kattenvraag

30-05-2011 16:36 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
aan de kattenexperts onder ons een vraagje..

Ik heb een kat, oud beestje van 18 jaar. De afgelopen 7 maanden heeft hij bij een goede vriendin gewoond omdat hij niet direct met ons mee mocht emigreren. Dit weekend is het eindelijk zover en komt kat onze kant op.

Kat is goedgekeurd door de dierenarts, eet goed, drinkt goed (niet teveel) is speels, actief, goed in het vel. Kortom alles lijkt goed.

Echter kat is sinds 7 maanden ongeveer 350 gram afgevallen, van 4,25 kilo naar 3,9 kilo. Vriendin heeft hetzelfde voer gegeven (royal canin) maar wel goedkoper natvoer (ik had om duurder voer gevraagd). Wat verder een verschil is, is dat kat bij ons regelmatig vers vlees kreeg. Vriendin eet erg weinig vlees dus kat krijgt dat niet daar.

Kan dit het verschil in gewicht verklaren? Of is er meer aan de hand? Dierenarts leek zich niet echt zorgen te maken. Weegschaal is trouwens anders, want andere dierenarts, maar dat zou geen 350 gram mogen verklaren toch...

Natuurlijk ga ik hier met hem naar de dierenarts mocht er iets mis blijken te zijn, maar ik vraag het me gewoon af. Plan is nu kat even te laten wennen, hem weer te laten eten zoals altijd en kijken of hij dan aankomt. Zou dit een goed plan zijn?

Bedankt!!
Veranderingen kunnen bij een kat wel makkelijk tot vermagering leiden toch? Als ze stress hebben dan eten ze al snel minder. Bovendien kan een oudere kat sowieso snel vermageren, gewoon omdat ie oud is en zijn organen niet meer optimaal werken.

Ik zou 350 gram niet zo schokkend vinden. Mijn katten komen heel makkelijk 350 gram aan en vallen het ook weer af en zijn beide lichter dan de jouwe.
Wij hebben een (ex)kater van 17 jaar en mij is het vandaag opgevallen dat hij slanker wordt. Heeft denk ik met ouderdom te maken. Maar waar heb je het over. Het gaat om 350 gram afvallen ??? Is niet spectaculair hoor. Hierover zou ik mij geen zorgen maken.
Kan indd best door de voeding en de verandering komen...ik zou me geen zorgen maken. Zeker als de dierenarts zegt dat alles prima is!
Ik zal mij geen zorgen maken. Je kat zat in een andere omgeving met een ander "baasje" en kreeg ander voer dan normaal. Je hebt kans dat hij nog ietsjes gaat afvallen na de reis en ook je kat moet (weer) wennen aan een andere omgeving.

Gewoon weer lekker langzaamaan het voer geven wat hij altijd kreeg bij jou en lekker verwennen.

Geen zorgen!
jullie schrijven wat ik op zich ook al dacht. Probeer me maar geen zorgen te maken en te genieten van het feit dat onze oude man gewoon nog lekker even bij ons kan zijn!

We zijn zo blij dat hij komt!!! Verwennen gaat zeker goedkomen,

350 gram klinkt niet veel, maar op 4 kilo is het wel bijna 10% van zijn lichaamsgewicht, dan klinkt het ineens wel als veel....
Heb je hem zelf al gezien? Ik denk dat als jij hem 7 maanden niet gezien hebt, je beter kan zien of hij afgevallen is of niet. Elke weegschaal is anders. Of dat ook 350 gram uit kan maken, ja dat kan, de kans is niet zo groot, maar het kan wel. Woont hij nu in een ander huis dan voorheen? Misschien is hij wel wat gestressd geweest en is hij daardoor wat afgevallen. Of vond hij het goedkopere voer minder lekker. Of .....

En als je ook vind dat hij afgevallen is, zou ik wel een bloedonderzoek laten doen om mn nieren en schildklier te laten controleren.

Nog even, en dan zie je hem weer!
Hoi Draakje,

ik heb onze kat in december gezien, toen vond ik hem er eigenlijk prima uitzien! Hij woont idd in een ander huis dan voorheen en gaat nu niet naar buiten.

Nieren zou je toch ook merken aan veel drinken/minder mooie vacht?

Ik wacht denk ik maar gewoon af tot vrijdag, dan zie ik hem en kunnen we zien hoe hij reageert. Lekker verwennen met eten en hopelijk is het dan opgelost!
Nierproblemen merk je wel aan meer drinken, maar lang niet iedereen valt het op. En slechte vacht ook, maar dan ben je eigenlijk al een stadium te ver. Je kan het beter voor zijn.

Ik zou ook even wachten tot hij bij jullie is en als jullie er toch aan twijfelen, kun je altijd nog bloed af laten nemen en urine laten onderzoeken.
quote:Floortje_1981 schreef op 30 mei 2011 @ 20:50:

Hoi Draakje,

ik heb onze kat in december gezien, toen vond ik hem er eigenlijk prima uitzien! Hij woont idd in een ander huis dan voorheen en gaat nu niet naar buiten.

Nieren zou je toch ook merken aan veel drinken/minder mooie vacht?

Ik wacht denk ik maar gewoon af tot vrijdag, dan zie ik hem en kunnen we zien hoe hij reageert. Lekker verwennen met eten en hopelijk is het dan opgelost!

Als je kat heel goed blijft eten, en af blijft vallen, laat dan eens testen op de schildklier.

Bij oude beestjes wil daar nog wel eens wat aan mankeren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel ja schildklier is iets waar we op zouden kunnen testen. Morgen is hij hier, ohhh ik ben zo blij!!

Ik ga hem gewoon goed in de gaten houden als hij hier is, mijn lieve oude man!
Mogelijk gaat hij nu weer wat afvallen omdat hij weer op een nieuwe plek terecht komt. MAar als hij goed wil eten, dan is er denk ik niets aan de hand. En ik zou hem gewoon weer geregeld vers vlees geven, desnoods met wat rijst erbij.
Niks toe te voegen, maar wel een omdat ik blij word van jou die zo blij is met haar oude kat...

Nog vele jaren saampjes..
nog 2 uurtjes en dan is katlief er!! Ohh zo spannend, alles is klaar in huis. Frisse bak staat klaar, zijn normale brokken gekocht en zijn lievelings natvoer. Ik denk wel dat we hem op de luchthaven gelijk wat water geven, aangezien hij dan al meer dan 4 uur zonder zit (voorwaarde om te mogen vliegen). Ik hoop zo dat het goed gaat!
Hoi Floor, kan het geen extra wintervet geweest zijn, 7 maanden geleden? Ik merk bij mijn katten dat ze altijd in de herfst meer willen eten en dan ook wat aankomen.

Gezellig he, je kat weer in huis! Ik ben ook geemigreerd en mijn katten hebben 4 maanden elders gelogeerd. Nu zijn ze sinds een maand weer bij mij. En ze hebben het zo goed gedaan met de hele verandering, had ik nooit verwacht, dat ze zo flexibel zouden zijn. Hopelijk gaat het bij jou ook goed!
Wij hebben ook twee oudere katten (+ 3 jongere) en die worden ook steeds dunner, da's net als met oude mensjes, die worden ook steeds ietsje dunner. De oude kater was vroeger juist eigenlijk te dik, maar nu voel je z'n ruggegraat. De DA ziet hem regelmatig en vind dat zolang hij het naar z'n zin heeft en goed eet, er geen reden tot zorg is.
zo even een update!

Kat heeft zich prima gedragen in het vliegtuig, geen kik gegeven en was heel relaxed, zelfs bij aankomst. Meteen gegeten en wat gedronken (moest nuchter zijn op de vlucht) dus dat was heel fijn! Hij heeft de 1ste nacht wel veel gekrijst maar goed dat lijkt me niet zo gek. Nu lijkt hij zijn draai gevonden te hebben, eet goed, drinkt normaal en ziet er goed uit. Ik zie weinig verschil, hij ziet er niet mager uit.

Ben zo blij dat hij er is!!! Dat hij nog maar lang mag genieten van het mooie Zweedse leven!

bedankt voor alle tips en advies!
Mooi zo! Ik hoop dat je met bepaalde spullen en of meubels de nieuwe ruimte toch nog vertrouwd voor hem kan maken omdat zijn geur er nog aan zit.
iones, vriendin heeft zijn kussentje meegenomen dus dat heeft hij in ieder geval. De meubels zijn hetzelfde als in Nederland dus ik denk dat die ook nog wel wat naar hem ruiken, hij lijkt er in ieder weinig last van te hebben.

Hij heeft ook zijn eigen etensbakjes en hetzelfde voer als in NL.

Ik ben echt verbaasd hoe goed hij zich nu al aanpast.
quote:Floortje_1981 schreef op 06 juni 2011 @ 16:44:

iones, vriendin heeft zijn kussentje meegenomen dus dat heeft hij in ieder geval. De meubels zijn hetzelfde als in Nederland dus ik denk dat die ook nog wel wat naar hem ruiken, hij lijkt er in ieder weinig last van te hebben.

Hij heeft ook zijn eigen etensbakjes en hetzelfde voer als in NL.

Ik ben echt verbaasd hoe goed hij zich nu al aanpast.Juist ja, dingen waar zijn geur aan zitten. Dat bedoelde ik. Het klinkt prima allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven