Werk & Studie alle pijlers

Hè jammer nou..

04-08-2011 15:06 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje teleurgesteld. Ik heb namelijk geen recht op kinderopvangtoeslag. En nee dat komt niet omdat we teveel verdienen...pfff was dat maar zo, maar omdat ik het plan had om te gaan studeren. En dat mag alleen voltijd van de belastingdienst. Heb het rooster van de studie die ik op het oog had bekeken, en dan zou ik dus van maandagochtend tot en met vrijdagmiddag op de uni zitten. Zou niet erg zijn geweest als ik alleen zou zijn. Maarja, heb dus ook een gezin. En helaas was ik vroeger zo koppig om mijn studie niet af te maken. Heb jarenlang gewerkt zonder problemen in een bepaalde sector waar nu niet zoveel werk meer in is. Dus toen ik werkloos raakte in de kredietcrisis van 2008/2009 besloot ik me om te scholen. Was ik lekker mee bezig, tot ik zwanger raakte. Dacht nog, dat geeft toch geen probleem? Ik kan met een kindje toch ook studeren? Maarja, dan is het kindje er, en dan wil ik het toch niet fulltime naar de dagopvang sturen. Mijn partner werkt meer dan fulltime. En ik vind het zorgen voor de kleine echt een voorrecht, maar soms wil ik zo graag ook iets met mijn hoofd doen. Opa en oma zijn wel een optie voor 1 dag, maar niet meer. En nu we dus geen recht hebben op toeslag omdat ik deeltijd wil studeren...valt kinderopvang dus niet te betalen voor ons...pfff...

Moest het even van me afschrijven...

Denk dat ik nu maar wacht tot de kleine naar school gaat...

Hvm
Ik weet natuurlijk niet naar welke uni je kijkt...

Maar je kan dat navragen per faculteit of zij colleges/sheets etc. online plaatsen op blackboard.

Ik weet in ieder geval zeker dat je kind niet 5dgn per week naar de creche moet..

Kan me niet voorstellen, ik ging 2x per week naar de uni.
Ik zou nogmaals bellen, je vraag voorleggen of zelfs even langsgaan en met de studieadviseur praten. Als jij goed gemotiveerd bent is er veel mogelijk lijkt mij. En het rooster verandert inderdaad regelmatig en je kunt misschien kiezen om bepaalde combinaties van vakken wel en niet te doen waardoor je wel vertraagt maar zo min mogelijk en bijvoorbeeld maar 2 dagen op de uni hoeft te zijn? Maar dat kun je echt beter met iemand overleggen die er echt verstand van heeft, de studie-adviseur dus.

Overigens was mijn studie 38 uur per week op de uni, maar dat waren dan ook hoorcolleges, werkcolleges (oefeningen maken) en practica. En een aantal pittige practica waarvoor je weken achter elkaar 40 uur per week op die practicumzaal stond (scheikunde gestudeerd).
Ik zit op de site van de Uva te kijken. Toen ik vorige keer naar de roosters vroeg moest ik op de site kijken, daar stond alles. Maarja, als ik deeltijd ga studeren, staat er niet bij welke vakken ik nu wel of niet moet volgen...

Dat zou natuurlijk ook een groot verschil maken.
Eigenlijk vind ik deze regeling trouwens wel prima.
quote:hvm schreef op 04 augustus 2011 @ 15:38:

Ik zit op de site van de Uva te kijken. Toen ik vorige keer naar de roosters vroeg moest ik op de site kijken, daar stond alles. Maarja, als ik deeltijd ga studeren, staat er niet bij welke vakken ik nu wel of niet moet volgen...

Dat zou natuurlijk ook een groot verschil maken.

kan je niet in studiegidsen kijken?

op www.vu.nl staan in ieder geval wel studiegidsen zie ik.
quote:hvm schreef op 04 augustus 2011 @ 15:38:

Dat zou natuurlijk ook een groot verschil maken.Ik neem toch aan dat het lijstje vakken voor deeltijd ook wel beschreven staat (studiegids of ander overzicht). Ik zou nog even goed zoeken en anders de studieadviseur vragen. Op de UvA en ook op andere universiteiten moet je zelf actief achter dit soort dingen aan zitten.
Hier in Groningen komen bij psychologie alle sheets in ieder geval online te zijn en zijn de colleges niet verplicht. Alleen practica en dat is vaak iets van 4 uur per blok. Als ik zou willen zou ik dus maar 4 uur per week verplicht in de banken zitten. Nu weet ik dat dat niet voor elke studie geldt, maar ik zou zeker als optie overwegen om niet naar colleges te gaan 2 dagen van de 5 en dat dan online door te nemen en thuis te studeren als dat een optie is.

Het is niet ideaal, maar wel een optie.
NB. De student die in deeltijd wil gaan studeren, volgt zijn programma samen met voltijdstudenten. Er zijn geen aparte colleges voor deeltijdstudenten. Dit kan consequenties hebben voor de combinatie werk/studeren.

In veel gevallen wordt in onderling overleg met de studiebegeleider van de opleiding een individueel programma opgesteld. Voor meer informatie kunnen studenten contact opnemen met deze studiebegeleider.

Dit is het enige wat ik over deeltijd studeren kan vinden op de site van de opleiding bij Uva. Dus ik heb de studie-adviseur maar weer belaagd met mailtjes. Want als er een oplossing zou zijn, dan zou ik echt heel blij zijn. Zie het namelijk niet zo zitten om te wachten tot mijn kleintje naar school gaat. Maarja als het moet dan moet het. Maar liever anders. Weet nu dus wel dat de kinderopvang niets wordt. Ik moet het hebben van lieve familie...En dan hoop ik idd dat ik voor een deel de colleges thuis via dat blackboard kan volgen en veel dingen online terug kan vinden. Dat zou echt heel fijn zijn...

Hvm
quote:plukjepulk schreef op 04 augustus 2011 @ 15:22:

Ik zit met hetzelfde..

Ga ook weer leren, deeltijd, maar krijg geen kinderopvangtoeslag.

Aangezien mijn man zzp 'er is, ontvangen we van zijn kant ook niets (...)Volgens mij heb je ook als zzp-er recht op toeslag, verwijzing naar de site van de belastingdienst: werk

Hoop dat het linkje werkt, ben nogal een amateur. Maar daar wordt onder werk ook verstaan : 'winst uit onderneming'.

Of maak ik je nu blij met een dode mus?
Ik neem toch aan dat het lijstje vakken voor deeltijd ook wel beschreven staat (studiegids of ander overzicht).

@Borderwalk; Ja dat lijstje staat er wel, maar alleen voor de voltijdstudie. Ik heb dus geen idee wat deeltijdstuderen voor rooster en vakken oplevert.
waarom schrijf je je niet fulltime in en volge je de vakken die je in deeltijd ook zou volgen. Of is het colegegeld een stuk duurder dan? En wellicht ben je wel zo goed dat je alle vakken van de fulltime studie in 1 jaar haalt ( met thuis studie )
tja, het collegeld is wel duurder ( niet extreem) maar ben dan bang dat ik te maken krijg met langstudeerboetes....
link studiegids Uva: http://studiegids.uva.nl/sgs/WebSite_nl
Alle vakken van de fulltime studie in 1 jaar halen klinkt me heel goed. Ik durf er alleen niet op te hopen..
wat is er eigenlijk zo 'deeltijd' aan 'van maandagochtend tot en met vrijdagmiddag op de uni zitten'?
@Jolief: dank je, maar ik heb deze al bekeken. Ik weet nog steeds het rooster niet...moet wachten op de studieadviseur...
@all, ik ga even offline. zoonlief wil aandacht. Heel erg bedankt voor het meedenken en goede adviezen..

Hvm
Als je in de buurt van de UvA woont, kan je dan niet vergelijken of de roosters van dezelfde studierichting aan de VU en de UU misschien gunstiger zijn?
langstudeerdersmaatregel geldt ook voor deeltijdstudenten. Dus een deeltijdstudent heeft niet meer tijd dan een voltijdstudenten voor deze regeling.

Als studerende moeder kan je gemeente je tegemoetkoming geven voor kinderopvang (i.p.v. de toeslag). weet daar niet veel van, maar je zou kunnen kijken op de site www.studerendemoeders.nl

in 2011 heb je recht op kinderopvangtoeslag als je in dat jaar gewerkt hebt (dus onafhankelijk van hoeveel je gewerkt hebt). voor 2012 wil de regering deze regeling wijzigen. (weet niet de exacte stand van zaken daarvan).

kinderopvang op de universiteit: is vaak een gewoon KDV dat op de campus gevestigd is. Geen speciale regelingen voor studerende moeders/vaders, dus gewoon hele dagen afnemen. (misschien niet overal zo??)
Nou ik heb contact gehad met de studie-adviseur van de Uva, en het begint er gelukkig rooskleuriger uit te zien. Nee, ik denk nog steeds niet dat onze jongen naar de opvang gaat. Dat is financieel gewoon niet mogelijk. Maar ik heb te horen gekregen dat ik als deeltijdstudent niet in een vaste groep hoef te werken. Ik mag dus zelf schuiven, al naar gelang de tijden me het beste uitkomen. Kijk daar word ik ook blij van. Heb nu zitten schuiven met het rooster, en kom nu uit op 2 en een halve dag op de uni. Als ik ALLE vakken ga volgen. Hoe meer hoe beter natuurlijk. Betekent ook dat ik eerder klaar ben. Mijn moeder wil in ieder geval 1 dag oppassen. Nu kijken of ik mijn schoonouders zo gek krijg om de andere anderhalve dag op te passen....pfff

@mugske; Bedankt voor de link, zal het even uitgebreid bekijken. Blijkt wel dat studeren met een kind toch lastiger te regelen is als ik eerst dacht...

Hvm
Ohja, nog 1 vraag; ik zie dat er op verschillende locaties les wordt gegeven op de uva. Moet je dan een fiets op locatie hebben? Want ik zie bv dat er een hoorcollege is van 09.00 - 10.00 en dat een werkgroep om 10.00 op een andere locatie begint. In principe moet iedereen toch bij dat hoorcollege aanwezig kunnen zijn. Hoe gaat zo iets in de praktijk? Word er rekening mee gehouden dat je van een andere locatie moet komen? Als iemand hier het antwoord op weet; Dank je wel..

Hvm
Als je de studie in deeltijd gaat doen en daarnaast 2 of 3 dagen gaat werken heb je toch gewoon recht op toeslag? Man werkt 5 dagen, jij 3 dagen. Dat jij daarnaast een studie volgt maakt voor de toeslag toch niet uit?
Als een college om 10:00 begint volgens het rooster, dan begint het om 10:15 (academisch kwartiertje).

Maar waarom kan je man niet een stap terug doen met werken? Ik snap dat niet, je hebt toch samen een kind, dus ook samen de zorg voor een kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven