Alleenstaande moeders studie verpleegkunde.
dinsdag 23 augustus 2011 om 11:58
Hallo dames,
In februari start ik met de opleiding verpleegkunde. Ik heb 2 kinderen van 1 en bijna 4 jaar.
Mijn hele leven wil ik al verpleegkundige worden, maar helaas door omstandigheden is het er niet van gekomen.
Ik vroeg mij af of er hier alleenstaande moeders zijn die ook de studie verpleegkunde volgen en of hebben afgerond?
Hoe doen jullie dat met de weekenden en nachtdiensten?
En ja ik weet dat onregelmatige werktijden nou eenmaal horen bij verpleegkunde. Maar aangezien ik geen familie in de buurt heb wonen en ook niet echt veel mensen ken in deze stad zit ik een beetje met opvang voor de kids, en dan met name in de weekenden en in de nacht.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Bloemetje79
In februari start ik met de opleiding verpleegkunde. Ik heb 2 kinderen van 1 en bijna 4 jaar.
Mijn hele leven wil ik al verpleegkundige worden, maar helaas door omstandigheden is het er niet van gekomen.
Ik vroeg mij af of er hier alleenstaande moeders zijn die ook de studie verpleegkunde volgen en of hebben afgerond?
Hoe doen jullie dat met de weekenden en nachtdiensten?
En ja ik weet dat onregelmatige werktijden nou eenmaal horen bij verpleegkunde. Maar aangezien ik geen familie in de buurt heb wonen en ook niet echt veel mensen ken in deze stad zit ik een beetje met opvang voor de kids, en dan met name in de weekenden en in de nacht.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Bloemetje79
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:25
Ik heb dat gedaan, maar ik was niet alleenstaand.
Als je geen goed vangnet voor je kinderen hebt, niet doen!
Je wordt gewoon ook nachten en avonden ingeroosterd en ze luisteren, aangezien jij een leerling bent, niet naar je wensen, je mag 1 dagdeel vrij opgeven per week en that's it, bij de meeste instellingen iig.
Bovenstaande ga ik er vanuit dat je een BBL of duale opleiding gaat volgen.
Maar nogmaals zonder vangnet is het vrijwel onmogelijk überhaupt een baan te nemen als verpleegkundige, laat staan een opleiding erbij.
(sorry)
Als je geen goed vangnet voor je kinderen hebt, niet doen!
Je wordt gewoon ook nachten en avonden ingeroosterd en ze luisteren, aangezien jij een leerling bent, niet naar je wensen, je mag 1 dagdeel vrij opgeven per week en that's it, bij de meeste instellingen iig.
Bovenstaande ga ik er vanuit dat je een BBL of duale opleiding gaat volgen.
Maar nogmaals zonder vangnet is het vrijwel onmogelijk überhaupt een baan te nemen als verpleegkundige, laat staan een opleiding erbij.
(sorry)
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:31
Hoi Bloemetje,
Ik heb geen ervaring met de opleiding verpleegkunde of werken als verpleegkundige, maar werk wel in de zorg en heb na de geboorte van zoon nog 1,5 jaar onregelmatige diensten gewerkt als alleenstaande ouder.
Ik heb toen gekozen voor gastouderopvang. Gastouders kunnen flexibeler werken dan een kinderdagverblijf. Er zijn gastouders die avond-, nacht- en weekendopvang bieden. Ik heb veel geluk gehad, want vond een hele lieve gastouder die bij mij aan huis wilde komen. Hierdoor kon zoon altijd lekker in zijn eigen bed slapen en hoefde ik hem bij bijv. een late dienst niet nog een keer wakker te maken om naar huis te gaan. Nacht- en slaapdiensten draaide ik zoveel mogelijk in de weekenden als zoon bij zijn vader was, maar als dit niet lukte bleef de gastouder ook slapen.
Ik heb geen ervaring met de opleiding verpleegkunde of werken als verpleegkundige, maar werk wel in de zorg en heb na de geboorte van zoon nog 1,5 jaar onregelmatige diensten gewerkt als alleenstaande ouder.
Ik heb toen gekozen voor gastouderopvang. Gastouders kunnen flexibeler werken dan een kinderdagverblijf. Er zijn gastouders die avond-, nacht- en weekendopvang bieden. Ik heb veel geluk gehad, want vond een hele lieve gastouder die bij mij aan huis wilde komen. Hierdoor kon zoon altijd lekker in zijn eigen bed slapen en hoefde ik hem bij bijv. een late dienst niet nog een keer wakker te maken om naar huis te gaan. Nacht- en slaapdiensten draaide ik zoveel mogelijk in de weekenden als zoon bij zijn vader was, maar als dit niet lukte bleef de gastouder ook slapen.
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:34
Hey zus en zo. Bedankt voor je info.
Ik ga eerst naar school en naderhand ga ik in het eerste jaar 6 maanden stage lopen in een verzorgingstehuis.
Ik ben dus op zoek voor oppas in de weekenden en nachten. Ik vraag mij dus af of je als leerling verpleegkundige ook in de nacht moet stage lopen.
Overdag gaat de oudste naar school en de bso. De jongste naar de opvang ik probeer hier contacten te leggen met vriendinnen die ook kids hebben en misschien tegen een vergoeding voor de kids willen zorgen in de nacht en of weekend.
Ik ga eerst naar school en naderhand ga ik in het eerste jaar 6 maanden stage lopen in een verzorgingstehuis.
Ik ben dus op zoek voor oppas in de weekenden en nachten. Ik vraag mij dus af of je als leerling verpleegkundige ook in de nacht moet stage lopen.
Overdag gaat de oudste naar school en de bso. De jongste naar de opvang ik probeer hier contacten te leggen met vriendinnen die ook kids hebben en misschien tegen een vergoeding voor de kids willen zorgen in de nacht en of weekend.
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:35
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:37
Bij ons wel, maar dat was in het ziekenhuis en afhankelijk van de bezetting, ik stond geregeld 5 nachten achter elkaar in geroosterd, eens per maand, dus dan heb je oppas voor de nacht nodig maar ook voor de dag.
Wat Vonni zegt, zoek een superdepuber flexibele GO, die zijn moeilijk te vinden en je moet ze volledig vertrouwen.
Een au pair zou ideaal zijn maar ws onbetaalbaar.
Wat Vonni zegt, zoek een superdepuber flexibele GO, die zijn moeilijk te vinden en je moet ze volledig vertrouwen.
Een au pair zou ideaal zijn maar ws onbetaalbaar.
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:43
Ja heel erg bedankt voor de tips dames. Ik ga op zoek naar een flexibele gastouder. Daar kan ik alvast naar op zoek gaan.
En ja er moet wel een vertrouwensband zijn tussen mij en GO anders heeft het geen zin.
Ik wil ook zeker geen diensten weigeren en ik begrijp ook dat dit niet acceptabel is. Vandaar ook dat ik nu al op zoek was naar alternatieve ideeen.
Mijn kids heb ik al aangemeld bij de kinderopvang, maar ik denk dat een gastouder die in de buurt woont toch flexibeler is.
En ja er moet wel een vertrouwensband zijn tussen mij en GO anders heeft het geen zin.
Ik wil ook zeker geen diensten weigeren en ik begrijp ook dat dit niet acceptabel is. Vandaar ook dat ik nu al op zoek was naar alternatieve ideeen.
Mijn kids heb ik al aangemeld bij de kinderopvang, maar ik denk dat een gastouder die in de buurt woont toch flexibeler is.
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:44
Flexibele gastouder zijn er wel hoor, via diverse buro's proberen te vinden? Een vriendin van mij is een tijd gastouder geweest voor dochter van een man die weduwnaar was en in volcontinu diensten werkte. Het is allemaal te plannen maar vergt ook veel van jouwzelf en je kindjes. Zo haalde deze man zijn dochter uit school na de nachtdienst wat inhield dat hij slechts een uur of 5 a 6 kon slapen. Ook in het weekend kwam hij ze tussen 3 en 4 smiddags ophalen na de nachtdienst. Bij een middag/avonddienst werd dochterlief om 23.00 uur uit bed gehaald en mee naar huisgenomen. Bij ochtenddienst moest dochter er om 5.00 uur mee uit om op bij gastouder verder te gaan slapen tot 7.30 uur. Het is allemaal verre van ideaal maar als je kindjes ermee opgroeien is het wel te doen denk ik. Waar is de papa in jouw verhaal, kan die bijspringen en evt. flexibel zijn in zijn papadagen.
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:48
Ik heb totaal geen ervaringen met gastouders. Alleen met kinderopvang. Ik zou de kids allebei naar de gastouder kunnen brengen. Maar weet niet of de gastouder ook de oudste naar school brengt? Weet iemand of een gastouder dat doet? Of is dat in overleg? De ene gastouder doet het wel en de andere niet?
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:51
Als alleenstaande moeder kan je prima als verpleegkundige aan de slag.
Je zal gewoon naar regelmatig werk moeten zoeken (denk aan werken op een (ziekenhuis)poli, bij de GGD, bij justitie, huisartsenpraktijk, in de thuiszorg (geen nachtdiensten) etc etc. Mogelijkheden genoeg...
Wat betreft de opleiding...
Ik denk zelf dat een avonddienst en een weekenddienst nog wel te doen is, qua opvang.
Maar nachtendiensten, dat lijkt me een onmogelijke zaak. Je moet overdag slapen, dan heb je iemand nodig bij wie de kinderen kunnen slapen en overdag kunnen zijn (als jij slaapt).
Sluit gewoon niet aan bij het leefritme van kinderen.
ps Is er een omgangsregeling met de vader van je kinderen?
Weekenden misschien? Dan zou je in die weekenden in ieder geval kunnen werken.
Je zal gewoon naar regelmatig werk moeten zoeken (denk aan werken op een (ziekenhuis)poli, bij de GGD, bij justitie, huisartsenpraktijk, in de thuiszorg (geen nachtdiensten) etc etc. Mogelijkheden genoeg...
Wat betreft de opleiding...
Ik denk zelf dat een avonddienst en een weekenddienst nog wel te doen is, qua opvang.
Maar nachtendiensten, dat lijkt me een onmogelijke zaak. Je moet overdag slapen, dan heb je iemand nodig bij wie de kinderen kunnen slapen en overdag kunnen zijn (als jij slaapt).
Sluit gewoon niet aan bij het leefritme van kinderen.
ps Is er een omgangsregeling met de vader van je kinderen?
Weekenden misschien? Dan zou je in die weekenden in ieder geval kunnen werken.

dinsdag 23 augustus 2011 om 12:55
dinsdag 23 augustus 2011 om 12:59
Dan wens ik je heel veel sterkte met de opleiding en het vinden van de juiste opvang.
Het zal allemaal niet meevallen maar als de opvang goed geregeld is dan is dat zo een kopzorg minder.
Ik had in mijn laatste 2 jaar ook een schoonmaakster in huis want het was erg pittig, 36 uur werken, school en 2 jonge kinderen en het volledige huishouden.
Man werkt veel en zat veel in het buitenland, ik had perfecte opvang en nog vond ik het met tijden ondoenbaar.
Uiteindelijk is het het waard geweest hoor, ookal werk ik niet meer als pleeg.
Het zal allemaal niet meevallen maar als de opvang goed geregeld is dan is dat zo een kopzorg minder.
Ik had in mijn laatste 2 jaar ook een schoonmaakster in huis want het was erg pittig, 36 uur werken, school en 2 jonge kinderen en het volledige huishouden.
Man werkt veel en zat veel in het buitenland, ik had perfecte opvang en nog vond ik het met tijden ondoenbaar.
Uiteindelijk is het het waard geweest hoor, ookal werk ik niet meer als pleeg.
dinsdag 23 augustus 2011 om 13:13

dinsdag 23 augustus 2011 om 13:49
Weet je dat veel provincies een studiefonds hebben voor vrouwen zoals jij? Google maar eens op studiefonds en je provincienaam. In mijn provincie is er zelfs een online testje om te zien of je ervoor in aanmerking komt. Wellicht heb je dan iets meer financiële ruimte, o.a. Voor een flexibele gastoider.
dinsdag 23 augustus 2011 om 15:15
dinsdag 23 augustus 2011 om 15:17
@DrFeel
Het enige waarvan ik op hoogte ben is, dat ik studiefinanciering kan krijgen. En dat ik bij de belastingdienst kinderopvangtoeslag moet aanvragen. En een kleine gedeelte bij de gemeente moet aanvragen voor de kinderopvang.
Verder weet ik niets over een studiefonds, behalve dan de studiefinanciering.
Het enige waarvan ik op hoogte ben is, dat ik studiefinanciering kan krijgen. En dat ik bij de belastingdienst kinderopvangtoeslag moet aanvragen. En een kleine gedeelte bij de gemeente moet aanvragen voor de kinderopvang.
Verder weet ik niets over een studiefonds, behalve dan de studiefinanciering.
dinsdag 23 augustus 2011 om 15:32
Ga je voltijds studeren of BBL/duaal? Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met de instelling waar je aangenomen bent om te overleggen welke diensten van je verwacht wordt. Kan zijn dat dat voor voltijds studenten anders is dan voor BOL/duaal.
De meeste ziekenhuizen hebben flexibele opvang voor medewerkers, maar weet niet of daar nachtopvang bij zit. En als je voltijds student bent, kom je niet in dienst van een ziekenhuis, dus gaat die vlieger waarschijnlijk niet op.
In het geval van nachtdiensten, zul je waarschijnlijk meerdere nachten na elkaar werken, dus kun je er ook aan denken je kinderen ergens te laten logeren (regeling met vader icm met dagopvang?). Lijkt me wel pittig, allemaal.
De meeste ziekenhuizen hebben flexibele opvang voor medewerkers, maar weet niet of daar nachtopvang bij zit. En als je voltijds student bent, kom je niet in dienst van een ziekenhuis, dus gaat die vlieger waarschijnlijk niet op.
In het geval van nachtdiensten, zul je waarschijnlijk meerdere nachten na elkaar werken, dus kun je er ook aan denken je kinderen ergens te laten logeren (regeling met vader icm met dagopvang?). Lijkt me wel pittig, allemaal.