Romantisch?

22-06-2011 00:49 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik vraag mij iets af, naar aanleiding van de volgende situatie:

Mijn vriend en ik lagen op de bank een beetje te praten over hoe lief we elkaar vonden, wat we samen wilden doen en wat we van bepaalde situaties vonden. Opeens kwamen we op de volgende vraag: ' Wanneer ben je romantisch?'. Mijn vriend zei een beetje beteuterd dat hij helemaal niet romantisch was, dat hij geen type was die autodeuren tot sint juttemis voor mij openhoudt, stoelen aanschuift en elke dag thuiskomt met een bos rozen. Toen dacht ik meteen: he bah, dat hoef je bij mij ook echt niet mee aan te komen, ik zou spontaan een lachstuip krijgen en erin blijven.

Wat dat betreft zijn wij als stel niet romantisch, en dit is echt zo'n typisch (in mijn ogen tikkeltje ouderwets) beeld vam romantiek. Hm, jammer misschien, als je het zo bekijkt. Toch voel ik wel heel veel romantiek als mijn vriend weer eens zegt hoe mooi hij me vindt, me liefdevol aankijkt wanneer ik lach of me spontaan meeneemt naar de allermooiste plekken voor een wandeling of om ergens urenlang op een kleedje bij een rivier te liggen. Qua liefde voel ikzelf hier veel meer warmte en genegenheid bij dan bij iemand die elke dag rozen meeneemt of een hart met kaarsjes aansteekt in de slaapkamer!

Mijn vraag aan jullie is nu: wat zien jullie als écht romantisch? Ik vraag me af of jullie van de 'film-achtige' romantiek houden, of dat jullie al wegzwijmelen bij de allerkleinste dingetjes in je relatie, zoals een lieve blik of een knuffel?
Deuren open houden en stoelen aanschuiven valt onder ATTENT ZIJN. Niet onder romantiek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat wat jij aangeeft noem ik etiquete.
Mijn vriend zei een beetje beteuterd dat hij helemaal niet romantisch was, dat hij geen type was die autodeuren tot sint juttemis voor mij openhoudt, stoelen aanschuift en elke dag thuiskomt met een bos rozen.

Nou, je weet wel waar je aan toe bent, hij zal niet tot sint juttemis attent voor je blijven. Geniet er dus nog maar even van.
romantisch

Uitspraak: roˈmɑntis Bijvoeglijk naamwoord als je alleen aan lieve en fijne dingen denkt. Antoniem: realistisch `een romantisch etentje bij kaarslicht`

etiquette

Uitspraak: etiˈkɛtə de -woord (vrouwelijk) Zelfst. Naamw. gewoonten die bepalen hoe je je beleefd en netjes moet gedragen. Synoniem: omgangsvormenetiquette

De vormen die vereist worden door een goede opvoeding of die zijn voorgeschreven door autoriteiten om te worden nageleefd in het sociale of officiële leven.

Categorie: Abstracte Begrippen > gebruiken.

Etiquette

Beleefdheidsgebruiken, kunst der welgemanierdheid, sociaal smeermiddel.

attent

Uitspraak: ɑˈtɛnt Bijvoeglijk naamwoord 1 met veel aandacht. Synoniem: opmerkzaam. Synoniem: oplettend `Een attente lezer wees mij op de stijlfout.` 2 aardig en hulpvaardig. Synoniem: hoffelijk `attent voor iemand de deur openen`

attent

1) Aandachtig 2) Aangenaam 3) Aardig 4) Alert 5) Behulpzaam 6) Galant 7) Goedaardig 8) Goedhartig 9) Hoffelijk 10) Hulpvaardig 11) Kien 12) Met veel aandacht 13) Oplettend 14) Opmerkzaam 15) Plez.

Wie komt er nu iedere dag met een bos rozen aansjouwen? Waar laat je die?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juni 2011 @ 01:08:

[afbeelding]

Dat gedicht: 'Ik ben jouw romantische rover..' Prachtig! Hoe poëtisch!
Voor mij is romantiek. leuke lieve onverwachte dingen.

Zoals een briefje ergens neerleggen, het bad voor me laten vollopen met veul bubbels en een glaasje drinkbare bubbels ernaast bij kaarslicht.

En niet te vergeten een voetmassage zonder het te vragen !

Voor mij een romantisch diner koken.

Een uitje regelen en alvast een nieuwe jurk met bijpassende pumps vooraf voor me kopen en klaarleggen.

Helaas is de romantiek alleen in mijn fantasie volop aanwezig!
Romantisch zijn is bij mijn vriend jammer genoeg ver te zoeken, alhoewel hij zegt dat ie dat wel is zogenaamd (behalve dan dat ie lieve woorden heeft).

Ik vind moeite doen voor 'jullie' romantisch genoeg eigenlijk.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juni 2011 @ 01:08:

[afbeelding]

:puke: Als ik dit ooit voorgeschoteld krijg blijf ik erin van het lachen denk ik.
Romantiek is voor mij, jezelf opzij zetten als de ander je even nodig heeft
Ik vind het superlief en romantisch als mijn man mijn broodjes smeert en er dan een lief briefje tussen stopt
Behalve als ik het dan niet weet en een hap van mijn bammetje met stroop neem en er dan tijdens die hap heel charmant een briefje tussenuit trek... in een kantine... tijdens een lunch met alle collega's... Omdat het briefje was blijven plakken...

Mwhoehahahaha.
En deuren openhouden heeft niks met romantiek te maken hoor, ik vind dat gewoon attent. Ik ben overigens niet zo van de romantiek.
quote:lilalinda schreef op 22 juni 2011 @ 08:56:

Romantiek is voor mij, jezelf opzij zetten als de ander je even nodig heeftVind ik ook geen romantiek. Vind ik gewoon logisch in een goede relatie.
quote:Minie86 schreef op 22 juni 2011 @ 08:52:

[...]

:puke: Als ik dit ooit voorgeschoteld krijg blijf ik erin van het lachen denk ik.Hah, ik had precies dezelfde reactie!
Samen op de bank liggen en elkaar vertellen hoe lief je elkaar vindt.... dat noem ik al film-achtige romantiek.

Je vriend zegt dan wel dat hij niet romantisch is, maar wat iemand 'romantisch' vindt, is denk ik subjectief.

De voorbeelden die hij noemt, vallen mi niet onder romantiek. Realistisch zijn de voorbeelden ook niet - dagelijks een bos rozen, tot St.Juttemis wachten tot je eindelijk in- of uitstapt, etc.

Ik heb geen idee wat nou precies romantisch is. De voorbeelden die hier genoemd worden, noem ik dan weer 'normaal' of gewoon lief. Zoals een broodje smeren met een briefje ertussen - dat vind ik lief en leuk.

Had ooit een vriend die "heel romantisch" een diner had gepland, inclusief gesloten gordijnen, kaarsen op tafel, vanaf de voordeur een spoor van kaarsjes op de grond......

Vond de kaarsjes op de grond niet veiling, dus die heb ik meteen uitgeblazen, de lichten aan, gordijnen open. Met dat soort shit moet je echt niet bij mij zijn; moet natuurlijk wel kunnen zien wat ik eet.
quote:Lizzl schreef op 22 juni 2011 @ 09:43:

Samen op de bank liggen en elkaar vertellen hoe lief je elkaar vindt.... dat noem ik al film-achtige romantiek.

Je vriend zegt dan wel dat hij niet romantisch is, maar wat iemand 'romantisch' vindt, is denk ik subjectief.

De voorbeelden die hij noemt, vallen mi niet onder romantiek. Realistisch zijn de voorbeelden ook niet - dagelijks een bos rozen, tot St.Juttemis wachten tot je eindelijk in- of uitstapt, etc.

Ik heb geen idee wat nou precies romantisch is. De voorbeelden die hier genoemd worden, noem ik dan weer 'normaal' of gewoon lief. Zoals een broodje smeren met een briefje ertussen - dat vind ik lief en leuk.

Had ooit een vriend die "heel romantisch" een diner had gepland, inclusief gesloten gordijnen, kaarsen op tafel, vanaf de voordeur een spoor van kaarsjes op de grond......

Vond de kaarsjes op de grond niet veiling, dus die heb ik meteen uitgeblazen, de lichten aan, gordijnen open. Met dat soort shit moet je echt niet bij mij zijn; moet natuurlijk wel kunnen zien wat ik eet.
Ik vind alles met gesloten gordijnen en sporen van kaarsjes nogal afgezaagd - en het idee dat een heteroseksuele man een jurk voor me koopt met bijpassende pumps en die dan klaarlegt gewoon idioot.

Ik denk dat ik dus weinig met dat soort romantiek heb, hoewel... laatst bezocht ik met vriend een huwelijk en we waren laat, dus parkeerden heeeel ver weg en liepen door een mooi verlicht bospaadje richting het feest. Ik droeg een jurk, hij een smoking en we hielden elkaars hand vast. Het was een zwoele avond, de zon was net weg, de vogels floten nog en ineens deed dat hele perfecte plaatje me toch wel wat. Voor vijf minuten het ideale stel, mmm!
Ik heb zojuist het gedichtje met de woorden "zomaar...." doorgemaild naar mijn vriend. Misschien vind hij het romantisch?
Krijg ik terug: "Bedankt!" Zou dit nou echt waarderen??
quote:Mlle_j schreef op 22 juni 2011 @ 09:57:

Ik vind alles met gesloten gordijnen en sporen van kaarsjes nogal afgezaagd - en het idee dat een heteroseksuele man een jurk voor me koopt met bijpassende pumps en die dan klaarlegt gewoon idioot.

!
Romantiek vind ik iets dat ongepland moet zijn.

Romantiek is er 'ineens'.

Het is een moment.

Gedichten schrijven, een spoor van kaarsjes, ten huwelijk worden gevraagd in Venetië of Parijs, Valentijnsdag en dat soort ongein noem ik geen romantiek, maar afgezaagde burgerlijkheid.
quote:lilalinda schreef op 22 juni 2011 @ 08:56:

Romantiek is voor mij, jezelf opzij zetten als de ander je even nodig heeftDat vind ik dan weer " normaal " , niet romantisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven