Werk & Studie alle pijlers

Vraag over contract

28-08-2011 17:43 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo..

Ik had vraag hopelijk weet iemand dit:

Ik zit in de wajong uitkering en ik heb weer baan gevonden.

Super natuurlijk.. maar nu is toch zo als ik een maand te weinig inkomen heb dan vult uvw dit aan he?

Nu staat er bij mijn nieuwe contract dat mijn nieuwe werkgever een WIA verzekering heeft afgesloten.. maar dit is toch helemaal niet van toelassing omdat ik sobiezo word aangevuld door uwv als ik te weinig heb volgends mij en werkgever krijg alle ziekte kosten terug

als ik ziek zou worden

wie weet of dit klopt of dat dit niet goed is en dat dit als nog moet veranderen
De eerste 5 jaar kun je terug vallen in de wajong, erna niet meer. Als je een contract hebt (gefeliciteerd!) zal dat waarschijnlijk niet zo zijn, dan moet je baas idd die verzekering afsluiten. Maar vraag het ook nog even aan het uwv zelf
Oke dankjewel idealee
Weet je baas dat je in de Wajong zit?
Beste Sabina1987,

Fijn dat je een baan hebt gevonden. Van harte gefeliciteerd.

Als je ziek wordt binnen 5 jaar nadat je in dienst bent gekomen heb je recht op een Ziektewet-uitkering van UWV.

Dit betekent dat je werkgever de loonkosten voor een groot deel niet zelf hoeft te betalen.

Dit is een no-riskpolis. Je werkgever hoeft deze no-riskpolis niet aan te vragen.

Deze polis gaat automatisch in vanaf het moment dat je in dienst bent.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/orbLJx

Ik kan niet beoordelen of je werkgever op de hoogte is van deze regeling en of het wel zinvol is om een WIA-verzekering af te sluiten.

Het lijkt me verstandig dat je voor de zekerheid contact met je werkgever opneemt.

Wil je werkgever aanvullende informatie over de regelingen binnen UWV kan je werkgever contact opnemen met UWV werkgeverstelefoon op 0900-9295.

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Hallo Rene

Bedankt voor je antwoord.

ondertussen had ik zelf uwv al gebeld en deze mevrouw gaf aan dat ik geen wia nodig heb omdat ik wajong heb en dus altijd in minima blijf en dus word aangevuld ( ben oude wajong) voor 2010.

Ik heb gevraag dat mijn re-integratie bedrijf dit verder op pakt en dit met de werkgever gaat bespreken.. want zo lang het contract niet goed is kan ik niet op sturen en volgens mij een ongetekend arbeidscontract geld niet voor uwv
Beste Sabina1987,

Als je werkt naast je Wajong-uitkering en je wordt tijdens dat werk ziek, ga je voor dat deel Ziektewet-uitkering ontvangen.

Ben je 104 weken lang ziek, dan kan vanuit die ziekteperiode een WIA-uitkering ontstaan. Deze beoordeling staat los van het feit dat je een Wajong-recht hebt.

UWV beoordeelt je dan opnieuw volgens de WIA-regels. Blijkt dat je een WIA-uitkering toegekend krijgt, dan is dat op basis van het loon dat je verdiend hebt voor je ziek werd.

Het kan dus zo zijn dat een eventueel WIA-recht in hoogte verschilt van je Wajong-uitkering. UWV betaalt in zulke gevallen altijd de hoogste uitkering aan je uit.

Omdat je door ziekte kunt uitstromen in de WIA dient de werkgever hiervoor wel de verplichte premies af te dragen van je salaris. Het is mij niet helemaal duidelijk of je werkgever dit bedoelt in het contract.

Als het gaat om een verzekering die een aanvulling op een eventuele WIA-uitkering gaat geven. Dit is het soort verzekering waar René eerder over schreef. Dan is het afhankelijk van je CAO of de werkgever verplicht is dit voor jou af te sluiten.

Actuele informatie over verplichte verzekeringen vind je hier.

Ik wens je veel succes in je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Ella

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven