Foto bewerken met elements 9

19-08-2011 11:45 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe laptop en daar zat ook het foto bewerkingsprogramma adobe photoshop elements 9 op. Nu wil ik een foto zwart wit maken met een ding in kleur. Bv een roze sjaal die ik om heb op de foto. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Heeft iemand hetzelfde programma? En kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen??
Hi Cootje, oeh, dat is meteen wel heftig als je het nog nooit hebt gedaan. Op internet vind je trouwens veel tutorials voor elements, dus dat lijkt me ook handig.

Helemaal stap voor stap doornemen is een boel, dus ik zal een paar kleine stapjes voorzetten:

Sla je foto als een nieuw "project" of "afbeelding" of "bestand" op, best in JPG.

Maak twee nieuwe lagen/layers aan door de originele laag te kopieren. Noem 1e layer (in de laag zelf kun je de naam veranderen): origineel en blijf daar daarna af

Noem 2e layer: kleur

Noem 3e layer: zwart-wit

Sleep de layer zwartwit boven de layer kleur. Zorg dat origineel helemaal onderaan de drie lagen staat.

Maak de hele foto zwartwit door alle verzadiging te verwijderen of door bij effect: zwartwit o.i.d. te kiezen. De foto is nu zw.

Pak het gummetje (even zoeken in de balk met pennetjes enzo) en gum de das weg. De kleurige das komt er nu onder vandaan.

Succes, hoop dat het lukt!
Is het gelukt?
Hoi,

Bedankt voor je uitleg. Ik ben er nog niet mee bezig geweest, maar ga er vanavond we even voor zitten. Had al op google gezocht of ik iets kon vinden waar ze het stap voor stap uitlegden. Is er ook een speciale naam voor zo'n foto, zwart/ wit met een vleuge kleur ;)
Dubbel :$
Het is me gelukt!! Alleen nog 1 vraagje. Als ik de foto in kleur, kan ik alleen kiezen om het met een blokje te doen, penseel of potlood. Maar als ik voor penseel of potlood kies, krijg ik een soort sterretje. Met ronde dingen is het vaak lastig om binnen de lijnen te blijven. Snap je wat ik bedoel :$
Ik heb de gewone Photoshop, maar ik denk dat het bij Elements hetzelfde is: Je brush staat waarschijnlijk ingesteld als airbrush oid. Je moet zorgen dat je hier een ronde harde brush van maakt, in je toolbar bovenin kun je je soort brush wijzigen.

Laat je weten of je eruit komt?
Ik kan wel het wel vergroten en dan word het een rondje. Maar het is best lastig om het alle kleine hoekjes binnen de lijnen met kleur op te vullen. Oefening baart kunst :$
Ha Cootje, je kunt ook inzoomen op je plaatje, he, dat weet je misschien nog niet. De brush blijft dan dezelfde grootte, je plaatje wordt alleen veel groter, waardoor je opeens wel in de hoekjes kunt komen. Het is een icoontje van een vergrootglas met een plusje erin: kleiner is dus vergrootglas met een min...
Of met ctrl + (ctrl - weer om uit te zoomen)

Maar je kunt als het goed is ook het type brush wijzigen hoor, niet alleen de grootte.
Thx!!

Het is me gelukt. Kan nu uit heeel veel brush soorten kiezen.

Bedankt voor jullie hulp!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven