Stoppen met piekeren
dinsdag 28 juni 2011 om 00:02
Ik merk dat ik me vaak veel aantrek van wat mensen tegen me tegen me zeggen. Ik zit dan op een later moment nog te mijmeren over wat de ander zei en wat ik zei. En wat ik beter had kunnen zeggen. Dit kost me zoveel energie dat ik er graag vanaf zou willen komen. Gewoon stoppen met piekeren dus, maar hoe pak je dat aan?? Iemand tips of ervaringen??
dinsdag 28 juni 2011 om 00:26
dinsdag 28 juni 2011 om 00:27
dinsdag 28 juni 2011 om 01:09
Zelfhulpboeken geven je zeker handvatten maar het helpt juist ook als je begeleid wordt door iemand die het mechanisme en de patronen van je gedachten door heeft. Je kunt jezelf namelijk wel op onmogelijke dwaalsporen zetten.
Maar mijn ervaring is dat dit ook een ervaringsdeskundige kan zijn, niet perse een therapeut.
Kijk maar 'ns op deze site: RET
Maar mijn ervaring is dat dit ook een ervaringsdeskundige kan zijn, niet perse een therapeut.
Kijk maar 'ns op deze site: RET
dinsdag 28 juni 2011 om 01:15
RET.
En ook gewoon accepteren dat je dat doet. Dan wordt het vanzelf minder.
Als je jezelf op piekeren betrapt, niet boos worden maar denken... nou ja zeg zat ik weer even te piekeren, "mallerd die ik ben". Niet te zwaar aan tillen, maak je het alleen maar erger mee... Voor je het weet ben je dan boos op jezelf dat je piekert en pieker je over je gepieker...
En ook gewoon accepteren dat je dat doet. Dan wordt het vanzelf minder.
Als je jezelf op piekeren betrapt, niet boos worden maar denken... nou ja zeg zat ik weer even te piekeren, "mallerd die ik ben". Niet te zwaar aan tillen, maak je het alleen maar erger mee... Voor je het weet ben je dan boos op jezelf dat je piekert en pieker je over je gepieker...
dinsdag 19 juli 2011 om 22:30
Ja, mindfulness kan inderdaad helpen, maar dan moet je het wel doen. Misschien vind je het leuk om met mij mee te denken over stoppen met piekeren, zie http://nietlullenmaarpoetsen.blogspot.com/
groetjes,
Sacha
groetjes,
Sacha
dinsdag 2 augustus 2011 om 14:17
hihi een vervolg op mijn 'gewoon mezelf zijn' topic zonder dat ik er wat voor hoef te doen
ik herken het, ik pieker ook wat af. er zijn wel wat truukjes voor, maar helemaal stoppen met piekeren zal moeilijk gaan.
allereerst vond ik het boek 'laat los' van Gijs Jansen erg fijn.
verder zijn er ook truukjes zoals het piekerkwartier, de naam zegt het al: neem iedere dag op een vaste tijd een kwartier waar je mag piekeren wat je wil.
nog een hele leuke: je hebt nodig: een pen een een blok van die plaknotes. (van die plakbriefjes) en een tv of een tafel.
vervolgens schrijf je iedere gedachte apart op een briefje.
(dus niet op 1 briefje 8 gedachtes, maar 8 gedachtes op 8 briefjes) die briefjes plak je dan op je tv scherm zodat na een tijdje het hele scherm vol zit.
let wel: IEDERE gedachte opschrijven! dus als je denkt: 'wat is dit een stomme oefening', of 'ik heb trek in patat' of 'ik heb hier helemaal geen zin in' allemaal op een briefje schrijven.
ik kreeg er trouwens te slappe lach van, maar je schrijft zo wel je hoofd lekker leeg.
nog een bekende truuk: het G formulier. (veel gebruikt door psychologen) dan schrijf je de gebeurtenis op, vervolgens je gevoel, daarna je gedachten. vervolgens ga je die gedachten (bijv iemand heeft iets stoms gezegd waardoor jij je waardeloos voelt of wat dan ook) uitdagen door vragen te stellen.
bijv: wie zegt dat ik waardeloos ben? enz.
daarna ga je antwoord geven op die vraag om als laatste die automatische gedachte om te zetten in een rationele gedachte.
tot slot: probeer een beetje te accepteren dat die gedachten er nou eenmaal zijn. Dat hoort ook bij het mens zijn.
succes!!
ik herken het, ik pieker ook wat af. er zijn wel wat truukjes voor, maar helemaal stoppen met piekeren zal moeilijk gaan.
allereerst vond ik het boek 'laat los' van Gijs Jansen erg fijn.
verder zijn er ook truukjes zoals het piekerkwartier, de naam zegt het al: neem iedere dag op een vaste tijd een kwartier waar je mag piekeren wat je wil.
nog een hele leuke: je hebt nodig: een pen een een blok van die plaknotes. (van die plakbriefjes) en een tv of een tafel.
vervolgens schrijf je iedere gedachte apart op een briefje.
(dus niet op 1 briefje 8 gedachtes, maar 8 gedachtes op 8 briefjes) die briefjes plak je dan op je tv scherm zodat na een tijdje het hele scherm vol zit.
let wel: IEDERE gedachte opschrijven! dus als je denkt: 'wat is dit een stomme oefening', of 'ik heb trek in patat' of 'ik heb hier helemaal geen zin in' allemaal op een briefje schrijven.
ik kreeg er trouwens te slappe lach van, maar je schrijft zo wel je hoofd lekker leeg.
nog een bekende truuk: het G formulier. (veel gebruikt door psychologen) dan schrijf je de gebeurtenis op, vervolgens je gevoel, daarna je gedachten. vervolgens ga je die gedachten (bijv iemand heeft iets stoms gezegd waardoor jij je waardeloos voelt of wat dan ook) uitdagen door vragen te stellen.
bijv: wie zegt dat ik waardeloos ben? enz.
daarna ga je antwoord geven op die vraag om als laatste die automatische gedachte om te zetten in een rationele gedachte.
tot slot: probeer een beetje te accepteren dat die gedachten er nou eenmaal zijn. Dat hoort ook bij het mens zijn.
succes!!
dinsdag 2 augustus 2011 om 23:25
Het G-schema kan idd heel goed werken, maar de tweede g is gedachte en vervolgens pas gevoel, niet andersom.
Het kan pas werken als je de gedachte uitdaagt, bekijkt hoe reeel deze is, zodat vervolgens je gevoel verandert.
Dit moet je wel comsequent doen, veel oefenen.
Zoek eens op google naar g training.
Onderdeel van RET, vorm van cognitieve therapie,
o.a. toegepast bij dwanggedachten.
Succes!
Het kan pas werken als je de gedachte uitdaagt, bekijkt hoe reeel deze is, zodat vervolgens je gevoel verandert.
Dit moet je wel comsequent doen, veel oefenen.
Zoek eens op google naar g training.
Onderdeel van RET, vorm van cognitieve therapie,
o.a. toegepast bij dwanggedachten.
Succes!