Geld & Recht alle pijlers

Misbruik maken van mantelzorgcompliment.

20-06-2011 14:57 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een schrijffout van de aanvrager, zijn wij erachter gekomen dat iemand misbruik maakt van het mantelzorgcompliment (financiele tegemoetkoming voor mantelzorgers) van de SVB.

De misbruiker heeft het mantelzorgcompliment aangevraagd en een kennis van mij als mantelzorger opgegeven.

Deze kennis wist hier niks van, de aanvrager heeft ook de gegevens die door de ontvanger/mantelzorger ingevuld moesten worden ingevuld en (vals) gesigneerd. Aanvrager heeft echter haar eigen rekeningnummer ingevuld om het geld (max. 250 euro) naartoe over te maken.Onze kennis kreeg deze brief thuisgestuurd door de SVB, omdat de aanvrager/misbruiker een fout had gemaakt bij het invullen van het BSN van onze kennis. Zij liet mij de brief zien, omdat ze er niks van snapte.

Buiten het feit dat ik woedend ben over het feit dat de aanvrager deze regeling misbruikt, om zelf het geld op te strijken over de rug van onze kennis, vraag ik mij ook af of het nog (belastingtechnische) gevolgen kan hebben voor onze kennis, daar zij moet rondkomen van een minimuminkomen en recht heeft op allerlei inkomensafhankelijke toeslagen.
De kennis kan gewoon even een briefje schrijven aan de SVB dat zij niet de mantelzorger is van de aanvrager. En aangeven dat het rekening nummer van de aanvrager zelf is. Dan is er toch geen probleem meer met belastingen lijkt mij.

SVB zal neem ik aan dan vast wel een of andere actie richting aanvrager ondernemen?
Geen idee of het verder nog financiele gevolgen voor je kennis kan hebben.

Je kennis werkt niet als mantelzorger bij de aanvrager? Maar ze kent hem/haar, neem ik aan, wel.

Ik zou haar even met de aanvrager laten bellen en om opheldering vragen.

Als de aanvrager idd de regeling zo wil misbruiken, zou ik je kennis adviseren het SVB op de hoogte te brengen dat er een misverstand is en dat zij daar niet als mantelzorger werkt.
Algemeen: Het mantelzorgcompliment heeft geen belastingtechnische gevolgen voor zorgvrager / zorgontvanger en ook niet voor de zorggever / mantelzorger. Lees hier
*
Als er niet zoveel misbruik werd gemaakt van dit soort regelingen dan waren er waarschijnlijk minder bezuinigingen nodig.
quote:maya_bee schreef op 20 juni 2011 @ 15:13:

Geen idee of het verder nog financiele gevolgen voor je kennis kan hebben.

Je kennis werkt niet als mantelzorger bij de aanvrager? Maar ze kent hem/haar, neem ik aan, wel.

Ik zou haar even met de aanvrager laten bellen en om opheldering vragen.

Als de aanvrager idd de regeling zo wil misbruiken, zou ik je kennis adviseren het SVB op de hoogte te brengen dat er een misverstand is en dat zij daar niet als mantelzorger werkt.

Nee, is geen mantelzorger bij de aanvrager, maar kent haar wel. Heb kennis idd ook al geadviseerd contact op te nemen met SVB.

Als aanvrager dit soort dingen vaker doet, heeft kennis voor de SVB inkomsten, die zij in werkelijkheid helemaal niet ontvangt.

Kennis laten bellen nar aanvraagster is zinloos, kennis is bepaald niet assertief/intelligent terwijl de aanvraagster "haar op d'r tanden" heeft. Zij gaat ongetwijfeld liegen, zaken verdraaien zal proberen onze kennis iets wijs te maken.
quote:fisbel schreef op 20 juni 2011 @ 15:21:

Algemeen: Het mantelzorgcompliment heeft geen belastingtechnische gevolgen voor zorgvrager / zorgontvanger en ook niet voor de zorggever / mantelzorger. Lees hierEven gelezen, da's dan al weer een hele geruststelling. Bedankt!
quote:Conundrum schreef op 20 juni 2011 @ 15:46:

Aangifte doen (misbruik persoonsgegevens, fraude, vervalsing handtekening, identiteitsfraude (?)).

Zou er helemaal niet blij mee zijn, als iemand mijn gegevens gebruikt voor zelfverrijking. Wat doet die persoon nog meer met mijn gegevens ??? Dus aangifteZou ik ook doen, maar kennis vindt dat te ver gaan.
quote:Tienhoven schreef op 20 juni 2011 @ 15:46:

Als er niet zoveel misbruik werd gemaakt van dit soort regelingen dan waren er waarschijnlijk minder bezuinigingen nodig.Dat ook dus!
quote:jo12345 schreef op 20 juni 2011 @ 15:12:

De kennis kan gewoon even een briefje schrijven aan de SVB dat zij niet de mantelzorger is van de aanvrager. En aangeven dat het rekening nummer van de aanvrager zelf is. Dan is er toch geen probleem meer met belastingen lijkt mij.

SVB zal neem ik aan dan vast wel een of andere actie richting aanvrager ondernemen?Dat mag ik hopen!
.
quote:Conundrum schreef op 20 juni 2011 @ 16:17:

Te ver ? Ik zou toch dringend adviseren omdat wel te doen.

Wat als ze de gegevens die ze heeft ook gebruikt om bij de Wehkamp te bestel(l)en, of andere frauduleuze dingen waarbij de kennis van jou, de dupe wordt.

Bij een tweede keer, zal het feit dat er van de eerste keer geen aangifte is gedaan, niet voor kennis spreken.

Is ze bang van de haar op de tanden-persoon?Het is haar schoondochter! En het is een familie met nogal wat perikelen, dus dat wil ze voorkomen.
Je hebt toch helemaal niet met die aanvrager te maken als je naar de SVB aangeeft dat je niet snapt waarom je die brief krijgt omdat je geen mantelzorg doet?! Al was het de duvel zelf. Gewoon de SVB bellen of schrijven en verder je mond houden tegenover die aanvrager. Dan regelt de SVB het verder zelf wel. Je gaat toch niet meewerken aan fraude omdat je minder bijdehand bent dan de fraudeur?!

En als ze het ècht eerlijk wilt doen, en wil laten zien dat die tuthola niet nog eens moet proberen over haar heen te lopen, dan doet ze aangifte. Liever even dat gedoe dan iemand in je kennissenkring die denkt dat ze er wel mee weg komt omdat hij stom genoeg bent om je gegevens voor zoiets te laten misbruiken.
)
OK, iemand uit de familie. Nou, dan zou ik in elk geval binnen de familie moord en brand schreeuwen. Ik neem aan dat het niet allemaal rotte appels zijn?
quote:Babywish schreef op 20 juni 2011 @ 16:24:

[...]

Het is haar schoondochter! En het is een familie met nogal wat perikelen, dus dat wil ze voorkomen.Als ik schoonmoeder was, zou ik net doen of ik gek was en SVB bellen dat er blijkbaar een foutje gemaakt is.
Een mantelzorgcompliment is niet iets wat je uit jezelf aanvraagt.

Degene die zorg ontvangt (bijv via een indicatie oid) krijgt de gelegenheid iemand aan te wijzen om het compliment (EUR 250) aan toe te kennen.

Begrijp ik het nu goed dat degene die zelf de zorg ontvangt het geld probeert te incasseren? Dan heeft ze dus inderdaad tweemaal getekend, eenmaal als toekenner, en eenmaal vals, als ontvangende kennis.

Daarnaast is het mantelzorgcompliment onbelast, en heeft de misbruikte kennis er op die manier geen last van.

Ik zou het SVB bellen. Net doen of je de brief niet begrijpt, een goed verstaander (al ontbreekt het daar nog weleens aan) zal er iets mee gaan doen.
quote:Conundrum schreef op 20 juni 2011 @ 16:17:

Te ver ? Ik zou toch dringend adviseren omdat wel te doen.

Wat als ze de gegevens die ze heeft ook gebruikt om bij de Wehkamp te bestel(l)en, of andere frauduleuze dingen waarbij de kennis van jou, de dupe wordt.

Bij een tweede keer, zal het feit dat er van de eerste keer geen aangifte is gedaan, niet voor kennis spreken.

Is ze bang van de haar op de tanden-persoon?

Nou ja, bang.... ze heeft liever geen problemen met haar nee.

Aanvraagster heeft al vaker gekke dingen gedaan, oa lening afgesloten op naam van haar en haar man, die ze niet konden betalen en waardoor ze uiteindelijk in schuldsanering terecht zijn gekomen.
Tsss wat een trut die schoondochter
.
Ik zou er mee naar de politie gaan.. En aangifte doen en SVB inlichten dat je bij de politie bent geweest omdat iemand jouw gegevens gebruikt/misbruikt.
Tjonge, ik wist niet eens van het bestaan van deze regeling. Op zich een sympathieke regeling, maar helaas dus ook weer vatbaar voor misbruik.

Jouw kennis moet zich afvragen in hoeverre ze zelf in de problemen kan komen doordat ze nu afweet van de fraude. Als ze weet dat er fraude wordt gepleegd en ze doet er niets aan, kan ze wellicht als medeplichtig worden beschouwd.

Moreel gezien vind ik haar ook medeplichtig, als ze dit laat lopen. Als het mijn schoondochter zou zijn, zou ik haar hiermee confronteren en van haar in ieder geval eisen dat ze de zaak rechtzet en het ten onrechte ontvangen geld terugstort. Als ze dat niet doet, zelf melden bij het SVB dat de zaak niet klopt.
x
Je moet papieren overleggen om een mantelzorgcompliment uit te kunnen delen. Het is volgens mij helemaal niet zo dat je dit als mantelzorger zomaar aan kan vragen.

Dus ik weet niet of je informatie wel klopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven