Geld & Recht alle pijlers

Woningbouwvereniging

16-08-2011 13:03 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij huurt een appartementje, wat op de nominatie staat om gesloopt te worden. Vandaag gaat hij langs bij de woningbouwvereniging, want hij had een ander appartement op het oog. Nu kan hij deze niet gaan huren ivm het feit dat hij niet ingeschreven staat. Toen hij zijn huidige appartement betrok, is zijn inschrijving gewoon voortgezet (2 jaar geleden). De medewerkster vertelde hem dat het jammer was, maar de regels zijn veranderd, dus hij is uitgeschreven. Hierover zijn geen meldingen gedaan, geen brieven en geen telefoontjes enz.

Nu is het energieverbruik in het appartement vrij hoog, hij heeft een eigen verbruik van 250e.

Zijn vraag was of er een oplossing was, ook met meedenken vanuit meerdere bewoners, vanuit de woningbouw. Nee, dit is eigen risico, dat kon hij weten van te voren.

Wat kan hij hiermee? Een klacht indienen of is het normaal dat er zo gedacht wordt?
Als hij zich nu inschrijft kan hij toch alsnog reageren op andere huis? En de woningbouwvereniging moet hem toch sowieso vervangende woonruimte bieden als ze gaan slopen?
Weet hij zeker dat hij geen email of brief heeft gekregen van de Woningbouw/Woningnet over de nieuwe manier van inschrijven. Als het via Woningnet gaat, had hij daar wel zijn adreswijziging doorgegeven? Misschien is het daar fout gegaan.

Bij een gebouw wat gesloopt gaat worden, worden geen verbeteringen meer aangebracht. Dit staat als het goed is ook in de voorwaarden of op de site van de woningbouw.
Mijn inschrijftijd was ook ooit *spontaan* verdwenen door een dergelijk akkefietje..bezwaar gemaakt en toen hebben ze het weer hersteld. Gewoon een brief schrijven dus met je inschrijfnumnmer en dat het niet wrs is dat je jezelf zou hebben uitgeschreven en je nooit op de hoogte bent gesteld.
quote:angel__ schreef op 16 augustus 2011 @ 13:03:

Wat kan hij hiermee? Een klacht indienen of is het normaal dat er zo gedacht wordt?Ik zou niet meteen een klacht indienen, maar meer zoals Hertje al suggereert, een brief op normale toon. Het zal aan de coulance van de WBV liggen of ze het willen herstellen, en met stroop vang je nou eenmaal meer vliegen dan met azijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@Hekje: Hij kan zich opnieuw inschrijven, maar dan zal hij nooit het appartement krijgen wat hij wilt. Het is nog voordat het appartement gesloopt gaat worden (dat zal pas op z'n vroegst volgend jaar zijn)

Hij weet zeker dat er geen brief verstuurd is, alles van de WBV bewaart hij namelijk.

Ik laat hem dan in ieder geval bezwaar maken tegen zijn inschrijftijd.

Over zijn eigen verbruik, daar staat inderdaad iets over in, maar ik vind het absurd dat het 250e voorschot is. (Bij iedereen in dat complex hoor). Dat is toch way too much?
Het lijkt me financieel niet verstandig om te gaan verhuizen voordat dat huis gesloopt wordt. Ten eerste krijg je een goede woning aangeboden als het zover is en je krijgt ook nog eens 5000 euro mee.
Mij werd verteld dat ik bij het accepteren van een woning mijn inschrijving verloor, en dat ik me dus opnieuw moest inschrijven als ik dat wilde.

Had hij nooit eerder gemerkt dat hij niet meer in kon loggen op woningnet?
@Pinks, dat is hem ook verteld, maar daarbij is gezegd, dat ze hem weer zouden inschrijven. (Als hij dat wilde)

Nu heb ik zelf een half jaar stagegelopen bij een WBV en daar is het zo: bij acceptatie vragen ze of je opnieuw ingeschreven wilt worden: zo ja, dan wordt dat meteen geregeld.

Zo is dat bij hem ook gegaan.

Niet gemerkt :s
quote:angel__ schreef op 16 augustus 2011 @ 13:49:

@Pinks, dat is hem ook verteld, maar daarbij is gezegd, dat ze hem weer zouden inschrijven. (Als hij dat wilde)

Maar daar heeft hij niets van zwart-op-wit? niet die toezegging, niet de bevestiging van inschrijving, niet de jaarlijkse financiële bijdrage?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:angel__ schreef op 16 augustus 2011 @ 13:49:

Maar is hem dan niet opgevallen dat hij niet heeft betaald voor die inschrijving? Helemaal als ze het hem hebben verteld ben ik bang dat dit toch echt zijn eigen dommigheid is.

Mijn advies zou zijn: zo snel mogelijk alsnog inschrijven. Dat zijn inschrijfduur weg is, daar zal vrees ik weinig aan te doen zijn.
Als je een woning accepteert via WoningNet, dan word je uitgeschreven. In mijn gemeente moet je jezelf weer inschrijven. Het maakt eigenlijk niet veel uit wanneer je dat doet (direct of pas als je op zoek gaat naar een andere woning), omdat je vanaf dat moment doorstromer bent en er wordt gekeken naar je woonduur i.p.v. inschrijfduur.

Als hij een regulier huurcontract heeft (en dus niet antikraak o.i.d. zit) en zijn woning is genomineerd voor sloop/renovatie, dan krijgt hij een stadsvernieuwingsurgentie via de wbv waar hij van huurt. Dan krijgt hij voorrang op woningen bij WoningNet én een verhuiskostenvergoeding van ¤ 5.400,-
quote:noa81 schreef op 16 augustus 2011 @ 14:41:

Als je een woning accepteert via WoningNet, dan word je uitgeschreven. In mijn gemeente moet je jezelf weer inschrijven.

Dit dus. Het is helemaal geen fout van de woningbouwvereniging. Je vriend heeft niet goed op de algemene voorwaarden gelet.

Het energieverbruik is daarnaast natuurlijk ook voor eigen rekening. Dit weet je wanneer je een sloopwoning accepteert. Daarvan is de isolatie bar slecht en stookkosten enorm hoog. De woningbouwvereniging doet dus niets fout.
Dankjullie wel! Hij gaat wel bezwaar maken (ivm inschrijving en wat er toen der tijd gezegd is).

Stookkosten weet ik niet wat hij gaat doen, en die tip over de verhuiskosten zal ik even doorgeven, denk dat hij daar wel veel aan heeft!

Dankjulliewel!
Het energieverbruik is jammerdebammer, daar draai je gewoon zelf voor op en zou ik geen bezwaar tegen maken ofzo, want dat zijn door je vriend gemaakte kosten.

Wat anderen al zeggen, het lijkt me heel raar dat je uit je huis wordt gezet omdat het gesloopt wordt, en dat je dan geen nieuwe woonruimte aangeboden krijgt, maakt volgens mij niks uit dat je uitgeschreven bent. Je woont in iets van de woningstichting (toch?) en ze kunnen je niet zo maar op straat zetten.

Ik zou daar één uitzondering op kunnen bedenken, en dat is als je vriend buiten de wachtlijst om in deze woning is kunnen gaan wonen, omdat toen al bekend was dat het gesloopt zou gaan worden. Maar in dat geval lijkt me dat je niet je inschrijftijd kwijt raakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven