Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
Oja, er is trouwens een aparte check voor de low cost pier. 's ochtends en op andere drukke tijdstippen is die meestal wel open. Je staat dan dus niet in de rij met de 'normale' maatschappijen in 3.
quote:dizzyy0 schreef op 14 juni 2011 @ 20:00:

[...]

is het nog gelukt vandaag?? Wanneer had je gevraagd of je, je gesprek kon verzetten?Ik had gevraagd of ik eerder mag, maar aangezien ik nu in een sollicitatieronde zit met andere bedrijven en 1 baan me zo ontzettend leuk lijkt hoop ik dat dat wat gaat worden. Misschien dat ik weer solliciteer als er een nieuwe werving is
Thanks, Kenduskeag

Goed om te weten. Het is de eerste keer dat ik met een low cost vlieg, dus had geen idee.
Waar ga je heen Lizzl?
@Lizzl: de paspoortcontroles duren nooit langer dan een kwartier

Meestal ben je er sneller doorheen, maar als er net een paar vluchtjes Amerika tussen zitten kan je er soms wat langer staan

Meestal ben ik er echter in een minuut of 5 a 10 wel doorheen hoor!!
Was naar Londen. En inderdaad geen langere tijden of meer gedoe bij zo'n low cost Dacht echt altijd dat als je daarmee vloog, dat je dat er dan standaard bijkrijgt.

Tja, wat kan ik zeggen over EasyJet? Het is echt niet slechter dan de KLM.

Sterker nog: ze hebben een paar schitterende pluspunten: de kisten zijn nieuwer en mooier, stoelen die niet in de relax-stand kunnen (echt prima voor EUR). En dan de strenge regels mbt handbagage - echt hulde! 1 stuk handbagage = 1 stuk handbagage = 1 stuk handbagage. Geen uitzonderingen, geen 'ja maar blablabla'

Verder was het personeel volgens mij helemaal kapot - ze waren niet onvriendelijk, maar ze zagen er echt afgepeigerd uit. Weet iemand hoeveel stretches zij op een dag doen en of ze ook slippen of alleen maar heen en weer vliegen?

Mooi om te zien was dat in principe iedereen een krant kan krijgen, maar dat deze wel 1 pond kost. Velen staken een vinger op, kregen en krant maar gaven 'm terug toen ze hoorden dat deze 1 pond kost Dan na te gaan dat er bij "ons" op sommige ICA's mensen zijn die schaamteloos 3 kranten pakken...

En dan die omdraaitijd.......................... dat was serieus max 30 minuten!!! Uiteraard hoeft de kist niet van onder tot boven ontdaan te worden van gebruikt koffiebekertjes, dito servetjes, verpakking van broodjes, lege suikerzakjes en al dan niet gebruikte lepeltjes. Maar toch hè..... 30 minuten van deur open tot deur dicht.
Het was ooit 20 minuten op bepaalde velden, standaard is 25
Nou ja, ik noemde 30, maar volgens mij was de omdraai om SPL minder. Ik had eigenlijk al 20 getiept, maar bedacht me toen omdat ik het niet werkelijk had getimed.

JC, heb jij bij EZY gevlogen? Dan kan jij wellicht ook mijn vragen beantwoorden (die ik zojuist in mijn vorige post heb toegevoegd over slippen en aantal stretches).
Heb een paar keer met Easyjet gevlogen, prima voor wat je ervoor betaald.

Hoe het met hun arbeidsvoorwaarden zit, weet ik niet. Heb wel een poos geleden een docu gezien over Ryanair, van opleiding (zelf een hoop betalen!) tot vliegen. Zij hadden ook een omdraai van 25 (!) minuten.

Alleen gaf die docu ook weer hoe die omdraai verliep. Er komt geen schoonmaak, dat doen ze zelf even snel snel, het ergste vuil weghalen, stoelriemen kruisen etc. Volgens mij deden zij 4 stretches op een dag? Of meer? Weet het niet zeker meer, maar zij waren ook erg vermoeid, hier en daar kwamen daardoor wel veiligheidsaspecten in het gedrang.

Salaris is daar een stuk hoger, maar je werkt ook veel meer. Maar mocht iemand dit lezen die er vliegt, please enlighten us :-)
(...) Alles is mogelijk maar doorgaans eindig je altijd waar je begint. Dus heel weinig overnachtingen. Dat heeft er vooral te maken met het feit dat ze overal in Europa bases hebben. Gemiddeld zou ik zeggen dat je als crew 1x per maand in een hotel zit. (Sommige bases iets vaker, andere bases helemaal nooit)

Doorgaans worden er vier stretches gevlogen op een dag, bijvoorbeeld LGW-AMSLGW LGW-BCN-LGW. Of twee langere stretches. De Schotse bases kennen ook dagen van zes (!) stretches vanwege de korte vluchtduur van Schotland naar Londen en Ierland. Maar dit is aan strenge regels gebonden.
In tegenstelling tot FR betaal je niets om te beginnen als cabin crew. Een ieder kan zich aanmelden en als je door de selectie komt dan stroomt het geld binnen. Het verdient relatief goed.

Het is hard werken, klopt. De cabin crew werken 6 op 3 af. De piloten hebben een veel en veel beter rooster, maar om onbegrijpelijke redenen heeft de cabin crew vakbond dit rooster van de hand gewezen.

Ik heb geen aanwijzingen dat de veiligheid meer in het gedrang komt dan elders. In tegendeel zou ik zeggen. Ze hebben hele goede trainingsfaciliteiten voor de crew.
Bedankt voor de bijdragen! Helemaal duidelijk. Ik vind het toch wel bijzonder om te lezen hoe ander het kan zijn. Uiteraard zijn er altijd wel grote verschillen tussen diverse carriers...

Petje af voor de mensen van EZY!
Bij de maatschappij waar ik vlieg doen we ook de schoonmaak zelf op vluchten onder de 4 uur. Toch hebben we meestal een omdraaitijd staan van ongeveer 50 minuten. Ik snap niet hoe hun dat voor elkaar krijgen in 30 minuten. Hoe snel ik het ook elke keer weer probeer, het lukt bij ons echt niet in die tijd.
Wat ik van een oud Ryanair piloot begrepen is dat Ryanair en eazyjet contracten met de luchthavens/afhandelaren hebben. Als ze niet binnen een bepaalde tijd omgedraaid zijn, zeg 25 minuten, dan moet de luchthaven/afhandelaar een boete betalen. Weet niet in hoeverre dit waar is maar wel slim bedacht.
@ Johnny Cake: de crew gaf in die docu aan dat ze bij de omdraai soms te weinig tijd hadden om alles goed te doen, door tijdsdruk, vermoeidheid of een combinatie hiervan. Wat Papua ook al aangeeft, hoe hard ze het ook proberen, het lukt niet in die tijd...

Ik geloof absoluut dat EZY niet onderdoet qua trainingsfaciliteiten hoor!
Ok! Ik heb de betreffende docu niet gezien. Ik weet wel dat de crew altijd de volledige safetyprocedures volgen, ongeacht de tijdsdruk. Het is ook niet heel ingewikkeld of tijdrovend, maar een vast geheel van de hele operatie net zoals in elke andere fatsoenlijke airline. Misschien bedoelden ze dat ze de cabine niet perfect schoon krijgen in 25 minuten?

Als je niet elk kruimeltje op wilt ruimen en niet elke seatbelt netjes wilt kruisen dan is 25 minuten absoluut haalbaar.
Ik moet ook zeggen dat het bij ons ook niet ligt aan het niet schoon krijgen van de cabine. Ook al vraag ik direct na dat we zijn uitgestapt om passagiers, het duurt altijd erg lang voordat ze ook daadwerkelijk komen. Ik denk dat het instappen en uitstappen bij ons alleen al zo'n 25 minuten duurt. Zou het aan het type passagiers liggen?
De afhandeling moet er natuurlijk op afgestemd zijn. De passagiers staan voor een groot deel al klaar nog voordat het vliegtuig aan de gate staat. De gate staff moet ook gemotiveerd zijn om de passagiers zo snel mogelijk te boarden. Vandaar dat ze niet worden uitbetaald als er verwijtbare vertraging is, althans, hun baas krijgt geen geld. Dat werk heel goed

!
Dat scheelt zeker ja, als de afhandeling er ook op afgestemd is, de mensen al klaar staan. Vaak zijn we ook te vroeg op het buitenstation, is de schoonmaak gedaan, vragen we om passagiers en duurt het nog heel lang voor er echt begonnen wordt met boarden Of is het merendeel aan boord, nog voor vertrektijd, maar moet je toch nog wachten op een paar mensen die op het allerlaatste moment komen.
ik begrijp ook nooit waarom vliegtuigen zo lang wachten op mensen die te laat komen

Te laat is te laat toch?? Je weet dat je om 10:45 vertrekt..je moet soms al een uur vóór vertrek bij de gate zijn....dus als je er dan nog steeds niet bent, is dat echt eigen schuld dikke bult en jammer dan....

Maar meestal wordt er dan toch gewacht valt me altijd op

Dat zal de NS nooit doen :-)
ik begrijp ook nooit waarom vliegtuigen zo lang wachten op mensen die te laat komen

Te laat is te laat toch?? Je weet dat je om 10:45 vertrekt..je moet soms al een uur vóór vertrek bij de gate zijn....dus als je er dan nog steeds niet bent, is dat echt eigen schuld dikke bult en jammer dan....

Maar meestal wordt er dan toch gewacht valt me altijd op

Dat zal de NS nooit doen :-)
@Americagirl

Tegen de tijd dat iemands koffer is gelokaliseerd en geoffload zit de passagier (meestal) al lang en breed alsnog aan boord. Dan snij je als airline dus enkel jezelf in de vingers als je dan toch een (terecht) punt wit maken dat te laat komen onacceptabel is. Dat is dan ook de enige reden want in principe heb je natuurlijk nergens meer recht op als je te laat bent.

Wat ik wel altijd mooi vind is als die laatkomers helemaal overstuur bij de gate aankomen (en dan nog het lef hebben om boos te worden op het grondpersoneel), en vervolgens onder luid applaus of boe-geroep van de andere PAX het toestel binnenkomen. Die hoor je de rest van de vlucht dan geen kik meer geven.
ja ik dacht al dat het probleem m in die koffers zou zitten...

Eigenlijk zouden ze daar een ander systeem op moeten verzinnen

Gewoon koffers bij de gate afgeven als je komt boarden

En dat die dan via een lift ofzo naar het vliegtuig gebracht worden

Maar ja...dat zal ook wel weer de nodige chaos opleveren

Maar je voorkomt er wel mee dat je bagage kwijt is :-)
hmm heerlijk om met jullie mee te lezen!

Ik vlieg zelf niet maar lijkt me geweldig..miss. een idee een reality

programma te maken over het leven van een stess lijkt me erg interessant!

(ja ik ben 1 van die starende mensen als jullie in uniform voorbij komen..afvragend waar de reis heen zal gaan...ik zou m zeker thuis aantrekken is echt iets om trots op te zijn!)

Ik heb zelf altijd giga last van mijn oren tijdens de vlucht zou dus zelf niet zo'n goede stess zijn..hebben jullie daar allemaal geen last van of hebben jullie daar iets tegen?

en wat ik me ook af vraag..het lijkt erop dat je vaak met verschillende collega's werkt. lijkt me best vervelend als je net n band op hebt gebouwd en dan elkaar weer een tijd niet ziet..hoe ervaren jullie dat?
Dizzy hoe gaat het met je training? Alles gehaald?

Ik ben nu zelf ook 1 week bezig en het is inderdaad zwaar maar ook super leuk! Eerste 2 toetsen 100% gehaald, hopen dat ik dat kan blijven volhouden. Vrijdag in de ces geoefend en van de slides gegleden... Dinsdag heb ik mijn eerste trainingsvlucht, heel erg veel zin in en stiekem ook wel spannend.

Als jullie het leuk vinden en ik de tijd kan vrijmaken kan ik hier wel blijven posten hoe het gaat in de training. Vond het zelf erg leuk om de verhalen van stess2be te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven