Geld & Recht alle pijlers

Moeder geeft vader geen omgang met kind. Afdwingen mogelijk?

08-07-2011 13:24 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste allemaal,

Ik heb al wel wat berichten gelezen die in de buurt komen van dit onderwerp, maar deze situatie is toch weer iets anders.

Man en vrouw zijn uit elkaar gegaan. hebben 1 kind samen. Gaat jaren 'goed'. Er is normaal omgang. Tot dat vrouw een nieuwe partner krijgt. Contact gaat moeizamer en niks is meer mogelijk. Tot zo ver nog wel begrijpelijk (weliswaar niet helemaal eerlijk, maar oke).

Dan belt moeder de vader op een bewuste dag op dat ze is verhuist (3 uur rijden) en dat het kind al school volgt in de nieuwe woonplaats. Vader gaat niet akkoord. Moeder wil niet communiceren. Vader spant rechtzaak aan. Kinderbescherming komt erbij. Doet onderzoek. Lopende het onderzoek gaan bijna alle omgangsweekenden NIET door.

Kan een vader naar de politie om bijv. aangifte te doen. HIj krijgt zijn kind gewoon niet te zien. Moeder geeft aan dat ze de omgangsregeling tot nader onder opschort.

Vader gaat kinderbescherming wel informeren, maar kan hij verder iets?
Alimentatie stoppen vind ik ook niet de oplossing, maar als je boos bent dan....
O erg dit...

hier op school is een geval waarvan ik benieuwd ben hoe het gaat omdat de Duitse staat ook betrokken is volgens mij.

In Nederland geboren. Ouders uit elkaar. Moeder gaat er vandoor weer naar Rusland. Vader krijgt kind. Kan voor het werk naar Duitsland. Woont over de grens Kind is door de week bij oma/tante/nichtje ,zitten samen op school en in het weekend gaat ze naar haar vader (die door de week ook bijna elke dag komt maar voor afstand school is dit de beste oplossing qua opaas enz. gaat al Jaaaaaaren goed. Nu komt van de week ineens die moeder aanzetten en wil kind uit de klas meenemen. Na 6! jaar komt ze haar kind halen waar ze in 6 jaar niet naar omgekeken heeft. Gelukkig is school niet gek natuurlijk en hebben ze dat niet gedaan,maar er worden nu allerlei rechtzaken aangespannen. Zij woont in duitsland of rusland weet het niet maar ben heel benieuwd of dat grietje nog terugkomt na de vakantie.want de moeder zla weer voorrang krijgen gok ik zo.
Puck
quote:zomersevlaflip schreef op 08 juli 2011 @ 14:13:

Alimentatie stoppen vind ik ook niet de oplossing, maar als je boos bent dan....Herkenbaar hoor!
quote:zomersevlaflip schreef op 08 juli 2011 @ 14:13:

Alimentatie stoppen vind ik ook niet de oplossing, maar als je boos bent dan....

Begrijpelijk, maar het brengt je alleen maar ellende. Plus dat je je kind ermee te kort doet. Je neemt namelijk nog meer zorg weg dan wat je al is afgenomen.

Het voelt oneerlijk, maar bedenk dat je alimentatie betaalt voor het kind, niet voor de moeder.
Eens. Het is gewoon balen dat het geld bijna niet naar het kind gaat maar naar moeder en met name diens vriend (roken, drank en drugs).
Als het aannemelijk is dat het geld wordt opgemaakt door moeders en vriend, is er dan geen mogelijkheid om het te storten op een rekening waar alleen het kind (later) bij kan? (tis maar een idee, geen verstand van) Het is tenslotte voor het kind niet voor de moeder.
quote:Maja82 schreef op 08 juli 2011 @ 14:34:

Als het aannemelijk is dat het geld wordt opgemaakt door moeders en vriend, is er dan geen mogelijkheid om het te storten op een rekening waar alleen het kind (later) bij kan? (tis maar een idee, geen verstand van) Het is tenslotte voor het kind niet voor de moeder.Nee dat kan niet.
Gaat het nog wel goed met het kind bij de moeder? Die vriend klinkt niet echt als een lieverdje? Je vriend kan ook vragen dat zijn dochter aan hem wordt toegewezen.

Wat me heel belangrijk lijkt als de moeder omgang frustreert, is op andere manieren contact houden met het kind. Kaartjes sturen, bellen, e-mailtjes, berichtjes op hyves/facebook voor zover het meisje daarop zit en de moeder dit toelaat. Je kan er in elk geval voor zorgen dat ze weet dat hij aan haar denkt en haar belangrijk vindt.
Ga in therapie!
De alimentatie staat er los van. Als je vriend denkt dat zijn dochter te kort komt of wordt verwaarloosd, kan hij dit bij de rechter ter sprake brengen.
Ga in therapie!
Er schijnt een manier te zijn om iets van een rustfund te maken voor de kinderen en daar geld in te storten voor studie en dergelijke. Maar hoe en wat is mij ook niet bekend.
Nee, Sgaaaaapie, dat mag niet. Alimentatie wordt aan de verzorgende ouder overgemaakt.
Ga in therapie!
Ok Dubiootje, ik heb weer iets geleerd.
Alimentatie wordt tot het 18de jaar aan de verzorgende ouder overgemaakt die het naar eigen inzicht mag besteden. Is geen onderuit komen aan.

Als er in het gezin sprake is van drugs en drankmisbruik, waarom heeft vader dat dan niet eerder aangekaart? Waarom vraagt hij geen hoofdverblijfplaats bij hem?
O mijn God, wat een heks van een mens. Hoe triest om je kind hier voor in te zetten.
Ik zit een beetje te denken... als het gedoe begon toen zij een nieuwe partner kreeg, speelt bij haar misschien de wens om een nieuw gezin te stichten (niet per se met een nieuw kind, maar een gezinnetje te vormen van haar, nieuwe vriend en kind).

Ik lees dat hier ook wel eens, dat moeders helemaal opnieuw willen beginnen met een nieuwe partner en dat hun ex dan maar "in de weg zit".
Ga in therapie!
We proberen zeker op allerlei manieren contact met het kind te houden. Bellen (neemt niet op) sms (geen reactie) mailtjes (geen reactie). Ze heeft ons een tijd geleden wel verteld dat ze de mailtjes wel leest, maar niet mag antwoorden van mama.

mama wil er voor gaan zorgen dat papa gewoon niet meer bestaat in het leven van het kind.

We weten pas sinds kort van de nieuwe partner af (iets voor haar verhuizing). Zowel kind als moeder hebben dit verzwegen voor vader. We hebben ook nooit kennis gemaakt met hem.
Ik heb alle reacties heel vlug gescand, dus wellicht dat mijn post enigszins dubbel of mosterd overkomt.

Ten eerste een dikke want het is natuurlijk een klote situatie!

Ik ken alle ins en outs niet, maar feit dat de kinderbescherming erbij gehaald is geeft al aan dat de rechter zich in hoofdzaak grondig wil laten informeren.

Daarna komt meteen in mij op: span een kort geding aan, waarin je naleving van de omgangsregeling vordert. Alleen op die manier kun je op zeer korte termijn de omgangsregeling laten hervatten. Eventueel zou een dwangsom kunnen worden gevorderd, voor elke keer dat moeder de kinderen niet brengt/meegeeft is zij bijvoorbeeld ¤500 schuldig. Dit werkt zeer effectief!

Hart onder de riem: tegenwoordig is de wet bevordering voortgezet ouderschap na echtscheiding in zwang. Dit houdt zoveel in dat moeder VERPLICHT is de omgang tussen vader en kids te bevorderen. Dit geeft zowel advocaat van vader als de rechter meer handvaten om dit soort praktijken tegen te gaan.

Nog een tip: als vader medegezag heeft dient hij toestemming te geven voor de verhuizing verder dan 50 km vd huidige woonplaats. Doet hij dit niet, gaat het feest niet door.
Nog niet alles gelezen maar de vader kan een kort geding starten om de omgangsregeling te hervatten. Mijn vriend zit in een zelfde soort situatie en die heeft per direct weer omgang gekregen + zijn ex heeft een dwangsom opgelegd gekregen.

Zie dat hierboven dezelfde reactie gegeven is. Zet trouwens nooit de alimentatie stop. Probeer als vader de redelijke ouder te blijven. Ga niet in discussie met ex. Laat haar stom doen en probeer er boven te staan! Maak geen afspraken via de telefoon maar leg alles per mail of sms vast zodat dat later in de rechtbank ook weer gebruikt kan worden.
Vlaflip, er worden hele goede tips gegeven. Wat een enorm domme kip, die moeder. Ze realiseert zich niet dat ze alleen haar kind ermee heeft. Die zal het haar later zeer kwalijk nemen.

Als domheid kon loeien, dan ging de hele dag het luchtalarm af.

Kijk ook eens op de website www.1oudder.nl

Het forum daar kan heel wat info geven. Er is een lid die veel juridische info kan geven, peterpan.

Heel veel sterkte en succes!
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
@ zomersevlaflip sterkte met deze rot situatie. Pas ook goed op jezelf. Mijn vriend heeft zijn kind nu zo'n 7 jaar niet kunnen/mogen zien. Hij is gestopt met het getouwtrek, maar heeft het er ontzettend moeilijk mee. Ik hoop dat het voor jullie beter uitpakt.
Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes. Weet je dat het echt helpt om er zo over te praten en lieve reacties te horen.

Cameron, ik ga eens op de site kijken. bedankt.

Silvy, we zijn al een rechtzaak gestart. Kort geding is nu dus even to much. De kinderbescherming doet nu onderzoek (praat met vader, moeder en beide scholen) en doet dan een advies aan de kinderrechter.

We zullen moeten hopen dat dit in het voordeel van ons komt zodat we de kleine een goede toekomst kunnen geven. Wij beseffen namelijk wel maar al te goed dat het kind een vader en moeder nodig heeft. Dus als het bij ons zou komen (eis) zorgen wij wel voor omgang met moeder. Andersom is dat nu niet toegestaan van moeder.

uiteindelijk ben ik wel bang dat moeder er mee weg komt. Simpelweg omdat bij een uitspraak dat het kind naar vader moet (wat al niet vaak gebeurd) moeder dit nooit toestaat. En wie helpt je het kind ophalen? niemand. dan kan je dus weer een neiuwe rechtzaak aanspannen.
Goed dat je vriend heeft geëist dat zijn dochter nu bij hem komt wonen. Wel erg verdrietig voor dochter zelf dat het zo moet.

Mocht dit worden toegewezen, dan denk ik niet dat het een probleem is dat ze daadwerkelijk naar jullie toe komt, tenzij moeder het kind ontvoert. Wil ze haar niet meegeven, dan kan ze bijvoorbeeld van school worden opgehaald. Maar hoe dan ook is het heel pijnlijk voor dochter als haar moeder nergens aan mee wil werken. Onbegrijpelijk dat de moeder dat zelf niet ziet.

Een kort geding kan vrij makkelijk in het kader van een rechtszaak worden opgestart, dus dat kun je in gedachten houden. Ik weet niet of je mediation kunt eisen in kort geding? Dat zou misschien ook nog een optie zijn: eisen dat moeder om de tafel gaat zitten om tot een oplossing te komen.
Ga in therapie!
Mediation opleggen kan een rechter wel, meewerking opleggen niet. En dat is ook precies hier het manco:quote:LettieC schreef op 08 juli 2011 @ 15:49:

Hart onder de riem: tegenwoordig is de wet bevordering voortgezet ouderschap na echtscheiding in zwang. Dit houdt zoveel in dat moeder VERPLICHT is de omgang tussen vader en kids te bevorderen. Dit geeft zowel advocaat van vader als de rechter meer handvaten om dit soort praktijken tegen te gaan.

Nog een tip: als vader medegezag heeft dient hij toestemming te geven voor de verhuizing verder dan 50 km vd huidige woonplaats. Doet hij dit niet, gaat het feest niet door.

Moeder is verplicht de omgang te bevorderen, maar dat is zo vaag dat je je daar makkelijk uit kan manipuleren. Op kind inpraten, kind wil echtechtecht niet naar vader....

Overigens kan een rechter niet de omgang stop zetten bij een gezaghebbende ouder, alleen opschorten.

Zelfde als met verhuizen: als de verhuizing al heeft plaats gevonden, doe je er niks meer tegen. Officieel moet moeder het aan vader vragen, maar als het kind al elders woont en naar school gaat, wordt er toch uitgegaan van de huidige situatie. Mocht blijken dat het kind er moeite mee heeft om uit haar oude omgeving weg te zijn, dan sta je als vader sterk. Mocht het kind goed functioneren in de nieuwe omgeving, dan wordt kind daar niet zomaar weer uit getrokken. Hoe oneerlijk dat ook is voor de achterblijvende ouder.

Het uitgangspunt bij dit soort zaken zowel voor de rechter als voor de kinderbescherming, is het welzijn van het kind, niet dat van de ouders. Je zult dus aan moeten kunnen tonen dat het kind niet gebaat is bij hoofdverblijf bij moeder (en dus de nieuwe omgeving), om de verblijfplaats van het kind te laten wijzigen.
quote:zomersevlaflip schreef op 08 juli 2011 @ 13:24:

beste allemaal,

Ik heb al wel wat berichten gelezen die in de buurt komen van dit onderwerp, maar deze situatie is toch weer iets anders.

Man en vrouw zijn uit elkaar gegaan. hebben 1 kind samen. Gaat jaren 'goed'. Er is normaal omgang. Tot dat vrouw een nieuwe partner krijgt. Contact gaat moeizamer en niks is meer mogelijk. Tot zo ver nog wel begrijpelijk (weliswaar niet helemaal eerlijk, maar oke).

Dan belt moeder de vader op een bewuste dag op dat ze is verhuist (3 uur rijden) en dat het kind al school volgt in de nieuwe woonplaats. Vader gaat niet akkoord. Moeder wil niet communiceren. Vader spant rechtzaak aan. Kinderbescherming komt erbij. Doet onderzoek. Lopende het onderzoek gaan bijna alle omgangsweekenden NIET door.

Als vader voogddij en ouderlijkgezag heeft, dan kunnen moeder en kind níet verhuizen zónder toestemming en de handtekening van vader!
@ zomersevlaflip.

een tip voor je: houd een dagboek bij met wat je doet en wanneer, zoals toen een kaart gestuurd, toen een mail gestuurd, toen gebeld etc.

en ook al reageert kind niet (omdat ze dat niet mag), gewoon blijven mailen, bellen etc.

Helaas kan in NL ondanks alle verplichte dingen dit nog steeds voorkomen.

uitgangspunt is: er is een conflict tussen twee mensen. Maar als 1 persoon dit niet wil oplossen, valt het niet op te lossen....

Heel veel sterkte voor jullie samen. En blijf praten met je partner, dat is 1 van de meest belangrijke dingen! Denk om jezelf....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven