Claim ik mijn vriend teveel?

30-04-2011 02:27 1994 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaaaren heeft mijn vriend via internet mail/chat contact met andere (vaak jongere) vrouwen, op zich niets mis mee, hij vind het leuk en heeft het wellicht ook nodig voor zijn ego

Ik heb eerder weleens tegen hem gezegd dat ik het niet leuk vind als hij de heeeele avond achter de pc zit, maar verder heb ik er geen problemen mee. Een jaar geleden ongeveer heeft hij, ook via internet, contact gekregen met W. Het verdere verhaal draait om haar.

Na een paar maanden mail/chat-contact zei ze en passant dat ze "even naar de psycholoog" ging, maar uiteindelijk kwam hij erachter dat het allemaal heel wat dieper gaat bij haar. Ik zal daar verder niet over in detail treden, maar ik geloof wat mijn vriend zegt, en dat zij inderdaad serieus hulp nodig heeft. Ze krijgt dit ook, in de vorm van 2 soorten therapie wat volgens mijn vriend niet goed aan slaat.

Een andere vorm van 'therapie' is de vriendschap die hij met haar heeft opgebouwd, door bewust in principe elke dag contact met haar te hebben en te praten. De ene keer over koetjes en kalfjes, maar vaak ook over haar problemen. Het schijnt dat hij het meeste op de hoogte is van haar problemen, bij haar thuis en haar vriendinnen weten niets. Zelfs haar therapeut weet niet zoveel als hij.

Mijn vriend is iemand die graag iemand (vooruit) helpt, die waar nodig letterlijlk een sterke arm wil bieden en/of een schouder om op uit te huilen. Toen hij mij vertelde dat hij dit, hoe zal ik het zeggen, project aan ging, vond ik het wel goed voor hem. Hij is namelijk soms naar mijn mening wat kort door de bocht als het gaat om mensen met psychische problemen en hij zou nu zelf kunnen merken dat een (verbale) "schop onder de kont" echt niet voldoende is voor de ander om een knop te kunnen omzetten.

Hij heeft dit inderdaad gemerkt

Op een gegeven moment had hij zo veel contact met haar, ook bv als we 's morgens samen in bed lagen (via z'n pda), dat ik tegen hem heb gezegd dat ik dit niet prettig vond, "met z'n 3-tjes in bed". Daar heeft hij vervolgens rekening mee gehouden.

Vorig jaar november was ik een weekje in Amerika met hem met en de week erna was ik weer thuis, maar was hij nog in Amerika, waar W. inmiddels ook was gekomen, om haar iets leuks te kunnen laten beleven na alle moeilijke gevoelens die door de therapie naar boven waren gekomen. Daar had ik geen moeite mee.

Hoewel ik het eigenlijk wel irritant vind dat hij praktisch ELKE dag contact met haar heeft, houdt hij er zich aardig aan als ik bv zeg dat ik om 21.30 naar bed wil kunnen (hij chat/belt op onze slaapkamer, er is geen andere mogelijkheid ivm geluidsoverlast anders).

Wat een poosje geleden bij mij de emmer even deed overlopen, was de volgende situatie: we waren uit eten geweest, we waren rond 19.30 weer thuis. Na ongeveer 5 minuten vroeg hij aan me of ik eerder naar bed wilde vanavond? Ik vertelde hem dat ik inderdaad wel eerder IN bed wilde liggen, en dacht in stilte dat we dan bv samen uitzending gemist konden kijken, doen we wel vaker. Alleen begreep ik daarna dat hij het niet om die reden vroeg, maar dat hij z'n "sessie" met W. ging starten. Ik gaf aan dat ik dacht dat de sessie al geweest was, omdat ze elkaar die middag toch ook al hadden gesproken?

Nou ja, blijkbaar was er nog een keer contact nodig. Ik werd vervolgens toch wel wat sjacho, waarop hij reageerde met "of mag ik niet praten dan, dan praat ik niet", wat ik dan ook weer te ver vond gaan, want ik wil geen "martelaar" van hem maken. Hij gaf nog aan "ik vraag toch hoe laat je naar bed wil?", maar ik reageerde met "zie maar hoe lang jullie nodig hebben". Maar jeetje zeg, het was dus zeg maar 19.30 en waarom heeft hij nou altijd zoveel tijd nodig met haar?

Ik weet wel dat hij bang is om er "te weinig" voor haar te zijn, hij is bang dat ze zichzelf dan wat aan doet (ze woont trouwens nog (of weer?) thuis, want heeft geen baan en geld om zelfstandig te wonen), maar zoals ik me toen voelde, is ook niet goed.

Hij heeft het blijkbaar nodig, want heus niet alles komt voort uit plichtsgevoel. En aangezien ik hem sommige andere dingen al "ontzeg" (bv uitgaan of lekker uitgebreid uit eten, daar ben ik geen type voor), vind ik het moeilijk om hier een big issue van te maken. Het is tenslotte geven en nemen in een relatie.

Vandaag hadden we echter weer een clash. Hij woont ivm een project even tijdelijk ergens anders, en W. is nu even op vakantie en zit samen met hem in het appartement. Daar heb ik geen probleem mee. Hij komt dit weekend even 1 dag naar huis sinds 3 weken ivm een afspraak vlakbij.

Wat ik jammer vind, is dat hij ook die avond een "sessie" met W. wil houden. Terwijl ze elkaar nu elke dag al meer zien/spreken dan normaal én ik hem heb gevraagd om een W-loze avond, zodat we meer tijd samen hebben, ook omdat ik niet zo'n enorm avondmens ben en rond 22.00 moe begin te worden. Zijn reactie op mijn vraag was "het hoort erbij".

Ligt het nu echt aan mij, claim ik hem teveel? Ik heb aan de andere kant echter ook het gevoel alsof ik niet leuk genoeg voor hem ben om een hele avond mee door te brengen.
quote:Francelle schreef op 20 juni 2011 @ 16:03:

[...]

Ik kon het niet laten, heb het terruggezocht. In haar post van 1 juni 03:34 zegt ze dit:

Hij heeft al aangegeven niet te willen kiezen en dat als hij z'n contact met W. zou verbreken, het contact met mij waarschijnlijk ook snel verbroken zal worden

Ik interpreteer het in ieder geval niet zo, maar misschien begrijp ik het niet goed.

Calimero, kun je ons uitleggen waarom je hier spreekt over contact?Oja, iets anders dan het in mijn hoofd zat inderdaad. Hieruit kun je ook niet echt opmaken wiens woorden het nu precies zijn ja.
Goeie vraag, Lila. Ik kan me Calimero's antwoord wel een beetje voorstellen (integriteit... hard bewijs... blablabla). Maar daar heeft een verliefd hart weinig boodschap aan als het vreest dat het voorwerp van die liefde met een ander van bil gaat. Dan komt dat groengele monster in je naar boven, daar kun je niks tegen doen.

Maar dat gevoel heb je alleen als je echt diep om iemand geeft. Daarom denk ik dat C. en vriend allebei eigenlijk heel alleen en op zichzelf gericht in die relatie zitten. En het misschien dus helemaal niet zo slecht hebben. Mijn keuze zou het niet zijn, maar als je zo in elkaar steekt en je hebt daar genoeg aan...?
Ga in therapie!
Uit alle reacties van TO lijkt het er meer en meer op dat er niet echt sprake van liefde geweest is tussen haar en vriend...

Ik denk niet dat Calimero echte liefde met hem heeft ervaren of gekend... Ik denk ook niet dat zij dit toe zou kunnen laten bij hem, als hij in staat zou zijn om dit haar te geven. (Al geloof ik best dat er wel iets is tussen hen)

De beschrijving van haar hele houding naar hem laat dit m.i. duidelijk zien.

Wel is er obviously de enorme afhankelijkheid van de relatie zoals die gevormd is...

Ik denk dat vriend dit ook zo ervaart (afwezigheid van liefde) en dat beide de situatie maar voort hebben laten kabbelen zonder zich al te bewust te zijn van hun praktische broer zus verhouding en het wel makkelijk vonden (met bij hem een bewuster hunkeren naar iets anders; naar meer. en bij haar een ik weet niet beter, het zal wel goed zijn zo want het is bekend en vertrouwd. )

Calimero, de wereld ligt voor je open en wacht op jou!

Waar wacht jij op?

Fuck de bekende veiligheid, omarm het onbekende!

Vertrouw!

Leef!

Vandaag!

Het mag! Je bent het waard!
@dubio: veel eerder heeft ze al geantwoord dat een open relatie wat haar betreft geen optie is. Ik proef enige tegenstrijdigheid daarin. Calimero zegt dit niet zo te willen, en is nu op zoek naar wat ze wel wil. (Als ze nog twijfelde over of ze dit wel of niet wil accepteren, dan is die zoektocht zo gek nog niet misschien.)

@Calimero: uit je laatste posts wordt langzaam meer duidelijk. Je opmerking over moeite met kiezen verklaart ook het eindeloos door redeneren, en de enorme zoektocht naar dat wat je diep in je hart wel lijkt te weten. Zo lang je dat doet hoef je niet te kiezen. Het daadwerkelijk je conclusies trekken uit de situatie en vooral daar gevolgen aan verbinden is moeilijk en pijnlijk. De eerste stap is stoppen met ontkennen en stoppen met vluchten. (de conclusie kan dan nog steeds zijn dat je besluit om dit gedrag te accepteren overigens, maar dan is dat in ieder geval jouw keuze.)
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:lila01 schreef op 20 juni 2011 @ 16:09:

Wat ik niet snap is dat als je dan samen met je vriend in bed ligt (in afzonderlijke bedden, ook dat nog) dat je dan niet naar hem kijkt en denkt 'wat heb jij vorige week eigenlijk uitgespookt met W. toen zij bij jou logeerde in je appartement?'

Waar zijn in godsnaam de gevoelens van jaloezie en bezitterigheid die in deze situatie zo logisch zouden zijn?Tja misschien is ze niet zo gevoelig? Of laat ze haar gevoel niet toe?
quote:appelientjex schreef op 20 juni 2011 @ 17:26:

[...]

Tja misschien is ze niet zo gevoelig? Of laat ze haar gevoel niet toe?Of heeft ze eigenlijk niet genoeg gevoel (meer) voor hem om überhaupt jaloers te kunnen worden en is ze zich hier niet bewust van, of durft dit (nog) niet toe te geven?
Ik zit in dit verband ook te denken aan de enorme blinde vlek die sommige vrouwen. kunnen ontwikkelen voor bv. het vreemdgaan van hun man.

Ik heb er al best wat knappe staaltjes van gezien.

Zo liep de man van mijn buurvrouw (hij had altijd wel ergens een vriendin en deed er niet eens echt stiekem over) een keer heel openlijk met de foto's van zijn nieuwe minnares te pronken. Nota bene terwijl zij, zijn vrouw, op een paar meter afstand stond.

Maar zij bleef heel stoïcijns, ze leek het noch te zien of te horen. Ze bleef er volkomen apathisch onder.

Later is ze gescheiden van 'm (andere reden).

Toen ik, zo'n jaar na de scheiding over zijn notoire vreemdgaan begon (ik dacht dat ze het inmiddels allang wist) zei ze doodleuk: "Als ik érgens mijn hand voor in het vuur steek, is het voor het feit dat hij NOOIT nooit nooit is vreemdgegaan."... Echt, ik sloeg stijl achterover.

Die man had altijd vriendinnen, niet eens superstiekem, bezocht ook nog eens hoerenhuizen (kwam hij ook gewoon voor uit), viel vrouwen lastig voor haar neus, als hij een borrel op had, billen knijpen, vrouwen op hun mond pakken, rollebollen over de grond met ze... en nóg 'zag' ze het niet.

Wij (haar vriendinnen) zeiden vaak tegen elkaar dat al zou hij voor haar ogen neukseksen met een andere vrouw, ze gewoon zou zeggen dat het niet zo was.

Echt té bizar.

Ook ken ik een man die een keer per ongeluk zijn chatvenster had openlaten staan, met een nogal intiem expliciet gesprek met zijn minnares.

Zijn vrouw gaat achter de pc zitten en ziet per ongeluk dat gesprek.

Het enige wat ze stamelt: "Oh.. oh.. maar dat wíl ik helemaal niet zien!" en knalt in paniek die PC uit. Vervolgens is er nooit meer over gesproken. Die vrouw zegt ook nog steeds: 'mijn man gaat niet vreemd'. Terwijl -ook díe man- altijd en overal, zélfs op vakantie, bezig is met het versieren van vrouwen.

En wat te denken van mannen die jarenlang incest plegen met hun dochter(s). Zo'n vrouw/moeder is ook gewoon in staat omdat te 'verdringen' of te blokken, gewoon omdat ze bang is voor het verlies van haar huwelijk. Die zeggen ook tientallen jaren later nog: ik heb het nooit geweten. Terwijl dat gewoon niet kán. Onmogelijk.

Wat dit voor fenomeen is, ik heb geen idee, maar het bestáát kennelijk echt.

Bij Calimero zie ik het ook.
Dat begrijp ik dan weer wel. Als ze het onderkennen vindt de omgeving, en misschien zij zelf ook, dat ze er conclusies aan moet verbinden. En dus zegt zo'n vrouw dat ze zeker weet dat haar man nooit zoiets zal doen. Het verschil is dat calimero er een topic over opent en het dus ergens ook weer wel wil weten. (Maar inderdaad ook weer niet blijkbaar, en toch wel maar eigenlijk niet.)

De meeste mensen vinden dat het enige logische gevolg moet zijn het verbreken van de relatie. Dat maakt de druk om niet te willen zien soms groter.
Respect voor de heldere scenario's die de laatste pp zijn geopperd (onder meer door FV)! Geeft een fijne samenvatting voor mensen zoals ik, die uit de brei geen wijs konden worden en al geen idee meer hadden van de details omtrent vriend en W.

Wat jij beschrijft Twinkle doet me denken aan de term "Queen of denial", wat ik als ik Oprah moet geloven ( ) een wijdverbreid fenomeen is. Ongelooflijk, maar waarschijnlijk dé manier om met behoud van nog enig zelfgevoel in een relatie te blijven óf er om andere, minder pijnlijke redenen, toch nog uit te stappen.
Ik wil je toch nog even zeggen, Calimero, dat je SAMEN in een situatie zit als je erover praat met elkaar. Jouw vriend wil dat niet, dus dan is er dus ook gewoon geen situatie, maar een toestand waarin jij alleen in verkeert. Als je eigen partner het gewoon goed vindt zoals het is en het zo wil laten en vindt dat jouw onvrede "niet te lang mag duren" (zegt hij alleen om geen rekening te hoeven houden met jou) wat valt er dan met hem te bespreken? Zijn mening staat al vast zonder dat die van jou ertoe doet of leidt tot een open gesprek en dus mag je daar toch je conclusies uit trekken? Heeft hij ooit naar jouw mening gevraagd wat betreft W.? Heeft hij ooit aangegeven dat ie het vervelend vind dat je er zo over zit? Uit zichzelf?

Je houdt zoveel rekening met hem om het "fair" te houden naar hem, want je zit "samen in een relatie", maar dat doet hij toch ook niet... In hoeverre moet je dan nog je stappen synchroniseren? Is het de extra moeite waard? Want dat ben jij blijkbaar niet (voor hem). Hij zet zijn stappen ook zonder jou erbij te betrekken. Voel je niet zo schuldig om dat ook te doen.
Poeh, wat een verhalen en aannames, gebaseerd op zo weinig duidelijkheid vanuit TO.

Vrees heel erg dat TO daar weer uitgebreid en omstandig op gaat reageren en het verhaal dan nog warriger wordt :(

Het is denk ik nu wel duidelijk dat merendeel hier niets van houding van TO begrijpt en het zelf anders zou aanpakken.

Is misschien wel mooie aanleiding om theorieen op los te laten, maar waarom?

Uiteindelijke reactie straks is denk ik toch: IK BEPAAL MIJN EIGEN WEG EN TEMPO.
Calimero,

omdat je veelvuldig aangeeft dat je maar moeilijk bij je gevoel kunt en de boel doodrationaliseert ben je wat die 2 betreft niet in balans. Daarnaast kun je moeilijk aangeven wat je wil, in ieder geval in een relatie. Ook heb je moeite met beslissingen nemen.

Als ik je een cursustip mag geven, of een leestip of welke vorm je er maar van wil gebruiken, dan raad ik je aan om een cursus NLP te gaan doen of in ieder geval er eens over te lezen.

Wellicht kan het je zelfinzicht bieden. Je antwoorden geven op de vragen waarom je je gedraagt zoals je gedraagt, de oorsprong van je gedrag en heel belangrijk, het kan je helpen je gedrag te veranderen wanneer je dit zou willen.

Verder heb ik geen zinnig woord meer te vermelden in dit hele verhaal. Alles is al wel een keer of 100 gezegd maar in een woestijn kun je roepen wat je wil, zelden dat iemand je hoort.

Hopenlijk komt er voor jou een tijd dat je je ogen opent en dat je begint om lief voor jezelf te zijn, jezelf op de juiste waarde weet in te schatten zodat je voorwaarden kunt scheppen aan de manier waarop jij wenst dat er met je omgegaan wordt.
Is toch ook prima Hekje?

Ik begrijp reacties, die andere reacties kwalificerend beoordelen dan weer niet zo goed.

Net zoals Calimero tóch haar eigen weg en tempo bepaalt, zo doen forummers hier dat ook. Het is, met zoveel schrijvende mensen tegelijk, toch een soort organisch gebeuren.
quote:voornu schreef op 20 juni 2011 @ 19:54:

Wat jij beschrijft Twinkle doet me denken aan de term "Queen of denial", wat ik als ik Oprah moet geloven ( ) een wijdverbreid fenomeen is. Ongelooflijk, maar waarschijnlijk dé manier om met behoud van nog enig zelfgevoel in een relatie te blijven óf er om andere, minder pijnlijke redenen, toch nog uit te stappen.

Oh echt? Het bestáát dus!

Nou, dan zijn we eruit. Calimero: je bent een... Queen of denial!

(Met speciale dank aan Voornu en Oprah.)

Now everybody look under your seats...on the count of three!

One.. two.. three! Surpriiiiiiise!

A PINK ELEPHANT for everybodyyyyyyyyy!!!

quote:Twinkle1001 schreef op 20 juni 2011 @ 20:22:

Is toch ook prima Hekje?

Ik begrijp reacties, die andere reacties kwalificerend beoordelen dan weer niet zo goed.

Net zoals Calimero tóch haar eigen weg en tempo bepaalt, zo doen forummers hier dat ook. Het is, met zoveel schrijvende mensen tegelijk, toch een soort organisch gebeuren.

Oeh ja, je hebt wel gelijk...... Doe nu hetzelfde wat ik bij anderen afkeur!

Wilde niet zozeer op anderen reageren eigenlijk. Meer reactie op situatie dat topic steeds ingewikkelder wordt. Maar klopt. Is niet aan mij verder. Mag iedereen lekker zelf bepalen.
Been there, done that. Was een enorme energie zuiger in die tijd. Maar eigenlijk wist ik best wat me te doen stond. Ik begrijp haar dus ook nog wel eerlijk gezegd.
.
@ nerd, sta ik in negeer-blokkade-stand? Vraag me al tijdje iets af namelijk......... Even testen.
quote:nerd_ schreef op 20 juni 2011 @ 21:34:

@B-heks

Als je mij aanhaalt, moet je dat wel zo doen dat ´t klopt, zeker als je gaat schelden.

Je haalde aan dat ik had gezegd nooit iets van je gelezen te hebben, en dat zette je tegenover dat `Ik reageer omdat ik consciëntieus ben,` maar die regel, gelijk na de eerste, was:

`Net als Calimero ben ik wel consciëntieus, en voel me verplicht, bij ook wat van jou, dat te lezen.`

(``Voor dummies:` refererende aan Calimero, ook berichten van de `vreselijken` als die aan jou gericht zijn, soms, te lezen.)

In ´t kader van `de Volle emmer` dank ik allen van de `vreselijken` dat te hebben willen illustreren.

Ik zag werkelijk prachtige stukjes narcisme, ruecksichtlosheid, ant-sociaal gedrag, wreedheid, en helaas wat simpele staaltjes van al dan niet denigrerend manipulerende technieken.

Nogmaals dank voor dit illustratief rollenspel.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2011 14:10
Reden: provoceren
% gewijzigd
quote:Twinkle1001 schreef op 20 juni 2011 @ 20:31:

[...]

Oh echt? Het bestáát dus!

Nou, dan zijn we eruit. Calimero: je bent een... Queen of denial!

(Met speciale dank aan Voornu en Oprah.)

Now everybody look under your seats...on the count of three!

One.. two.. three! Surpriiiiiiise!

A PINK ELEFPHANT for everybodyyyyyyyyy!!!

[afbeelding]
Die Nerdje is ook een held in aandacht zoeken zeg! Pff. Maar werkelijk waar Nerdje, ik vind je berichten zoooooooooo vermoeiend. Slaapverwekkend bijna. Goed dat het bedtijd is voor mij, dat dan weer wel:)
Nerd negeert/verbergt iedereen die hem niet bevalt. Das dan weer een constante factor voorbij het gezemel.
quote:nerd_ schreef op 20 juni 2011 @ 21:34:

Ik zag werkelijk prachtige stukjes narcisme, ruecksichtlosheid, ant-sociaal gedrag, wreedheid, en helaas wat simpele staaltjes van al dan niet denigrerend manipulerende technieken.

Nogmaals dank voor dit illustratief rollenspel.

Godsallemachtig Nerd, wat ís dat met jou?

Je gedraagt je alsof je hier een betaalde baan als posting-keurmeester van de Viva bekleedt. Iedere keer als er weer een paar postings geschreven zijn, kom je hier even een recensie posten.

Het ontbreekt er nog maar aan dat je iedereen een cijfer geeft.

Weet je wat ík zie? Ik zie iemand die niet meedoet, maar alleen maar aan de kant staat, afzijdig, met een bloknote'je, de boel observeert, een kritische blik werpt, aan zijn pen likt en dan opschrijft: 'Ik zag werkelijk prachtige stukjes narcisme, ruecksichtlosheid, ant-sociaal gedrag, wreedheid, en helaas wat simpele staaltjes van al dan niet denigrerend manipulerende technieken.."

En hoppa, op 'verzend'. Weer een recensie gepost.

En nog wat. Ik krijg best vaak de indruk dat je onder invloed bent.

Heb je een doseringsprobleem? Zo ja, wacht dan liever voortaan even met posten tot je sober bent. En kijk hier eens even.

En ik meen het ook nog.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2011 14:04
Reden: off-topic
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven