Geld & Recht alle pijlers

Kind gaat studeren en inwonen

03-08-2011 21:29 17 berichten
Hoera! Kind gaat studeren, in Groningen en dus ver weg, omdat hij nog heel jong is (hij is nog geen 17) omdat hij en jonge leerling is en een jaar heeft overgeslagen, gaat hij het eerste jaar inwonen bij een ex collega van mijn man, hij krijgt daar een grote kamer 25m2 en eet mee mee met het gezin. Kost en inwoning dus. De oudste zoon van dat stel gaat ook het eerste jaar in van dezelfde studie en ze kunnen het samen goed vinden de jongens.

Hele fijne oplossing dus.

Nu gaan we het dit weekend aldaar over het kostenplaatje hebben en wil ik graag goed voorbereid daar heen en een voorstel doen. Als ik een bedrag van 500 euro per maand zou voorstellen aan die mensen, denken jullie dan dat ik een beetje in de richting zit? Kind komt wel de weekenden thuis over het algemeen trouwens.

Als hij dan volgend jaar wat gewend is aan het studeren en hij tegen de 18 is willen we gaan kijken naar een echte studentenkamer als hij dat zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 500 ruim voldoende is. Om eerlijk te zijn had ik dat bedrag al in gedachten voor ik bij de zin was dat jij het bedrag noemde. Wat een geluk voor hem trouwens, mooie oplossing.
500 lijkt mij ook zeer redelijk. Wij verhuren nu onze zolderruimte voor 300 euro in de maand inclusief. En het meiske een niet (altijd) mee.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ook voor ons trouwens, het idee dat er wat toezicht is vind ik wel erg prettig dit jaar nog. Daarbij zal die studie veel tijd en inspanning kosten en waren wij een beetje bang dat hij, als hij op kamers zou gaan meteen, het niet meer helemaal zou kunnen overzien.

Ik dacht ook iets van 350 euro voor de kamer (beetje gekeken wat een kamer doet her en der, en dan 150 euro aan eten!
Wat een geweldige oplossing zeg, goed geregeld Oriane! Ik sluit me aan bij Yavanna, 500 euro lijkt me prima. Groningen is trouwens ook een hele leuke stad voor moeders om te komen shoppen kijken hoe het met zoonlief is ;)
Ik denk dat 500 euro meer dan genoeg is. Ik verhuur op die manier ook een kamer aan een (beginnend) student en ik vraag voor kamer en 5 warme maaltijden, incl. gas, water en licht 400 euro. Alleen Internet komt daar dan eventueel nog bij (10 euro per maand).
Wat leuk Oriane!

Gezien de kamerprijzen hier in de stad is het denk ik een heel redelijk bedrag
Waarom vraag je extra geld voor internet Nammma? Dat is toch iets dat je zelf al hebt en kost je niets extra?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hahaha, ik wou dat het voor mijn conto was die oplossing! Maar ik zat redelijk met mijn handen in het haar. Tot mijn man dus tegen zijn ex collega (hij was daar op bezoek in het ziekenhuis en de heren hebben gelunched) zei dat onze oudste ging studeren aldaar, bleek zijn zoon ook te zijn toegelaten en kwamen ze samen op deze oplossing.

Mijn kind is rete intelligent, maar nu niet echt een streetwise kind, zoals sommige jongeren van zijn leeftijd wel zijn. Gaat liever niet uit bijvoorbeeld want daar heeft ie nog niet zoveel mee etc. Lust geen bier e.d.....

Ik was bang dat hij daar een beetje zou 'verzuipen' meteen in het studentenleven. Komt vast wel goed, maar ik denk dat een geleidelijke overgang iets beter voor hem werkt

Overigens kreeg mijn man direct een hartverzakking toen hij besefte dat zoon dan uit huis zou gaan hahaha
Dichterbij was overigens geen optie. Hij gaat de engelstalige variant doen, en omdat hij op de internationale middelbare school heeft gezeten, en dus ook pas later te horen kreeg of hij geslaagd was dan op de normale middelbare scholen gebeurt, was hij dus aangewezen op de decentrale selectie. Hij wil nameljk ooit zijn coschappen in het buitenland (liefst Canada waar mijn man vandaag komt) gaan doen. Anders had ik hem zelf ook liever In Amsterdam gehad. Dan kon ie tenmiste treinen.
Dan komt het in ene heel snel he, dat een kind uit huis gaat. Moest bij de oudste wel even slikken indertijd. 500 lijkt mij ook een fair bedrag. Nog beetje toezicht is prettig idee.
groningen is leuk......

prima oplossing

500 euro lijkt mij ook genoeg...
Ach. Hij loopt niet in zeven sloten tegelijkertijd, maar hij moet nu van nog best wel heel kind, naar retesnel volwassen worden. Raar idee. Ik denk ook dat ik hem over een paar maanden niet eens meer herken in gedrag
Goed punt van dat interet. Hij mag ook een eigen tv meenemen zodat hij niet altijd bij die mensen hoeft te zitten. En hij heeft natuurlijk ook een laptop. Zal ik daar wat extra voor rekenen? Of passen die nog binnen die 500 euro? Het is niet dat de mensen armlastig zijn hoor. Allerminst. Maar is wil ook niet als een enorme krent overkomen .

Bellen doet hij natuurlijk gewoon met zijn eigen mobiel, er zijn dus geen telefoonkosten.
Nee joh, hij krijgt toch gewoon hun ww voor internet. Daar maken ze geen extra kosten voor. Groot worden gaat zo snel op die leeftijd.
Oriane, Groningen is een hele vriendelijke, leuke en gezellige studentenstad. Uit ervaring weet ik dat het ook een fijne faculteit en omgeving is waar je zoon terecht komt. Ik denk dat je zoon zich hier binnen no time heel erg thuis gaat voelen. Ook al is hij niet van het stappen en het bierdrinken.
Wat een superoplossing! 500 euro lijkt me een prima bedrag voor het gebodene.

Ik vind het echt een goede oplossing voor je zoon. Wel "uit het huis", maar nog net even wat meer in de huiselijke sfeer. Het verschilt inderdaad per kind, maar ik was net 18 toen ik op kamers ging en achteraf gezien was ik wel erg jong (en naïef) hoor. Het is allemaal goed gegaan, maar voor mezelf was het denk ik beter geweest als ik een jaartje later was gaan studeren en op kamers was gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven