor je sociale ontwikkeling om in groepsverband te musiceren?
Nee zeg, lekker dan, in je up achter de computer......leuk man!