Gezondheid alle pijlers

Gtt ivm zwangerschap

05-06-2011 20:47 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik zwanger en ivm overgewicht wil mijn verloskundige een gtt doen. Ik zit een beetje in twijfel of ik dit wel wil.

Van de week bloed geprikt voor iets anders en daar bleek dat mijn waarde 4.2 was. Dit is een uurtje na de lunch gemeten. Volgens mijn huisarts een keurige waarde.

Tijdens mijn vorige zwangerschap ook een gtt gehad en geen enkele aanwijzing voor zwangerschapsdiabetes. Verder nu ook geen enkel symptoom hiervoor aanwezig.

Ik vraag me ook even af wat nu de toegevoegde waarde van zo n test is gezien voorgaande. Van een andere vk weet ik dat die alleen een bloedtest doet en dat heb ik liever. Zou ik dat kunnen voorstellen?
Hier kun je er zelfs gratis 1 bestellen. Je zult dan nog wel teststripjes en naaldjes moeten kopen.
Hier een starterspakket incl. 10 teststrips en lancetten voor 9,95.
Ik heb ook begrepen dat het niet zo'n heel leuke test is. Helaas moet ik hem ook doen. Dit omdat er in mijn familie veel diabetici voorkomt, daarom loop ik meer risico. Mijn suiker was voor mijn zwangerschap en bij de eerste bloedtest aan het begin van de zwangerschap prima. Maar blijkbaar zegt dat niet alles en kunnen ze met deze test meer zien. Aangezien het alleen een heel vervelende test is en geen gevaarlijke ga ik het gewoon doen. Even doorbijten dat wel maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen.

Sterkte!!!
Layla dat is een andere test dan de die wij moeten ondergaan helaas.
Wat is dan het verschil? Het gaat er toch om of ze kunnen zien of je zwangerschapsdiabetes hebt of heb ik het verkeerd?
Glucosetolerantie test is nauwkeuriger, omdat het gestandaardiseerd is. Als je glucosetolerantie afwijkend is, dan geeft dat aanleiding om extra te controleren (curves maken, met zo'n apparaatje dus) of dan is het soms al diabetes. Met curves meet je een willekeurige dag en als je die dag toevallig alleen maar dingen eet met een lage glycemische waarde, dan zal je curve perfect zijn, terwijl er wel degelijk sprake kan zijn van een afwijkende glucosetolerantie. Met mijn dieet had ik fantastische curves, maar op het moment dat ik me daar eens een dag niet aan hield, schoot ik meteen ruimschoots over de 10 heen. Met een gtt kun je met je voeding geen invloed uitoefenen op de meting. Dan zien ze dus ook geen diabetes over het hoofd omdat jouw curve toevallig die dag met het juiste eten prima in orde is (terwijl 'ie de dag daarna met een wat minder braaf voedingspatroon misschien wel de pan uitrijst).

Als er een gtt aangevraagd wordt, zullen ze dat niet zonder reden doen. Je kunt een curve voorstellen, maar juist als er al sprake van complicaties ís, kan ik me zomaar voorstellen dat ze liever voor de nauwkeuriger meting gaan.
O.k. ik begrijp het, gek dat mijn vk dat dan niet gedaan had. Bij mij was er nl. ook sprake van overgewicht tijdens mijn zwangerschappen en beide kinderen waren heel groot bij geboorte (4515 en 4580 gram bij geboorte). Beiden zijn na de geboorte ook nog getest op diabetes, maar dat was gelukkig niet aan de orde.
quote:layla1969 schreef op 05 juni 2011 @ 23:16:

Wat is dan het verschil? Het gaat er toch om of ze kunnen zien of je zwangerschapsdiabetes hebt of heb ik het verkeerd?

Je kunt gewoon op verschillende momenten op de dag het suiker gehalte in jet bloed meten, als dat te hoog is heb je suiker ziekte. Dat doe je in het bloed of met een vingerprik (zo'n apparaatje, waar jij het over hebt). Het soort diabetes waar we het hier over hebben begint ermee dat je lichaam minder goed op suiker die je via eten binnen krijgt reageert. Dat test je met de gtt (glucose tolerantie test) Je krijgt dan in een keer veel suiker. Er wordt daarna bloed afgenomen en dat wordt er gekeken hoe je daar op reageert. Er wordt ook naar het insuline gehalte van je bloed gekeken. Je zou met die test dus een voor stadium van diabetes kunnen opsporen.

Je suiker in het bloed is dan nog niet te hoog, maar je lichaam reageert al niet meer goed op suiker
Layla, ben je ook veel te zwaar? Vanaf een BMI van 30 is het geloof ik standaard.
Dames bedankt voor de reacties. De vk vond het nu niet nodig om de gtt te doen. Ik moet volgende week naar de gyn en daar zal ik het nog even voorleggen. De gezondheid van mijn kind gaat me voor alles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven