Autokeuring: hoe gaat dat ?

24-07-2011 16:31 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal jaren ga ik eindelijk zelf naar de autokeuring. Voorheen deed mijn vriend dat, of iemand van het bedrijf waar ik werk ofzo...

Nu vraag ik me af hoe het er daar aan toe gaat.

Moet ik in de auto blijven zitten en alles 'demonstreren'. (Want ken helemaal niets van die technische benamingen, ken hooguit het verschil tussen grote lichten en dimlichten, en dat is zo technisch zelfs nog niet.)

Of is het gebruikelijk om van bij het begin uit te stappen en die mannen dat allemaal zelf te laten doen?

Ik zie me daar al naast de 'brug' rijden etc. :D

Help deze autist.
Ik breng mijn auto 's ochtens naar de garage, parkeer hem buiten, geef de sleutels af en krijg de sleutels van de vervangende auto. 's Avonds haal ik hem weer op.
Heel eenvoudig: Auto wegbrengen en daarna weer ophalen.

Misschien kun je wachten, maar je hebt kans op een steekproef en dat kan dan weer heel lang duren.

Je hoeft zelf niets te doen, hoor, behalve betalen dan.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Je brengt je auto naar de garage (of naar diegene die de keuring doet). je parkeert je auto, je loopt naar binnen, en je geeft je sleutels af.

Je krijgt een leen auto mee waar je mee naar huis rijdt.

Je wordt gebeld als de auto klaar is. Je wordt ook gebeld als ze gebreken hebben gevonden.

Je haalt de auto op.

Tenminste..zo gaat het bij mij..
Je parkeert de auto bij de garage. Loopt naar binnen en meld je bij de balie. Geef aan dat je komt voor de autokeuring. Houd je autopapieren (zitten meestal in een mapje) bij de hand. Overhandig dit wanneer daarom wordt gevraagd. Geef je autosleutels af en ga zitten en neem een kopje koffie en lees wat (een aanrader is zelf wat te lezen meenemen) of laat je ophalen door iemand anders en weer terug brengen wanneer je auto is goedgekeurd. Wanneer je auto is goedgekeurd betalen en wegwezen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik breng de auto; wacht een uurtje en neem hem dan weer mee. In de tussentijd loop ik even langs de winkels.Dus geen leenauto nodig.
quote:ossiepossie schreef op 24 juli 2011 @ 16:34:

Ik breng mijn auto 's ochtens naar de garage, parkeer hem buiten, geef de sleutels af en krijg de sleutels van de vervangende auto. 's Avonds haal ik hem weer op.Huh ? Heb jij het over de autoKEURING (geen onderhoud bij garage, maar jaarlijkse officiele keuring) ? Dat gaat bij ons zo niet van 'sleutels afgeven etc'.
quote:Apollon schreef op 24 juli 2011 @ 16:36:

[...]

Huh ? Heb jij het over de autoKEURING (geen onderhoud bij garage, maar jaarlijkse officiele keuring) ? Dat gaat bij ons zo niet van 'sleutels afgeven etc'.Hoe gaat het dan bij jullie??
Je hoeft helemaal niks te doen, maar meldt ze wel dat ze je moeten bellen als ze iets gaan fixen (om te voorkomen dat je bij het ophalen opeens een torenhoge rekening krijgt voorgeschoteld).
quote:Apollon schreef op 24 juli 2011 @ 16:36:

[...]

Huh ? Heb jij het over de autoKEURING (geen onderhoud bij garage, maar jaarlijkse officiele keuring) ? Dat gaat bij ons zo niet van 'sleutels afgeven etc'.Waar woon jij dan? Bij ons gaat het ook zo. Ik doe echt niks hoor, ik drop mijn sleutels en mijn mannetje regelt de rest.
quote:ossiepossie schreef op 24 juli 2011 @ 16:34:

Ik breng mijn auto 's ochtens naar de garage, parkeer hem buiten, geef de sleutels af en krijg de sleutels van de vervangende auto. 's Avonds haal ik hem weer op.

Ik mis wat stukken

Eerst bel ik even op wanneer ik hem kan brengen, want een garage kan maar een bepaald aantal APK keuringen per dag verwerken. (kan ook nog controle komen of de keuring goed uitgevoerd is)

Vervolgens zeg ik tegen de garage dat wanneer hij mankementen vindt, dat hij me moet bellen voor hij gaat repareren omdat ik de kosten wil weten en wil overleggen met de garage over de reparaties.
Hey , dank voor de vele reacties, maar ik heb de indruk dat het er in Nederlands heeeel anders aan toe gaat dan in Belgie (en veel aangenamer ook, lijkt me)

In Belgie, moet je in lange rijen gaan aanschuiven met je auto, en dan binnenrijden... maar wat er daar binnen allemaal gebeurt, weet ik niet. Je gaat door een soort 'tunnel' en als je eruit rijdt, is ie gekeurd. Haha, nee, niet zoals bij de carwash, er zijn wel degelijk 'mensen' daarbinnen. Maar zo ongeveer is het. Maar meer weet ik niet en dat maakt me zenuwachtig. Hou niet van officiele onbekende dingen. (zoiets ja
Belgie?

Hier in Nederland bel ik op naar de garage:

Hallo met Summer

Mijn auto moet APK gekeurd worden en ik wil ook gelijk een kleine beurt

U kunt uw auto volgende week donderdag komen brengen mevrouw

Donderdag: Hallo ik kom mijn auto brengen, APKtje en een beurt, als de kosten boven de ¤250 zijn willen jullie dan even bellen en dan pik ik hem vanavond weer op

s Middags krijg ik mijn auto dan gekeurd en gebeurd weet terug.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wij droppen onze auto bij de garage en halen hem ´s avonds weer op. Eventueel worden we gebeld als er iets kapot is. Zij doen alles wat betreft controles en afmelden.
quote:Kier_V schreef op 24 juli 2011 @ 16:39:

[...]

Ik mis wat stukken

Eerst bel ik even op wanneer ik hem kan brengen, want een garage kan maar een bepaald aantal APK keuringen per dag verwerken. (kan ook nog controle komen of de keuring goed uitgevoerd is)

Vervolgens zeg ik tegen de garage dat wanneer hij mankementen vindt, dat hij me moet bellen voor hij gaat repareren omdat ik de kosten wil weten en wil overleggen met de garage over de reparaties. ben jij mij????
Je maakt een afspraak bij garage

Op afgesproken datum en tijd breng je je auto

Je geeft je sleutels af

Als het is afgesproken krijg je leenauto mee

's Avonds of volgende dag haal je je auto

Zo gaat het bij elk garagebedrijf volgens mij...
Tja, hoe het in Belgie gaat weet ik niet. Hier doet de garage onderhoud en de APK-keuring. Is geen apart bedrijf ofzo. Misschien kun je je vraag beter op een Belgisch forum stellen, of heeft het keuringsbedrijf een website?
Ja bij ons gaat het ook zo hoor, auto afgeven en later weer ophalen op de afgesproken tijd.

Wel spreek ik altijd af waneer hij me moet bellen over een evt. reparatie. Als het bijvoorbeeld duurder wordt dan ¤150 belt hij eventjes, hoor ik niks dan weet ik dat het meevalt.

Toevallig net de auto laten keuren...hij was helemaal 100% in orde...en ik dus helemaal blij!
Hey raar zeg, echt helemaal anders in Belgie en Nederland. Hier krijg je elk jaar (tenzij je auto jonger is dan 4 jaar) een oproepkaart in de brievenbus, je moet dan verplicht voor die bepaalde datum je auto gaan 'voorrijden' op de officiele autokeuring. Er worden helemaal geen herstellingen gedaan, het resultaat is rood of groen. (Rode kaart is betalen, je auto (laten) repareren waar nodig, en opnieuw naar de herkeuring en opnieuw betalen... zo tot je een groene kaart krijgt)

Is altijd spannend, hier praten de mensen erover alsof het een examen is. Bijvoorbeeld: 'Ik ben door de keuring geraakt!'
quote:Summerdance schreef op 24 juli 2011 @ 16:40:

[...]

ben jij mij????We are much alike :-)
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-periodieke-keuring

En de garage mensen hebben meer verstand van jouw auto dan jij hoor. Maak je geen zorgen over je technische inzicht want jij moet alleen kunnen rijden 9En dan bedoel ik op de weg!).
quote:InyMiny schreef op 24 juli 2011 @ 16:41:

Je maakt een afspraak bij garage

Op afgesproken datum en tijd breng je je auto

Je geeft je sleutels af

Als het is afgesproken krijg je leenauto mee

's Avonds of volgende dag haal je je auto

Zo gaat het bij elk garagebedrijf volgens mij...

Hehe, in Belgie is er degelijk verschil tussen een garage en een keuringcentrum. M'n auto binnenbrengen voor onderhoud in de garage is geen probleem, dat doe ik morgen sowieso. Maar daarna naar de keuring rijden... da's het probleem en het onbekende voor mij.

In Belgie is dat heel officieel: zie maar:

http://www.goca.be
Summer:

"Mijn auto moet APK gekeurd worden en ik wil ook gelijk een kleine beurt"

Zouden ze daar tijd voor maken ?

Sorry, maar kon het niet laten
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
ook in NL heb je garages en heb je garages die zelf mogen afmelden omdat er een keurmeester in da house is.

Principe is hetzelfde, ook in NL krijg je een brief dat je auto aan de keuring toe is en vaak de voorgaande garage waar je karretje gekeurd is, schrijft of mailt je ook nog even.
quote:een_man schreef op 24 juli 2011 @ 16:49:

Summer:

"Mijn auto moet APK gekeurd worden en ik wil ook gelijk een kleine beurt"

Zouden ze daar tijd voor maken ?

Sorry, maar kon het niet laten

Voor mij wel Man

Had ik nog niet gezegd dat ik altijd mijn auto kom brengen in een minirok, high heels en een laag uitgesneden topje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven