Assertiviteitsprobleem.....en te lief zijn.

04-06-2011 20:46 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik baal af en toe echt ontzettend van mezelf, ik ben thuis en bij vertrouwde mensen (familie, vrienden) gewoon mezelf en ook assertief. In de zin van: ik zeg wat ik voel, denk en ik kan me uiten zoals ik dat wil. Ik kan dan ook omgaan met de reactie van een ander, boosheid, frustratie enz.

Nou komt mijn "probleem": op mijn werk heb ik soms moeite om assertief te zijn tegenover collega's. Dat zijn dan van die types die je omverblazen, een grote bek hebben of juist heel slinks je dingen proberen af te schuiven. Ik sla dan dicht en kan ook niet bedenken wat ik dan moet zeggen. Soms heb ik het ook te laat door.

Het gebeurt niet vaak, ik kom over het algemeen wel goed voor mezelf op maar ik baal gewoon dat ik mijn mond houdt en ook nog eens over me heen laat lopen.

Ik heb nu een boek persoonlijke effectiviteit gekocht en wil daar mee gaan oefenen, maar afgelopen vrijdag was er weer een situatie waarin ik niet duidelijk mijn grenzen heb aangegeven en een rotklusje moest opknappen......Ik heb dat ook gedaan maar vind mezelf wel slap. Ik ben gewoon bang soms om mijn mond open te trekken.

Is dat herkenbaar voor iemand en wie heeft er wat goede tips want ik wil er echt vanaf!
Vraag je werkgever om een training hiervoor te volgen, dan kun je oefenen en krijg je ook inzichten hoe je anderen kunt benaderen.
Ik herken het wel. Meestal doe ik van alles voor een ander om aardig gevonden te worden te zijn. Maar voor je het weet walsen ze over je heen. Ik vind het ook een goede eigenschap dat ik graag wat voor een ander doe, dus vind het moeilijk een grens te leggen.
Klinkt als een slecht boek wat je hebt gekocht!

http://www.leren.nl/rubri ... assertiviteit/nee_zeggen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedoelde je een boek over RET?

http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke ... iteit/ret/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zeg assertiviteitscursusje volgen, steek je altijd wat van op en dan is het de kunst om het in de praktijk te brengen. Oefening baart kunst en als je eenmaal de smaak te pakken hebt van het assertief zijn en je ziet dat het effect heeft wordt het steeds makkelijker en zit het uiteindelijk in je systeem en denk je er niet meer over na hoe je wel of niet kunt of moet reageren, maar is het een automatisme
Faalangstcursus heeft mij goed geholpen, al heb ik soms nog steeds last van 'prestatiedruk'. Als je het moeilijk vindt om in een bepaalde situatie te reageren zoals je zou willen, kom er dan later op terug bij de betrokkenen (wel dezelfde dag, niet een week later natuurlijk )
Ik heb echt precies hetzelfde probleem. Ik kijk nogal tegen mensen op, denk dat een ander beter is in alles, terwijl ik weet dat dat helemaal niet zo is in werkelijkheid. Ik heb ook last van confrontaties uit de weg te gaan en als ik ze aan durf te gaan, kan ik heel agressief uit de hoek komen doordat ik me altijd persoonlijk aangevallen voel en dingen meteen opblaas.

Heel vervelend. Ik heb 4 jaar geleden bij maatschappelijk werk gelopen en ook bij een psycholoog en ook nog zo'n assertiviteitscursus gedaan, maar het helpt niet veel. Je moet er in de praktijk mee oefenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven