Jong vogeltje

11-06-2011 14:39 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend heb ik een jong vogeltje (vermoedelijk een mereltje gevonden). Hij heeft een bloeduitstortinkje op zijn rug, maar lijkt verder gezond. Ik ben van plan hem te voeren totdat hij groot genoeg is om vrij gelaten te worden. Heeft iemand dit ook eens gedaan?

Foto van het vogeltje.

hmmm, ik open de laatste tijd wel veel topics.
Ja ik heb meerdere vogeltjes gevoed, maar dat is een hele klus en ze gaan vaak dood als je het verkeerd doet of omdat ze gewoon nog te jong of te zwak zijn.

Breng hem dus naar een vogelopvang, daar zitten de experts en daar heeft hij de meeste kans.
Ah wat een piepkleinert! Ik zou hem ook naar een vogelopvang sturen. Of de dierenambulance bellen, heb ik ook ooit gedaan toen ik een jong vogeltje heb gevonden die gewond was.
@Iris ik heb de vogelopvang geprobeerd te bereiken maar ze nemen niet op. Probeer het straks nog even.

Ik heb hem laten onderzoeken door de dierenwinkel, en een doosje regenwormpjes voor hem gekocht. Hij is op zich wel goed levendig.
Gelukkig dat hij goed levendig is, maar helaas kan dat zo omslaan. Daarom is het goed dat je de vogelopvang probeert te bereiken.

In de tussentijd kun je het volgende doen:

- Zorg er dus voor dat hij goed warm zit in een doosje met een dekentje erin en stukken wcpapier of tissues erop waar hij tussen kan zitten (wat lijkt op een nestje);

- maak het doosje niet donker, want daar kunnen ze van in shock raken;

- geef de regenwormpjes met een pincet en duw ze flink diep in zijn bekkie. Dat doet de moedervogel ook;

- je kunt ook kleine stukjes brood in melk gedoopt geven met een pincet,

- een lauwwarme kruik vinden ze ook heel prettig en als het koud in huis is helpt een schemerlamp vlak erboven ook heel goed voor warmte;

- geef minstens ieder uur te eten.
Het beste is om hem kattenvoer te geven (blik)

Elk uur een beetje, en smorgens heel vroeg tot het donker wordt, misschien een warmwater zak erbij, ze eten niet veel maar wel vaak..

Oh ja, je moet ook kijken naar zijn krop, die moet vol zijn, als die helemaal leeg is, moet je hem vaker voeren en meer
anoniem_72114 wijzigde dit bericht op 11-06-2011 15:06
Reden: oh ja
% gewijzigd
quote:iris1969 schreef op 11 juni 2011 @ 14:59:

Gelukkig dat hij goed levendig is, maar helaas kan dat zo omslaan. Daarom is het goed dat je de vogelopvang probeert te bereiken.

In de tussentijd kun je het volgende doen:

- Zorg er dus voor dat hij goed warm zit in een doosje met een dekentje erin en stukken wcpapier of tissues erop waar hij tussen kan zitten (wat lijkt op een nestje);

Ik heb een nestje voor hem gemaakt van nestmateriaal van de hamster

- maak het doosje niet donker, want daar kunnen ze van in shock raken;

Hij staat onder een gloeilamp

- geef de regenwormpjes met een pincet en duw ze flink diep in zijn bekkie. Dat doet de moedervogel ook;

Goeie tip

- je kunt ook kleine stukjes brood in melk gedoopt geven met een pincet,

- een lauwwarme kruik vinden ze ook heel prettig en als het koud in huis is helpt een schemerlamp vlak erboven ook heel goed voor warmte;

- geef minstens ieder uur te eten.

Hij doet nu steeds zijn snaveltje open, dus ik geef hem weer wormpjes. Hoeveel wormpjes per keer moet hij hebben?Ga zo de vogelopvang nog bellen, en anders de dierenambulance.
Je bent goed bezig, een pluim!

Op zich geeft hij door het snaveltje open te doen aan dat hij nog steeds trek heeft, maar te veel keer in ene lijkt me niet zo verstandig. Hoeveel wormpjes heb je al gegeven?
Dankje, Ik heb hem nu 2 keer 3 wormpjes gegeven.

Heb net met de dierenambulance gebeld. Ik heb met ze afgesproken dat ik nog even de vogelopvang probeer te bereiken.

Anders moet ik ze weer terugbellen.

Eigenlijk is het een beetje cru dat ik nu al 6 beestje heb vermoord om 1 beestje te redden.
aaah wat cool van je!
Wat een schattige foto! Volgens mij gaat het wel goedkomen. Gewoon de betreffende instanties blijven bellen. Was dit vogeltje ergens uit een nestje gevallen ofzo?
Je kan echt beter kattenvoer geven hoor, die wormpjes blijven nog lang leven in de krop, en dat is niet prettig, zowel voor de vogel als de worm
quote:Mariah75 schreef op 11 juni 2011 @ 15:26:

Je kan echt beter kattenvoer geven hoor, die wormpjes blijven nog lang leven in de krop, en dat is niet prettig, zowel voor de vogel als de worm In de natuur eet hij ook kattenvoer?
quote:Mariah75 schreef op 11 juni 2011 @ 15:26:

Je kan echt beter kattenvoer geven hoor, die wormpjes blijven nog lang leven in de krop, en dat is niet prettig, zowel voor de vogel als de worm

Wat lief dat je daar aan denkt!

Snij de wormpjes anders even in stukjes, dan zijn ze gelijk dood en

dan is het minder naar voor ze.

Het is wel een schatje hoor!

Op zich is 2 keer 3 wormpjes wel zat, want in de natuur vlieg de moedervogel af en aan met wormpjes en moet ze er een heel nestje mee voeden.
quote:pluis22 schreef op 11 juni 2011 @ 15:27:

[...]

In de natuur eet hij ook kattenvoer?ja, wist je dat niet? De ouders gaan op jacht naar kattenvoer en als ze die gevangen hebben gaan ze de babyvogeltjes voeren
In de natuur leven ze van de Kattenvoerboom
Je kunt het wormpje ook even voor 'm voorkauwen
quote:iris1969 schreef op 11 juni 2011 @ 15:33:

[...]

Wat lief dat je daar aan denkt!

Snij de wormpjes anders even in stukjes, dan zijn ze gelijk dood en

dan is het minder naar voor ze.

Het is wel een schatje hoor!

Op zich is 2 keer 3 wormpjes wel zat, want in de natuur vlieg de moedervogel af en aan met wormpjes en moet ze er een heel nestje mee voeden.Regenwormen kunnen in kleine stukjes vaak nog goed blijven leven.
Wat een schatje! En wat lief dat je je er zo goed over ontfermt!!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ah gossie arm ding. Hoop dat hij het haalt hij is in elk geval levendig, dat was die van mij niet. Hoop dat hij meer kans heeft om te overleven.

Maar hij is nog wel heel jong, volgens mijn oom en tante heeft hij dan sowieso geen schijn van kans. Maar ik hoop zo dat je hun het tegendeel kan bewijzen. Mijn musje was ook nog zo klein, zo kaal en zag er een beetje hetzelfde uit.

succes ermee!
quote:tristan19 schreef op 11 juni 2011 @ 16:12:

Je kunt het wormpje ook even voor 'm voorkauwen
En wat een stylish pincetje!
Home is where your wifi connects automatically.
quote:tristan19 schreef op 11 juni 2011 @ 16:12:

Je kunt het wormpje ook even voor 'm voorkauwen Ja dat is pas echt puur natuur .
quote:rogue_25 schreef op 11 juni 2011 @ 16:29:

Ah gossie arm ding. Hoop dat hij het haalt hij is in elk geval levendig, dat was die van mij niet. Hoop dat hij meer kans heeft om te overleven.

Maar hij is nog wel heel jong, volgens mijn oom en tante heeft hij dan sowieso geen schijn van kans. Maar ik hoop zo dat je hun het tegendeel kan bewijzen. Mijn musje was ook nog zo klein, zo kaal en zag er een beetje hetzelfde uit.

succes ermee!Niet ieder kleintje gaat gelukkig dood, dus een kansje heeft hij altijd, al is het een piepklein kansje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven