Geld & Recht alle pijlers

vraag over huurcontract

29-08-2011 14:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een huurcontract dat ik onlangs heb afgesloten en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het gaat om een tijdelijk huurcontract (huur afgesproken voor vaste periode van minimaal 5 maanden). De woning is een huis dat te koop staat.

Mijn vraag is: kan ik nog onder dit (getekende) contract uit? Ik heb het huis door onvoorziene omstandigheden namelijk toch niet meer nodig...

Alvast veel dank voor jullie reacties!
O ja, er staan geen bepalingen in over opzegtermijnen in het contract.
Wat is onlangs? Wanneer heb je het getekend en over welke periode gaat het. Is het 2 maanden voor de datum dat je er in kunt of 2 dagen.
Als je een overeenkomst hebt gesloten voor huur voor bepaalde tijd kun je de overeenkomst niet beeindigen voor die tijd zonder toestemming van de verhuurder. Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met de verhuurder. Als hij/zij ermee instemt kunnen jullie besluiten de overeenkomst te ontbinden.
Dank voor jullie reacties!

Een paar weken geleden getekend en ik zou er ook over een paar weken ingaan. Korte termijn dus. Had gehoopt dit in goed overleg te kunnen oplossen en heb de verhuurder al gesproken en mijn situatie uitgelegd. Hij begreep het maar vond het niet leuk. Heb net gehoord dat hij niet instemt. Dus vraag ik me af: wat nu..? Betekent dit dat ik de huur voor alle 5 maanden zal moeten betalen zonder ook maar 1 dag van het huis gebruik te maken..?
quote:pippaj schreef op 29 augustus 2011 @ 14:21:

Dus vraag ik me af: wat nu..? Betekent dit dat ik de huur voor alle 5 maanden zal moeten betalen zonder ook maar 1 dag van het huis gebruik te maken..?

Ja, want je zegt zelf al:

quote:Het gaat om een tijdelijk huurcontract (huur afgesproken voor vaste periode van minimaal 5 maanden). De woning is een huis dat te koop staat.

Misschien kun je er nog onderuit als JIJ iemand anders weet die het in plaats van jou van de verhuurder zou willen huren, en hij/zij dus een contract met de verhuurder aan gaat.

De verhuurder rekent natuurlijk ook op inkomsten, kan me voorstellen dat hij je aan het contract wil houden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, je zult alle maanden moeten betalen. Tenzij in het contract iets staat over een minimale huurperiode van 3 maanden. Dit staat meestal in de standaard contracten voor een jaar, maar wellicht niet in dit geval.

Advies: zsm proberen een nieuwe huurder aan te dragen!
quote:pippaj schreef op 29 augustus 2011 @ 14:21:

Dank voor jullie reacties!

Een paar weken geleden getekend en ik zou er ook over een paar weken ingaan. Korte termijn dus. Had gehoopt dit in goed overleg te kunnen oplossen en heb de verhuurder al gesproken en mijn situatie uitgelegd. Hij begreep het maar vond het niet leuk. Heb net gehoord dat hij niet instemt. Dus vraag ik me af: wat nu..? Betekent dit dat ik de huur voor alle 5 maanden zal moeten betalen zonder ook maar 1 dag van het huis gebruik te maken..?Ja inderdaad. Je kiest er wel zelf voor om geen gebruik van het huis te maken. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er wel gebruik van te maken. Kun je het niet onderhuren?
Ja, ik begrijp het. Balen, zeg.. Onderhuur mag niet volgens het contract. Andere huurder zoeken zou zoals jullie zeggen natuurlijk wel kunnen.

Fijn dat jullie meedenken!
Ik vraag me trouwens wel af wat voor "onvoorziene omstandigheden" ervoor zorgen dat je nu geen huis meer nodig hebt. Of heb je gewoon een betere optie voorbij zien komen?
Relatie toch niet verbroken of een andere woning gevonden, zoiets zal het wel zijn.
Perfecte koophuisje gevonden waar we ook nog heel snel in kunnen!
quote:pippaj schreef op 29 augustus 2011 @ 16:21:

Perfecte koophuisje gevonden waar we ook nog heel snel in kunnen! Heb je het huisje al gekocht? Anders kan je misschien onderhandelen over de datum van oplevering. Voor verkopers is het moeilijk om hun woning te verkopen dus wellicht zijn ze allang blij dat iemand wil kopen.
Om het verhaal nog even af te maken: we hebben uiteindelijk een goede schikking kunnen treffen met de verhuurder.

Bedankt allemaal!
quote:pippaj schreef op 31 augustus 2011 @ 12:16:

Om het verhaal nog even af te maken: we hebben uiteindelijk een goede schikking kunnen treffen met de verhuurder.

Bedankt allemaal!Leuk dat je dat nog even komt melden Pippaj, en fijn dat het zo is opgelost.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven