Geld & Recht alle pijlers

Hoe hoog is jouw energierekening?

03-08-2011 09:55 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik ga verhuizen. Huur wordt exclusief (nu inclusief) en ik kan zelf een leverancier uitzoeken.

De bovenwoning (zo'n 60m2) heeft 1 gaskachel, geen cv en enkel glas.

Ik zie nu door de bomen het bos eigenlijk niet meer (fijn zo'n open en enorm grote markt ;)). Ik twijfel welke leverancier ik zal nemen en ben benieuwd wat de maandelijkse kosten ongeveer zullen worden.

Wat is jullie ervaring?
voer hier je gegevens in.

dan floept er vanzelf een advies uit.

wij, 2 personen, oud huisje, slecht geisoleerd, enkel glas, betalen nu 170 E.

dankzij ander contract, wel gewoon bij essent, en een andere ketel.

toen we hier kwamen wonen betaalden we 310E!!
Voordat we een discussie gaan voeren over energiemaatschappijen. Switchen levert je op jaarbasis maar paar tientjes op! Dat is de moeite niet, of je moet op een boerderij wonen met 30.000 kwh dan scheelt het je een 400 euro per jaar. Maar een gezin bespaart bij gemiddeld verbruik nauwelijks 30 euro.

Er zijn maatschappijen die je voorschot flink verlagen en bij de afrekening mag je flink bijbetalen.

Maatschappijen als NEM (van de natascha froger reclame) strooiden in het verleden met lage prijzen. Ploos je de voorwaarden uit, dan zag je een leveringsVASTRECHT van 60 euro per jaar per aansluiting (dus 120 euro voor gas en elektra via NEM) De reguliere maatschappijen (eneco, nuon, essent) vragen voor vastrecht per jaar circa 15 euro) oftewel 30 euro! Dat is 90 euro verschil!

Dus die spotgoedkope prijzen worden echt via een ander kanaal wel weer gecompenseerd.

Blijf dus lekker zitten waar je zit, en kijk naar je eigen verbruik. Schakelaars, spaarlampen, goede isolatie etc. woon je in een huis met een slecht energielabel dan is dat een aandachtspunt.
Hoekhuis, niet zo goed geisoleerd, boven enkele glazen, beneden wel dubbele. Ik betaal nu 141 euro (gas en electra) per maand bij Oxxio, dit na mijn geweldig domme actie om over te stappen van de NEM naar OXXIO, doordat ik een verkoper aan de deur had, die ging mij haarfijn uitleggen waarom OXXIO goedkoper was en vooral groener. Vlaag van verstandsverbijstering zullen we het maar noemen, maar ik heb getekend en mooi dat ik nu maandelijks 20 euro meer betaal dan bij de NEM!

(En bij NEM kreeg ik ook nog eens iets van 250 euro terug, ben benieuwd of dat bij OXXIO ook zo is...)
Eengezinstussenwoning, door de week 2 personen (kind + ik), alleen 's ochtends & 's avonds thuis, in het weekend 2 volwassen en 2 kindertjes. Geeeen vaatwasser, geen extreem stroomvretende apparaten en wij zitten nu op zo'n 125 euro per maand. Zonder bijbetalen of terugkrijgen. Wij zitten bij Essent trouwens.
Tussenwoning van 110 m2 (2 volw + 1 kind) en een zomerhuis (1 volw). Verbruik gas 3200 m3 (Eneco, 160 per maand ongeveer), stroom 5000 (75 euro per maand Nuon).

Veel geld dus!
@missprincesa

Dit kan te maken hebben met het feit dat je meterstand geschat wordt door netbeheerder bij een switch. Hou die 250 euro die je terug hebt gekregen van de NEM vast op je spaar, want straks wanneer de jaarafrekening komt met de daadwerkelijke meterstand en je feitelijke jaarlijkse verbruik kan het zijn dat je bij de switchstand te laag bent ingeschat waardoor je teveel hebt teruggekregen en eigenlijk op dat moment meer had moeten betalen.

Dat gebeurt echt heel vaak met switchen....
Ik kan niet quoten vanaf mobiel.

@missprincesa

Dat je veel geld terug hebt gekregen wil nog niet zeggen dat je weinig hebt verbruikt. Bij het switchen van energiemaatschappijen wordt door de netbeheerder de stand fictief geschat. Het is daarom verstandig die 250 euro achter de hand te houden en de jaarlijkse afrekening met echte stand af te wachten. Het kan zijn dat er bij NEM te weinig in rekening is gebracht, en bij oxxio verhoudingsgewijs teveel. Je moet het je zo voorstellen dat je in de zomermaanden met je voorschot buffer opbouwt voor de wintemaanden. En als je bijvoorbeeld in oktober switcht naar een andere maatschappij en je netbeheerder komt in maart de jaarlijkse meterstand opmeten, dan is de nieuwe energiemaatschappij altijd het zwarte schaap omdat zij te weinig voorschot hebben kunnen innen, voor de duurste maanden. Daarom altijd het teruggekregen bedrag van oude maatschappij bewaren totdat de eerste 'kleine' afrekening van nieuwe maatschappij komt. Daarna draai je pas een vol jaar waaraan je conclusies kunt verbinden.

Wel weer genoeg energie-advies. Sorry voor de offtopic.
Sorry voor dubbel. Vanaf mobiel leek het eerste bericht niet door te komen. Dus had ik opnieuw zitten typen
Mijn rekening is belachelijk hoog. 315 euro pm voor electra en gas. Huis van 540m3 en 5 personen met constant ratelende computers en laptops, ieder kind (op de jongste na) TV op de kamer die ze regelmatig vergeten uit te zetten en deels nog enkel glas. Ook een lekkere energieslurpende vijver van 15m3 waar constant pompen voor staan te draaien.
OH ja....zit bij NEM idd. Volgnes mij betaal ik niet minder dan hiervoor bij Essent.
Wij betalen voor een hoekhuis 75m2 145, per maand

Is niet goed geisoleerd wel dubbelglas.

Dan heb ik iedere dag de vaatwasser aan,en ik ga iedere dag in bad ,de verwarming staat in de winter overdag op 14 en als we thuiskomen gaat de houtkachel aan.

Ik vond dat wij altijd veel geld kwijt waren aan de eneco,maar als ik hier bedragen zie , dan mag ik niet klagen geloof ik.
Hier maandelijks een voorschotbedrag van 38 euro. (holt your breath; ik zet daarnaast nog elke maand 30 euro apart om bij te betalen).

Woon sinds dec in dit nieuwbouw app van 60m2, bouwjaar 2010 dus goed geisoleerd ed. Woon beneden en ben verders ingebouwd aan alle kanten.

Begin betaalde ik 132 euro per maand (geschat door essent medewerker), dit meteen naar beneden geschroeft naar 60 euro per maand. Toen kreeg ik een bepaald bedrag terug en was het advies 38 euro per maand voorschot te betalen.

Met de gedachte dat ik liever zelf rente trek over mijn geld dan dat ik aan het einde van het jaar geld terug zou krijgen heb ik dit aanbod geaccepteerd.

Geen idee wat ik daadwerkelijk moet betalen per maand. Ik hou het maar op 38+30 euro. Als het hoger uitvalt heb ik altijd nog wat geld achter de hand om bij te leggen.

Ohja ik leef zuinig, heb veel zuinig apparatuur (nieuwe spullen), gebruik de droger alleen in de winter (dan droogt mijn was binnen niet) en was 2 heel soms 3 x per week, vaatwasser gaat ook 2/3 x per week aan. Ik woon alleen (sommige dagen met 2 pers maar sommige dagen ben ik ook helemaal niet thuis dus dat heft elkaar wat op) en ik werk fulltime dus niet zo heel vaak thuis.

Verder ben ik iemand die eerder lekker onder een kleed gaat zitten of een extra warme trui aan trek dan dat ik de thermostaat boven de 20 graden zet.

Vraagje: de wasmachine en droger, zijn dat ook sluipgebruikers? zit eraan te denken om daar namelijk ook een aan/uit stekkerdoos tussen te zetten maar weet niet of dat geheel veilig is. Zijn beide wel zuinige machines.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:Famke81 schreef op 04 augustus 2011 @ 00:43:

Ik kan niet quoten vanaf mobiel.

@missprincesa

Dat je veel geld terug hebt gekregen wil nog niet zeggen dat je weinig hebt verbruikt. Bij het switchen van energiemaatschappijen wordt door de netbeheerder de stand fictief geschat. Het is daarom verstandig die 250 euro achter de hand te houden en de jaarlijkse afrekening met echte stand af te wachten. Het kan zijn dat er bij NEM te weinig in rekening is gebracht, en bij oxxio verhoudingsgewijs teveel. Je moet het je zo voorstellen dat je in de zomermaanden met je voorschot buffer opbouwt voor de wintemaanden. En als je bijvoorbeeld in oktober switcht naar een andere maatschappij en je netbeheerder komt in maart de jaarlijkse meterstand opmeten, dan is de nieuwe energiemaatschappij altijd het zwarte schaap omdat zij te weinig voorschot hebben kunnen innen, voor de duurste maanden. Daarom altijd het teruggekregen bedrag van oude maatschappij bewaren totdat de eerste 'kleine' afrekening van nieuwe maatschappij komt. Daarna draai je pas een vol jaar waaraan je conclusies kunt verbinden.

Wel weer genoeg energie-advies. Sorry voor de offtopic.

Oh daar heb ik helemaal niet bij nagedacht, ben in januari overgestapt. (zat van juli (ben ik hier naar toe verhuisd) tot januari dus bij de NEM, dus inderdaad de goedkopere maanden, uitgezonderd van november/december dan). Heb de jaarafrekening van 2010 gekregen en daarvoor kreeg ik dat bedrag terug. Maar vind het wel een beetje raar OXXIO een hoger voorschotbedrag vraagt? Dat zou dan toch juist lager moeten liggen?

Ga in ieder geval voor de zekerheid maar een extra spaarpotje aanleggen....
Kijk en daar komt een moneyou sub spaarrekeningetje mooi van pas. Gewoon een apart rekeningetje maken met huis of energiekosten oid!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:mormeltje08 schreef op 04 augustus 2011 @ 00:48:

Mijn rekening is belachelijk hoog. 315 euro pm voor electra en gas. Huis van 540m2 en 5 personen met constant ratelende computers en laptops, ieder kind (op de jongste na) TV op de kamer die ze regelmatig vergeten uit te zetten en deels nog enkel glas. Ook een lekkere energieslurpende vijver van 15m3 waar constant pompen voor staan te draaien.

OH dan valt het hier nog mee als ik dat zo lees bij de gemiddelde reacties. 75 euro voor gas ( en altijd dag en nacht de cv op 21) en 145 euro voor electra ( terwijl we 10 terrariums hebben staan, een sauna, zonnebank, ook een vijver en ik alle was in de droger droog en elke dag de vaatwasser aan zet...

We zijn samen, maar wel een supernieuw geisoleerd huis dus ik denk dat dat wel meespeelt.

Overstappen ben ik te laks voor, ooit een keer gedaan met telefonie, wat een drama! Dus..nooit meer
3 personen goed geïsoleerd appartement, rond de 83 Euro per maand
Haha, ja inderdaad: money you! Oh en jetty wat gek dat je zoveel kwijt bent aan electriciteit en zo weinig aan gas. ik juist andersom, iets van 120 voor gas en 30 ofzo voor electriciteit
Wij (gezin van 3 volwassenen) 'zitten' bij Nuon zowel voor gas als voor elektriciteit en hebben voor beiden het goedkoopste tariefplan (nuon budget 1 jaar) Wij betalen maandelijks 116 ¤ voorschotfactuur voor gas en elektriciteit, btw inclusief. We hebben een halfopen bebouwing, overal dubbel glas, deftig geisoleerde zolder, spouwmuren zonder isolatie. We verwarmen met een hoogrendementsketel op gas en ik kook op een ingebouwd gasvuur. We hebben dag- en nachttarief voor elektriciteit en ik benut het nachttarief zoveel mogelijk. 3/4 van de gebruikte verlichting zijn spaarlampen, verder zijn alle toestellen energiezuinig. Droogkast en vaatwas heb ik niet. We hebben dit jaar een totaalverbruik aan elektriciteit van 4603 kw uur (dag 1619, nacht 2984). Ons elektriciteitsverbruik is misschien meer of 'modaal' maar ik bak wel elke week brood wat toch wel een verbruik betekent van ongeveer 150 kw uur per jaar. Indien ik geen brood zou bakken, zou ons verbruik dus wel een pak lager liggen. Ik vind het eigenlijk moeilijk om het verbruik met anderen te vergelijken aangezien elk gezin een andere levenswijze heeft, grootte en isolatiegraad van de woning speelt ook een belangrijke rol. Wat betreft het gasverbruik is dat hetzelfde : niet iedereen verwarmt zijn huis tot 22 °. Gezinnen waar beide partners uithuiswerkend zijn zullen ook wel minder verwarmingskosten hebben of een gezin waar altijd iemand thuis is. Vergelijken van verbruik is dan ook 'relatief'.... In elk geval verwacht ik van Nuon een grote opleg voor de jaarlijkse afrekening aangezien we dit jaar ietwat meer verbruikten of vorig jaar en de transportkosten voor energie enorm gestegen zijn. Dat zal natuurlijk ook betekenen dat de maandelijkse tussentijdse factuur ook omhoog zal gaan....
@ missprinces, ons huis heeft een warmte terugwininstallatie en zonnepanelen op het dak, dus gas verbruik is maar 1300 kub per jaar, ook al stoken we best veel. Electra komt door de 10 terraria, 180watt pwer bak.... minimaal 10 uren per dag...Daarvoor betaalde ik 75 euro electra permaand, dus de helft.
Ik woon in mijn eentje in een app van 80m, jaren 30 dus isolatie is matig en bovendien enkel glas met glas in lood. Maar ben wel volledig ingebouwd door andere appartementen. Ik werk full time en mijn voorschot is 79 eur. Het is het eerste volledige jaar dat ik hier woon dus weet nog niet of ik terug ga krijgen of bij moet betalen, maar voorlopige schatting van de energiemaatschappij laat zien dat ik waarschijnlijk terug ga krijgen.
wij betalen 165 eneco voor gas en electra. zijn met 2 personen. allebei full-timers. overdag verwarming op max 18, 's avonds 21. verders wel 3 grote tv's op standby en meerdere pc's. vaatwasser om de dag aan, wasmachine 4 wassen per week en 6 droogbeurten per maand. het betreft een eengezinswoning uit 1970, 135m2 opp. deels nog enkele beglazing...
Wij betalen een voorschot van 245, vrijstaand huis wel goed geïsoleerd, dubbel glas, wonen met zijn vieren. Mijn wasmachine en vaatwasser draait elke dag, in bezit van droger die met slecht weer dienst doet, italiaans fornuis waarvan ik de oven heel vaak gebruik, oudere cv maar doet het nog goed, pc's die bijna continu aan staan, en onze tv staat ook vaak aan.

Temperatuur in de winter 20 graden s'nachts 18 graden, van het voor- tot najaar is het niet nodig te stoken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven