Geld & Recht alle pijlers

Belastingdienst schijven

24-07-2011 23:13 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is dit een domme vraag maar ik wil hem toch even stellen. Onlangs heb ik mijn studie afgerond en binnenkort begin ik met 40 uur per week werken. Ik ben nu aan het uitzoeken hoeveel belasting ik ga betalen.

Er wordt belasting afgeschreven aan de hand van 4 schijven. Ik val in schijf 2: van ¤ 18.219 t/m ¤ 32.738. Wordt er nu over de eerste ¤18.219 de belasting gerekend uit schaal 1. Of valt mijn hele inkomen onder schaal 2?
Je het is optie 1. Het eerste valt onder de eerste schijf en zo verder.
Jo bedankt voor je snelle antwoord.
als je in een periode van 3 jaar verschillende inkomens hebt gehad, dan kun je een verzoek tot middeling doen bij de belastingdienst. Dus bijv. 1 jaar studie waarin je bijbaantje hebt gehad of gedeelte van 1e jaar waarin je gewerkt hebt en 2 jaren waarin je fulltime gewerkt hebt.

Er zijn websites waar je dat eenvoudig kunt berekenen (en ook kunt zijn wat de gunstigste jaren zijn). Dat kan wel pas nadat je de definitieve aanslagen over die jaren hebt ontvangen. Dus om te onthouden voor over een paar jaar.
De tip die Mugske geeft is een goede tip. Afgestudeerden vormen een groep die vaak in aanmerking kan komen voor belastingteruggave via middeling. Als uw fiscaal inkomen bijvoorbeeld ¤ 2400 per maand is en het belastbaar inkomen voor de achtereenvolgende jaren 2010, 2011 en 2012 op ¤ 0, ¤ 12.000 en ¤ 28.800 uitkomt is de teruggave via een middelingsverzoek een kleine ¤ 300.

Om een indruk te krijgen of er voor u in de toekomst een teruggaaf in zit, hier alvast 1 van de websites: http://www.belastingwijze ... ingsregeling-inkomen.html
Bedankt voor de tip, dat is bij mij denk ik ook van toepassing. De laatste paar jaar heb ik wel bijbaantjes gehad maar verdiende ik ook weer niet zo veel. Ik ga dit even heel goed uitzoeken.
Wil je dit weten om te kijken hoeveel je netto overhoudt?

Dan kan beter even een ruwe schatting maken door op bruto netto salarischeck te google.

Je betaalt namelijk niet alleen belasting over je bruto loon maar daar komt ook nog een bijtelling bij voor de zorgverzekeringswet en uit eindelijk krijg je natuurlijk wel weer kortingen zoals heffingskorting en arbeidskorting.
Wat ik netto overhoudt heb ik al berekend op een website. Maar ik vond de uitleg die erbij stond niet zo duidelijk. Ik was eigenlijk gewoon benieuw naar hoe dit precies werkt. Niet zo goed opgelet bij economie

Tot nu toe kon ik alle betaalde belasting terugvragen doordat ik voltijd studeerde. Maar ik schrok best van die percentages die je over een fulltime loon betaald.
Oei, dan is er nog meer slecht nieuws: je betaalt nl niet alleen loonbelasting, maar er gaan vaak ook nog allerlei andere dingen vanaf, zoals premies voor je pensioen (niet altijd, maar zo niet moet je dat zelf regelen en gaat het er dus eigenlijk ook af, en dat is best veel) en nog wat dingen. Als je het vrij nauwkeurig wilt weten kun je bij je toekomstige werkgever vaak een pro forma brutto netto berekening opvragen. Die klopt wellicht niet 100%, maar komt wel heel dicht in de buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven