Werk & Studie alle pijlers

Hulp in het huishouden...

22-06-2011 23:44 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal..

Ik heb een vraag die ik graag aan jullie wil voorleggen. Ik ben een jonge meid van in de 20 met een drukke baan van soms wel 50 uur per week. Minder werken is in mijn werkveld niet echt een optie. En overwerken komt geregeld voor. Ik heb het hier enorm naar mijn zin.. Maar ben vaak wel moe na thuiskomst en het weekend gebruik ik dan ook echt om te ontspannen en mijn eigen dingen te doen. Hierdoor kom ik alleen niet altijd even goed aan het huishouden toe... En omdat ik alleen woon is er ook niemand met wie ik dit samen kan doen...(vriend woont nl nog thuis).

nu zat ik er over te denken om eventueel hulp in de huishouding te nemen.. Gewoon 1.x p week als ik niet thuis ben(lijkt me nl wel vervelend om toe te kijken hoe iemand anders schoonmaakt) gewoon voor de grote dingen.

Mijn vraag is eigenlijk... Is het heel raar als jonge meid om dat te doen? Of moet ik gewoon denken: iemand zoekt nog extra werk en ik help diegene daarbij ongeacht leeftijd..en ik betaal er toch voor...

Ergens heb ik het namelijk heel hard nodig...maar voel me aan de andere kant ook wel wat beschaamd.

Heb voor maandag een afspraak met een dame die heel positief overkwam.. Maar nou ja wil me wel gewoon juist opstellen..

X
Doen, is heerlijk om in een schoon huis thuis te komen! Je leeftijd maakt echt niet uit en een ander is blij met het werk. Vind zelf poetsen ook zonde van mijn vrije tijd.
Als het kan, waarom niet?

Kan me wel voorstellen dat het ietwat "decadent" voelt op zo'n jonge leeftijd (tenminste; zou zo ik het voelen) maar je zegt het zelf al; je werkt er hard voor.

Lekker doen.
Doen! Je werk hard en veel én je kan het je veroorloven. Is alleen maar fijn toch?
Dat wil ik ook! En ben pas 22 maar werken beiden meer dan veertig uur per week dus vind het eigenlijk heel normaal! Diegene die komt is toch ook blij een klus erbij te hebben, je betaald er voor dus vind er niets gek aan! Succes met het vinden van hulp, dat lukt ons niet in de omgeving..
Common sense is not so common.
Voltaire
Je slaat de spijker op zn kop.. Het voelt inderdaad wat decadent op zon jonge leeftijd...maar aan de andere kant is het soms zo druk in mijn hoofd..als ik thuiskom en dan zie dat ik nog van alles moet doen... Gewoon in een schoon huis thuiskomen lijkt me een heerlijk rustpunt..
Zeker doen! Je werkt er hard en lang genoeg voor.

Ik weet niet hoe groot je huis is, maar 3 uur per week is zeker geen verspilde tijd.

Of 2 keer 2 uur?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ja hier in de stad gelukkig wel sjors1988! Heb wel een hele positief gevoel overgehouden aan mijn telefoongesprek met haar. Maandag even in real life..want ik wil haar de sleutel geven..alleen is wel fijn als je iemand dan wel wat leert kennen. Hoop dat jij toch ook snel iemand vind dan!
@ tickel ik heb een ruime 4kamer woning met een grote keuken en hal. Aparte badkamer en toilet.. Iets van 3 a 4 uur per week of idd 2 x 2 uur lijkt me heerlijk! Een professional maakt vast een stuk sneller schoon als ik;)..maar ga haar maandag natuurlijk ook even rondleiden en vragen hoelang ze nodig denkt te hebben. Over het uurtarief zijn we het ook al eens alleen wil haar nog wel wat extra betalen als reiskostenvergoeding
quote:april88 schreef op 22 juni 2011 @ 23:59:

Ja hier in de stad gelukkig wel sjors1988! Heb wel een hele positief gevoel overgehouden aan mijn telefoongesprek met haar. Maandag even in real life..want ik wil haar de sleutel geven..alleen is wel fijn als je iemand dan wel wat leert kennen. Hoop dat jij toch ook snel iemand vind dan!

Even een tipje; maak een standaard lijstje voor dingen die wekelijks moeten gebeuren.

Als er tijd over is kun je taken toevoegen die je graag gedaan wilt hebben, ramen wassen, keukenkasten uitmesten oid.
Lijkt me prima regeling April.

Lekker hoor, in een schoon huis thuiskomen. Niet gek over voelen.
Dank jullie wel al voor alle reacties! @ tickel bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen zon lijstje!
Ook al zou je het doen terwijl je tien uur per week werkt het is jouw huis, schoonmaken is nou eenmaal niet leuk en je betaald iemand die er wel affiniteit mee heeft. Iedereen kan afwassen maar hoeveel mensen hebben er een vaatwasser? Het is misschien niet sociaal geaccepteerd maar dat is dan lekker het probleem van anderen! Tegenwoordig doen we in het weekend liever iets leuks of andere dingen zoals de administratie dan schoonmaken (ik zeker!!)
Common sense is not so common.
Voltaire
Ja gelukkig heb ik wel een vaatwasser! En hopelijk binnenkort dus ook hulp in de huishouding;)! Nu moet ik echt gaan slapen.. Morgen weer een lange dag met na de werkdag nog een opening van ons nieuwe kantoor(dagje van 8 uur sochtends tot half 11 savonds dus).. alleen slapen wil me nog niet zo goed lukken vandaag...
Doen, Toen ik nog 40 uur werkte had ik ook 4 uur in de week hulp. Vond het een goede ruil altijd, geld op tafel leggen, en thuiskomen in een schoon huis.

En n tegenvaller als ze eens n keer niet kon komen, en het geld nog op tafel lag (naast het stof) als ik thuiskwam.

Ik heb haar trouwens nooit n lijstje gegeven, ze zag beter wat er moest gebeuren dan ik.

De enige afspraak was dat ze lege verpakkingen van schoonmaakmiddelen op het aanrecht liet staan, zodat ik wist wat er bij gekocht moest worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 23 juni 2011 @ 00:58:

Doen, Toen ik nog 40 uur werkte had ik ook 4 uur in de week hulp. Vond het een goede ruil altijd, geld op tafel leggen, en thuiskomen in een schoon huis.

En n tegenvaller als ze eens n keer niet kon komen, en het geld nog op tafel lag (naast het stof) als ik thuiskwam.

Ik heb haar trouwens nooit n lijstje gegeven, ze zag beter wat er moest gebeuren dan ik.

De enige afspraak was dat ze lege verpakkingen van schoonmaakmiddelen op het aanrecht liet staan, zodat ik wist wat er bij gekocht moest worden

Dat deden we hier ook.

Het lijstje was er omdat ze toch een beetje "zoekende" was naar extra werk en soms iets deed wat nét niet nodig was.
Hoe vinden jullie een betrouwbare en goeie hulp?

Ik heb 1x een afspraak gemaakt maar dat meisje was jonger als ik en ze pakte het m.i. niet handig aan. Een ander heb ik al vaak mee gemailt maar nu reageert ze niet meer.
April88: 1 tip, als je wil weten hoe ze werkt, steek er dan een heel kostbare vrije zaterdagochtend in? Dan kun je zien hoe snel ze is, of ze grondig werkt, of er dingen zijn die ze lastig vindt . . . . .

Ik heb zelf problemen met traplopen, heb al een tijd hh hulp. Groot wasgoed zoals dekbedovertrekken gaan op de gemeenschappelijke zolder (ik woon in een appartementencomplex). Ik heb een tijdje een hulp gehad die niet naar die zolder durfde omdat ze last had van claustrofobie (zolder donker, lichtknop niet naast de deur). Met haar als hulp kon ik nog zelf het wasgoed naar zolder brengen . . . . . .

Dat soort dingen bedoel ik. Overigens heb ik nu weer een andere (vaste) hulp die gewoon alles aanpakt en doet . . . .
Als je zelf geen tijd of geen zin hebt in het huishouden is het heerlijk thuiskomen in een schoon huis.

Het klinkt inderdaad wat decadent een huishoudelijke hulp als je zo jong bent. Je zal denk ik voornamelijk commentaar krijgen van oudere vrouwen in je omgeving die vinden dat je dat toch gewoon zelf moet kunnen als je zo jong bent.

Die vrouwen vergeten dan voor het gemak maar even dat ze zelf huisvrouw waren en zeeën van tijd hadden voor het huishouden dat in tegenstelling tot jij. Als je (meer dan ) full time werkt heb je simpelweg te weinig tijd voor het huishouden.
Spreek een proeftijd van een maand af voor beiden en evalueer dan die maand.Begin met haar te vragen hoe ze het vind gaan,heeft ze tijd genoeg of juist te weinig,hoe bevallen de schoonmaakproducten,heeft ze voorkeur voor andere producten of niet en dan jij,hoe vind jij het gaan.

Zo weet je gelijk wat je aan elkaar hebt.En durf ook eerlijk te zeggen als iets je niet bevalt.
Hai even snel een berichtje vanuit the office....drukdrukdruk weer..

Maar bedankt voor alle tips alvast! Helemaal super!
Waarom voel je je verplicht je te verdedigen? Je helpt de economie een handje, wat is daar mis mee?
ipv je schuldig voelen, ben trots op wat je bereikt hebt en dat je het je kunt veroorloven hulp in te huren zodat je tijd hebt voor leuke dingen.

Je hebt groot gelijk
Hahaha bedankt voor alle leuke reacties:).

Ja voelde me gewoon raar en wat schuldig...omdat ik nog vrij jong ben.

Maar mede door jullie reacties begin ik wel in te zien dat als ik dit wil dat ook gewoon kan! en ik me daar niet gek over hoef te voelen!
Ik heb een beetje hetzelfde, 30, alleen wonen, baan van 50+ uren en 20 uur reistijd per week. Ik heb sinds een jaar een hh, en wat is dat fantastisch. Mijn huis klinkt als dat van jou, en dan is 2 uur per week voldoende. Als je zo weinig thuis bent, maak je ook niet veel vies :-).

En inderdaad, ik had wat oudere mannelijke collega's die het belachelijk vonden, maar die van hun ouderlijk huis uit getrouwd waren met een fulltime huisvrouw en dus nog nooit een stofzuiger vast gehad hebben. Tja, dat boeit me dan dus niet zo (ik persoonlijk vind het belachelijk dat zij 50 euro per week uitgeven aan sigaretten, dat is veel meer dan mijn hh, en je huis wordt er alleen maar viezer van. Maar dat is hun zaak, en niet de mijne, en daar zeg ik dus ook niks van)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven