Ui vervangen door iets anders?

20-07-2011 11:12 24 berichten
De smaak van ui gaat me steeds meer tegenstaan. Ik heb gisteravond een gerecht met ui gegeten, en ik proef het nu nog in mijn mond na 2 keer tandenpoetsen, mondwater en kauwgum.

Ui is wel een smaakmaker, maar kun je dit niet vervangen door iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Prei ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Kauwen op peterselie wil volgens mij wel helpen.

Tegen die uiensmaak dan, niet als smaakvervanger
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Rode ui? Die is wat zoeter van smaak en blijft minder lang hangen, vind ik.
als het 'n koude toepassing is: bieslook
Ja, probeer ook eens een ander soort ui of prei. (Plus een tongschraper?) Fijngesnipperde bieslook of zelfs heel fijngesnipperde prei kan je rauw gebruiken.
sjalotjes?

Volgens wiki: Sjalotjes hebben een iets verfijndere smaak dan normale uien en zijn tevens beter verteerbaar.
lente- of bosuitjes zijn ook wat zachter van smaak en sjalotjes ook.

Via Google vond ik dit http://www.vegatopia.com/ ... -die-geur-is-des-duivels-

misschien het proberen waard?

En anders misschien gewoon minder ui gebruiken.
prei vind ik toch heel wat wranger van smaak dan ui/sjalot

en die blaadjes zijn zo taai als je ze niet eerst lang kookt
Dank voor alle goede tips!

Bosui, sjalot en rode ui ga ik uitproberen!
oh en ik vond nog de tip om de uienringen 15 min te marineren in azijn of in ijswater te leggen om de smaak wat te verzachten.
Ik eet liever geen ui want ik vind het niet lekker en meestal vervang ik het door lente ui en/of bieslook.
Langer fruiten?

Rauw ben ik ook geen liefhebber van (veel) ui..
En ik ga ook eens op zoek naar dat Duivelskruid Starshine!
knoflook
Ik vind eten juist lekkerder zonder ui. Bovendien gaat mijn dekbed er nogal van wapperen, dus ik eet het niet meer.
Zoete ui. En alle die al genoemd zijn.

Wat ik een keer gelezen heb is het hart van de ui die de erge smaak heeft. Sindsdien haal ik het hart er altijd uit (bij de gewone ui dan he). Ik heb nooit last verder van ui dus of het waar is weet ik niet.

Verder zou je als je het alleen pittiger wilt hebben ook kunnen denken aan tabasco of wat sambal. Of uienpoeder.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ui langer op een lager pitje bakken, dan wordt hij wat zoeter en minder scherp van smaak... De smaak van ui krijg je goed weg met peterselie...
Ja, ik snij ook altijd het hart er uit.

Prei rauw gebruiken dat kan alleen met heel jonge prei of het zachtere gedeelte. Heel fijn gesneden zodat het niet gaat overheersen qua smaak. Hoe fijner gesneden, hoe minder overheersend het is. Vergelijk het met een peper. Daar moet je ook geen te grote stukken van in je mond krijgen.
Pumps, ik haal ook bijv. ook altijd het hart uit de witlof, dat geeft de bittere smaak, en uiteraard 2 a 3 cm van de uiteinde. Ik heb heerlijke lof die een zachte smaak heeft.

Verder eens met je posting.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik haal ook altijd het hart uit de knoflook, zo'n klein uitlopertje. Heb wel eens gelezen dat je daarvan last van je buik kunt krijgen bij veel knoflook.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ik wist niet waarom ik de harde kern eruit haal, maar dat doe ik ook met witlof. Heb ik geleerd uit zo'n oud boekje van Bleu Band over groenten. Toen ik nog een nitwit was op kookgebied. Daar staan heel leuke foto's in als uitleg hoe een groente schoon gemaakt en wat ervan gebruikt kan worden. In de meeste recepten staat het er wel bij, maar als het niet zo is dan zoek ik het daarin altijd even op.

Dat uitlopertje van de knoflook wordt ook wel eens genoemd. Sindsdien haal dat er ook uit. Ik kook wel eens ui en knoflook gewoon mee met bepaalde groenten. Gekookt is de smaak weer anders dan gebakken.
Idd Vicky, het schijnt dat de nare smaak ook bij knoflook in het hart zit. Ik snij die dingen ook altijd eerst door de midden en dan het hart eruit.

Bij witlof zeker, wil je ze nog "heel" in de ovenschotel kan dat best nog met ham en kaas. Ik heb de laatste keren een ovenschotel ermee gemaakt en het in stukjes gesneden en verder een lekkere ovenschotel mee gemaakt, het smaakte echt super lekker.
Gewoon geen ui meer eten.. Ik vind het zooo vies en je eten is veel lekkerder zonder omdat je de andere dingen dan tenminste proeft ipv alleen die overheersende ui
Internagelaktisch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven