Geld & Recht alle pijlers

Hoe kunnen wij besparen?

05-08-2011 11:42 853 berichten
Tsja, het zoveelste topic over geld besparen. Maar toch hoop ik op specifieke tips voor onze situatie.

We kwamen net rond, maar nu komen we structureel elke maand te kort.

Zelf heb ik het idee dat we haast nergens meer op kunnen bezuinigen. Soms kunnen we gewoon het treinkaartje om onze familie en vrienden op te zoeken niet betalen.

O ja, het vrekkentopic heb ik doorgenomen, maar hoop toch nog op nieuwe inzichten voor onze situatie.
@ Angel: ja klopt.
Oh.... ik dacht dat ik juist een goede investering had gedaan in de bieb, omdat ik daar ook bladen mag lenen enzo......

Ik schreef daarstraks dat ik ongeveer 200 euro per maand over hou voor boodschappen e.d. het is misschien iets meer: misschien 300 ofzo
Alle reacties Link kopieren
quote:kus schreef op 05 augustus 2011 @ 13:15:

@ Bergje: heel graag, heb je dan mijn email nodig of heb je er eentje waar ik op kan mailen?

Ik heb alles precies uitgerekend, dus het staat allemaal op papier.

bergje65@hotmail.nl
Ow sorry, dan heb ik dat stukje gemist.

Das idd niet zo'n vetpot!

Helaas heb ik niet meer tips voor je
Eigenlijk zou je eens alle inkomsten en uitgaven moeten opschrijven en dan aan iemand laten zien, of hier, (als je anoniem genoeg bent) die er buiten staat.

Misschien kan degene je dan tips geven aan de hand van alle inkomsten en uitgaven?
Op zich moet het kunnen van dat bedrag, hoe pittig ook. Zoals al gezegd is, het is heel persoonlijk en je moet er ook een tijd aan wennen hoor. Transportkosten zo'n enorm verschil? Zou je het niet ergens onder de loep kunnen leggen? Het zou hoogstens een paar tientjes per netwerkbeheerder moeten schelen.
Kus, het lijkt me dat je alles goed op een rijtje hebt staan. Je hebt alleen een gat tussen inkomsten en uitgaven. Aan de uitgaven kant valt weinig meer te snijden, je zult dus extra inkomsten moeten genereren. Ga praten met duo en de gemeente.
Je mag mij trouwens ook mailen als je wil.
dickens: dat is ook waar ik op uit kom. Er is echt weinig te snijden, maar dat gaan we nog meer proberen te doen.
Ik ben vanavond na achten hier pas weer! Groetjes van Kus
Eigenlijk is het best wel zot, wat voor percentage van je loon/inkomsten je eigenlijk echt voor jezelf over houdt in zo'n situatie. Helaas maar al te herkenbaar maar je bent er hartstikke grondig mee bezig, echt goed! Eetze en tot later
Ik weet niet of je veel leest en of het bij alle bibliotheken zo is, maar ik heb een pas bij de bibliotheek aangevraagd en hiervoor moest ik 3 euro administratiekosten betalen. Hierbij heb ik geen abonnement, maar ik betaal 1 euro per geleend boek. Als je nou niet elke week een boek leest kan dit beter uit dan een abonnement.
Bij onze bieb was maar 1 mogelijkheid. Gewoon lidmaatschap betalen en dan onbeperkt lenen. Het is wel handig, want mijn man en ik kunnen samen op mijn pasje lenen. En we lezen allebei graag. Dus eigenlijk sta ik er nog steeds wel achter.
Kus, moet je ook zeker aanhouden. Is ontspannend en leuk, beetje luxe mag wel, toch?
@TO ik heb sowieso vanaf maat 98/104 winterkleding voor je dochter. Zal je dit weekeinde even mailen, zit nu mobiel te forummen dat mailt lastig.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:josiex schreef op 05 augustus 2011 @ 11:52:

Ik heb zelf een overzicht in Excel gemaakt waar ik mijn inkomsten en uitgaven bijhoudt. Ik vind dat prettig omdat ik dan direct zie per maand, waar ik geld aan heb uitgegeven. En wat dus mss niet zo nodig was geweest.

erg brutaal vraagje, maar zou ik dat overzichtje (zonder de bedragen die jij erin hebt gezet uiteraard )

ook mogen? ik heb ook een soort schema maar alleen met de vaste lasten enz. dat van jou vind ik handiger.

als je het goed vind zet ik mn 'reserveemailadres' hier wel ff neer.
Ruim je huis op, zet alles wat je niet gebruikt op marktplaats. Dat kan je een heleboel geld opleveren!
Goeie tip van Marktplaats, ik heb ook best veel overbodig spul op MP gezet en dat levert best wat op.

Ik zal ook eens kijken of ik nog kinderkleding over heb in maat 98/104. Woon wel niet in de buurt, maar als het de moeite waard is wil ik het wel naar je opsturen.
@ Belbe: superfijn zou dat zijn!!!!!

@ Layla: ik heb echt alles al op mp gezet wat ik kon vinden, er is echt niets meer over helaas.

@josiex: eigenlijk vind ik dat ook wel handig, dat excel-format, als het niet teveel moeite is, wil je het misschien ook naar mij mailen.
Ik ben trouwens net een tijdje bezig geweest met de mail die ik van Bergje kreeg. Dat was ook een excel sheet over je inkomsten en uitgaven.
Ik wil jullie echt allemaal heel erg bedanken voor jullie lieve reacties en het doet me echt goed dat jullie zo praktisch met me meedenken. En dat ik zelfs kleding ga krijgen van sommige mensen die me niet eens kennen. Daar ben ik echt van opgebeurd en van onder de indruk!!!!!

Groetjes van Kus
Je hebt mail
Zelf brood bakken is heel wat goedkoper of brood kopen. Ik bak al jaren zelf ons brood : elk weekend bak ik 8 broden in één keer in een heteluchtoven. Ik steek die na het afkoelen in de diepvriezer verpakt per dagportie. De kostprijs van de elektriciteit van de oven kan ik 'verdelen' over de acht broden en in de winterperiode geeft de oven ook nog warmte af in de keuken en moet de verwarming minder opstaan. Indien mogelijk zoveel mogelijk gebruik maken van regenwater ipv leidingwater : scheelt een pak in het verbruik van het water en in de waterheffing. Kuisen, planten water geven, autowassen kan allemaal perfect met regenwater. Ik giet zelfs regenwater door het toilet in plaats van door te spoelen. 'k Weet niet of jullie een tuin hebben maar zelf groenten kweken loont ook
Als ik kijk naar jullie uitgaven dan denk ik alleen maar dat je man moet gaan werken. Ongeschoold werk is er genoeg hoor en al is het maar een paar uur per week het levert een paar 100 euro pm extra op. Ik noem maar wat, maar schoonmaakwerk genoeg en dat is vaak voor paar uur Afwasser in restaurant, desnoods een krantenwijk nemen. Hij is toch niet afgekeurd? En hij kan het in ieder geval proberen. Ik vind het eigenlijk een luxe dat hij thuis zit zonder dat hij bijv. Daadwerkelijk overspannen of iets dergelijks is. Als dat wel het geval is dat een ander verhaal Niet lullig bedoel, maar hele volksstammen hebben 'problemen' zoals overlijden, ziektes in familie etc. Maar moeten ook werken voor brood op de plank.
quote:Dickens schreef op 05 augustus 2011 @ 14:49:

[...]

Met alle verzekeringen werkt het zo dat je je verzekert voor de eventualiteit van kosten die je niet zelf wil of kunt opbrengen. Het is geen kostendekker. Als je het risico van brand, verlies, diefstal, ellende aan je gebit makkelijk op ieder gewenst moment zelf kunt dekken waarom dan verzekeren? Ik schat zo in dat TO dat niet kan en dus is het verstandig van haar om zich aanvullend te verzekeren.Hier ben ik het helemaal mee eens! Juist als je weinig geld hebt en geen mogelijkheid tot sparen voor onverwachte tegenvallers moet je je wel verzekeren voor zulke dingen. Pas als je een reservepotje hebt kun je je permitteren om eventuele kosten voor eigen rekening te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven