Aarsmaden kat

12-06-2011 11:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gatsieee , mijn kat heeft dus aarsmaden ondanks regelmatig herhaalde wormenkuur. Tenminste, ik weet het 99% zeker, omdat het wormpje helemaal overeen komt met de beschrijving van een aarsmade.

Nu heeft mijn kat onmiddellijk een extra kuur gehad uiteraard, maar blijkbaar heeft dit niet geholpen want ik zag er weer eentje op hem zitten (vies!). Wat blijkt, er is denk ik geen enkele kuur tegen aarsmaden bij een kat.

Ik had deze:

Maar er staat op dat deze alleen werkt tegen spoelwormen en lintwormen haakwormen. Of moet deze kuur wel helpen?

Ik kan geen enkel middel vinden op internet waar ook aarsmaden worden genoemd en uiteraard is het weer Pinksteren als dit gebeurt dus geen winkel waar ik het kan vragen..

Wie o wie weet welk middel ik moet hebben of heb ik gewoon de goede?
Spoelworm is toch gewoon hetzelfde?
Nee, een spoelworm is vrij lang en een aarsmade echt maar een klein dik wormpje van 1 cm.
Wat je kan doen nadat je je kat een kuur hebt gegeven, is elke dag een beetje knoflookpoeder door zijn eten doen, dan blijven allerlei vormen van wormen en maden voortaan weg.

Maden zijn overigens iets heel anders dan wormen. Bespreek dit eens met je dierenarts.
Cateau was me voor; maar knoflook in het voer helpt goed tegen maden.
Ok, dus ik geef de extra kuur eigenlijk voor niks waarschijnlijk?

Knoflookpoeder, ok super!
Ik zou gewoon een wormenkuur bij de dienstdoenende dierenarts halen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Een kat kan geen aarsmaden hebben, deze worm komt namelijk alleen voor bij de mens.

Waarschijnlijk heeft je kat een lintworminfectie, en daar werkt dit middel inderdaad niet tegen. Dus je kunt het beste bij de dierenarts bijvoorbeeld milbemax halen.

En het is ook verstandig om je kat goed na te controleren op vlooien aangezien dit vaak voor komt icm een lintworminfectie.
anoniem_60284 wijzigde dit bericht op 12-06-2011 11:25
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik zou inderdaad ook de dierenarts bellen
Aarsmaden alleen bij de mens? Ok, weer wat geleerd

Geen idee wat het dan voor beestje is, misschien toeval dat hij ze van buiten heeft meegenomen haha.

Maar goed, dierenarts bellen dus en knoflookpoeder. Thanks voor de reacties

Goed voor de lijn trouwens, want mijn eetlust is weg
Ik zou die knoflook laten zitten, alleen even bij de dierenarts langsgaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Katten, honden en paarden kunnen weldegelijk last hebben van aarsmaden. Het zijn "eigen" aarsmaden en zijn dus niet besmettelijk voor de mens, die ook "eigen" aarsmaden heeft.

Het verschil tussen een aarsmade en (een segment van) een lintworm is vrij duidelijk, het lijkt niet bepaald op elkaar.

Gevolgen van gebruik van knoflook

Bepaalde studies wijzen echter uit, dat het regelmatig geven van knoflook aan de kat funeste gevolgen kan hebben. Vandaag de dag is het een trend om aan onze dagelijkse voeding kruiden en supplementen toe te voegen, dit om een natuurlijke preventie en weerstand te bieden tegen veel voorkomende kwalen. Maar katten zijn geen mensen. De vraag is dus in hoeverre katten onze nieuwe gewoonten mogen overnemen. Vele natuurlijke substanties (kruiden bijv.) die bij ons mensen helpen om allerlei kwalen te voorkomen of te bestrijden, hebben hetzelfde effect op de kat. Maar even zovele kruiden en planten, die voor ons goed zijn, hebben een schadelijke invloed op de kat en op haar gezondheid.

Knoflook, ui en sjalot bijvoorbeeld, in rauwe, gekookte of gedroogde vorm, kunnen bij de kat leiden tot een beschadiging van de rode bloedcellen. Deze beschadigde cellen worden uit de bloedstroom geweerd, wat bloedarmoede tot gevolg heeft. Indien je knoflook, ui of sjalot blijft geven aan je kat, kan dit uiteindelijk leiden tot de dood van je kat.

Bron: Felinefuture
even milbemax bij de dierenarts halen ipv dierenwinkelontworming
Een kat kan inderdaad wel aarsmaden hebben (je ziet het wel vaker bij kittens) en daar moet je niet tegen gaan prutsen met een huis-, tuin- en keukenmiddeltje maar even voor een pillenkuur naar de DA gaan.
Als we het er toch over hebben...

Katten horen 1 keer per jaar een wormenkuur te krijgen, zegt men. Toch? Nou heb ik dat nog nooit gedaan. Ze is nu 3 en heeft als kitten wel zo'n kuur gehad. Ze oogt kerngezond.

Is het erg dat ik het niet doe?

Kan ik zelf zien als ze problemen heeft? (geen kattenbak, buitenkat).
Een kat hoort twee keer per jaar ontwormd te worden.

En ja, het is niet goed dat je dat nooit doet, ook al oogt ze kerngezond. Zeker omdat je geen kattenbak heeft weet je niet of ze wormen heeft(het is heel waarschijnlijk dat ze ze wel heeft) omdat ze er ten eerste behoorlijk ziek van kan worden als ze een heftige infectie oploopt en ten tweede is ze een bron van besmetting voor anderen, ook voor mensen.

Simpelweg twee keer per jaar ontwormen is toch niet zoveel moeite?
Is geen kwestie van moeite.

(iets met waarom medicijnen geven als er geen ziekte is - die richting).

Maar je kan het dus zelf niet opmerken?
Bij een binnenkat zou je eventueel het risico kunnen nemen, want dan zie je vanzelf dat er wormen zijn en ze lopen ze minder snel op, maar een buitenkat heeft meestal wel wormen die hij oploopt als hij kleine prooidiertjes eet. Gewoon even ontwormen dus.
Ja, Iris, ze jaagt wel...

Ze is trouwens één keer wat ziekig geweest en toen heb ik d'r ook direct meegenomen naar de dierenarts. Die kon toen niets specifieks vinden en het ging vanzelf weer over.
quote:_Onbekend_ schreef op 12 juni 2011 @ 13:03:

Is geen kwestie van moeite.

(iets met waarom medicijnen geven als er geen ziekte is - die richting).

Maar je kan het dus zelf niet opmerken?Soms liggen er op de slaapplaats van de kat een soort van "rijstkorrels", dat zijn uitgedroogde wormen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ja Tickel, las ik ook net. Ben nu natuurlijk aan het lezen geslagen.

Ze heeft 2 vaste mandjes waar ze altijd in ligt, die zijn altijd schoon. Maar ik las dat dit alleen voor de lintworm geloof ik geldt.

Ik ga het wel doen. De meest doorslaggevende vind ik eigenlijk dat je hiermee een cyclus kan doorbreken van besmetting. Het gaat niet alleen om mijn katje begrijp ik nu.
Ontwormen is ter preventie. Natuurlijk kun je pas gaan ontwormen als ze ze daadwerkelijk blijkt te hebben, maar bedenk wel dat wormen een dier(of mens) behoorlijk ziek kunnen maken, sommige wormen richten blijvende schade aan. Bovendien zie jij de ontlasting van je kat nooit, daar kun je het dus al niet aan zien.

Soms kun je idd een soort "rijstkorrels" zien, of segmenten van een lintworm die aan de anus van je kat zitten, of op haar slaapplek. Maar aangezien ze zoveel buiten is kun je die net zo goed ook missen.

Ook mensen kunnen besmet worden met de spoelwormen die jouw kat hoogstwaarschijnlijk heeft en die ze dus verspreidt elke keer als ze ergens poept.

Het advies om twee keer per jaar te ontwormen is er niet om de dierenarts te spekken ofzo, het helpt ervoor te zorgen dat je kat gezonder blijft.
Voor je kat zelf is het ook niet goed om wormen te hebben (en die heeft een jagende kat zeker!), ook al wordt hij er bij jou niet ziek van. Hun weerstand wordt er namelijk wel lager van en dan kan hij eerder vatbaar worden voor allerlei ziektes.
Oh, mosterd. Goed dat je gaat ontwormen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven