Katertje castreren

05-08-2011 17:03 52 berichten
Op veel katten info sites lees ik dat je een katertje het beste kan laten castreren als hij zo'n 6 maanden is. Wat is jullie ervaring hiermee? Aangezien hier veel "katten mensen" zitten lijkt me dit een goede plek om die vraag te stellen.

En hoe lang duurt het genezen ongeveer? Zijn er dan speciale dingen waar we aan moeten denken? Het duurt nog eventjes, zo rond eind oktober. Maar de tijd gaat sneller dan je denkt.
Rond de 6 maanden is een goede leeftijd. Herstel gaat heel snel, is alleen kwestie van sneetje maken, balletjes eruit en dichtplakken, hooguit dag of 2 last en dan nog het meest van de verdoving. Prijs ligt rond de 60, 70 euro. Soms is er een aktie in het plaatselijke asiel,kun je hem laten snippen voor de helft van de prijs.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3 katertjes zijn geholpen toen ze 5 tot 6 maanden oud waren.

Gelukkig goed gegaan.

Bij thuiskomst dezelfde dag waren ze na een half uur al weer goed. Vroeger heb ik poezen gehad en dat duurde wel een dag of 2 dacht ik. Vreselijk veel pijn hadden die.

Ik mocht bij mijn katers erbij blijven maar ik val al flauw bij bloed dus leek mij niet handig. Mijn laatste katers hadden mazzel, daar was een inkeping van 1 cm en alles is eruit geperst en af geknipt.

Floyd is iets ouder en die had echt nog een ingreep met hechtingen.

Dat hoeft ttegenwoordig niet meer. Thuis waren ze al goed en de snede is zo klein dat er niets meer hoefde te gebeuren (het zijn wel binnenkatten dus geen infectiegevaar). Geen hechtingen en niet meer langs hoeven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ook onze dierenarts adviseerde om het bij 6 maanden te laten doen. Onze kat was diezelfde avond weer helemaal zichzelf.
quote:Dickens schreef op 05 augustus 2011 @ 17:11:

Rond de 6 maanden is een goede leeftijd. Herstel gaat heel snel, is alleen kwestie van sneetje maken, balletjes eruit en dichtplakken, hooguit dag of 2 last en dan nog het meest van de verdoving. Prijs ligt rond de 60, 70 euro. Soms is er een aktie in het plaatselijke asiel,kun je hem laten snippen voor de helft van de prijs.

Die akties zijn er soms rond dierendag.

Wat misschien een tip is, ik heb het gedaan, is tegelijk laten chippen. Dan ben je maar 1x consultkosten kwijt en dan het chippen en laten helpen. Anders is het 2x consultkosten en vervelend er 2x heen te gaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mijn katers zijn ex-zwervers en die zijn pas bij 2 en 7 jaar gecastreerd. Ik heb enorme geluk gehad dat ze nooit zijn gaan sproeien of sexueel actief zijn gebleven (rijden), maar dit zou ik niemand aanraden.

Het beste is een katertje zo jong mogelijk te casteren en bij een gezond sterk katertje is dat inderdaad vanaf 6 maanden, maar het mag ook al vanaf 4 à 5 maanden als hij samenleeft met een nog niet gesteriliseerd poesje (dit om ongelukjes te voorkomen).
Wij moesten wel gewoon de prijs voor castreren/steriliseren betalen maar kregen de chip gratis. Was inderdaad rond dierendag.

Ondanks de chip hebben wij trouwens ook een kokertje aan de halsband. Heel veel mensen weten niet dat je een kat kan laten chippen en begraven hem of laten hem aan de kant van de weg liggen zonder te bellen naar de dierenambulance omdat ze denken dat die toch ook geen eigenaar kunnen traceren.
MV, castratie bij een poes is ook fysiek veel ingrijpender vandaar. Mijn prinses vindt het leuk bij de da. Dan stapt ze parmantig rond, wuift met pluimstaart en gaat spinnen als ze een schoonheid genoemd wordt. Scheelt mss dat ze een rustige kat, ras is heel makkelijk (ragdoll).
Jeetje dat is goedkoop in NL. Wij wonen in Italie en castreren kost hier tussen de 100-150 euro voor een kater. Voor een poes ben je nog meer kwijt. Oh ja, prijzen zijn excl. BTW

Onze kater is voorlopig nog een binnenkat (appartement 4de verdieping), maar met een jaar willen we kijken naar een appartement op de begane grond met tuin, dus dat chippen is zeker een idee.

Gelukkig zal hij er weinig last van hebben! HIj heeft al genoeg meegemaakt in zijn korte leventje. Moeder dood, broertje dood, in een opvanghuis terecht gekomen, broertje weg, bij ons thuis gekomen (dat is natuurlijk wel erg leuk voor hem), schimmelinfectie, medicijnen...
Mmm mijn kater is wel heel jong gecastreerd volgens mij.. Ik heb 2 raskatten, een kater en een poes, die kreeg ik pas met 16 weken en de fokker heeft de kater met 16 weken gecastreerd, hij heeft er totaal geen last van gehad.. dezelfde dag, of zelfs bij thuiskomst al speelde hij alweer door de kamer. Misschien omdat ie zo jong was. De poes is nu 14 maanden en heb ik onlangs pas laten steriliseren.
quote:Dickens schreef op 05 augustus 2011 @ 17:23:

MV, castratie bij een poes is ook fysiek veel ingrijpender vandaar. Ik heb meer dan 7 jaar een dierenservice gehad dus ik weet er wel redelijk veel vanaf dus dat snap ik.
quote:lenny1983 schreef op 05 augustus 2011 @ 17:27:

Mmm mijn kater is wel heel jong gecastreerd volgens mij.. Ik heb 2 raskatten, een kater en een poes, die kreeg ik pas met 16 weken en de fokker heeft de kater met 16 weken gecastreerd, hij heeft er totaal geen last van gehad.. dezelfde dag, of zelfs bij thuiskomst al speelde hij alweer door de kamer. Misschien omdat ie zo jong was. De poes is nu 14 maanden en heb ik onlangs pas laten steriliseren.

Nee hoor, in Amerika castreren ze ook vroeg, namelijk als ze nog in het nest zitten en die worden dan al jonger dan 12 weken probleemloos gecastreerd.

In jouw geval met een nog niet gesteriliseerde poes in huis was het dus best handig om het zo jong te doen.
quote:italiagirl schreef op 05 augustus 2011 @ 17:25:

Jeetje dat is goedkoop in NL. Wij wonen in Italie en castreren kost hier tussen de 100-150 euro voor een kater. Voor een poes ben je nog meer kwijt. Oh ja, prijzen zijn excl. BTW

Onze kater is voorlopig nog een binnenkat (appartement 4de verdieping), maar met een jaar willen we kijken naar een appartement op de begane grond met tuin, dus dat chippen is zeker een idee.

Gelukkig zal hij er weinig last van hebben! HIj heeft al genoeg meegemaakt in zijn korte leventje. Moeder dood, broertje dood, in een opvanghuis terecht gekomen, broertje weg, bij ons thuis gekomen (dat is natuurlijk wel erg leuk voor hem), schimmelinfectie, medicijnen...En? Heb je de schimmelinfectie al een beetje onder controle?
MV, ok Castratie gebeurt bij boerderijdieren ook al heel jong. Waarom wachten wij er hier dan zo lang mee? Ben ik in ene wel benieuwd naar.
quote:Dickens schreef op 05 augustus 2011 @ 17:43:

MV, ok Castratie gebeurt bij boerderijdieren ook al heel jong. Waarom wachten wij er hier dan zo lang mee? Ben ik in ene wel benieuwd naar.

Dat is een beetje onze traditie in Nederland. Men denkt dat kittens daar nog te klein en teer voor zijn, maar dat is niet zo. En ook de narcose is niet te zwaar voor ze, want ze krijgen een aangepast gas.

Bij zwerfkittentjes doet men niet zo teerhartig en dan gebeurt dit eerder, maar niet zo vroeg als in Amerika.
Katers mogen gecastreerd worden op het moment dat beide balletjes zijn ingedaald, soms is dat al met 4 maanden.

Bij mijn twee Ragdolls mocht ik erbij blijven, B was al ruim een jaar maar die heeft eerst een implantaat gehad en H was 5 maanden maar de dierenarts had absoluut geen moeite met het vinden van zijn klokkenspel

Veel raskatten worden tegenwoordig vroeg gecastreerd wegens fokverbod, het schijnt geen kwaad te kunnen maar zo'n klein prutske onder narcose vind ik persoonlijk wel wat heftig.
Kat, ook Ragdoll fan? Implantaat, hoezo?
@ iris. We zitten nu in de eerste pauzeweek van de intrafungol behandeling. Vorige week zijn de schimmel plekken eerst nog uitgebreid, maar inmiddels is de boel stabiel. Er beginnen ook inmiddels wat haartjes terug te groeien.

Gelukkig krabt hij ook minder! En hij lijkt er verder niet onder te lijden. Op het moment na dan waarop we de intrafungol toedienen.
quote:kat75 schreef op 05 augustus 2011 @ 17:54:

Veel raskatten worden tegenwoordig vroeg gecastreerd wegens fokverbod, het schijnt geen kwaad te kunnen maar zo'n klein prutske onder narcose vind ik persoonlijk wel wat heftig.Ze krijgen een ander soort narcose, vandaar dat het geen kwaad kan. Konijnen, cavias, ratten e.d. zijn ook klein en teer en daarbij kan het ook geen kwaad.
quote:Dickens schreef op 05 augustus 2011 @ 18:06:

Kat, ook Ragdoll fan? Implantaat, hoezo?

Heb er twee, B is bijna 2 en H nog geen jaar, ook twee senior htktjes waar ik supergek mee ben , maar ik ben echt helemaal voor dit ras gevallen.

Mr B heeft een suprelorin implantaat gehad, een soort chemische castratie,normaal kan dit bij katers en poezen tot bijna 2 jaar werken maar bij B was het feest na 8 maanden over en moest ie alsnog zijn donatie aan het ballenbad doen

Grappig genoeg kwam de lieve kant van B helemaal boven na de definitieve castratie, bijna 7 kilo knuffelbeer nu (and counting)
quote:italiagirl schreef op 05 augustus 2011 @ 18:20:

@ iris. We zitten nu in de eerste pauzeweek van de intrafungol behandeling. Vorige week zijn de schimmel plekken eerst nog uitgebreid, maar inmiddels is de boel stabiel. Er beginnen ook inmiddels wat haartjes terug te groeien.

Gelukkig krabt hij ook minder! En hij lijkt er verder niet onder te lijden. Op het moment na dan waarop we de intrafungol toedienen.Dat klinkt goed. Gelukkig waren jullie er snel bij en ik hoop echt dat de opvang bij de rest ook iets gaat doen.
quote:lenny1983 schreef op 05 augustus 2011 @ 17:27:

Mmm mijn kater is wel heel jong gecastreerd volgens mij.. Ik heb 2 raskatten, een kater en een poes, die kreeg ik pas met 16 weken en de fokker heeft de kater met 16 weken gecastreerd, hij heeft er totaal geen last van gehad.. dezelfde dag, of zelfs bij thuiskomst al speelde hij alweer door de kamer. Misschien omdat ie zo jong was. De poes is nu 14 maanden en heb ik onlangs pas laten steriliseren.Ik mag toch hopen dat de fokker tevens dierenarts is.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:iris1969 schreef op 05 augustus 2011 @ 18:25:

[...]

Ze krijgen een ander soort narcose, vandaar dat het geen kwaad kan. Konijnen, cavias, ratten e.d. zijn ook klein en teer en daarbij kan het ook geen kwaad.ik heb zelf twee Ragdolls en van point katten is bekend dat ze heel slecht kunnen reageren op bepaalde narcosemiddelen, ik weet dat dierenartsen er alles aan doen om het zo veilig mogelijk te houden maar ik was pas echt blij nadat mijn beide kerels weer helemaal lekker wakker waren.
quote:Eindeloos schreef op 05 augustus 2011 @ 18:27:

[...]

Ik mag toch hopen dat de fokker tevens dierenarts is.Ik neem aan dat de fokker het heeft laten doen door een DA, toch?
quote:kat75 schreef op 05 augustus 2011 @ 18:28:

[...]

ik heb zelf twee Ragdolls en van point katten is bekend dat ze heel slecht kunnen reageren op bepaalde narcosemiddelen, ik weet dat dierenartsen er alles aan doen om het zo veilig mogelijk te houden maar ik was pas echt blij nadat mijn beide kerels weer helemaal lekker wakker waren.Aha, vandaar. Ja dan zou ik ook bezorgd zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven