Geld & Recht alle pijlers

Bijhouden inkomsten-uitgaven

09-08-2011 21:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn slordig/ makkelijk wat betreft uitgeven van geld en hebben maar een minimaal inzicht in wat we nu precies waar aan uitgeven. We hebben een gezamelijke rekening maar daarop staan we vaak rood, dit vullen we dan weer aan vanuit onze eigen rekeningen en spaargeld.

Verder functioneert de rekening niet zoals eigenlijk bedoeld is aangezien mijn man niet eens kan pinnen met zijn pas (omdat hij de pincode vergeten is) en de boodschappen dus

van zijn eigen rekening betaalt.

Kortom, het is een rommeltje en ik zou graag een beetje orde op zaken willen stellen en beter inzicht willen krijgen in wat er binnen komt en wat er uitgaat. Dat het allemaal wat transparanter wordt zeg maar.

Nu wil ik dus alles bij gaan houden op de

computer. In het verleden heb ik een programma hiervoor gebruikt dat ook bankgegevens importeerde. Echter, dit was vrij onoverzichtelijk en heb ik uiteindelijk afgeschaft.

Ik zat al tussen de apps te kijken en er bestaan meerdere programma's.

Hoe houden jullie alles bij? Gewoon een eigen excell file opbouwen en deze invullen Of maken ook gebruik van budgetpeogramma's op de

computer?

Ik ben heel benieuwd en hoop op wat inspiratie om actie te ondernemen (à la de huishoudelijke topics?)
Yunoo is heel prettig in het gebruik en geeft een duidelijk overzicht. Toevallig vandaag aangemeld en mee aan de slag geweest
Heb je wel het privacy-reglement gelezen? Je gegevens worden wel gebruikt om informatie uit te halen (hoewel geanonimiseerd, maar toch) alsook je surfgedrag. Ik vind dat niet fijn, maar als je daar geen problemen mee hebt, kan het idd heel handig zijn.

Ik vind het zelf ook niet fijn dat mijn financiële gegevens ergens op een server staan. Ik wil ze alleen thuis beheren, dan weet ik wat er mee gebeurt.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik gebruik de app 'mijn uitgaven'. Je moet er wel alles invullen maar het werkt wel....als ik soms ook niet zo laks ben
Misschien is dit een makkelijk begin om ergens mee te starten: excel werkblad

In het rijtje + vul je in wat binnenkomt en in het rijtje - vul je in wat je uitgeeft.

Je ziet dan meteen wat je overhoudt.
INternetbankieren van ABN AMRO, er zit sinds een half jaar ofzo een financieel dagboek op de site wat al je uitgaven in rubrieken zet. Erg handig, bv je pint bij Albert Heij, dat komt bij boodschappen, pinnen bij een benzinepomp is autokosten enz enz. Wat het systeem niet herkent kun je zelf indelen in een rubriek.

Het schijnt dat je ook rekeningen van andere banken kunt toevoegen, maar dat heb ik niet gedaan.
Noa- Lynn ik forum op m'n telefoon en als ik op jouw link druk kan hij "financiële administratie" niet openen Ik neem aan dat dat onderdeel van Excel is? Zal op de computer kijken Heb zelf n Apple, misschien staat daar ook wel zoiets op

Bedankt voor jullie reacties Ik vind het leuk om te horen hoe anderen het doen De andere geld- topics hebben ook meer mijn interesse.

Maar voordat ik een "vrek" word moet ik nog even aan de slag Maar wie weet als mijn boekhouding op orde is....
quote:VieVaaVee schreef op 09 augustus 2011 @ 21:55:

Gaan jullie dan een keer in de maand zitten om alles in te voeren? En toen jullie het bestand maakt en, had je toen snel alle uitgaven in beeld?

Lastig lijkt me dat mijn man vaak boodschappen doet en hij dus mee moet werken door ook de kosten bij moet houden.

Ik ben inmiddels bezig met Excell file (ehhh hoe zat dat ook alweer met die formules haha)Ik zet persoonlijk elke dag even mijn uitgave van die dag in mijn bestandje, zo kan je goed bijhouden wat er nog over blijft.
quote:achnein schreef op 09 augustus 2011 @ 23:20:

@pinks

De maand begint op de dag dat mijn salaris overgemaakt wordt. Op die dag worden alle vaste lasten overgeschreven naar een andere rekening waar ze in de loop van de maand worden afgeschreven.

Ja zo ga ik het toch ook doen. Is voor mij gewoon overzichtelijker om het van salaris tot salaris te laten lopen dan van de eerste tm de laatste van de maand.

Ik heb overigens zowel yunoo als Simpel Huishoudboekje gebruikt maar ik kan daar allebei geen weg mee. Er worden veel dingen vanzelf ingevuld en die krijg ik dan niet meer veranderd, en ik zie niet wat ik wil zien. Kortom; mij te veel gedoe.

VieVaaVee, al met je man gepraat over je financiële op-orde-plannen?
Ik heb zelf een heel eenvoudig Excel bestand met alle inkomsten en alle uitgaven per maand. Kosten die per jaar/half jaar/kwartaal vast terugkomen teruggerekend naar maandbedragen.

Ik heb alle bankafschriften van een jaar doorgespit om precies te achterhalen wat er vast afgeschreven wordt.

En verder ook alle variabele uitgaven begroot en maandelijks als reservering opgenomen zoals kleding, dierenartskosten, kapper, hobby's, uitjes, etentjes, vakanties/weekendjes weg, aankopen voor het huis etc etc.

Maar ook alle kleine uitgaven zoals zonnebank, broodjes in de stad, ijsjes, wekelijkse bloemen, cadeautjes etc etc.

Ik merkte dat het vooral de kleine/incidentele uitgaven zijn die je heel makkelijk vergeet, maar je jezelf dan toch weer afvraagt waar alle geld toch blijft.
quote:VieVaaVee schreef op 10 augustus 2011 @ 10:44:

Noa- Lynn ik forum op m'n telefoon en als ik op jouw link druk kan hij "financiële administratie" niet openen Ik neem aan dat dat onderdeel van Excel is? Zal op de computer kijken Heb zelf n Apple, misschien staat daar ook wel zoiets op Dat is inderdaad een excelbestand.
Ik had een reactie geschreven maar kennelijk niet geplaatst ofzo.

Ik heb geen Windows en daarom kan ik het waarschijnlijk niet openen noa-Lunn. Maar dank je voor je advies.

Ben nu op mijn computer in Bento aan het zoeken want daarin zou het ook mogelijk zijn je financien bij te houden En anders ga ik het dus gewoon in Excel bijhouden.

Hoop ik..... bijhouden.....
Ik houd geen excell sheet bij en schrijf niet elke uitgave op. Dat heb ik ooit 2 maanden gedaan in een ouderwets kasboek maar het is veel werk en je moet er aan denken om dat elke dag te doen. Daar ben ik het type niet voor.

Toch heb ik inmiddels een goed zicht op mijn financien.

Ik ben begonnen door met internetbankieren alle bankafschriften van ruim een half jaar terug te lopen en daaruit mijn vaste lasten te destilleren. Dat onder elkaar gezet en de jaarlijkse uitgaven verdeelt naar maandelijkse uitgaven.

Voor die vaste lasten die je een keer per jaar betaalt (verzekering, eigen risico, gemeenteheffingen, contributie vereniging en sport en een geschat bedrag voor auto reparatie, APK en beurten etc etc) heb ik nu een aparte spaarrekening waar ik maandelijks geld naar over maak. Dat kan dus al nooit meer stress opleveren.

Ook weet ik hoeveel ik elke maand overhoud nadat alle vaste maandelijkse lasten zijn overgeschreven.

Vervolgens probeer ik zoveel mogelijk te pinnen. Boodschappen en ook andere uitgaven. Dat is makkelijk terug te vinden. Ik weet inmiddels hoeveel ik ongeveer aan boodschappen en benzine kwijt ben en hoeveel er is voor fun.

Begin van de maand ga ik even nadenken of er die maand extra dingen zijn. Welke verjaardagen, hoeveel cadeautjes, maak ik extra uitstapjes zodat ik extra benzine nodig heb. Aan de hand daarvan weet ik of ik verder zuinig moet zijn of niet die maand. Soms pak ik even een rekenmachientje om dat op te tellen, maar ik schrijf dat nergens op. Ik weet dan wel in mijn hoofd of dat gaat lukken of niet.

Halverwege en aan het einde van de maand ga ik naar internetbankieren, bekijk mijn afschriften en tel alle losse uitgaven op. Dus boodschappen, maar ook de bedragen die ik los heb gepind. Van dat laatste hoef ik echt niet precies te weten of dat nu aan koffie op een terras of een bos bloemen is opgegaan. Ik wil alleen weten of ik nog binnen mijn budget zit of er al overheen ben.

Halverwege de maand doe ik dat om te kijken of ik op koers ben. En aan het einde van de maand om te kijken of ik het budget wel of niet heb overschreden.

Dit globale overzicht zorgt er ook voor dat ik niet als een kip zonder kop uitgeef, zonder dat ik tot op de cent nauwkeurig hoef te noteren waar wat blijft.

Omdat ik boodschappen en bijvoorbeeld benzine altijd pin, heb ik wel altijd een overzicht hoeveel ik daar aan kwijt ben. Gewoon de bedragen optellen. Maar die noteer ik niet nog ergens apart.

Prettig systeem voor lakse mensen. Niet alles tot in detail bijhouden maar wel grip op de financien.
Ik houd alleen de uitgaven bij. Inkomsten wisselen niet.

Mijn excelbestand heb ik inmiddels aardig gespecificeerd door de loop der jaren.

Voor elk kalenderjaar 13 tabbladen. Tab 1 is een jaaroverzicht met de vaste lasten per maand. Tab 2 t/m 13 zijn de afzonderlijke maanden met gerubriceerde uitgaven.

Bijvoorbeeld:

supermarkt

boodschappen (= losse dingen als bakker, poelier, etc.)

vervoer (= brandstof, OV, parkeergeld, onderhoud)

extra's 'thee' (= iets wat ik niet echt nodig heb, een tijdschrift, bosje bloemen, lekker drankje)

ebdd (= eten buiten de deur = uit eten + afhaal + bezorg)

div (= dingen als postzegels, schoenmaker, klus-iets etc.)

kleding (= kleding schoenen maar incl. bijv panty, ritsen/garen als ik zelf wat maak)

Ik zie op elk moment vrij makkelijk waar ik mee op moet passen of kan minderen. Voor mij werkt het prettig zo.

Verticaal wordt een rubriek opgeteld, horizontaal een dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven