Domme column mantelzorg Sabine Uitslag

19-07-2011 22:46 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie link. Is column van CDA- politicus over mantelzorg.

Duidelijk nog nooit zelf mantelzorg verleend. Zo dom...

http://www.zorgwelzijn.nl ... ardevolle-samenleving.htm
quote:_Morena_ schreef op 20 juli 2011 @ 13:20:

Gaia, mijn reactie is na aanleiding van column van Sabine Uitslag.

gelukkig haha!

Ik vroeg het maar ff na, gezien ik al wat tegengas kreeg n.a.v. mijn posts hier (en uiteraard verwacht), en ik vaker hier op het forum wordt aangesproken met dergelijke benamingen (gans, schoonmoeder, trol, koningin, naieveling, en zo kan ik nog wel even doorgaan) in negatieve zin, als men het niet met mij eens is .. Tsja dat is waar de wereld heen gaat, niets nieuws onder de zon. We hoeven het niet altijd eens te zijn maar laten we het netjes houden.
Ik snap het niet. Wat wil ze nou zeggen? dat mantelzorg heel normaal is en dat mantelzorgers geen extra aandacht of erkenning verdienen?

Of is dit eigenlijk een bezuinigspraatje en wil ze de minimale regelingen die er voor mantelzorger zijn afschaffen?

Als ze het zo fantastisch vind om voor mensen te zorgen moet ze haar baan maar opzeggen, ik ken nog genoeg mensen die haar hulp kunnen gebruiken (de vergoeding bestaat puur uit de vreugde van het helpen, uiteraard)

Ik zou willen dat mantelzorgers eens de tijd namen om naar een yoga cursus te gaan....Er zijn nog steeds heel veel overbelaste mantelzorgers, maar dat vind mevrouw Uitslag blijkbaar onzin?
Mijn schoonmoeder, moeder en wij dochters en schoondochters willen ook wel een yogalesje, mijn schoonvader inmiddels drie hersenbloedingen verder (wachtend op de fatale, nl. uitbehandelt zoals dat heet) grootste schade op geestelijk vlak, korte termijn geheugen aan gort, agressieve buien, geen gesprekken meer kunnen volgen, en diverse lichamelijke beperkingen.(en nee CDA muts dank je wel zeggen kan hij niet meer dus daar hoef je het niet voor te doen ) hem alleen laten is er niet meer bij, meenemen ergens naar toe gaat niet meer. Mijn vader heeft Alzheimer, korte termijn geheugen heel slecht, verteld telkens hetzelfde, kans op verdwalen etc. karakterverandering etc. Daarnaast reuma, mijn moeder en schoonmoeder zitten aan hun plafond, kunnen het niet meer volhouden want ook hun nachtrust is er al een hele tijd aan. Wij dochters doen wat we kunnen, naast ons werk en gezin, en ook wij lopen op ons tandvlees, zal maar gauw die mantelzorgbijdrage aanvragen, dan voelen wij ons ineens een stuk beter deze blonde muts heeft geen idee waar ze het over heeft!
@Christiane: wonen jou vader en schoonvader nog thuis?

Sterkte!
Daarom is het dus zo belangrijk dat de politiek kijkt naar welke zorg gewenst is, óf er voldoende mantelzorg beschikbaar is, en in hoeverre de mantelzorgers überhaupt (een deel van) de zorg op zich kunnen nemen.

Zoals ik al zei, ik vind de manier waarop Sabine haar voorbeelden uitkiest ook nogal kriebelig. Ze verliest daarmee absoluut punten, door in feite het punt te missen dat mantelzorg méér is dan enkel wat klusjes in huis etc. En dat het inderdaad heel zwaar kan zijn, met name wanneer het om ernstig zieken gaat. En daar moet de politiek zich juist op richten.

Waar ik bij blijf is dat ik haar gelijk geef wat betreft de waarde van mantelzorg. Namelijk, men vergeet hoe waardevol de hulp van een mantelzorger kan zijn voor de zorgbehoevende. Er kan gewoonweg niet zomaar één lijn worden getrokken omdat iedere situatie anders is. We zien dat veel mensen het als minder vanzelfsprekend ervaren om mantelzorg te bieden. Ook een logisch gevolg van o.a. maatschappelijke ontwikkelingen.

In principe is de ware mantelzorger, vind ik, iemand die die hulp graag en op eigen initiatief kan en wil bieden, voor zover dat binnen zijn/haar mogelijkheden ligt.

En daar moet de politiek de nadruk leggen, bij die verzorgers, want die mensen zouden wel wat beter beloond mogen worden. Om een voorbeeld te noemen, het gevaar is dat mensen behorend tot deze gedreven groep mantelzorgers veel te veel hooi op de vork gaan nemen, waardoor zij zelf in de problemen kunnen komen met bijv. hun eigen gezondheid, of werk, etc.. Ik ken genoeg voorbeelden. En dat is pas schrijnend.
Ik begrijp iets niet. Natuurlijk is het een heel domme column van deze mevrouw. Echter, het lijkt hier alsof iedereen het met haar oneens is. Terwijl statistisch gezien er een meerderheid het met haar eens zou moeten zijn. Immers, een meerderheid heeft toch voor deze regeringspartijen gestemd? Kennelijk willen de meeste mensen het zo.
Tja, voldermort, het CDA is weliswaar regeringspartij, maar ze zijn toch vrij klein (20 zetels ofzo). Bovendien ben ik het ook niet altijd eens met de partij waar ik op stem. Je kiest toch wat je het beste lijkt, maar het 100% met iemand eens zijn, dat is me nog nooit gelukt...
Uhm... Voldermort, als je alle posts hier doorneemt zie je dat o.a. ik het deels met de column eens ben. Niet iedereen is het oneens dus. Weliswaar deels hè, dus ook niet 100% eens. Zoals Vosje zegt, en wat idd vaak voorkomt; het geheel met iemand eens zijn t.a.v. alle denkbare standpunten is natuurlijk een uitzonderlijk verschijnsel..
quote:voldemort schreef op 21 juli 2011 @ 01:37:

Ik begrijp iets niet. Natuurlijk is het een heel domme column van deze mevrouw. Echter, het lijkt hier alsof iedereen het met haar oneens is. Terwijl statistisch gezien er een meerderheid het met haar eens zou moeten zijn. Immers, een meerderheid heeft toch voor deze regeringspartijen gestemd? Kennelijk willen de meeste mensen het zo.Dus jij bent het op alle punten eens met de partij waar je op hebt gestemd?
quote:justme27 schreef op 21 juli 2011 @ 10:39:

[...]

Dus jij bent het op alle punten eens met de partij waar je op hebt gestemd? mijn gedachten
quote:gaia9 schreef op 21 juli 2011 @ 00:00:

Waar ik bij blijf is dat ik haar gelijk geef wat betreft de waarde van mantelzorg. Namelijk, men vergeet hoe waardevol de hulp van een mantelzorger kan zijn voor de zorgbehoevende. Er kan gewoonweg niet zomaar één lijn worden getrokken omdat iedere situatie anders is. We zien dat veel mensen het als minder vanzelfsprekend ervaren om mantelzorg te bieden. Ook een logisch gevolg van o.a. maatschappelijke ontwikkelingen.

In principe is de ware mantelzorger, vind ik, iemand die die hulp graag en op eigen initiatief kan en wil bieden, voor zover dat binnen zijn/haar mogelijkheden ligt.

En daar moet de politiek de nadruk leggen, bij die verzorgers, want die mensen zouden wel wat beter beloond mogen worden. Om een voorbeeld te noemen, het gevaar is dat mensen behorend tot deze gedreven groep mantelzorgers veel te veel hooi op de vork gaan nemen, waardoor zij zelf in de problemen kunnen komen met bijv. hun eigen gezondheid, of werk, etc.. Ik ken genoeg voorbeelden. En dat is pas schrijnend.

Naast de open deur dat mantelzorg heel waardevol is, daar is volgens mij het namelijk niemand mee oneens, begin je zelf ook nog eens over belonen. Je denkt toch niet dat Sabine dit stukje voor de kat zijn viool heeft geschreven.

Mensen die mantelzorg verlenen hoeven daar als het aan Sabine ligt niet materieel voor beloond te worden. Ja, op immateriele wijze, het besef dat ze een waardevolle dienst leveren, dat is de beloning. En gezien het feit dat het hier om het CDA draait zit een plekje in de hemel er misschien ook nog wel in.

Hoera.

Maar ik hoef ook geen vergoeding voor de zorg die ik lever. Ik wel wel aanvullende zorg. Omdat het nodig is, omdat we hier thuis anders met zijn allen verhongeren en vervuilen.

En dan is PGB eigenlijk een stuk goedkoper dan zorg in natura. Maar goed, andere discussie.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Gaia, de crux is natuurlijk dat deze column geschreven is met het expliciete doel om te zorgen dat mantezorgers NIET beloond hoeven worden. dat 'we met zijn allen' maar even snappen dat die mantelzorger genoeg heeft aan de eeuwige dankbaarheid van zijn naaste. Dat bovendien die mantelzorger MAKKELIJK alle benodigde zorg op kan brengen, dat kost hem of haar namelijk niet meer dan slechts een beetje yoga missen. Conclusie: PGB's schaffen we af, ZiN maken we moeilijk bereikbaar (want anders wordt het allemaal te DUUR!!) en die mantelzorgers die zijn zo waardevol en zo betrokken en die hebben het er allemaal toch wel voor over, dus als we nu de rest van het volk maar voorhouden dat deze mensen hun 'beloning' al binnen hebben, zeurt over een jaartje niemand meer over dat snijden in de zorg.
.ja ja ik zie die crux in hoor, is niets nieuws.

Lees maar terug, daarom maak ik mij namelijk óók zorgen over de politieke benadering van deze kwestie zoals ik al meldde.

Het kan zijn dat ik onduidelijk schrijf, of dat enkel wordt gelezen waar jullie het niet mee eens zijn. Hetgeen ik hierboven lees, over hoe ik hierover zou denken volgens jullie, klopt totaal niet namelijk. Jullie missen mijn crux ;)

Ik begin idd zelf ook over belonen, want o.a. daar ligt het probleem. Belonen en beschermen van mantelzorgers, met name wanneer het dus om kritieke situaties gaat waarbij zorgbehoevende alle hulp nodig heeft waar mogelijk, en dit door de politieke overwegingen dreigt te verliezen.

Juist voor die mensen die de hulp hard nodig hebben, en een mantelzorger dreigt af te haken of weg te vallen, t.g.v. bijvoorbeeld weinig/geen financiele beloning, en/of bijv. doordat het gewoonweg te zwaar is geworden, is het politieke standpunt zeer zorgwekkend. En dat schreef ik reeds in voorgaande posts zij het met andere bewoording.
quote:gaia9 schreef op 21 juli 2011 @ 18:06:

Het kan zijn dat ik onduidelijk schrijf, of dat enkel wordt gelezen waar jullie het niet mee eens zijn. Hetgeen ik hierboven lees, over hoe ik hierover zou denken volgens jullie, klopt totaal niet namelijk. Jullie missen mijn crux ;)

.

Dat komt omdat jij schreef dat je het gedeeltelijk met Sabine eens bent. Ondertussen vraag ik me af wat je dan met haar eens bent?

Want behalve dat zorg zo waardevol is (sta jij ook zo op de tocht?) zie ik tussen jouw en haar standpunt niet zoveel overeenkomsten.

En op basis van haar stuk kun je ook nog concluderen dat ze zorg helemaal niet zo waardevol vindt. Niet meer dan een ontbijtje maken voor je vriendje.

Dat maakt het/jouw standpunt onduidelijk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
@Voldemert: jouw gedachtegang kan ik niet volgen.

Sabine Uitslag heeft deze column op persoonlijke titel geschreven. Dit is geen boodschap van haar partij. Bovendien kun je het nooit eens zijn met alle standpunten van een partij. Premier Rutte heeft ook eens aangeven het niet met alles van zijn partij eens te zijn.
Mijn vader en schoonvader zijn nog thuis..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven