Geld & Recht alle pijlers

Gat geboord in waterleiding, wiens schuld is het?

08-08-2011 15:28 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben sinds kort een nieuw (huur) huisje. Wij zijn de eerste bewoners en bij de oplevering werd ons verteld dat we niet bij de uitsparing bij de keuken mochten boren en niet in de vloer. Daar houden wij ons dus ook netjes aan.

Nadat wij het laminaat hadden gelegd gingen we verder met de plinten. Mijn vriend boor een gaatje in de muur die aan de wc grenst en je raad het al en kwam water uit. Snel de watertoevoer dicht gedaan. Dag erna kwam er een monteur en keek er naar. Het was een kunststof leiding en die hadden we dus nooit kunnen vinden. Dag daarna werd het eindelijk gerepareerd. We hebben in totaal dus 2 dagen zonder water gezeten.

Nu hebben we een gat in onze muur en vloer waar de monteur dus bij moest en een factuur van ongeveer 250 euro die onze kant op komt. Omdat alle bouwvakkers op vakantie waren moest er een extern bedrijf worden ingeschakeld om de schade te repareren.

Nu de vraag, wiens schuld is dit? Het bedrijf dat de woning verhuurd is in nalatigheid omdat zij niets hebben vermeld over leidingen die door deze muur liepen. Terwijl zij wel wisten dat die er zaten want toen we dat meldden zeiden ze dat er nog meer leidingen in die muur zaten.

Na enige correspondentie met het verhuurbedrijf zeggen zei dat : "Maar u wist dat eraan de ander kant van de muur de toilet zich bevindt. Daaruit kunt u opmaken dat er wel degelijk leidingen in de muur kunnen lopen."

Oftewel dat hadden we zomaar moeten weten?

Wat vinden jullie?
Eigen schuld dikke bult, hoe naar het voor je bankrekening ook is. Als je weet dat je in de muur van het toilet gaat boren dan kan je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat daar leidingen liggen. Waarom heb je niet bij de woningbouw opgevraagd waar de leidingen liggen of in ieder geval verder gekeken dan je neus lang is?
Dat word betalen... jammer.. maar je hebt er een apparaat voor die leidingen in de muur kan zoeken.
Als het een verborgen leiding was, dan is het niet an jullie om dat te weten natuurlijk, tenzij de verhuurder jullie daarover had ingelicht. Dat had je kunnen weten is een rotsmoes en ik denk dat als je naar het juridisch loket gaat, dat je dan ook in het gelijk wordt gesteld. Zou mooi zijn geweest als je een bouwtekening van het huis had gekregen, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik zou het er niet bij laten zitten.
We hadden gevraagd waar de leidingen zaten en waar we wel en niet mochten boren. De enigste uitzonderingen waren de uitsparing bij de keuken en de vloer. Verder is ons vertelt dat we in alle muren mochten boren. Aangezien zij het niet aan ons gemeld hadden dat er in die ene muur leidingen zaten zijn zij toch in nalatigheid?
quote:Jirelle schreef op 08 augustus 2011 @ 15:28:

Nu hebben we een gat in onze muur en vloer waar de monteur dus bij moest en een factuur van ongeveer 250 euro die onze kant op komt. Omdat alle bouwvakkers op vakantie waren moest er een extern bedrijf worden ingeschakeld om de schade te repareren.

Heb je van te voren nagevraagd waar de leidingen liepen?

Verder vind ik het eigenlijk wel eigen risico. Bel je verzekering even of zijn nog wat vergoeden.

Zit je nu nogsteeds met een gat?
Van wat ik begreep van de monteur hadden we die leiding nooit kunnen vinden omdat hij van kunststof was.
Je moet de blueprints van alle leidingen hebben zodat je kunt zien waar je wel of niet kan boren. Dus eigen schuld dat je daar niet naar gevraagd hebt.
Sorry hoor, maar het is toch dom om te denken dat je alleen maar leidingen in de keuken en in de vloer hebt lopen?
@maja82 Wij hadden van te voren gevraagd waar wij mochten boren ivm de leidingen en we mochten overal boren op de 2 uitzonderingen (de uitsparing en de vloer). De desbetreffende muur is daar niet bij vermeld en er was ons gezegd dat we daar gewoon in mochten boren.
Je zult het zelf moeten betalen.
@elninjoo Daar hadden we wel degelijk om gevraagd maar ze vertelden ons dat het geen probleem zou zijn om te boren.
quote:Nelletje schreef op 08 augustus 2011 @ 15:36:

Sorry hoor, maar het is toch dom om te denken dat je alleen maar leidingen in de keuken en in de vloer hebt lopen? Dat was mijn gedachte ook. TO, je snapt toch zelf ook wel dat leidingen ook weer ergens omhoog moeten komen?
Ik heb in ons vorige huis precies hetzelfde meegemaakt, maar dan met een leiding die in de vloer zat. We wilden een aluminium strip in een deuropening maken en daarbij raakte mijn vader tijdens het boren een waterleiding. Het was op 2e paasdag dus moest er een extern bedrijf ingeschakeld worden. van de woningbouw hebben we er nooit iets over gehoord, de schade aan de vloer werd door de inboedelverzekering betaald.
quote:Nelletje schreef op 08 augustus 2011 @ 15:36:

Sorry hoor, maar het is toch dom om te denken dat je alleen maar leidingen in de keuken en in de vloer hebt lopen? Dat dacht ik ook, sorry TO maar hoe moet dat water anders de andere ruimtes bereiken? Je hebt er apparatuur voor, evenals voor de elektra, daar moet je ook mee uitkijken trouwens!
Eén ding snap ik overigens niet. Waarom boren om een plintje te instaleren? Dat had toch ook met speciale kitlijm gekund.
@Cateautje De plinten die wij hadden gekocht moesten met schroeven aan de muren worden aangebracht.

@eefje1980 Ik begrijp prima dat die leidingen op een gegeven moment omhoog moeten, maar je zou denken dat de aannemer en opzichter zouden vermelden waar. En dat deden ze niet (op de 2 uitzonderingen na).
Dan voel je toch aan je water dat de opzichter je niet alles heeft verteld. Echt....gebruik je hersencellen even. Zo moeilijk is dat toch niet?
quote:Jirelle schreef op 08 augustus 2011 @ 15:42:

@Cateautje De plinten die wij hadden gekocht moesten met schroeven aan de muren worden aangebracht.

@eefje1980 Ik begrijp prima dat die leidingen op een gegeven moment omhoog moeten, maar je zou denken dat de aannemer en opzichter zouden vermelden waar. En dat deden ze niet (op de 2 uitzonderingen na).

Vaak weten ze amper waar ze precies lopen.

Verzekering bellen en niet meer zeuren.

k vind het wel duur trouwens. 250 euro en dan nog niet eens het gat dichten.
@jirelle maar als je dat zelf al wist dat ze ook omhoog moeten dan zet je toch ook vraagtekens bij het feit dat je alleen bij de uitsparing en de vloer niet mocht boren? Dat bedoelde ik meer, ik dacht dat dat algemeen bekend was. Als ik een spijker in de muur sla check ik zelfs heel goed of ik niet op de lijn van een stopcontact cq lichtknopje zit, aangezien ik als tussenmuur echt bordkarton heb en je zo in een leiding zit.

En tja, woninngbouwverenigingen betalen niet zoveel meer. Hier is het drama. Sanitair zit zowel bij de huurvereniging als de verzekering niet in het pakket. Toen mijn douchkraan losliet van de muur (amateuristisch bevestigd met een plankje erachter door de huurvereniging) moest ik ook dokken.
@Nelletje De opzichter en aannemer vertelden ons dat de leidingen etc door de uitsparing bij de keuken liepen. Niet dat ze ook door de muren gingen. Dan ga je er toch vanuit dat er verder geen leidingen in de muren zitten als ze vertellen dat alle leidingen in die uitsparing zitten?
meis! als er een kraan aan de ene kant zit en de watertoevoer aan de andere kant. Tuurlijk loopt er een leiding.

Geloof je ook de reclame van mobiele stroom?
Ik dacht door de titel dat een monteur bij jou werkzaamheden had uitgevoerd en daarbij schade veroorzaakt. Maar jullie hebben het dus zelf gedaan.

Kom op, hoe vaak wil je het nu horen? Jullie klussen, dus zullen zelf moeten dokken. Ik vind het niet heel raar hoor.
Jirelle, ik vind wel dat jullie genoeg doorgevraagd hebben. Ik zou het er ook niet bij laten zitten. Helemaal omdat je zegt dat je deze kunststof leiding nooit had kunnen vinden. Een toilet heeft doorgaans 3 muren dus de leidingen hadden ook op een andere plek omhoog kunnen lopen.

Je kan in elk geval proberen uit te vinden wie er verantwoordelijk is voor de kosten anders ben je het geld in elk geval kwijt.
quote:Maja82 schreef op 08 augustus 2011 @ 15:52:

meis! als er een kraan aan de ene kant zit en de watertoevoer aan de andere kant. Tuurlijk loopt er een leiding.

Geloof je ook de reclame van mobiele stroom?Ik lees niet dat de wc of het fonteintje aan die muur zaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven