Harde schijf redden?
dinsdag 14 juni 2011 om 20:48
Niet voor mijzelf maar iemand die ik ken.
Vastgesteld is dat de harde schijf kaduuk is. (hoe stel je dat eigenlijk vast?).
Nu gaan 'ze' kijken of er nog wat te redden is.
Aangezien e.e.a. nogal cruciaal is, wil ik graag meedenken, snappen wat er gebeurt. Ben ook een soort vertaler tussen het 'slachtoffer' en 'techneut'.
Hoe gaat het reanimeren in zijn werk?
Vastgesteld is dat de harde schijf kaduuk is. (hoe stel je dat eigenlijk vast?).
Nu gaan 'ze' kijken of er nog wat te redden is.
Aangezien e.e.a. nogal cruciaal is, wil ik graag meedenken, snappen wat er gebeurt. Ben ook een soort vertaler tussen het 'slachtoffer' en 'techneut'.
Hoe gaat het reanimeren in zijn werk?
vrijdag 17 juni 2011 om 20:10
quote:nerd_ schreef op 17 juni 2011 @ 20:01:
Die cd kopieren heeft geen zin
Voor CD moet je nog floppy zetten
En wat ik zei, bij IDE secundair master nog een keer laten selecteren, daarna primair slave, dan sec. slave
Okay, kopiëren CD heb ik geannuleerd.
Ik heb bij alle IDE nu even het menu'tje geopend en via <enter> laten zoeken. Hij zegt dan even "detecting hard drive". Dit duurt niet lang, is snel klaar. IDE en Access mode staan voor allen op "auto".
Ik ga telkens met ESC uit het menu'tje. Is dat goed of moet ik iets vast leggen? Ik zie dan niet hoe.
De instellingen zijn nog steeds hetzelfde nu:
Primary master: MAXTOR
de andere slave/secondary/sec.slave op NONE.
Die cd kopieren heeft geen zin
Voor CD moet je nog floppy zetten
En wat ik zei, bij IDE secundair master nog een keer laten selecteren, daarna primair slave, dan sec. slave
Okay, kopiëren CD heb ik geannuleerd.
Ik heb bij alle IDE nu even het menu'tje geopend en via <enter> laten zoeken. Hij zegt dan even "detecting hard drive". Dit duurt niet lang, is snel klaar. IDE en Access mode staan voor allen op "auto".
Ik ga telkens met ESC uit het menu'tje. Is dat goed of moet ik iets vast leggen? Ik zie dan niet hoe.
De instellingen zijn nog steeds hetzelfde nu:
Primary master: MAXTOR
de andere slave/secondary/sec.slave op NONE.
vrijdag 17 juni 2011 om 20:12
quote:nerd_ schreef op 17 juni 2011 @ 20:07:
Als hij de cd niet vindt, kan je de cd-brander op een andere kabel of connector proberen.
Is de computer waar je nu op bezig bent een toren?
Dan kan je daar een tweede hd onder hangen Nee.quote:En je kan en IDE-PATA naar usb connector kopen, en je laptop gebruiken
Dit is geheimtaal voor mij.
Die 15 euro mag het kosten.
Sluit ik daarmee de harde schijf van de pc aan op mijn laptop net zoals je dat bij een externe harde schijf doet? Of zie ik het te simpel?
(dat zou namelijk super zijn!)
Als hij de cd niet vindt, kan je de cd-brander op een andere kabel of connector proberen.
Is de computer waar je nu op bezig bent een toren?
Dan kan je daar een tweede hd onder hangen Nee.quote:En je kan en IDE-PATA naar usb connector kopen, en je laptop gebruiken
Dit is geheimtaal voor mij.
Die 15 euro mag het kosten.
Sluit ik daarmee de harde schijf van de pc aan op mijn laptop net zoals je dat bij een externe harde schijf doet? Of zie ik het te simpel?
(dat zou namelijk super zijn!)
vrijdag 17 juni 2011 om 20:14
quote:nerd_ schreef op 17 juni 2011 @ 20:12:
Dan vindt-ie ´m niet
Dan verder. Dus of de cd op een andere kabel of connector proberen (komt wel voor, dat- ie ´t dan doet)
Je hebt in de computer twee kabels met elk twee connectors
Is dat trouwens wel een toren?
En toren is een kast die je open kan schroeven? (hij is nu nog dicht)
Wil je dat ik straks kabeltjes ga wisselen?
Want dan regel ik vast gereedschap hier.
Dan vindt-ie ´m niet
Dan verder. Dus of de cd op een andere kabel of connector proberen (komt wel voor, dat- ie ´t dan doet)
Je hebt in de computer twee kabels met elk twee connectors
Is dat trouwens wel een toren?
En toren is een kast die je open kan schroeven? (hij is nu nog dicht)
Wil je dat ik straks kabeltjes ga wisselen?
Want dan regel ik vast gereedschap hier.
vrijdag 17 juni 2011 om 20:26
quote:nerd_ schreef op 17 juni 2011 @ 20:22:
kies maar
je kan de cd op een andere connector proberenliever eerst wat anders proberenquote:je kan de hd op een usb verloop aansluiten naar joooooouw laptopdoe ik het liefste maar heb ik daar niet dat speciale kabeltje voor nodig??quote:je kan de hd uit je externe schijf-huisje halen, en die van de pc daarin zetten.Die snap ik niet, uit welk huisje? Ik heb zelf alleen een laptop...?quote:En je kan die hd van je externe schijf-huisje in die pc onder de andere hangen
die snap ik ook niet, boehoe...
Ik ga even schroeven vast.
kies maar
je kan de cd op een andere connector proberenliever eerst wat anders proberenquote:je kan de hd op een usb verloop aansluiten naar joooooouw laptopdoe ik het liefste maar heb ik daar niet dat speciale kabeltje voor nodig??quote:je kan de hd uit je externe schijf-huisje halen, en die van de pc daarin zetten.Die snap ik niet, uit welk huisje? Ik heb zelf alleen een laptop...?quote:En je kan die hd van je externe schijf-huisje in die pc onder de andere hangen
die snap ik ook niet, boehoe...
Ik ga even schroeven vast.